Stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen / Belangen van Nederlanders in het Buitenland
Geacht Dutch Forum,
Zou het mogelijk zijn om onderstaand bericht onder uw leden te verspreiden en op uw website te plaatsen?
Bij voorbaat heel harttelijk dank voor uw inspanningen in deze!
Met vriendelijke groet,
Marieke van den Akker
Geachte leden van het Dutch Forum,
Op dit moment ben ik voorzitter van de Nederlandse school in Chicagoland (http://www.tulipschool.org) en bestuurslid van de Chicago Dutch Club (http://www.dutchclubchicago.com), maar ik zal binnenkort terugkeren naar Nederland. Voor de komende Tweede Kamerverkiezingen heb ik mij kandidaat gesteld en ben ik verkiesbaar (Lijst D66, plek 25).
Graag zou ik twee belangrijke punten onder uw aandacht brengen:
1. Onderzoek Belangen Nederlanders in het Buitenland
Het is mij opgevallen dat de belangen van Nederlanders die in het buitenland verblijven of weer terugkeren naar Nederland, weinig aandacht krijgen in de Nederlandse politiek.
In het kader van mijn kandidatuur voor D66 doe ik om die reden wereldwijd onderzoek naar problemen die Nederlanders in het buitenland ervaren en die de Nederlandse overheid zou kunnen oplossen.
Persoonlijk heb ik de navolgende problemen ervaren tijdens mijn verblijf in het buitenland: de contacten met de Nederlandse fiscus lopen stroef, Nederlandse diploma’s worden in het buitenland niet op waarde geschat, bij terugkeer is het lastig een goede school voor de kinderen te vinden want er zijn overal wachtlijsten en er is geen tweetalig (basis-)onderwijs voorhanden.
Bekend is verder dat pensioenopbouw dikwijls in gevaar komt, stembiljetten niet of te laat arriveren etc. etc.
Op dit moment breng ik al deze problemen in kaart om deze vervolgens om te zetten in constructief beleid teneinde oplossingen aan te reiken.
Graag zou ik hierbij een beroep doen op de kennis en ervaring van Nederlanders die momenteel in het buitenland verblijven of in het verleden in het buitenland hebben gewoond. Wilt u daarom zo goed zijn uw input per email aan mij kenbaar te maken (m.b.vandenakker@planet.nl)?
En wilt u tevens als bestuur zo goed zijn deze email aan de leden van uw vereniging te forwarden? En zouden deze leden deze email op hun beurt weer willen forwarden aan andere Nederlanders die zij kennen en die niet reeds via uw vereniging worden bereikt?
2. Urgent: Registratie om te stemmen voor Tweede Kamerverkiezingen
Het is goed te beseffen dat wanneer alle Nederlanders die zich in het buitenland bevinden, zouden stemmen, deze stemmen per saldo 10 zetels zouden opleveren en derhalve een machtsfactor van belang zijn!
Het allerbelangrijkste op dit moment is dat een ieder die in het buitenland woont en in het bezit is van een Nederlands paspoort, zich op de kortst mogelijke termijn laat registreren via de website van de gemeente Den Haag: http://formulier.denhaag.nl/tripleforms ... alize.aspx
Het is van belang dat deze registratie de komende dagen plaats vindt, nu een print van het registratieformulier per post naar de gemeente Den Haag dient te worden verzonden en aldaar vóór 27 april 2010 dient te zijn ontvangen! Het invullen van het formulier is eenvoudig en snel gedaan.
Ik zal u de komende tijd op de hoogte houden van de voortgang van mijn inventarisatie en ik hoop de komende kabinetsperiode voor u de link te zijn tussen Nederlanders met buitenlandervaring en onze politiek.
Bij voorbaat heel erg veel dank voor uw aandacht en inspanningen!
Met vriendelijke groet,
Marieke van den Akker