water besparen

Alle overige onderwerpen hier s.v.p.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

water besparen

Postby Dorith » Wed Apr 06, 2011 4:42 pm

Net in de nieuwe Aleh las ik het artikeltje van Jim H. over hoe zijn buurman water bespaart.

Dat doet me er aan denken dat iedereen met een beetje goede wil water kan besparen, ook al lijkt het misschien weinig.

Ik probeer water op 2 manieren te besparen (afgezien van die halve knop in de wc):
* Voordat het warme water bij ons uit de douche komt, plenst er heel wat koud en lauw water naar beneden. Dat water laat ik lopen in een emmer. Ik gebruik het water voor de planten, maar je kan er ook mee dweilen natuurlijk.

* Ik was groente en fruit boven een bak en ook dat water kan weer gebruikt worden voor planten of schoonmaak.

Natuurlijk laat men de kraan niet zo maar open terwijl men tanden poetst of zich onder de douche inzeept.
En zo kan een ieder een bepaalde hoeveelheid water sparen en zoals men beweert: elke druppel helpt.

Een andere geheime manier waarop ik water spaar (niet verder vertellen) is om minder te dweilen en te schrobben....
Dorith
Veteran
Veteran

Re: water besparen

Postby Hans & Malie » Wed Apr 06, 2011 6:46 pm

Dorith wrote:Net in de nieuwe Aleh las ik het artikeltje van Jim H. over hoe zijn buurman water bespaart.....

Das grappig komende van een persoon die een totaal overbodige vijver in zijn tuin heeft aangelegd... :mrgreen:
Zou kunnen dat hij hem reeds al weer heeft gedempt.....je weet maar nooit met Jim H.... :wink:
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby admin » Thu Apr 07, 2011 9:28 am

Vijver of geen vijver, het is wel een goed idee.
Er komt zeker een halve emmer de douchekop (misschien wel meer) voordat je onder de douche staat.

Misschien zowiezo wel handig om dit soort besparings ideen met elkaar te delen......
admin
Site Admin
Site Admin

Postby Hans & Malie » Thu Apr 07, 2011 10:36 am

Ik heb het niet over het idee water sparen....dat doen we hier thuis allemaal aan mee.
Maar een artikel hierover komende van een man die dus een totaal overbodige vijver in z'n tuin had aangelegd...dat viel me op.... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu Apr 07, 2011 4:00 pm

Misschien is het vijvertje wel gevuld met water uit emmers die onder de douche vandaan kwamen? De vijver zelf is immers circulerend water, een keer gevult en that's it until further notice.

Wat water sparen op zich, ten eerste kol hakavod voor Dorith voor haar idee.
Persoonlijk doe ik er echter niet aan mee, sorry :-).
Vind de hele zaak een beetje onzinnig. Sure, we moeten sparen waar het kan, en ik draai dan ook netjes de kraan dicht als ik mijn tanden poets, en heb zo'n half knopje op het toilet. Maar ik ga er niet gek voor worden hoor. Israel geeft miljoenen kub water per jaar aan Jordanie waar we zo nodig een vredesverdrag mee moesten hebben, en besloot geen flikker te doen aan het omleggen van de Litani (of was het een andere rivier?) in zuid Libanon door de Chezballa, ook al verklaarde ze het 'an act of war'.
Bij dit alles, schijnt niemand er haast bij te hebben hatpala (zuivering?) installaties te bouwen. De bevolking spaart wel, dus why hurry? Dan nog het feit dat Israel op het moment meer water heeft dan ze in verschillende periodes in het verleden had, en ik kom tot de conclusie dat sparen ja, mijn leven er voor omzetten en elk druppeltje met een emmer op te gaan vangen nee.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Apr 07, 2011 5:10 pm

Interessante gedachte ET over die emmers van onder de douche...ik blijft het , hoe je ook aan het water bent gekomen anders dan regen , persoonlijk een verspilling vinden.
Water wat uit de douche komt , wanneer je wacht tot het warm wordt , kun je net zo goed aanwenden als drinkwater na het te hebben gekookt..of gebruiken als kookvocht om maar eens wat te noemen....of in je wasmachine kieperen.... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Dorith » Thu Apr 07, 2011 5:51 pm

Inderdaad had de staat al jaren geleden iets moeten doen aan het waterprobleem. Maar om dan te zeggen, ik ga geen extra moeite doen omdat de staat er voor moet zorgen ~ vind ik nogal kinderachtig!

Toen ik iets meer dan 45 jaar geleden hier kwam, kreeg ik binnen een mum van tijd te horen over twee problemen (afgezien van de fatachinfiltraties): het waterprobleem en het housing problem. Dat laatste slaat op het feit dat men hier niet zoals bijv. in NL gewoon een woning kan huren van een woningvereniging of van de gemeente of hoe dat werkt. Alleen als je een zielig sociaal geval bent, dan krijg je een woning van amidar (heet dat nog steeds zo?) tegen lage huur. De rest moet zich, zeker nu, blauw betalen aan huur wat in de zak van een privee eigenaar gaat, of met grote moeite een woning kopen.

Nu 45 jaar later zijn beide problemen nog steeds niet opgelost. Een woning kopen voor onze kinderen kan ik niet, maar water besparen is een kleine moeite en waarom zou je dat dan niet doen?

Ik moet denken aan wat een goede vriendin van mij eens zei, jaren geleden. Ze is tegen vrijwilligerswerk, want ze vindt dat de staat voor alles moet zorgen, tegen betaling uiteraard. Ondertussen doet ze al meer dan 30 jaar vrijwilligerswerk.....
Dorith
Veteran
Veteran

Postby elia » Thu Apr 07, 2011 6:37 pm

wij gebruiken het water van de wasmachine ( bad water van de kids ook vaak) en van de keuken gaat naar de tuin, we wassen met ecozeep of met wasmagneet

verder hebben we zonnepanelen op het dak die ons 2000 shekkel per maand opleveren aangezien we onze elc verkopen aan de elec.centrale ( die 2000 shekkel betalen nu nog de maskanta die we er voor namen, maar straks is het een leuk extraatje)
elia
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Apr 07, 2011 6:47 pm

Dorith wrote:Inderdaad had de staat al jaren geleden iets moeten doen aan het waterprobleem. Maar om dan te zeggen, ik ga geen extra moeite doen omdat de staat er voor moet zorgen ~ vind ik nogal kinderachtig!

Dat zei ik dan ook niet. Ik zei dat ik mijn leven er niet voor ga omgooien. Om van nu af aan als ik wil douchen een emmertje mee te nemen e.d., dat vind ik pas overdreven (alhoewel ik zoals ik al zei, alle respect heb voor wie het doet). Het is ook voor geen meter nodig. Als je de cijfers bekijkt leer je dat wat prive mensen aan water kunnen besparen op geen enkele manier iets helpt aan de water toestand in Israel. Sparen dus zeer zeker wel. Maar binnen normale grenzen. Vind ik tenminste :-).

Toen ik iets meer dan 45 jaar geleden hier kwam, kreeg ik binnen een mum van tijd te horen over twee problemen (afgezien van de fatachinfiltraties): het waterprobleem en het housing problem.

Als je hier al 45 jaar woont weet je dat er nooit een dag zal komen waar op je in Israel zal horen dat er geen probleem is :-). Betekent niet dat ze altijd even zwaar tillen.

Ik moet denken aan wat een goede vriendin van mij eens zei, jaren geleden. Ze is tegen vrijwilligerswerk, want ze vindt dat de staat voor alles moet zorgen, tegen betaling uiteraard. Ondertussen doet ze al meer dan 30 jaar vrijwilligerswerk.....

That's Israel :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby buba » Tue Apr 12, 2011 10:01 pm

Laat ik nu net in het bezit zijn van een zak waterspaarders. De spaarders zijn de meest eenvoudige, de goedkoopste, maar wel de beste kwaliteit. Te koop voor 10 nis per stuk.

Afhankelijk van de hoeveelheid water die je gebruikt, heb je deze kleine investering binnen een maand weer terug. Je bespaart dus niet alleen het water, maar vooral ook je portemonee.

BUT WHO CARES............ behalve die paar nederlanders, is er in dit land niemand die water of geld wil besparen (vandaar de nog steeds gevulde zak).

Maar laat het gerust weten als je toch wilt besparen!
buba
Veteran
Veteran

water besparen

Postby Dorith » Wed Apr 13, 2011 5:46 am

Waterbespaarders ~ Je bedoelt die kleine dingetjes die je in de kraan stopt? Inderdaad, die hebben wij ook.

Als je iets anders bedoelt, dan hoor ik het graag!
Dorith
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Apr 13, 2011 7:53 am

Je hebt zeker de caqmpagne gemist dat Israel 2 miljoen van die dingen gratis komt installeren. Bij mij thuis zijn ze al geweest.

buba wrote:Laat ik nu net in het bezit zijn van een zak waterspaarders. De spaarders zijn de meest eenvoudige, de goedkoopste, maar wel de beste kwaliteit. Te koop voor 10 nis per stuk.

Afhankelijk van de hoeveelheid water die je gebruikt, heb je deze kleine investering binnen een maand weer terug. Je bespaart dus niet alleen het water, maar vooral ook je portemonee.

BUT WHO CARES............ behalve die paar nederlanders, is er in dit land niemand die water of geld wil besparen (vandaar de nog steeds gevulde zak).

Maar laat het gerust weten als je toch wilt besparen!
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby buba » Wed Apr 13, 2011 10:34 am

Nee hoor, die tender heb ik niet gemist. Het product (nederlands), wat ik in mijn bezit heb is hier ook aangeboden. Het blijkt dat degene die het meest onder de tafel heeft geschoven, de opdracht (made in china) heeft gekregen.
buba
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Wed Apr 13, 2011 12:46 pm

Je kan die ook kopen bij Tambour hier in Jeruzalem daar kosten ze tussen de twee en vijf shekel.
Hier in Jeruzalem kon je maximaal twee van die waterbespaarders krijgen.....
shavit-e
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Apr 13, 2011 2:17 pm

Ik heb hier jarenlang van mijn huis naar mijn werk gelopen...heen en terug zogezegd.
Op mijn dagelijkse wandelingen dus naar mijn werk kwam ik regelmatig een probleem tegen in de watervoorziening in de plantsoenen....wat hield dat in?...dat hield in dat de bruine slang was beschadigs en dat er een fontein aan water de lucht in ging.
Aan de sporen rindt de rotonde kon je vervolgens zien dat er reeds een berg auto's waren geweest die door het water waren gereden...niemand die gestopt was om even een knik in die bruine slang te maken...einde water verspilling.
De volgende dag heb ik , tot aan de dag van vandaag , altijd een klein stukje draad bij me om de knik even vast te zetten als ik 'm niet in de grond kan zetten.
Ook heb ik meerdere uren aan de telefoon gehangen bij de gemeente om deze plaatsen te melden...reactie?...noppes nada!
In de winter?.....een nieuw aangepland grasperk met bomen?...in de stortregens?....de sprinklers van de gemeente in volle inzet... :mrgreen:
Mijn overburen?....die hebben een " filipinie " om het huis schoon te houden...deze man doet wat 'm opgedragen is....elke dag , maar dan ook werkelijk elke dag , met de tuinslang het hele huis aan de buitenkant schoon maken...en terwijl hij met z'n bezem bezig is ligt de slang op de grond en stroomt het water volop.....en zo kan ik nog wel uren doorgaan.
Het volk gebruikt water alsof er geen morgen meer zal zijn....en als je ze er op aanspreekt kijken ze je aan of dat je van de maan gevallen bent : " Het is mijn geld , en ik maak zelf wel uit wat ik ermee doe..." is de meest gehoorde lulkoek....het gaat mij verdomme niet om je portemonee maar om het water sukkel!....en dan zie je de radertjes werken , ze krijgen dan zo'n schaapachtige blik in hun ogen , en valt het praatluik dicht... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Return to Overig