Alleen vliegen met dochter van 11 maanden

Alle overige onderwerpen hier s.v.p.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Alleen vliegen met dochter van 11 maanden

Postby Noortja » Tue Jul 27, 2010 10:54 am

Hallo allemaal,

Misschien een rare vraag maar ik stel m toch maar...

Ik overweeg om begin september voor mijn man uit eerder naar Nederland te vliegen. Maar... ik vind het heel erg spannend om samen met mijn dochtertje van dan 11 maanden te vliegen. Voor sommigen van jullie wellicht raar of overdreven maar ik maak me er al op voorhand heel druk om. Ben bang dat ze bijv. heel erg moet huilen en dan kun je geen kant op. Ze moet natuurlijk op schoot en slapen doet ze dan echt niet. Dus je zult net zien dat ze moe is en niet kan slapen... En hoe doe je dat met eten met een baby op schoot, naar de w.c. etc?

Heeft er iemand tips voor me? Ik kan me haast niet voorstellen dat velen mij niet zijn voorgegaan hierin :)

Bij voorbaat dank!
Noortje
Noortja
Veteran
Veteran

Re: Alleen vliegen met dochter van 11 maanden

Postby marcelle82 » Tue Jul 27, 2010 2:09 pm

Hoi Noortje,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hiermee zit.
het is idd heel onhandig om met een kleintje te vliegen. Maar een voordeel is dat naar Nederland vliegen niet zo heel lang is.
En de meeste vliegmaatschappijen houden dan ook rekening met het feit dat je met een kleintje zit, dus je zit meestal dan helemaal vooraan.
Dus mocht je naar het toilette moeten zouden ze (stewardess) de kleine even bezig kunnen houden zo ook met het eten denk ik.
Ik ben ook naar NL gevlogen toen mijn dochtertje op schoot moest, maar ik vloog niet alleen dus dat was dan wel een voordeel.

Veel succes,
Marcelle
marcelle82
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Tue Jul 27, 2010 2:49 pm

Hoi Marcelle,

Bedankt voor je reactie.

Het is niet de eerste vlucht met mijn dochtertje maar wel de eerste alleen, vandaar dat ik het zo spannend vind... Ik heb al wat handige tips binnen van vriendinnen (waarvan de beste eigenlijk is dat ik me niet druk moet maken haha) maar wie weet krijg ik hier ook nog wel een goede :)
Noortja
Veteran
Veteran

Postby DCM » Tue Jul 27, 2010 4:45 pm

Ik begrijp je probleem, maar volgens mij is het een kwestie van goede voorbereiding en proberen de baby voor te bereiden zodat je veel kans hebt op een 'goede' dag van baby. En vragen om hulp van omzittenden.
Een vriendin vloog regelmatig met 3 (6 maanden, 1jaar, 3 jaar) kinderen van Japan naar Nederland. Hoe ze dat overleefde, geen idee, maar volgens haar was het allemaal geen probleem.
DCM
Active Member

Postby Hans & Malie » Tue Jul 27, 2010 6:01 pm

Noortja wrote:Hoi Marcelle,

Ik heb al wat handige tips binnen van vriendinnen (waarvan de beste eigenlijk is dat ik me niet druk moet maken haha)

Dat is inderdaad de beste tip die je krijgen kunt.
Kleine kinderen , vooral op die leeftijd , zijn namelijk super gevoelig voor jou gemoeds toestand....ben jij super nerveus zal de kleine een moeilijke vlucht kunnen hebben.
Heb jaren met allerlei kleintjes gevlogen...het enige is soms het verschil in druk tijdens stijgen en dalen...
De deur uitlopen zal ze niet als je op de wc zit....en verdwalen kan ze ook niet...en ontvoeren zal ook problematisch worden...en er is altijd wel iemand die je helpen zal tijdens de vlucht.
Neem haar "komfort " spulletjes mee..zoals een duimlapje , als ze duimt...of favoriete knuffel...en relax! :mrgreen:
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Tue Jul 27, 2010 8:54 pm

Noortja wrote:Ze moet natuurlijk op schoot en slapen doet ze dan echt niet. Dus je zult net zien dat ze moe is en niet kan slapen... En hoe doe je dat met eten met een baby op schoot, naar de w.c. etc?

Simpel, van te voren een basket aan vragen :-).
Met die basket ben je 10X vrijer dan als je hem 4.5 uur op je armen moet houden, nog exclusief de tijd op het vliegveld zelf.

Wij hebben (weliswaar beide ouders) gevlogen met een baby van 3 weken, en ook met kinderen van de leeftijd waar jij over praat. Generally speaking, kunnen er 3 dingen gebeuren:

a. De baby huilt de hele weg.
b. De baby slaapt de hele weg.
c. De baby is gewoon zijn lieve zelf, dus rustig zolang hij zijn zin krijgt en minder rustig in geval van niet.

Het eerste geval is gedeeltelijk afhankelijk van hoe goed je voorbereid bent, maar niet alleen. Voorbereiding houdt dat niet veel meer in dat zijn liefste speelgoedje bij je te hebben, nog iets nieuws wat hij nog nooit gezien heeft waar hij gefascineerd van kan raken (bijvoorbeeld zo'n bal die in 5 kleuren licht geeft), en natuurlijk zijn eten (melk). Van die bal overigens is het niet onhandig er 2 mee te nemen, voor geval er eentje onder de stoelen van het vliegtuig verdwijnt net als hij het prachtig aan het vinden is :-).
Het gedeelte wat niet van jou afhangt is de druk in zijn oren tijdens stijging en landen. Je kan dit proberen te voorkomen door hem te voeden juist tijdens de stijging, maar niet altijd zijn de stewards daar blij mee.

In geval b dank je G-d bij aankomst voor dit kind, en vertel je vervolgens je hele familie dat hij de hele weg geen kik heeft gegeven tot het verhaal hun hun keel uitkomt. In geval c beperk je je tot het bedanken van G-d.

Niet onhandig er op voor bereid te zijn dat als geval a gebeurd, je af en toe gesis van mensen om je heen zal horen die er de zenuwen van krijgen. Hoe je hun behandeld hangt van je karakter af, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat als je ze vraagt even de baby vast te houden als je naar het toilet moet (ook al moet je niet), ze later de hele reis geen woord meer zeggen.

Last but not least, een tip die ik ooit van een ander kreeg maar zal ontkennen hem ooit gebruikt te hebben, voor de vlucht een beetje wijn bij de melk doen. De kans op geval b vergroot je op deze manier met tientallen procenten.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Roos » Wed Jul 28, 2010 11:04 am

Een basket kan HELAAS maar tot 7 maanden geloof ik (bij ElAL in ieder geval), en is dus helaas geen optie.
Maar zoek het even uit, want als het wel kan is het in ieder geval zalig!

Helaas zijn de zitplaatsen voorin het vliegtuit, met meer beenruimte, niet voor mensen met baby's, dus je moet gewoon op een krap stoeltje.

Ik heb een keer alleen gevlogen met een baby van een maand of 10, en mijn belangrijkste tip: ga naar de wc en eet & drink zelf van tevoren, want het lukt je niet tijdens de vlucht :-) Wanneer het eten wordt geserveerd kunnen je buren je kind ook niet vasthouden want die zitten dan zelf te eten, en de crew zelf is druk bezig. Bovendien leek mijn buurvrouw hoe dan ook niet echt zodanig gecharmeerd van mijn kind (onbegrijpelijk natuurlijk!) dat ik durfde te vragen of hij bij haar mocht zitten. Niet elk kind zal ook bij een vreemde willen zitten, maar dat hangt van het karakter van je kind af.

Een goede tip die ik van anderen hoorde is om een nachtvlucht te nemen. Ik zelf zou een beetje bang zijn dat mijn kind juist van vermoeidheid dan zou gaan krijsen, maar ik moet zeggen dat mijn baby ook tijdens de dagvlucht wel gewoon sliep op zijn normale uren. Het wiebelen van het vliegtuig werkte goed om hem bij mij op schoot in slaap te krijgen. (Dan kan je dus vervolgens weer niet eten en naar de wc, maar dat offer je dan graag op voor een slapend kind).

Wat betreft je eigen gemoedtoestand denk ik ook dat je zelf het beste kunt proberen zo kalm mogelijk te blijven omdat je kind jouw stemming inderdaad aanvoelt.

De vluchten die ik alleen met baby heb gedaan waren spannend en was ik heel blij toen het vliegtuig landde, maar ik moet zeggen dat het me uiteindelijk alles is meegevallen. Je moet je kind inderdaad steeds bezighouden, en aan jezelf kom je weinig toe, maar de meeste mensen zijn erg vriendelijk als je vraagt om wat hulp. Zeker bij ElAl waren de stewards en stewardessen echt fantastisch.
Roos
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Thu Jul 29, 2010 9:42 am

Nachtvlucht is zeker weten een aanrader!
Net gevlogen en 4,5 uur vlucht met 2 wakkere kinderen die alleen maar bij mama wilden zijn is geen pretje. Ze huilden niet hoor, maar om kinderen 4,5 uur bezig te houden op zo`n kleine plek..........
Maar alsnog, als je je goed voorbereid, met leuke speeltjes, snackjes is het zeker weten te doen!
Met Aviv met 4 maanden gevlogen, heb gewoon de stewardessen gevraagd of ze `m ff vast wilden houden als ik naar de WC moest. El al is echt heel goed!!
Met Maya deze keer met de draagdoek gegaan dus ze ging gewoon mee naar de WC.
De draagdoek is heel handig omdat je dan je handen vrij hebt! Als je wil lenen zeg het maar, heb een hele mooi MeiTai! Zie foto...Image

Mijn moeder had een buggy geregeld van kennissen, omdat ik het niet zag zitten om ook met kind,een buggy , handbagage en koffers te lopen. Dus ik heb de buggy/wagen in Israel gelaten.
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Thu Jul 29, 2010 12:08 pm

Lieve mensen,

Bedankt voor jullie reacties en tips (ET, ik laat de wijn geloof ik maar staan als laatste redmiddel ;) ), ik heb er echt wat aan!

Blij te horen dat ze bij El Al zo goed zijn. We vlogen met KLM toen Indie 4 maanden was en ondanks dat de stewardessen lief waren, bleef het daar ook bij. Maar, ik vloog samen met mijn man en we hadden een extra stoel dus de maxi cosi kon mee.

De basket is inderdaad geen optie, die is tot 9 maanden bij El Al, helaas want dat zou echt een uitkomst zijn!

Ik heb besloten het te doen, het is toch eigenlijk te gek voor woorden als ik vanaf nu alleen nog maar naar Nederland kan als mijn man meekan. Misschien valt het allemaal best mee.

Frederike: ik heb een goeie draagdoek maar ontzettend lief van je! In ieder geval wel waar dat ze gewoon mee kan naar de w.c. (gezellig ;) )

Is er toevallig nog iemand die gezellig met me meevliegt op 2 september?

Nogmaals bedankt allemaal!!!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby elia » Mon Aug 02, 2010 1:36 pm

ik heb met alle mogelijke leeftijden gevlogen en idd was het niet makkelijk! het enige wat ik je kan zeggen; je krijgt altijd hulp! mijn zoontje van vier maanden stopte niet met huilen, een soldaat naast me heeft op den duur met hem rondgelopen, en na hem de vrouw achter me enz enz. eindelijk viel hij in slaap en toen gaf de stewardess me een first class stoel. Ik was zo blij met alle hulp! de terug reis heb ik hem homeopatische valeriaan gegeven, misschien iets te veel want hij sliep de hele reis :mrgreen: ( geen nood hij is nu 6,5 en een kerngezonde jongen die er niks aan overheeftgehouden)
elia
Veteran
Veteran

Postby elia » Mon Aug 02, 2010 1:37 pm

nog een tip; neem vooral niet te veel mee; je moet dan om al die tassen en spullen denken en eigenlijk hebben ze alles wat nodig is wel in het vliegtuig!
elia
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Mon Aug 02, 2010 2:13 pm

een mini DVD speler doet ook wonderen en als je het kan veroorloven gewoon een ticket voor de kleine kopen (4 uur met een ind op schoot kan erg lang zijn), vaak zijn de vluchten niet eens vol en kun je met je reisagent ervoor zorgen dat ze de lege stoel voor jouw kind reserveren zonder dat je er voor hoeft te betalen.
Matthew
Team Member

Postby froukjevermaat » Tue Aug 03, 2010 8:21 am

Hoi,
ik ben nu in Nl en ben met drie kinderen alleen gevlogen, oudste 8 middelste 4 en jongste net een jaar.
En er zijn altijd mensen ( Israëliërs) die je willen helpen en inderdaad de kinderen van je overnemen.
Ik vind het in het vliegtuig altijd best, ze kunnen je kids toch niet kidnappen :D
Ook ik heb die homeopathische druppels gekocht, ze zijn wel erg duur, en of ze echt werken weet ik niet, maar mijn zoontje hield zich de hele reis rustig en het viel me echt reuze mee.
En via de kinderen ontmoet je weer leuke mensen, zo ken ik Elia ( hierboven) haar broer hield acht jaar geleden mijn zoontje vast als ik naar de wc moest :!:
He een fijne reis en geniet er van!
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby suusje » Tue Aug 03, 2010 7:54 pm

hey hey,

ik ben afgelopen mei met mijn dochtertje van 5,5 mnd gevlogen met el-al naar Israel.
Ik zag er ook reuze tegen op was ook bang dat ze veel zou huilen niet zou willen slapen.
Op de heen weg hadden we voor haar een eigen stoel tussen ons in ze mocht gewoon in haar maxicosie.
Dat ging prima met het opstijgen en dalen gaf ik melk of een beetje water te drinken voor haar oortjes.
Ze heeft maar even gehuild omdat,ze erg moe was maar uiteindelijk viel ze gewoon in slaap in haar maxicosie :D

Ik vond de heen vlucht erg meevallen.

Terug hadden we ook weer een extra stoel geboekt voor haar nu kwamen we bij het incheken eracter dat het vliegtuig vol geboekt was!!! Wij helemaal over de zeik bij de incheck balie :twisted: (waren al over de pis want de controles aaaaah duurde zoooo lang daardoor kwamen als laatste in het vliegtuig) we hadden pech ze moest opschoot.
Nu was ik helemaal van slag zag de bui al hangen een huilerig babytje 4,5 uur op schoot die niet kan slapen.
Maar wonderbaarlijk ging het heel goed ze sliep op onze benen met een dekentje erover.

Nu vlieg jij alleen met de kleine mischien kan je een stoel voor haar boeken?? zo niet dan helpen de stewardessen je graag hoor die nemen het wel even van je overals je wilt eten en er zijn altijd wel aardige mensen die graag even een leuk kindje opschoot wille :wink: je kan ook een draag zak meenemen?

Tip het verschoningsplankje is echt een kei HARDE plank dus leg daar een dekentje op met het verschonen.

Heel veel succes nidd laat het gewoon over je heen komen komt vast goed!! :D
suusje
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Wed Aug 04, 2010 9:44 am

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels mijn ticket omgezet en ga het "gewoon" doen. Ik begrijp dat de hulp in het vliegtuig van zowel personeel als passagiers goed is dus daar reken ik maar op dan :)

Een extra stoel boeken vind ik wat ver gaan kwa prijs, dat is een 2e ticket betalen en de vluchten zijn op t moment al zo duur.

Het komt vast goed! Wie weet heb ik mazzel en is er een lege stoel vrij en kan de maxi cosi mee. Zo niet, ook aan die 5 uur komt uiteindelijk een einde en dan ben ik heerlijk 1 maand in NL.

Mocht iemand 2 september vliegen, dan hoor ik het graag!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby suusje » Wed Aug 04, 2010 9:51 am

Noortja wrote:Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels mijn ticket omgezet en ga het "gewoon" doen. Ik begrijp dat de hulp in het vliegtuig van zowel personeel als passagiers goed is dus daar reken ik maar op dan :)

Een extra stoel boeken vind ik wat ver gaan kwa prijs, dat is een 2e ticket betalen en de vluchten zijn op t moment al zo duur.

Het komt vast goed! Wie weet heb ik mazzel en is er een lege stoel vrij en kan de maxi cosi mee. Zo niet, ook aan die 5 uur komt uiteindelijk een einde en dan ben ik heerlijk 1 maand in NL.

Mocht iemand 2 september vliegen, dan hoor ik het graag!

ik geloof dat wij maar 175 euro op de heenweg xtra betaald hebbn voor de exrta stoel...

succes
suusje
Veteran
Veteran

Postby straatje » Thu Aug 05, 2010 10:00 am

Ik denk altijd maar dat ik die mensen in het vliegtuig toch nooit meer zie in het geval dat de kinderen volledig uit hun dak gaan tijdens de vlucht... Maar tot nu toe (tfoe tfoe) is het eigenlijk altijd goed verlopen. Nachtvluchten vind ik dan weer niet fijn, heb ik laatst ontdekt. Want ondanks dat er dan in verhouding meer geslapen wordt door de kinderen, doe ik zelf geen oog dicht (toch kijken of die kleine niet van de stoel afrolt). Resultaat dat de kindjes de volgende dat vol energie waren (in de trein) en ik helemaal gebroken..... niet ideaal.

Ah en ik pak voor de kids altijd van alles in als kadootje. Kleine speelgoeddingen (miniboekjes, stickertjes, klei) maar ook rozijntjes, koekjes of een pakje sap. Is gelijk een feestje!
straatje
Veteran
Veteran

Postby elia » Thu Aug 05, 2010 3:17 pm

ik heb net geboekt voor 15 sep, ik vlieg alleen met mijn dochter die dan 1,6 is
elia
Veteran
Veteran

Postby Roos » Fri Aug 06, 2010 9:57 am

Nog even een tip over de MaxiCosi: zorg dat hij goedgekeurd is voor het vliegtuig.
Dat moet dan ergens op het stoeltje zelf staan bij de keurmerken.

Bij mijn laatste reis naar NL had het reisbureau een basket gereserveerd, zeiden ze ... op de heenreis wel, maar op de terugreis bleek ik hem bij aankomst op Schiphol niet te hebben. Baby moest dus op schoot. Maar ze hebben wel erg hun best gedaan mij naast een vrije stoel te zetten.

Dat is uiteindelijk ook gelukt (ik had zelfs een hele rij voor mezelf!), maar helaas mocht mijn maxicosi niet mee omdat ik niet het juiste keurmerk had.

Overigens viel hij uiteindelijk ook lekker op de gewone stoel in slaap. Maar door turbulentie moest ik hem dan toch weer op schoot nemen.... Misschien als ik een maxicosi had gehad, dat hij dan wel daarin had mogen blijven liggen. Jammer, want hij heeft de hele (avond/nacht)vlucht geslapen, maar ik dus niet....
Roos
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Sat Aug 07, 2010 11:14 am

Hoi Roos,
Vloog je met KLM? Daar deden ze bij ons ook moeilijk over dat keurmerk, maar uiteindelijk mocht ze er alleen niet in tijdens opstijgen en landen omdat het icoontje er niet op stond. Maar in het boekje van de Maxi Cosi staat wel dat ie geschikt is voor vliegen. Nogal onduidelijk dus...

Suusje, ik vind het niet "maar" 175 euro... kan er in ieder geval veel leuke dingen voor bedenken om in Holland mee te doen :)
Noortja
Veteran
Veteran

Postby NOekie24 » Sun Aug 15, 2010 7:51 am

Nog een tip, laat je kindje wat drinken bij het stijgen en dalen. Dit om de oren de klaren.
ALs ze heel erg mocht gaan huilen bij het stijgen heeft ze misschien last van haar oren, je kan twee plastic bekers op haar oren zetten ( zelf vasthouden ) call me nuts ik heb het gedaan ooit...

Neem twee sets extra kleding mee en voldoende luiers.

Stickers, klei, boekje, regenboogkrijtje, waren ook hier dikke hit. Bij mj sliepen ze een groot deel van de vlucht, door het gebrom van het vliegtuig :)

Geniet ze!
NOekie24
Veteran
Veteran

Return to Overig