boos om worden ??

Vragen over de site en suggesties.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Kachol Lavan » Tue May 22, 2007 6:24 pm

Frederike wrote:
Het was bedoeld als grapje. Hetzelfde wordt gezegd van vrouwen die in gewaagde kleding over straat gaan etc.

Ik doelde met "veilig over straat gaan" niet zozeer op de gevallen waar jij het over hebt. Toeteren naar mooie vrouwen en dergelijke is misschien irritant (en dat wil ik niet ontkennen of onderschatten) maar is toch iets anders dan 's avonds niet over straat kunnen of durven.

Ik ben op het moment in Los Angeles op vakantie voor het trouwfeest van mijn zwager, en hier durft men echt niet over straat in het donker, en als je het al doet dan gaat de auto op slot en niet als vrouw alleen. Helemaal niet in sommige buurten. Dat heb je in Israel dus niet of nauwelijks.

Ok, dat kan ik begrijpen, iedereen begrijpt het weer op een andere manier! Het probleem is dat het soms niet bij toeteren blijft, ik ga liever s`avonds daarom niet alleen over straat!
In ieder geval, veel plezier daarzo in The States!!

Bedankt!
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby carlos » Tue May 22, 2007 6:32 pm

Kachol Lavan wrote:
Frederike wrote:
ls ik mijn autodeur open laat staan en mijn laptop en DVD in de auto laat liggen, dan heeft niemend het recht om hem uit de auto te jatten.

gelijk heb jij maar ik ben mijn radio al drie keer kwijt geraakt dit jaar :roll:

en de deur was op slot :wink:
carlos

Postby Frederike » Tue May 22, 2007 6:39 pm

Frederike schreef:
Quote:
eh sorry hoor daar is het een "ars " voor

Ok daar heb je gelijk ik .Maar het zijn dan ook niet alleen "arsen".
Maar ik bedoelde, dat vrouwen zich niet hoeven de bedekken omdat mannen zich niet in kunnen houden en ook andersom! Kijk , ik kan heel goed begrijpen, als er een vrouw een heel kort rokje aanheeft en een te strak t-shirtje en beide spaarpotten naarbuiten kijken (bij wijze van spreke) dan vind ik dat je bepaald gedrag uitlokt. Natuurlijk geeft dit nog steeds een smoes voor bepaalde daden. Maar als je slim bent , ga je niet s`avonds schaars gekleed, alleen door een park lopen ofzo!

Zelfs als een vrouw (bij wijze van spreken) naakt over straat wil lopen, dat geeft niemand het recht om met zijn vingers aan haar te komen.

Als ik mijn autodeur open laat staan en mijn laptop en DVD in de auto laat liggen, dan heeft niemand het recht om hem uit de auto te jatten.

Natuurlijk heeft die persoon daar geen recht op!! Daar om schreef ik ook dat dat geen smoes is voor bepaalde daden!!
Maar het lokt wel uit!!
Als je bijvoorbeeld weet dat er een of andere Benny Sella rond loopt, ga je niet "naakt" lopen.

gelijk heb jij maar ik ben mijn radio al drie keer kwijt geraakt dit jaar

en de deur was op slot

Ja of die persoon die portemenee uit de zak van de opa (80 jaar)van mijn man heeft gejat.

Laten we dit " veilig over straat lopen" in Israel ook maar niet aan de bewoners van Sderot vertellen, ik denk dat die er heel anders over na denken. Iedereen vat het weer anders op! In Nederland is het ook niet altijd even veilig, hoor je ook genoeg op het nieuws! Overal op de wereld word er gejat, vermoord, verkracht, gediscrimineerd, het ene land meer dan de ander!
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Tue May 22, 2007 7:37 pm

wat is mooi aan Israel?
Inderdaad het weer, met de zon opstaan is veel makkelijker dan opstaan met grijze wolken en regen.
De openheid van de israeliers, gewoon dat wildvreemde mensen je op straat aanspreken met een praatje. De behulpzaamheid twee keer zwanger geweest , de eerste keer in Israel en de tweede keer in Nederland. In Israel werd ik als een princes behandeld ( vond het soms wat overdreven) wildvreemde mensen die voor me opstonden in de trein en in de bus, mensen die mijn tas gingen dragen , wildvreemden die vragen hoelang je zwanger bent, wat je krijgt, hoe je je voelt. Of mijn man die met een gebroken been liep, in Nederland liet men hem gewoon staan in de trein en niemand die je aanbied om te helpen, bij aankomst in Israel kreeg hij heel veel commentaar maar ook heeel veel hulp.
Ook leuk om in Israel een pizza te kopen, te weinig geld te hebben en dan toch nog je pizza mee te krijgen, en dat je metoeka en chamoeda word genoemd in de supermarkt, dat hoor je niet hoor in de albert heijn enne 5 cent te weinig?? Dan mot je naar huis, want je boodschappenn krijg je niet mee!
Goede reden om Groningen te verlaten en terug te keren!!
Tuurlijk heb je in NL ook goede dingen...Maar ik kon het niet laten om Israel effe in het zonnetje te zetten!
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby carlos » Tue May 22, 2007 7:45 pm

froukjevermaat wrote:wat is mooi aan Israel?
Inderdaad het weer, met de zon opstaan is veel makkelijker dan opstaan met grijze wolken en regen.
De openheid van de israeliers, gewoon dat wildvreemde mensen je op straat aanspreken met een praatje. De behulpzaamheid twee keer zwanger geweest , de eerste keer in Israel en de tweede keer in Nederland. In Israel werd ik als een princes behandeld ( vond het soms wat overdreven) wildvreemde mensen die voor me opstonden in de trein en in de bus, mensen die mijn tas gingen dragen , wildvreemden die vragen hoelang je zwanger bent, wat je krijgt, hoe je je voelt. Of mijn man die met een gebroken been liep, in Nederland liet men hem gewoon staan in de trein en niemand die je aanbied om te helpen, bij aankomst in Israel kreeg hij heel veel commentaar maar ook heeel veel hulp.
Ook leuk om in Israel een pizza te kopen, te weinig geld te hebben en dan toch nog je pizza mee te krijgen, en dat je metoeka en chamoeda word genoemd in de supermarkt, dat hoor je niet hoor in de albert heijn enne 5 cent te weinig?? Dan mot je naar huis, want je boodschappenn krijg je niet mee!
Goede reden om Groningen te verlaten en terug te keren!!
Tuurlijk heb je in NL ook goede dingen...Maar ik kon het niet laten om Israel effe in het zonnetje te zetten!

ik kan zien dat u in nederland woon :lol: :lol: :lol: :wink:
carlos

Postby froukjevermaat » Tue May 22, 2007 8:04 pm

Ja, na zeven jaar Israel, en nu alweer 4 jaar in Nederland en in april 2009 komen we weer terug naar Israel, het lijkt bijna de 7 magere jaren en de 7 vette jaren, nu kijken waar de vette jaren waren...in Nl of in IL...
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Tue May 22, 2007 9:15 pm

Von79 wrote:weet je zeker dat je uit nederland komt ? als er 1 volk is wat ontzettend kan zeiken, zijn het de nederlanders wel,vandaar ook dit topic denk ik ;-) Alles hier wat opgenoemd is ( met uitzondering van 2), stakingen,winkelpersoneel dat bij je blijft, betalen voor iets, en het later goedkoper zien, langzaam bij de supermarkt...tja...noem me gek, maar is precies zo in nederland,en ik geloof ook wel over de hele wereld, it's called life :-)

Kijk, dat vind ik nou zeikerig, zeiken over het gezeik van anderen!!
(snap je het nog?)
Destiny is shaped by what we give, not by what we get.
astrid1
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Wed May 23, 2007 2:14 am

Hier een goed voorbeeld van hoe behulpzaam men kan zijn: http://players.mediazone.co.il/media/authors/34/playlists/17338/17338_static.asx
Matthew
Team Member

Postby carlos » Wed May 23, 2007 5:13 am

Matthew wrote:Hier een goed voorbeeld van hoe behulpzaam men kan zijn: http://players.mediazone.co.il/media/authors/34/playlists/17338/17338_static.asx
:wink: ze reden er NET NIET overheen.
maar waarom zou je hem helpen .

ff helpen als het licht op groen spring door te toeteren daar heb je meer aan. :roll:
carlos

Postby elia » Wed May 23, 2007 7:37 pm

tsja dat gezeur over hoe slecht men het heeft ken ik toch echt alleen hier in israel, er is vanavond zelfs een toppic over in het nieuws, mensen kunnen hier gewoon enorm zielig doen, over hun zogenaamde lage inkomen, over hun zieke moeder, over ...tsja over alles.
en ik heb een hekel aan dat niemand hier rochtingaanwijzers gebruikt, of knipperlichten of weet ik hoe je die kleine lampjes noemt, opeens gaat zo'n auto midden opd e weg stil staan om even uitgerpaat bij te praten met een voorbijganger, of keert rechtsaf zonder aan te geven dat soort gevaarlijke dingen. verder heb ik een hekel aan de oogkleppen vanmensen: hokjes/vakjes denken, de eerste vraag blijft: ben je jood? pas daarna neemt men moeite om je naam te vragen, en zo kijkt men helaas vaak ook naar onze arabische vrienden: nietd e moeite waard te leren kennen.
fijn hier:
vrijheid
anders kunnen zijn
meer kansen krijgen om je leven in te richten zoals jij dat wilt ( nederland is wel heel stijf en heeft echt overal regels voor)
alles is bediscussieerbaar
natuur
zon
cultuur: gastvrijheid, open deur
joods zijn zonder je er ' moeilijk' over hoeven te voelen
elia
Veteran
Veteran

Postby Von79 » Wed May 23, 2007 8:22 pm

astrid1 wrote:
Von79 wrote:weet je zeker dat je uit nederland komt ? als er 1 volk is wat ontzettend kan zeiken, zijn het de nederlanders wel,vandaar ook dit topic denk ik ;-) Alles hier wat opgenoemd is ( met uitzondering van 2), stakingen,winkelpersoneel dat bij je blijft, betalen voor iets, en het later goedkoper zien, langzaam bij de supermarkt...tja...noem me gek, maar is precies zo in nederland,en ik geloof ook wel over de hele wereld, it's called life :-)

Kijk, dat vind ik nou zeikerig, zeiken over het gezeik van anderen!!
(snap je het nog?)

Goed lezen, zeek nergens over,maakte een opmerking, subtiel verschil.
It dont take no Sherlock Holmes 2 see its a little different around here...
Von79
Veteran
Veteran

Postby Von79 » Wed May 23, 2007 8:39 pm

elia wrote:vanmensen: hokjes/vakjes denken, de eerste vraag blijft: ben je jood? pas daarna neemt men moeite om je naam te vragen

Die vraag komt m.i. niet uit een slechte gedachtengang, ze (israeli's) zijn wel eerst met je aan het praten voordat die vraag komt, niet dat je iemand tegenkomt die je de tijd vraagt, en dan gelijk 'ben je joods? ' ze merken gewoon aan je accent, uiterlijk whatever, dat je niet israeli bent, dan komt de vraag waar kom je vandaan, en dan de vraag of je joods bent, eerder interesse, dan gelijk een reden om het gesprek af te kappen, is mij iig nog nooit gebeurd.
It dont take no Sherlock Holmes 2 see its a little different around here...
Von79
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Wed May 23, 2007 9:03 pm

wat een vreselijk filmpje Mathew, ik kan bijna niet geloven dat dit echt is... Heb echt verscheidende keren met autopech in Israel langs de kant van de weg gestaan, twee keer een klapband, en beide keren is mijn band verwisseld door wildvreemde mannen ( ja ik weet het, niet echt feministisch , ik zou het zelf ook moeten kunnen) en ik ben geeneens blond :)
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed May 23, 2007 10:58 pm

froukjevermaat wrote:..., ik kan bijna niet geloven dat dit echt is...

Israel wil zo graag een staat zijn zoals "alle andere staten". De resultaten blijven niet ver achter...

On the other hand, het feit dat het een big item op het nieuws was en er over gesproken werdt toont aan dat er wel nog hoop is...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu May 24, 2007 12:18 pm

Israeliers willen graag mee gaan in de vaart der volkeren...wereldburgers worden zogezegd..tja...zo'n groote stap voorwaards ineens is niet zo eenvoudig...en er zijn er die dat helemaal niet leuk vinden dat de " staat " Israel vooruit wil..daar wordt ik dan een beetje " boos " om :wink:

Maar de vrede,eerder gepost,blijft met stip bovenaan mijn lijst..

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu May 24, 2007 12:24 pm

Hans & Malie wrote:...en er zijn er die dat helemaal niet leuk vinden dat de " staat " Israel vooruit wil
~ Hans ~

Als wat er op het filmpje boven te zien is een deel is van die "vooruitgang" wil ik dat inderdaad niet. Met of zonder *wink*. Heb dan liever mijn Joodse staatje wat anders dan andere landen, maar met zijn eigen specifieke karakterstieken die dit volk zo speciaal maken.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu May 24, 2007 12:38 pm

Tja..leuk..zullen we even over gaan op de discussie wat een mens allemaal al niet doet/laat...joods,of niet joods.....mag ik je eraan herinneren dat,nog voor de Israelier/jood zijn neus over de grens stak al , laat ik het zachtjes zeggen ,er vreemde onderlingen verhoudingen op nahield...die enkel versterkt werden met de komst van de wereld/groot geld in Israel...afgunst,gulzigheid en gretigheid zitten nu eenmaal diep in een mens..[ook jou boeken staan er vol mee]....en dit soort zaken gebeuren dan ook..dat is nu zo langzamerhand wel genoeg gedocumenteerd....alle vooruitgang heeft nu eenmaal ook zijn vervelende bijwerkingen..zoals lieden die zich niet blijken te kunnen gedragen...daar staat het nieuws bol van.

Niet zelden zien we daar ook,aan de buitenklant tenminste,ook diep gelovige mensen die zich aan wat dan ook buiten de wet vergrepen hebben...dat gebeurd nu eenmaal...het vlees is zwak.

Vrede blijft dus voor mij bovenaan staan zoals gezegd. * wink *

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu May 24, 2007 12:57 pm

Hans & Malie wrote:Tja..leuk..zullen we even over gaan op de discussie wat een mens allemaal al niet doet/laat...joods,of niet joods.....mag ik je eraan herinneren dat,nog voor de Israelier/jood zijn neus over de grens stak al , laat ik het zachtjes zeggen ,er vreemde onderlingen verhoudingen op nahield...die enkel versterkt werden met de komst van de wereld/groot geld in Israel...afgunst,gulzigheid en gretigheid zitten nu eenmaal diep in een mens..[ook jou boeken staan er vol mee]....en dit soort zaken gebeuren dan ook..dat is nu zo langzamerhand wel genoeg gedocumenteerd....alle vooruitgang heeft nu eenmaal ook zijn vervelende bijwerkingen..zoals lieden die zich niet blijken te kunnen gedragen...daar staat het nieuws bol van.

Niet zelden zien we daar ook,aan de buitenklant tenminste,ook diep gelovige mensen die zich aan wat dan ook buiten de wet vergrepen hebben...dat gebeurd nu eenmaal...het vlees is zwak.

Vrede blijft dus voor mij bovenaan staan zoals gezegd. * wink *

~ Hans ~

Beste Hans,
Als je zelf begrepen hebt wat je nou precies wou zeggen of hoe het iets te maken heeft met waar we het over hadden, neem ik aan dat ik daar genoegen mee moet nemen.
Persoonlijk denk ik niet dat ik begrepen heb wat je wou zeggen, en wat ik er wel van begrepen heb heeft zo weinig met het onderwerp te maken dat ik het waarschijnlijk verkeerd begrijp :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Previous

Return to Vragen en Suggesties