zwanger en net komen wonen in israel

Vragen over de site en suggesties.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

zwanger en net komen wonen in israel

Postby len » Thu Jul 10, 2008 3:13 pm

Hi,

ik ben len. ik woon nog niet zo lang in tel aviv en ben zwanger.
zijn er zwangere vrouwen die weten hoe het hier precies werkt wat betreft artsen en verloskundigen???
len
Veteran
Veteran

Re: zwanger en net komen wonen in israel

Postby E.T. » Thu Jul 10, 2008 5:16 pm

len wrote:Hi,

ik ben len. ik woon nog niet zo lang in tel aviv en ben zwanger.
zijn er zwangere vrouwen die weten hoe het hier precies werkt wat betreft artsen en verloskundigen???

In Israel komen ze er meestal ook na 9 maanden uit :-).

Tachles, je vraag is makkelijker te beantwoorden als je verteld of je lid bent van een kupat choliem (ziekenfonds) of niet.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby len » Thu Jul 10, 2008 5:56 pm

Nee, ik ben nog verzekerd via Nederland en is het echt zo dat het hier ook 9 maanden duurt...?
wie weet, weet iemand goede zwangerschapscursussen hier in tel aviv?
len
Veteran
Veteran

Postby elia » Thu Jul 10, 2008 7:12 pm

ik ben ook zwanger, van mijn derde, de eerste is in nederland geboren, de tweede hier en deze dus waarschijnlijk ook hier.
Ik ben begin januarie uitgerekend..wanneer jij?

Hier ga je 'gewoon' naar de vrouwendokter, die controleerd je elke vier weken ongeveer, tenzij je zo easy als mij bent en alleen gaat als er wat is....Ik ben een keer geweest voor een termijn echo en zondag ga ik om te kijken of het een jongen of meisje is ( kan hier al vanaf 14 weken) Ze doen hier meer test dan in Nederland die je gewoon kan weigeren ( ik doe buiten geslachtsecho helemaal geen enkele test) De meest ebabys worden in het ziekenhuis geboren: daar ga je heen als je weeen hebt met je 'tiek' je formulieren van de dokter waar je onder controle was. In het ziekenhuis is het helaas wel anders als in Nederland. Mijn persoonlijke ervaringen: een stuk viezer, een stuk drukker en je hebt een stuk minder zelf in te brengen, helemaal als je de taal niet goed beheerst. Je moet dus goed van te voren met je vriend.man afsprekenw at je wilt: zelf navelstren doorknippen, wel geen laken er voor, wel geen bleodtest na die tijd,w el geen inentingen na die tijd,w el niet bijvoeden. Dit alles moet je ruim van te voren vast leggena nders krijgt je kind wel die inenting/bloedtests. krijgt het een flesje in zijn mond zodra die er uit is enz enz.
mail me anders als je nog meer wilt weten.
elia
Veteran
Veteran

Postby tamar1 » Thu Jul 10, 2008 7:21 pm

Hoi Ien,

Ik kan je hier alles over vertellen! Ik ben 5 maanden geleden bevallen in Tel Aviv van een geweldige zoon, in het ziekenhuis Ichilov. Ik ben naar Israel gekomen om hier te bevallen, ik ben hier voor een periode van 8 maanden, half augustus zit het er voor mij al weer op en ga ik terug naar Nederland, met mijn man en mijn kind. Ik heb een gewelidige tijd gehad hier en de hele bevalling is me goed bevallen. Ook ik ben in Nederland verzekerd bij Interpolis, zij betalen de kosten wat het in Nederland zou kosten, behalve in emergencycases, dan vergoeden ze 100 procent. Een bevalling is geen emergency (gelukkig), maar is in Nederland een stuk goedkoper dan in Israel. Het kost daar ongeveer 450 euro, omdat je als alles goed verloopt niet in het ziekenhuis blijft. In Israel beval je standaard in het ziekenhuis en blijf je 3 nachten daar. Bij mij kwam het er op neer dat dit 8300 shekel was, en dat kwam ook omdat ik maar twee nachten ben gebleven, anders was het nog duurder geweest. Mijn verzekering heeft uiteindelijk het maximale bedrag vergoed voor een bevalling in het ziekenhuis, het kwam er op neer dat ik zelf uiteindelijk 150 euro zelf hoefde te betalen. Je moet wel alles zelf voorschieten. Het is belangrijk dat je op tijd met je verzekering belt, ze hebben ook een speciale afdeling voor declaraties buitenland, dan kan je misschien regelen dat je het niet voor hoeft te schieten, bij mij kon dat in ieder geval niet.
Een groter probleem voor mij was om een dokter te vinden die mijn checks voor en na de bevalling kon doen, omdat je zonder Israelische verzekering niet naar alle doktoren toe kan en het dan aardig duur kan worden. Ik ben uiteindelijk in het ziekenhuis geweest voor mijn check ups.
Ik wil je graag alles vertellen over hoe ik het ervaren heb in het ziekenhuis en dergelijke, maar het lijkt me makkelijker en leuker als ik het je vertel per telefoon, of ergens afspreken, ik weet niet waar je woont. Ik stuur je een pm met mijn telefoonnummer.
Ik ga ook met Amos, want zo heet mijn kleine held, naar babyzwemmen, en daar heb je ook nog allerlei andere cursussen voor zwangere vrouwen en baby's, dus als je het leuk vindt kan ik je daar ook meer over vertellen.
tamar1
Veteran
Veteran

Postby tamar1 » Thu Jul 10, 2008 7:31 pm

Hoi Ien,

Ik zie net dat je ook in Tel Aviv woont, dan is een erg leuk centrum voor zwangerschapscursussen "Diada", daar doe ik ook het babyzwemmen met Amos. Je hebt er vanalles en ze zitten geloof ik op 6 verschillende plaatsen, waarvan twee in Tel Aviv. Ik ga in de "Namal". Een vriendin van mij heeft daar ook een zwangerschapscursus gedaan en vertelde dat er ook veel mensen van buiten Israel komen, die hier net zijn komen wonen, dus als je Ivriet nog niet zo goed is (wat ik natuurlijk niet weet) dan is het daar ook geen probleem. Ik heb geen telefoonnummer, maar dat kan je wel even googlen.
tamar1
Veteran
Veteran

Postby carlos » Thu Jul 10, 2008 10:38 pm

len wrote:Nee, ik ben nog verzekerd via Nederland en is het echt zo dat het hier ook 9 maanden duurt...?

als je er geld voor hou meestal eerder. :wink: sorry of topic
carlos

Postby DBI » Fri Jul 11, 2008 10:52 am

elia wrote:Ze doen hier meer test dan in Nederland die je gewoon kan weigeren ( ik doe buiten geslachtsecho helemaal geen enkele test) [...]

Mijn persoonlijke ervaringen: een stuk viezer, een stuk drukker en je hebt een stuk minder zelf in te brengen, helemaal als je de taal niet goed beheerst. Je moet dus goed van te voren met je vriend.man afsprekenw at je wilt: zelf navelstren doorknippen, wel geen laken er voor, wel geen bleodtest na die tijd,w el geen inentingen na die tijd,w el niet bijvoeden. Dit alles moet je ruim van te voren vast leggena nders krijgt je kind wel die inenting/bloedtests. krijgt het een flesje in zijn mond zodra die er uit is

Al onze drie kinderen zijn in Bney Zion ( Rothschild ) in Haifa geboren, en ik ken ook het Carmel ziekenhuis hier vrij aardig. Weet je zeker dat jij niet in Ramallah bevallen bent? Bepaalde afdelingen zien er hier soms iets armoediger uit dan in Nederland, maar ik ben nog nooit viezigheid ( d.w.z. een gebrek aan hygiene en properheid ) in een ziekenhuis hier tegengekomen, zeker niet op de kraamafdelingen.

Het staat je natuurlijk vrij om te weigeren wat je wilt, maar al die tests en inentingen zijn uiteindelijk voor je eigen bestwil, d.w.z. voor die van je kind. Mede als gevolg van die tests is de sterfte onder ongeboren babies hier lager dan in Nederland. Het sterftecijfer voor kinderen onder de vijf is gelijk in beide landen. Het sterftecijfer onder ongeboren babies in Nederland is het hoogste in de EU, dat wordt voor een belangrijk deel toegeschreven aan het feit dat in Nederland maar weinig mensen kiezen voor de diverse tests. Omdat al die tests voor een groot deel op statistieken zijn gebaseerd en statistieken betrouwbaarder zijn naarmate je meer gegevens hebt, is Israel - met een van de hoogste geboortencijfers ( zo niet het hoogste ) in de westerse wereld - een voorloper op dit terrein.

Er zijn aardig wat redenen waarom ik blij ben dat ik hierheen gekomen ben, maar alles wat met zwangerschap, bevallen, kinderartsen e.d. te maken heeft neemt onder die redenen een centrale plaats in. Dat is hier in mijn ogen allemaal uitstekend geregeld ( voor ziekenfondspatienten, wij zitten bij Clalit; ik heb geen idee hoe het met ( buitenlandse ) particuliere verzekeringen zit ), ik heb er de laatste tien jaar alleen maar positieve ervaringen mee gehad.
DBI
Veteran
Veteran

Postby tamar1 » Fri Jul 11, 2008 12:54 pm

Ien,

Ik ben in Ichilov bevallen en heb ook positieve ervaringen. Ik had geen moeilijke bevalling, binnen 4 uur was het gepiept, maar ik werd professioneel begeleid. Het was allemaal hygienisch, ik heb van te voren geen lijstje gemaakt met mijn man, het was bij ons allemaal last minute, ik kwam 5 weken voor de bevalling in Israel aan en moest toen een ziekenhuis vinden. Ik ben in Tel Hashomer geweest en in Ichilov en heb voor Ichilov gekozen. Je hebt van te voren nog een tour op de afdeling als je wil, dan kan je alles van te voren zien, je kunt beslissen of je met of zonder ruggeprik wil.
Toen Amos geboren was werd gevraagd of ik 'm gelijk mee wilde geven naar de babyafdeling of dat ik hem nog een uurtje bij me wilde houden,ik heb voor het laatste gekozen zodat ik hem kon voeden. Je baby moet ongeveer 4 uur op de babyafdeling blijven, dan wordt hij gecheckt door een dokter en krijgt hij inentingen, daarna mag je als je dat wil hem/haar eigenlijk de hele tijd op je kamer houden. Ik dacht dat ik dat zou willen, maar heb uiteindelijk gekozen om hem in de babyruimte te laten, wat vlakbij je kamer is, dan heb je zelf ook wat rust. ze bellen je op je mobiel wanneer de baby moet eten. Je mag hem halen en brengen wanneer jij dat wil. Je man/ vriend mag ook gewoon naar de baby, er is een speciale ruimte voor borstvoeding geven, hier kan je ook begeleiding krijgen als het niet gelijk lukt.
Het enige nadeel vond ik dat je met z'n vieren op een kamer ligt en je dus niet echt kan slapen er is voortdurend geluid. Maar volgens mij is dat in Nederland niet anders. Ook het eten is niet al te denderend maar dat is in Nederland ook niet anders. en je kan altijd zelf eten gaan halen beneden in het ziekenhuis als je iets anders wil.
De zusters spreken allemaal Russisch en Ivriet, amper of geen engels, maar daar had ik niet zo'n last van, ik begreep met handen en voetenwerk toch wel wat ze bedoelden of wanneer ik iets wou kreeg ik dat ook wel voor mekaar. Al met al heb ik het als positief ervaren, heb ik geen moment spijt gehad om in Israel te bevallen en kom ik de volgende keer weer naar Israel om te bevallen.
Je moet alleen even kijken hoe het na de bevalling is, misschien nog ver weg voor je, maar ik weet niet wat je status hier is, en of je dan al in Israel verzekerd bent en hoe het met je kind zit. Amos is niet in Israel verzekerd omdat wij hier maar tijdelijk blijven en ik hier met een toeristenvisa ben. Tipat chalav is niet zo duur, iets van 700 shekel voor 6 jaar, ik geloof dat iedereen dat betaald in Israel. Maar daarnaast moet je misschien nog wel eens naar een dokter en niet alle inentingen zijn bij tipat chalav, dat kan zonder verzekering in Israel aardig wat gaan kosten (gelukkig is er het Dutch forum waar men je dann weer verder kan helpen).
Toen wij met Amos naar Misrad Hapniem gingen voor een geboortecertificaat kregen we te horen dat ze hem alleen met mijn achternaam konden registreren en mijn man werd niet als vader vermeld, aangezien we niet konden bewijzen dat hij de vader is. We zijn drie jaar geleden in Nederland getrouwd, hadden hier ook het bewijs van bij ons. Maar nadat we een potje boos zijn geworden wat niet heeft geholpen, hebben we allerlei papieren moeten verzamelen van familie, foto's etc. om te bewijzen dat we al langere tijd een relatie hebben en zowaar twee maanden later kreeg Amos een nieuw geboortecertificaat met de achternaam van zijn vader en had hij ook opeens een vader. Dit komt overigens alleen omdat ik niet Joods ben, anders heb je dit probleem natuurlijk niet.
Misschien krijg je hier helemaal niet mee te maken als je hier een andere status hebt, maar ik benoem het toch. Ik dacht nl ook gewoon even in Israel te kunnen bevallen, maar later kwam ik allemaal dingen tegen waar ik niet van te voren aan gedacht heb.
Zoals bijv. ook: Amos heeft nu twee nationaliteiten, twee paspoorten, maar is geen inwoner van geen enkel land. Niet in Israel, omdat wij hier niet wonen en niet in Nederland omdat hij daar nog nooit is geweest.
goed ik wijk een beetje af, maar het is altijd goed om wat dingen van te voren te checken als je er de tijd voor hebt. Dat zou ik zeker doen met je verzekering, bel ze op en leg de situatie uit.
tamar1
Veteran
Veteran

Postby DBI » Fri Jul 11, 2008 1:32 pm

DBI wrote: Weet je zeker dat jij niet in Ramallah bevallen bent?

Ook al doe ik nog zo mijn best om toch vooral geen vooroordelen te hebben, of ze in ieder geval niet te uiten ( :lol: ), Ramallah kwam bijna automatisch in me op. Ik ben nog nooit in een ziekenhuis daar geweest ( zou niet weten of dat er ueberhaupt is ) en kan dus ook niet zeggen of het daar schoner of viezer is dan in Nederlandse of Israelische ziekenhuizen. Hier sprak ik vanuit een vooroordeel, niet vanuit ervaring of kennis. Ook mij is niets menselijks vreemd, zoals je ziet.

Voor alle aanstaande en nieuwe moeders en vaders: besha'a tova, mazal tov, veel nachat, gezondheid en geluk met de kleine wereldburgers.
DBI
Veteran
Veteran

Postby elia » Fri Jul 11, 2008 8:34 pm

tsja ik ben waarschijnlijk de enige die kan vergelijken: en ja in Nederland was het ziekenhuis vele malen rustiger, moderner en, schoner meer mogelijkheden: een eigen badkamer metd ouche, baarkruk/onderwater bevallingen, alles zat er bij,e en dokterd ie gewoon aan mijn bed bleef staan na 8 cm ontsluiting enz enz

Nee ik beviel 'gewoon' in Naharya, schijnt een 'goed' ziekenhusi te zijn, ben ook in Hadera geweest ( voor iets anders) maar trof er hetzelfde aan: veel stress, weinig controle ( kwam een zuster aan die me vertelde o je hebt 10 cm, persen maar, geen dok gezien) de douche was smerig en vies en zat niet bijd e verloskamers maar bij de 'gewone' kamer dus moest ook nog es vier uur wachten... en ja ik deelde mijn kamer met twee anderen wat ik dus niet eens zo erg vond.

Nee als ik echt kon kiezen vloog ik nu nog naar Nederland om daar lekker te bevallen, maar ik heb ramallah nog niet gecheckt: misschien is datbeter, in ieder geval dichter bij :P
elia
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Sat Jul 12, 2008 8:01 am

Hier ook geen klachten over de israelische gezondheidszorg, en al helemaal niet over dingen die met geboorte te maken hebben. Twe keer bevallen in Beilinson Petah Tikvah en het was allemaal super, schoon, rustig. Ze keken me wel een beeje vreemd aan dat ik zonder ruggeprik wilde bevallen, toen ik er wel een wilde was het al te laat :), maar dat was dan ook het enige.

Ook fijn voor de heer des huizes; de televisie naast het bed in de bevalkamer; meneer heeft geen moment van de Final Four hoeven missen :D
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby nienke » Sat Jul 12, 2008 12:54 pm

Interessant en leuk topic. Even een vraagje alleen: waarom speciaal naar Israel komen om te bevallen? Op dit moment niet met kinderen bezig nog maar t is een van de voornaamste redenen dat ik op termijn weer terug naar Nederland wil en dat is dat ik hier geen kinderen zou willen krijgen. Puur vanwege de reden wat men niet kent vertrouwd men niet. Maar andersom, naar Israel komen om hier te bevallen, dat heb ik nog nooit eerder gehoord.
nienke
Veteran
Veteran

Postby elia » Sat Jul 12, 2008 7:18 pm

ik kan me nienkes gedachtengang helemaal voorstellen: mijn eerstre bevalling was stukken makkelijker dan mijn tweede: mede doordat ik slecht hebreeuws sprak, hetd ruk was dus geen dokter aan mijn bed, en de zuster geen engels sprak, probeer dan maar eens in het 'heetst van de strijd' je zelf duidelijk te maken, zeeeeeer frustrerend. alleen daarom al raad ik iedereen aan lekke rin nederland te bevallen en dan naar Israel te komen. Kun je ook nog lekker even shoppen in de HEMA :P
elia
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Jul 12, 2008 7:58 pm

Wij hebben een mooi vergelijk kunnen maken...onze dochter is in Holland geboren en onze zoon hier in Israel.

Daarbij zijn ons wel wat verschillen opgevallen natuurlijk maar die liggen meer in de plaats van de bevalling en de afwikkeling later.

In Holland was de bevalling in ons geval niet gemakkelijk daar dat meer te maken met de bevalling zelf dan dat het met het ziekenhuis of de service te maken had.
Na de bevalling een rustige kamer met inderdaad rust waar strak de hand aan gehouden werdt.
Toch een blunder van de verpleging die op 'n ochtend Malie een verkeerde baby brachten...verder was de kamer waar in totaal 6 vrouwen lagen een oase van rust en zuiverheid.

Hier in Israel verliep ook de bevalling niet zo makkelijk en werd het een keizersnede..die proffesioneel verliep..niks op aan te merken.

De kamer waar de vrouwen in terecht komen na de bevalling is typisch midden-oosten...enorm luidruchtig en geen rust voor de kraamvrouwen...een konstante toeloop van mensen met voedsel en peuters,opa's en oma's en soms het halve dorp in de kamers de gehele dag tot aan laat s'avonds..Malie was gebroken toen ze naar huis mocht...het leek wel een slechte B film waar we in terecht kwamen...maar de service verder doet niet onder aan die van Holland met zelfs meer veiligheid voor de kraamkamers om fouten uit te sluiten.
De kraamkamer zien er wat verwaarloosd uit als je Holland gewend bent maar dat is geen indicatie voor de service die verder okay is.

Al met al een goede ervaring...maar ik kan me voor stellen dat als je de taal niet machtig bent en ook nog eens tussen wal en schip dreigt te vallen dat dat niet echt een prettige ervaring is...maar ik meen dat dat meer subjectief is en verder geen reflectie van de zorg hier in Israel.

Maarja...ik heb makkelijk lullen natuurlijk staande aan de zijlijn... :lol: :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Sat Jul 12, 2008 8:11 pm

elia wrote:( kwam een zuster aan die me vertelde o je hebt 10 cm, persen maar, geen dok gezien)

In Israel is er in principe geen dokter bij een bevalling, tenzij de familie dat van te voren prive verzoekt.
Is geen kwestie van beter of minder goed dan in Nederland, maar gewoon een andere doctrine (alhoewel ik me heb laten vertellen dat ook in Nederland men langzaam maar zeker ook naar dit over gaat).

Dat er geen dokter bij is hier is dus geen kwestie van minder controle, maar gewoon en heel normaal. Op de verlosafdeling is wel een dokter, en bij ingewikkelde bevallingen is hij er natuurlijk wel bij. Ook bij een bevalling waar iets mis dreigt te gaan, is hij op roepafstand en binnen enkele seconden er bij. Maar bij een gewone bevalling, is geen reden om een dokter bij te hebben, en het is dus heel normaal dat je er geen ziet.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby nienke » Sat Jul 12, 2008 8:56 pm

Dr hoeft inderdaad opzich geen dokter bij, heb ik me laten vertellen. Dat het druk en luiddruchtig was heb ik al wel gezien. Schoonzus moest bij komen op de gang (was in Carmel in Haifa). T zal ook wel te maken hebben met dat iedereen hier in het ziekenhuis bevalt, dus automatisch drukker waarschijnlijk. Dus wat ik tot nu toe gezien of gehoord heb, is voor mij reden genoeg om te zorgen dat ik hier niet ben tzt. alhoewel het ook afhankelijk is van het ziekenhuis. Ben in Naharyia ziekenhuis 1 keer geweest en dat was niet het beste wat ik hier gezien op,puur op hoe het eruit zag. Daarnaast bestaat goede zorg niet alleen uit technisch goede zorg en dingen als rust en reinheid (ik vond het op het oog niet zo schoon) horen daar ook bij. K las een artikel in Elsevier dat in Israel het niveau wat dat betreft niet was zoals in de de meeste ontwikkelde landen (terwijl de technische kant in orde is). K kan me ook bijna niet voorstellen dat het medisch gezien beter is om naar Israel te komen, maar laat me graag overtuigen natuurlijk. En volgens mij moet er een andere niet-medische reden zijn, en daar ben ik wel beniewd naar (mits het te persoonlijk is natuurlijk) waar ikzelf nog nooit aan gedacht heb.
nienke
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Jul 12, 2008 9:08 pm

Tja..het is hier in Israel over het algemeen nu eenmaal een " no nonsens " aanpak..in andere landen gaat het er inderdaad wat zachter aan toe..wat meer gericht op de tere ziel... :wink:

Schoon is het inderdaad niet echt hier..en het lawaai heeft weinig te maken met het feit dat het druk in de ziekenhuizen is..maar eerder met de aard van het beesje over het algemeen.
Zoals ik al schreef..als je een Holland ervaring hebt is het inderdaad even slikken als je vervolgens hier bevallen gaat..maar de zorg verder is prima.

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby tamar1 » Sat Jul 12, 2008 10:44 pm

Ik ben naar Israel gekomen om te bevallen omdat we graag bij de familie van mijn man wilden zijn en omdat ik in totaal 8 maanden vrij kan nemen van mijn werk als ik alle verloven aan elkaar plak, en dit dus een ideaal moment is om lekker lang in Israel door te brengen. Wij hebben er ooit voor gekozen om samen in Nederland te gaan wonen, maar zijn er nu wel aan toe om in Israel te gaan wonen (dat was ik destijds niet). We stellen het om financiele redenen gewoon nog wat uit. we hebben hier nu gewoon een heerlijke tijd.
En ik heb geen moment getwijfeld over de gezondheidszorg in Israel, ik zou niet weten waarom die in Nederland beter zou zijn. Dat de muren in het ziekenhuis wat vaker worden geschilderd en dat je kamer er wat gezelliger uitziet heeft niks te maken met kwaliteit van de zorg. Tijdens mijn bevalling, die dus heel snel ging, ik heb niet eens aan de monitor gelegen, maar ben gelijk naar de verloskamer gereden, waren er verschillende doktoren op de afdeling en de verloskundige die ik had was erg profesioneel. de doktoren liepen af en toe even binnen om te kijken of alles goed gaat, en wanneer nodig staan ze direct naast je bed. Ik heb me geen moment ongemakkelijk gevoeld (behalve dat ik er een kind uit aan het persen was dan). De verloskundige sprak Engels en mijn man was er de hele tijd bij dus als ik me niet snel duidelijk kon maken in het Engels dan deed hij het wel in het Hebreeuws. Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe jij je er bij voelt. als je er van te voren al geen vertrouwen in hebt, zal er altijd wat mis zijn of zal je het ook niet als prettig ervaren.
Wat ik me afvraag, voor de mensen die in Nederland zijn bevallen: Wanneer je zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevalt heb je dan een dokter aan je bed? Ik dacht alleen de verloskundige, zo had ik het nl. begrepen. Als je thuis bevalt, dus ook zonder medische indicatie, dan heeft er toch ook niemand een dokter aan zijn bed, dan ben je ook alleen met de verloskundige.
tamar1
Veteran
Veteran

Postby alice » Sun Jul 13, 2008 3:57 pm

tamar1 wrote:Wat ik me afvraag, voor de mensen die in Nederland zijn bevallen: Wanneer je zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevalt heb je dan een dokter aan je bed? Ik dacht alleen de verloskundige, zo had ik het nl. begrepen. Als je thuis bevalt, dus ook zonder medische indicatie, dan heeft er toch ook niemand een dokter aan zijn bed, dan ben je ook alleen met de verloskundige.

Klopt, er is alleen een verloskundige aan je bed als je zonder medische indicatie bevalt en natuurlijk 1 of 2 verpleegkundigen. Je hebt vanaf het begin een privé kamer met eigen douche en wc. Thuis is er naast de verloskundige (of huisarts) ook een kraamverzorgster bij. Bij mijn laatste bevalling was bijna het hele Middenoosten aanwezig. Gyneacologe (Afganistan), verloskundige (Iran), echtgenoot (Israel) en zowaar ook nog een Nederlandse arts-assistent.
alice
Veteran
Veteran

Postby elia » Mon Jul 14, 2008 5:52 am

Ik had van te voren wel vertrouwen in het Israelische systeem, alleen na die tijd niet meer!

in nederland beviel ik in het ziekenhuis vanwege medische indicatie, en nu bij deze derde, zou ik nog steeds op blote knietjes terug willen naar een nederlands ziekenhuis ( maar ik doe hetniet haha )
elia
Veteran
Veteran

Postby nienke » Mon Jul 14, 2008 3:38 pm

@tamar, k geef je wat dat betreft groot gelijk dat je t in Israel hebt laten komen. Lekker erop uit en genieten van kindje, en t'is net wat je zegt dat het er net aan ligt wat belangrijk is voor je/iemand. Geniet er nog even van en nog gefeliciteerd met je kindje.
nienke
Veteran
Veteran

Postby MosheR » Thu Jul 17, 2008 5:19 pm

Wij hebben hier drie kinderen gekregen en ik moet zeggen: het personeel was professioneel, de verloskamer schoon, de operatiezaal steriel (op die bijgoochem, 'aanstaande vader' geheten, na), de vercouverruimte (zo heet toch de ruimte waar je bijkomt na een operatie?) rustig en de tweepersoonskamer met eigen douche en toilet was ook geen kermis van lululu-ende familieleden.

Dit alles in Hadassah Ein Karem (Jeruzalem), voor de verbouwing van de afdeling.

Aan de andere kant, laatst moest ik in Barzilay in Ashkelon zijn, en dat ziekenhuis is inderdaad wat verouderd, mag hier en daar een lik verf hebben etc., maar wat een pracht-uitzicht op zee!

Kortom, het hangt helemaal van het ziekenhuis af.
Mijn Mokum is nu hier.
J'y suis j'y reste.
MosheR
Active Member

Postby Frederike » Fri Jul 18, 2008 9:19 am

Ik ben 2 en een halve maand geleden bevallen in Tel haShomer.
Heerlijk en echt een droombevalling, ook al besloot m`n dochter er niet op de makkelijkste manier uit tekomen :D (aangezichtsbevalling)! Heel aardig en behulpzaam personeel! Kwam af en toe echt niet bij, moest zo lachen, dat geschreeuw uit de andere kamers. Maar kan me voorstellen dat dat voor anderen eng klinkt!
Daarna heb ik gekozen voor de "bioet male" afdeling (Dan blijft je baby 24 p/dag bij je). Kan het niet aanraden bij de eerste bevalling omdat die meestal zwaarder is. (Dan kun je altijd halve bioet doen, krijg je meestal ook een rustiger kamer.) Maar bij de tweede zeker weten! Heerlijk nieuwe, ruime kamers en maar 2 vrouwen op een kamer. Dus je hoeft maar met nog een vrouw je douche en WC te delen. Het is lekker rustig! Want ze letten op de bezoekuren daar. Ik had de 2de en laatste dag zelfs een kamer helemaal voor mezelf.
En nog het beste is dat ik mijn dochter niet naar die vreselijke baby kamers hoefde te brengen!
Met het "uitschrijven" hoef je ook niet in de rij te wachten, dat doet de zuster op je eigen kamer!

Vind alleen zoals mijn moeder het noemde, een kraamfabriek, maar dat is in elk ziekenhuis hier in IL.
Je moet zo snel mogelijk op de benen, gelijk s`ochtends aan het ontbijt in de eetzaal enzo,zodat je zo snel mogelijk het ziekenhuis uit kunt en hun erop kunnen verdienen. Terwijl als je na een bevalling bent en vooral als je hechtingen hebt, het het beste is om te rusten?!? Ik heb bij beide bevallingen geen een keer in de eetzaal gegeten. Gewoon laten brengen of meegenomen naar m`n kamer, of gewoon niet gegeten, want ziekenhuiseten............ :lol:
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby MosheR » Sun Jul 20, 2008 8:26 am

Frederike wrote:Je moet zo snel mogelijk op de benen, gelijk s`ochtends aan het ontbijt in de eetzaal enzo,zodat je zo snel mogelijk het ziekenhuis uit kunt en hun erop kunnen verdienen. Terwijl als je na een bevalling bent en vooral als je hechtingen hebt, het het beste is om te rusten?!?

Mijn vrouw heeft drie keer een keizersnede gehad en het advies was om voorzichtig te zijn maar vooral wel te bewegen. Wat ze dus ook iedere keer gedaan heeft, maar dat kan ook komen omdat ze geen moment stil kan zitten ...

Ik heb bij beide bevallingen geen een keer in de eetzaal gegeten. Gewoon laten brengen of meegenomen naar m`n kamer, of gewoon niet gegeten, want ziekenhuiseten............ :lol:

Bekende klacht, moest dan ook iedere keer wat van thuis meenemen. Geeft je in ieder geval het gevoel dat je wat doet voor 't arme kind. ;)
Mijn Mokum is nu hier.
J'y suis j'y reste.
MosheR
Active Member

Postby Frederike » Sun Jul 20, 2008 4:16 pm

MosheR wrote:
Frederike wrote:Je moet zo snel mogelijk op de benen, gelijk s`ochtends aan het ontbijt in de eetzaal enzo,zodat je zo snel mogelijk het ziekenhuis uit kunt en hun erop kunnen verdienen. Terwijl als je na een bevalling bent en vooral als je hechtingen hebt, het het beste is om te rusten?!?

Mijn vrouw heeft drie keer een keizersnede gehad en het advies was om voorzichtig te zijn maar vooral wel te bewegen. Wat ze dus ook iedere keer gedaan heeft, maar dat kan ook komen omdat ze geen moment stil kan zitten ...

Ik heb bij beide bevallingen geen een keer in de eetzaal gegeten. Gewoon laten brengen of meegenomen naar m`n kamer, of gewoon niet gegeten, want ziekenhuiseten............ :lol:

Bekende klacht, moest dan ook iedere keer wat van thuis meenemen. Geeft je in ieder geval het gevoel dat je wat doet voor 't arme kind. ;)

Ik was ook weer heel snel op de been, maar daar heb ik daarna de gevolgen van gevoeld!

Mijn man had ook gezorgd voor wat eten. Was de aardappelpuree en ei met tomatensaus heel sterk gekruid,elke dag s`middag en s`avonds behoorlijk zat! :lol:
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Anne » Wed Nov 19, 2008 2:02 pm

Hallo,

Ik ga hier even meelezen, want ik ben zwanger en hoop in december-januari te mogen bevallen. Ik woon nu ruim een jaar in Israel en werk als vrijwilliger. Ik zal naar het ziekenhuis in Naharyya gaan. Ik zie er enorm tegenop, vooral ook omdat ik geen hebreeuws spreek.

Anne
Anne

Postby E.T. » Wed Nov 19, 2008 6:45 pm

Anne wrote:Hallo,

Ik ga hier even meelezen, want ik ben zwanger en hoop in december-januari te mogen bevallen. Ik woon nu ruim een jaar in Israel en werk als vrijwilliger. Ik zal naar het ziekenhuis in Naharyya gaan. Ik zie er enorm tegenop, vooral ook omdat ik geen hebreeuws spreek.

Anne

Klein advies als je er om die reden zo tegen op ziet- Ga in je vrije tijd naar het ziekenhuis waar je van plan bent te bevallen, bekijk de afdeling en bevalkamers, en orienteer je een beetje.
Je kan dan ook rustig praten met de voedvrouwen ter plaatse (heel ander gesprek als je het rustig een paar maanden voor de bevalling doet dan als je om de 2 minuten keihard au roept :wink:), en vragen of de voedvrouwen daar Engels kennen over het algemeen. Je kan ook proberen een voedvrouw bij jou in de buurt te vinden die in dat ziekenhuis mag werken die Nederlands of Engels spreekt. Dan heb je je eigen prive voedvrouw, die je een beetje leert kennen van te voren, waar je een gemeenschappelijke taal mee hebt, enz. Ze kan je dan als ze in Nahariya woont met een telefoontje ontmoeten in het ziekenhuis, en voor jou een heel andere wereld op het moment dat je het tachles nodig hebt.

Heb even voor je nagekeken, en volgens het internet kunnen prive voedvrouwen in het ziekenhuis in Nahariya werken, mits je dat van te voren afgesproken hebt en er een formuleer is voor in gevuld. Als je hulp nodig hebt er een te vinden laat dan weten.

Succes (a.k.a. behatslacha in het Iwrieth 8)).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby elia » Wed Nov 19, 2008 8:31 pm

een eigen vroedvrouw is een erg dure grap, daarnaast werd ze bij mijd us gewoon botweg geweigerd, de nacht dat mijn zoon geboren werd was een zeer drukke nacht en in elke kamer mocht maar 1 extra persoon aanwezig zijn. Ook mijn hebreeuws was toen nog zwak, maar ik zou een engels sprekende zuster krijgen, nou echt veel verder dan yes en no kwam ze niet.... :(
Dit alles was in Naharya trouwens, ik mocht op mijn kamer douchen ( na 4 uur wachten bleeeeh) die douche was voor twee kamers met elk drie vrouwen,d us voor 6 personen en was sochtends om 7 uur al te smerig voor woorden...
elia
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 19, 2008 9:06 pm

elia wrote:een eigen vroedvrouw is een erg dure grap,

Hangt er van af welke neem ik aan, zoals bij alles. Bij ons eerste kind hadden we een Nederlandse prive voedvrouw omdat het Iwrieth van mijn vrouw toen nog niet zo goed was dat ze zich prettig zou voelen bij de bevalling, en het was prima te betalen.

daarnaast werd ze bij mijd us gewoon botweg geweigerd,

Is neem ik aan afhankelijk van wat er van te voren afgesproken is. Als het ziekenhuis officieel verklaard dat het mogelijk is mits het van te voren afgesproken is en dat formulier in orde is, moeten ze zich daar ook aan houden.

de nacht dat mijn zoon geboren werd was een zeer drukke nacht en in elke kamer mocht maar 1 extra persoon aanwezig zijn.

Had je een dula of een prive voedvrouw? Is niet hetzelfde. Terwijl ook als er een dula is de bevalling meestal door de voedvrouw van het ziekenhuis gedaan zal worden, is die voedvrouw overbodig als je een prive hebt. In dat geval maakt het dus niet uit hoeveel mensen in de kamer mogen, aangezien de prive voedvrouw i.p.v. de ziekenhuisvoedvrouw komt. Met een dula ligt dit anders.
E.T.
Veteran
Veteran

Next

Return to Vragen en Suggesties