Even kennis maken?

Alle overige onderwerpen hier s.v.p.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Aaltje » Tue Jul 10, 2007 12:40 am

Van de 'staat' niet. Ik ben geen joodse. Dus ik mag daar niet wonen. Tenzij ik een kerel opduik waar ik mee kan trouwen, maar daar heb ik niet echt veel zin in. :lol: Niet om die reden iig.
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby Beheer » Tue Jul 10, 2007 3:26 pm

Kachol Lavan wrote:
Jozimba wrote:Hi Hans en meelezers,

Ik had vandaag al een eerste bericht op dit forum achtergelaten, maar het is inderdaad wel zo netjes om mij eerst eens voor te stellen.
Ik ben Ramon, 28 jaar en al 5 jaar af en aan hardstikke gelukkig met “mijn” Hilah.
De af en aan dan niet als gevolg van relatieperikelen, maar door de lange periodes fysiek gescheiden zijn van elkaar. Zij heeft het al eens 2 jaar in NL geprobeerd, maar dit is niet goed bevallen.
Nu hebben we dus de knoop definitief doorgehakt en zal ik de stap wagen. Rond eind Augustus zal ik naar Israël verhuizen.
Overigens woont zijzelf inmiddels alweer in Haifa, vanwege haar studie.

Momenteel zijn we dus van beide kanten druk met het aanvragen van documenten, onderzoeken van procedures, het proberen te verschepen van spullen, (ik) zoveel mogelijk Hebreeuws leren en wat je zoal nog niet meer hebt. En dan hebben we nog een trouwerij in Augustus EN September (het eigenlijke feest is in Israël).

Ikzelf ben een redelijk nuchtere Hollander, niet Joods, heb een HTS gedaan, mijn Engels is goed, mijn Duits behoorlijk en hoop samen met mijn langzaam ontluikende Hebreeuws dat die kwalificaties me staande zullen houden op de Israelische arbeidsmarkt.
Ik probeer het niet al te lichtzinnig op te vatten en me tussen de drukke dagelijkse werkzaamheden zo goed mogelijk voor te bereiden.

Dit forum is ondertussen al een hele goede bron van informatie geweest, hardstikke fijn dat er zoiets is!
En afgezien van de informatie is het leuk te lezen, dat ik niet de enige "gek" ben. ;-)
Ok, dit lijkt me voor nu wel meer dan genoeg voor een intro.
Groet en tot spreeks,

Ramon

Welkom op het forum, en binnenkort ook welkom in Israel. En nee, je bent niet de enige nederlander die zo gek is om naar Israel te komen.

Je had het over een HTS opleiding. Mijn bedrijf zoekt op het moment mechanical engineers, hardware engineers en software engineers.

Ook namens Beheer welkom op de site en dat het je brengen mag wat je vinden wilt/moet in de wir-war welke een " gemengde " relatie nu eenmaal met zich mee brengt.
Hans ligt helaas in het ziekenhuis voor de 2de keer deze maand vandaar dat wij even de honeurs voor hem in dit topic waarnemen. :wink:

Met groet,
Beheer.
Beheer
Team Member

Postby Hans & Malie » Wed Aug 01, 2007 2:59 pm

Voor alle nieuwe leden weer even " up "... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Fri Oct 05, 2007 5:10 pm

Voor alle nieuwe leden die zich alsnog even willen voorstellen?... :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Beheer » Thu Oct 11, 2007 5:57 am

Guido wrote:Wij zijn Guido en Nelleke en zullen volgende zomer voor 1 jaar in Israël gaan wonen. Daarom zijn we hier op dit forum gekomen.

Welkom op de site!

Mvrgr,

Beheer.
Beheer
Team Member

Postby Guido » Thu Oct 11, 2007 10:49 pm

Wij zijn Guido en Nelleke en zullen volgende zomer voor 1 jaar in Israël gaan wonen. Daarom zijn we hier op dit forum gekomen.

Sorry dat ik het eerst op de verkeerde plaats had gepost. :oops:
Guido
Active Member

Postby martin » Thu Oct 11, 2007 11:00 pm

Guido wrote:Wij zijn Guido en Nelleke en zullen volgende zomer voor 1 jaar in Israël gaan wonen. Daarom zijn we hier op dit forum gekomen.

Sorry dat ik het eerst op de verkeerde plaats had gepost. :oops:

welkom, waarom voor 1 jaar?

martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Guido » Sat Oct 13, 2007 12:07 pm

Voor het werk van mijn man.
Guido
Active Member

Postby Beheer » Sat Oct 20, 2007 6:10 am

sanderopdeboot wrote:hoi ik ben sander ,24. ik heb nu ruim 4 jaar een relatie met een israelische. In 2004 heb ik 9 maanden met haar in tel aviv gewoond. maar voelde de urgentie om ergens voor te leren. Dat heb ik nu gedaan (stuurman-werktuigkundige koopvaardij). De afgelopen jaren in de passagierszeilvaart gewerkt. Nu is het tijd voor mijn vriendin om te studeren, die inmiddels dezelfde drang heeft ergens voor te leren. Daarom gaan we per november in te aviv wonen. Voor mijzelf kijk ik wel wat de toekomst mij in Israel gaat brengen. Als ik mij maar zinvol kan maken en mijn 'horizon' kan verbreden.

sander

Welkom op de site.

Mvrgr,

Beheer.
Beheer
Team Member

Postby Beheer » Sat Oct 20, 2007 6:11 am

hasenaar wrote:Sander, welkom bij de club.

Jim Hasenaar
Beheer
Team Member

Postby appi » Thu Oct 25, 2007 1:45 pm

mijn (bij)naam is appi, 26 jaar.

Christelijk opgegroeid is Israel voor mij het 'Heilig Land' En natuurlijk had ik ooit wel eens erheen willen gaan.... alleen, nu komt het ineens erg dichtbij want we hebben besloten volgende maand te gaan!

Het wereldnieuws volg ik eigenlijk nooit zo goed. Vraag me wie de president is in Israel en ik zeg Netanyahu....En ik heb dus altijd vaag het idee dat het daar altijd oorlog is...

Nu lees ik, in voorbereiding op de reis o.a. allerlei stukjes op dit forum en ik vind het behoorlijk facinerend!:) Heb enorm veel zin om te gaan en alles te zien, te ruiken en te voelen...

En via wikipedia weet ik inmiddels dat de president Shimon Peres heet:)
appi
Active Member

Postby Hans & Malie » Thu Oct 25, 2007 4:41 pm

appi wrote:mijn (bij)naam is appi, 26 jaar.

Christelijk opgegroeid is Israel voor mij het 'Heilig Land' En natuurlijk had ik ooit wel eens erheen willen gaan.... alleen, nu komt het ineens erg dichtbij want we hebben besloten volgende maand te gaan!

Het wereldnieuws volg ik eigenlijk nooit zo goed. Vraag me wie de president is in Israel en ik zeg Netanyahu....En ik heb dus altijd vaag het idee dat het daar altijd oorlog is...

Nu lees ik, in voorbereiding op de reis o.a. allerlei stukjes op dit forum en ik vind het behoorlijk facinerend!:) Heb enorm veel zin om te gaan en alles te zien, te ruiken en te voelen...

En via wikipedia weet ik inmiddels dat de president Shimon Peres heet:)

Welkom op de site....op dit ogenblik geen oorlog [dichtbij ]...en ik hoop dat je deze bui zolang als mogelijk vast kunt houden.. :lol: :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Martine Bleyi

Postby Beheer » Tue Dec 04, 2007 6:13 am

Martine Bleyi wrote:
Hallo allemaal!
Mijn naam is Martine, ik ben 28 jaar en woon in een leuk plaatsje in Noord-Holland.
Omdat er in dat plaatsje alleen twee kerken staan ben ik door mijn ouders (om mijn grootouders te plezieren) katholiek gedoopt. Mijn ouders zijn allebei niet praktizerend katholiek, maar nog wel ingeschreven bij de kerk.
Sinds een aantal jaar voel ik me daar absoluut niet meer in thuis. Ik heb me dan ook uitgeschreven bij de kerk.
Drie jaar geleden ben ik begonnen met het werk op een joodse school in amsterdam. Vanaf dag één heb ik me daar thuis gevoeld! In 2005 ben ik naar Haifa gegaan voor een intensive summer Ulpan (hebrew), helaas gooide de hezbolla raketten in het eten en ben ik na 10 dagen alweer naar huis gegaan.
Inmiddels heb ik al een aantal maanden privéles.
Ik weet zeker dat ik gioer wil doen. Mijn lerares adviseerde me om naar kibbutz Yavneh te gaan.
Maar toen ik me daar in wilde schrijven zag ik dat ze eisen dat een kandidaat al twee jaar persoonlijk contact met de 'chief rabbi' moet hebben....
Nu dus maar even verder zoeken naar andere wegen.
Vandaar mijn registratie op dit forum.

groetjes, Martine

Beheer
Team Member

Re: Even kennis maken?

Postby Guest » Tue Dec 04, 2007 10:12 pm

Hans & Malie wrote:Mijn naam is duidelijk,en ik ben gehuwd met Malie een Jemeniet.
Malie heeft 17 jaar in Holland gewoond en vondt het wel genoeg......we zijn 6 jaar geleden op Alyah gekomen....en we hebben 2 kids.
Een dochter van 10...en een zoon van 6......en daar houden we het ook bij :lol:

Mijn Alyah was niet envoudig want ik ben een echte Hollander en na 6 jaar heb ik nog steeds van die dagen....
Dat is niks bijzonders want ik ken mensen die reeds 50 jaar hier zijn en die nog steeds met dezelfde problemen kampen....maar je past je gewoon maar aan. :lol:

Heimwee?.....nee,niet echt....wel naar sommige produkten maar niet echt naar Holland.

Met groet......Hans.

Aardig vind ik het wel eens niet iets nieuws, maar juist iets ouds te lezen. Iets uit het grijze verleden. Iets uit de oude doos. Toen we nog jong waren.

Zomaar even lukraak iemand hierboven als voorbeeld genomen.
Toen was het nog een joggie... Net uit de jeugdgevangenis gesmeten, waar ze hem niet meer moesten hebben omdat hij geen VWO-diploma had.

Jim Hasenaar
(Van je mate, mot je het hebbe)
Guest

Postby Hans & Malie » Wed Dec 05, 2007 8:09 pm

hasenaar wrote:
Hans & Malie wrote:Mijn naam is duidelijk,en ik ben gehuwd met Malie een Jemeniet.
Malie heeft 17 jaar in Holland gewoond en vondt het wel genoeg.....

Aardig vind ik het wel eens niet iets nieuws, maar juist iets ouds te lezen. Iets uit het grijze verleden. Iets uit de oude doos. Toen we nog jong waren.

Zomaar even lukraak iemand hierboven als voorbeeld genomen.
Toen was het nog een joggie... Net uit de jeugdgevangenis gesmeten, waar ze hem niet meer moesten hebben omdat hij geen VWO-diploma had.

Jim Hasenaar
(Van je mate, mot je het hebbe)

Hasenaar wrote:
.....Ik wilde je bovenaan het topic-bord hebben en "up" is zo standaard, weet je.......

Moet ik dit ook zo zien?.....

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Guest » Fri Dec 07, 2007 4:54 pm

Hasenaar wrote:Ik wilde je bovenaan het topic-bord hebben en "up" is zo standaard, weet je...

Hans & Malie wrote:Moet ik dit ook zo zien?.....

~ Hans ~

Oh, dat was jij die ik aangehaald heb.
Ook toevallig zeg!
En zo spontaan.

Antwoord op je vraag: "Ja".
(Jij wordt nog eens slim)

Jim Hasenaar
Guest

Postby Hans & Malie » Mon May 19, 2008 10:37 am

Er zijn al weer wat dagen verstreken en nieuwe leden bij gekomen..dus..voel je vrij je even voor te stellen... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby hanja » Mon May 19, 2008 11:02 am

OK Ik ben Hanja Lilian en 43 jaar.
Ben 16 jaar geleden op Aliyah gegaan.
Werk als secretaresse op een advocaten kantoor in Tel Aviv en woon met mijn man in Tel Aviv.
hanja
Active Member

Postby Hans & Malie » Mon May 19, 2008 11:06 am

hanja wrote:OK Ik ben Hanja Lilian en 43 jaar.
Ben 16 jaar geleden op Aliyah gegaan.
Werk als secretaresse op een advocaten kantoor in Tel Aviv en woon met mijn man in Tel Aviv.

Welkom op de site Hanja...en dat het je brengen mag wat je ervan verwacht!... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Thu Jul 10, 2008 3:47 pm

Tis alweer een tijdje geleden..en er zijn weer nieuwe leden bijgekomen...dus als je wilt?..stel je dan gerust even voor..dat maakt het allemaal wat eenvoudiger te weten met wie je van doen hebt op de site :lol: :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby tamar1 » Thu Jul 10, 2008 8:52 pm

Hallo allemaal,

Ik ga al een tijdje mee op dit Forum, maar heb me nooit echt voorgesteld. De laatste tijd maak ik meer gebruik van het Forum omdat ik op het moment ook in Israel ben en het wordt dan maar ook eens tijd om wat meer over mezelf te vertellen vind ik.
Ik woon met mijn man (Israeli) in Nederland. 9 jaar geleden hebben we elkaar ontmoet en hebben na twee jaar heen en weer reizen besloten om in Nederland te gaan wonen. 5 maanden geleden hebben we een zoontje gekregen, Amos, die hier in Israel is geboren en tot nu toe nog niet in Nederland is geweest. Wij zijn nu in Israel voor 8 maanden omdat we lange tijd vrij konden nemen en we het een goede start voor een nieuw leven vonden. Dat is ons niet tegengevallen en Amos geniet er dan ook elke dag van om hier te zijn. Uiteindelijk willen we ons in Israel vestigen, maar we gaan eerst nog terug naar Nederland voor een paar jaar. we willen terugkomen wanneer we financieel onafhankelijk zijn en niet in loondienst hoeven te werken want ik denk dat dit in Israel gewoon erg moeilijk is wat salarissen betreft.
Half augustus ga ik weer terug naar Nederland, wat ik overigens erg jammer vind, het liefste zou ik nu al blijven want ik denk dat het voor kinderen stukken beter is om in Israel op te groeien dan in Nederland!
tamar1
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Jul 11, 2008 4:46 am

tamar1 wrote:Hallo allemaal,

Ik ga al een tijdje mee op dit Forum, maar heb me nooit echt voorgesteld. De laatste tijd maak ik meer gebruik van het Forum omdat ik op het moment ook in Israel ben en het wordt dan maar ook eens tijd om wat meer over mezelf te vertellen vind ik.
Ik woon met mijn man (Israeli) in Nederland. 9 jaar geleden hebben we elkaar ontmoet en hebben na twee jaar heen en weer reizen besloten om in Nederland te gaan wonen. 5 maanden geleden hebben we een zoontje gekregen, Amos, die hier in Israel is geboren en tot nu toe nog niet in Nederland is geweest. Wij zijn nu in Israel voor 8 maanden omdat we lange tijd vrij konden nemen en we het een goede start voor een nieuw leven vonden. Dat is ons niet tegengevallen en Amos geniet er dan ook elke dag van om hier te zijn. Uiteindelijk willen we ons in Israel vestigen, maar we gaan eerst nog terug naar Nederland voor een paar jaar. we willen terugkomen wanneer we financieel onafhankelijk zijn en niet in loondienst hoeven te werken want ik denk dat dit in Israel gewoon erg moeilijk is wat salarissen betreft.
Half augustus ga ik weer terug naar Nederland, wat ik overigens erg jammer vind, het liefste zou ik nu al blijven want ik denk dat het voor kinderen stukken beter is om in Israel op te groeien dan in Nederland!

Welkom!..en ik denk dat velen met deze materie worstelen...waar te wonen en waar het beste mijn kinderen te laten opgroeien.
Wij hebben destijds voor Israel gekozen en het bevalt nog steeds...ik zou het aspect van Holland,daar waar het het gesloten karakter aangaat,moeilijk meer kunnen ondergaan denk ik.....en dan bedoel ik bv 6 uur de piepers op tafel...8 uur journaal met 'n bakkie en 'n koekie uit het trommeltje.... :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby carlos » Sat Jul 12, 2008 7:17 am

want ik denk dat het voor kinderen stukken beter is om in Israel op te groeien dan in Nederland!

in welk opzicht moet ik dit zien ??

ik ben er namelijk nog niet helemaal over uit.
mijn zoon is 4 jaar nu en ja veel voordelen zie ik wel maar ook genoeg na delen.
daarom vroeg ik mij af in welk opzicht u vind dat het beter is voor een kind om hiet op te groeien en NIET in nederland.

groetjes carlos.
carlos

Postby Kachol Lavan » Tue Jul 15, 2008 10:00 pm

carlos wrote:

want ik denk dat het voor kinderen stukken beter is om in Israel op te groeien dan in Nederland!

mijn zoon is 4 jaar nu en ja veel voordelen zie ik wel maar ook genoeg na delen.
daarom vroeg ik mij af in welk opzicht u vind dat het beter is voor een kind om hiet op te groeien en NIET in nederland.

groetjes carlos.

Je kan hier 's avonds laat over straat bijvoorbeeld.

Voor joodse kinderen kan ik op zijn minst nog drie meer redenen bedenken.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby carlos » Tue Jul 15, 2008 10:07 pm

Kachol Lavan wrote:
carlos wrote:

groetjes carlos.

Je kan hier 's avonds laat over straat bijvoorbeeld.

Voor joodse kinderen kan ik op zijn minst nog drie meer redenen bedenken.

idd
carlos

Postby tamar1 » Wed Jul 16, 2008 8:03 am

Ik vind Nederland een erg individualistisch land. Mensen leven alleen voor zichzelf, iedereen is bang voor zijn buren (in de grote steden), wanneer je wat zegt tegen iemand in de trein probeert men zo snel mogelijk weg te komen om maar niet te hoeven te communiceren. Uberhaupt wanneer je ergens wat van zegt wordt dat niet gewaardeerd, je krijgt een grote mond of men wordt agressief (en ik zeg heus niet van die rare dingen). Men leeft niet met elkaar, maar naast elkaar en veel mensen zijn bang voor de ander.
Voorbeeld: Wanneer je in Israel met je kind naar het strand gaat en je kind pakt een emmertje van een ander dan maakt niemand daar een probleem van, speel er maar lekker mee, en speel maar lekker samen. Wanneer ditzelfde in Nederland gebeurd, komt de betreffende ouder het emmertje gelijk terughalen, want stel dat het kwijt raakt!
Verder vind ik dat Nederland nogal overgeorganiseerd is. Het is af en toe makkelijk dat er regels zijn en dat mensen zich daar aan houden, maar teveel regels maakt de situatie benauwend en dan is er geen ruimte om zelf wat te ontwikkelen. Probeer maar eens een eigen bedrijf in Nederland te beginnen, of een huis te bouwen.
En natuurlijk niet te vergeten het weer! dit maakt al een heel andere mentaliteit, mensen zijn veel meer met elkaar en er is veel meer ruimte om buiten te spelen. Ik ben zelf opgegroeid op het platteland in Nederland, ook genoeg ruimte om buiten te spelen, maar het weer bepaald veel, het regent vaak! Er zijn vast nog veel meer voordelen op te noemen en waarschijnlijk ook nadelen.
Voor mij staat in ieder geval vast dat wanneer je geld hebt, Israel een heerlijk land is om te wonen!
tamar1
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jul 16, 2008 8:25 am

tamar1 wrote:Voor mij staat in ieder geval vast dat wanneer je geld hebt, Israel een heerlijk land is om te wonen!

Ook als je geen geld hebt is het goed toeven hier....alles heeft z'n prijs. :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby nienke » Wed Jul 16, 2008 2:16 pm

Ben het met Tamar eens dat wanneer je geld hebt het goed te doen is hier (ook in Nederland natuurlijk). Maar het afhankelijk zijn van loondienst betekent een maandelijkse belediging (op je bank rekening, voor ons tot nu toe) en werkweken van 50 uur.

Ik vraag me dus af of je, in het geval dat je ruime financiele middelen hebt, je in een realistisch Israel woont of dat je een beetje buiten de (Israelische) werkelijkheid leeft. In Israel leven is volgens mij in het algemeen (voor het merendeel) hard knokken voor je (arbeids)rechten en genoegen nemen met weinig voor veel uren. Als ik veel geld had wist k het wat dat betreft ook wel: K kies voor lekker weer en koop een ruim huis en schaf alles aan wat ik nodig heb.

Maar k ben bang dat ik misschien te off-topic ben. K ben er zelf veel mee bezig op het moment wat het beste zou zijn, heb het antwoord nog niet gevonden, helaas.
nienke
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jul 16, 2008 3:11 pm

nienke wrote:Ik vraag me dus af of je, in het geval dat je ruime financiele middelen hebt, je in een realistisch Israel woont of dat je een beetje buiten de (Israelische) werkelijkheid leeft.

Vraag is wat je "ruime financiele middelen" noemt. Als beiden goede opleiding en een beetje normale baan hebben, verdienen ze samen meer dan 10,000 nis. Dat is meer dan genoeg om van rond te komen, met 3-4 kinderen en een hypotheek op de koop toe. Of course, meer is leuker, maar is geen must :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby elia » Wed Jul 16, 2008 3:59 pm

de sociale voorzieningen zijn wat betrefd het sociale hier in israel beter, wat betrefd de voorzieningen in nederland beter: zo heb je daar de opvang-subsidie-huursubsidie, ik-ben-zielig-subsidie enz enz

hier moet je gewoon je eigen boontjes doppen, boontjes die dan soms inderdaad erg duur uitvallen, het geluk is dat hier sociaal gezien je meer hulp krijgt: van buren tot familie, van wildvreemden tot goede bekenden: geholpen kun je altijd worden! en dat is helaas in nederland wel anders, daar heerst toch nog altijd heel sterk: je eigen broek ophoudenn-cultuur, vooral geen hulp krijgen ( behalve van de overheid met zijn duizende subsidies en potjes)
elia
Veteran
Veteran

PreviousNext

Return to Overig