schoolvakantie zomer

Vragen over de site en suggesties.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

schoolvakantie zomer

Postby froukjevermaat » Tue Dec 23, 2008 3:55 pm

Hoi, weet iemand wanneer de basisscholen in Israel weer beginnen na de zomervakantie?
Ik wil dit graag weten ivm met onze aliya in de zomer.
En tot wanneer is het mogelijk om kinderen in te schrijven voor het nieuwe schooljaar?
We komen in februari om een paar scholen te bekijken in Zichron waar we gaan wonen.
Alvast bedankt!
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Tue Dec 23, 2008 4:14 pm

Hoi Froukje,

Ten allereerste "broechiem habaiem"!
De schoolvakantie begint altijd op de eerste van Juli en het schooljaar begint altijd op 1 September. Lekker makkelijk te onthouden!! :D
Het inschrijven van scholen weet ik niet maar van de gemeentelijke kinderdagverblijven is dat meestal Januari /Februari, ik denk dat het met de scholen wel hetzelfde zal zijn.

Groetjes,
Frederike
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Tue Dec 23, 2008 4:39 pm

Hoi Frederike,
bedankt voor je snelle reactie! Handig zo n forum!!
Nog een vraag: mijn zoontje wordt in september 8 jaar en zou in NL naar groep 5 gaan ( hij is een vroege leerling) , dus naar kita kimel.
Nu spreekt hij vloeiend Ivrith maar schrijft hij nog niet en leest hij een klein beetje ( echt de basis, ima aba shalom). Krijgt hij als oleh chadas extra hulp ( bv van school) voor lezen en schrijven en is het verstandig dat hij naar kita kimel gaat of is het beter dat hij nog een jaar kita b doet?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby dennise » Tue Dec 23, 2008 9:11 pm

hi froukje

wat ik nog weet van de oelpan is dat de kinderen van mijn "klasgenootjes" op school een oelpan klas hadden voor de olah kids... ik weet niet of dat in elke stad zo is natuurlijk .
Ze krijgen een stoom cursus en dan gaan ze gewoon mee draaien met de andere kids... maar wie weet is dat bij elke school anders..

weet je waar je gaat wonen?

groetjes denise

ps je zou eens bij misrad haklita moeten na gaan
dennise
Veteran
Veteran

Postby DBI » Tue Dec 23, 2008 9:34 pm

dennise wrote:ps je zou eens bij misrad haklita moeten na gaan

Tijden veranderen natuurlijk, maar als het daar net is als toen ik aliyah maakte kun je er beter vragen over Russische les dan over Hebreeuwse les stellen.

Ik zal mijn vrouw vragen, zij is lerares op een basisschool hier in Haifa en heeft de afgelopen jaren meer dan eens immigrantenkinderen in haar klas gehad. Volgens mij zou zij hier meer over moeten weten, of in ieder geval een idee hebben waar je meer informatie kunt krijgen.
DBI
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Tue Dec 23, 2008 9:43 pm

We gaan in Zichron Yaakov wonen, in februari gaan we bij een aantal scholen langs en we zullen het dan ook vragen en kijken wat ze ons aanraden voor Jonathan. En ik kan het ook even uitzoeken bij misrad haklita, die bieden inderdaad ook wel ondersteuning.
Maar ook wel leuk om persoonlijke ervaringen te horen.
Heel erg bedankt alvast voor reacties!
Mijn man en zoon zijn nu voor twee weken in Israel en via dit forum hadden we ook al tips ( en een goede site) gekregen over schaakles en morgen mag hij mee doen aan een schaaktoernooi in Haifa, heel leuk.
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Return to Vragen en Suggesties