Wat Dankner over de verzinsels van Ha'aretz denkt

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Wat Dankner over de verzinsels van Ha'aretz denkt

Postby E.T. » Sun Jun 25, 2006 12:10 am

Ik wordt hier vrij vaak aangevallen over mijn opinie dat de Israelische krant Ha'aretz niet te vertrouwen is op elk gebied wat iets met politiek (bedoel hier mee: Palestijnen-Israel) of religieuz gebied in Israel te maken heeft, en zelfs hele verhalen gewoon verzint als dat haar uit komt.

Lees op deze link een stuk uit de Ma'ariv krant van de hoofd editor en een van Israel's top journalisten Amnon Dankner, die precies hetzelfde schrijft en beschrijft:

Image
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Sun Jun 25, 2006 7:10 am

Dat Haaretz een linkse krant is, en het nogal ruim neemt met "editoriale vrijheden" is mij al jaren bekend.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sun Jun 25, 2006 8:12 am

Het is geen geheim dat,wanneer men zo vast zit in een politieke richting/ideologie,men sneller geneigd is de waarheid zo te "buigen" dat ie wat beter in het kader te passen/blijven is.....en dat gaat dus op voor het hele spectrum...niks nieuws dus,en het bericht zegt dus eigenlijk meer over diegenen die moeite hebben met deze krant dan de opvattingen van de krant zelf...als men het dus maar niet los kan laten zit men dus ook in die mallemolen van ideologieen vast...welke kant die molen dan ook uit draaid... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Kachol Lavan » Sun Jun 25, 2006 1:07 pm

Hans & Malie wrote:Het is geen geheim dat,wanneer men zo vast zit in een politieke richting/ideologie,men sneller geneigd is de waarheid zo te "buigen" dat ie wat beter in het kader te passen/blijven is.....en dat gaat dus op voor het hele spectrum...niks nieuws dus,en het bericht zegt dus eigenlijk meer over diegenen die moeite hebben met deze krant dan de opvattingen van de krant zelf...als men het dus maar niet los kan laten zit men dus ook in die mallemolen van ideologieen vast...welke kant die molen dan ook uit draaid... :wink:

~ Hans ~

Ware het niet dat Dankner nou niet bepaald bekend staat om zijn rechtse ideologie.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby siempie » Sun Jun 25, 2006 4:44 pm

~ware het niet dat we hier vaak genoeg getuigen zijn van meningen waarin men zo vastgeroest is, dat men onzin praat.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jun 25, 2006 4:47 pm

siempie wrote:~ware het niet dat we hier vaak genoeg getuigen zijn van meningen waarin men zo vastgeroest is, dat men onzin praat.

Het is dat je het zelf zegt... 8).

In ieder geval zoals ik boven al schreef, misschien is het mogelijk voor de variatie niet op een forummer te reageren, maar inhoudelijk op wat Dankner schrijft. Zou toch echt een keertje interessant kunnen zijn...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jun 25, 2006 4:57 pm

Kachol Lavan wrote:Dat Haaretz een linkse krant is, en het nogal ruim neemt met "editoriale vrijheden" is mij al jaren bekend.

Mij ook, maar het was toch leuk te lezen dat ik (afgezien van jij) niet de enige was die dat erkend... :wink:, alhoewel dat "nogal ruim" neemt een zachte uitdrukking is, gezien het aantal keren dat er op verschillende fora al bewezen is dat deze krant soms gewoon ronduit verhalen uit zijn duim verzint, maar toch er nog genoeg lezers hier het niet willen inzien of het aanvallen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sun Jun 25, 2006 5:12 pm

Kachol Lavan wrote:
Ware het niet dat Dankner nou niet bepaald bekend staat om zijn rechtse ideologie.

Ik heb het nu niet bepaald over deze man...maar over het algemeen....en onderling is er ook natuurlijk broodnijd...dat hoort bij the territory van een kranten wereld..ik in ieder geval vindt niks nieuws in dit artikel...beetje vreemde wijze van het besmeuren van een collega/krant...moet dat dan op deze wijze?........of kan dat anders..bv in een openbaar gesprek waarbij men van repliek geven kan...

Affijn....er zijn maar weinig mensen in de uitgeverswereld die over de middenlijn gaan....

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Sun Jun 25, 2006 8:40 pm

Hans & Malie wrote:
Affijn....er zijn maar weinig mensen in de uitgeverswereld die over de middenlijn gaan....

~ Hans ~

Er bestaat geen eis van de journalisten dat ze over de middenlijn gaan. De enige eis die ik stel (en ik niet alleen), is: geef toe wie je bent. Ha'aretz is nou eenmaal een ultra links-Israelische krant. Zodra hij dat toe zal geven, zie ik daar geen probleem meer in (ook anti religieus, maar dat is een ander aspect van de zaak). However, net te doen alsof je de middenlijn bent, terwijl je eigenlijk extreem ultra zit (maakt niet uit welke kant op), dat is wat er fout is.

Daarbij, middenlijn of niet, verhaaltjes gewoon uit de duim zuigen (en altijd maar weer een specifieke politieke richting op) verwacht ik van geen enkele krant, en is niet normaal, ook al gebeurd het vaker, volgens geen enkele normaale maatstaaf.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Adriaan » Sun Jun 25, 2006 9:04 pm

E.T. wrote:Ha'aretz is nou eenmaal een ultra links-Israelische krant.

Zoiets is relatief, en hangt af van op welke hilltop je je bevindt. (ik vind Haaretz bijvoorbeeld links, en niet ultra links)

E.T. wrote:Zodra hij dat toe zal geven, zie ik daar geen probleem meer in (ook anti religieus, maar dat is een ander aspect van de zaak).

First of all :wink: Ik denk niet dat ze bij Haaretz erg wakker liggen van jouw 'problemen'.
Hoe moeten ze dat dan "toegeven"? Moet het groot op de voorpagina, zoiets van: "Haaretz, ultra linkse krant" bovenaan de voorpagina?

E.T. wrote: However, net te doen alsof je de middenlijn bent, terwijl je eigenlijk extreem ultra zit (maakt niet uit welke kant op), dat is wat er fout is.

Toemaar, doe d'r nog een schepje bovenop, "extreem ultra" is er nog ruimte links daarvan? :wink: of val je dan van de aarde..... :shock:
Adriaan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jun 25, 2006 9:15 pm

Adriaan wrote:Zoiets is relatief,

Natuurlijk is het relatief. Je hebt links, en je hebt ultra links. Ha'aretz staat een stuk linkser dan links. Dat is gewoon een technisch feit in mijn ogen, hang er niet van af waar ik sta, maar van hoe open ik sta. Ma'ariv, Jedioth, die zijn gewoon links. Maar then again, ik ken je niet en weet je politieke opinies niet, ik heb nog nooit een Israelier ontmoet die toegaf dat hij 'ultra-links' was. Dat bestaat gewoon weg niet. Overigens ook niet in de media als je goed oplet. Elke kolonist is automatisch op het nieuws "extreem-rechts", maar de woorden "extreem links" heb je nog nooit op een Israelische media zender gehoord...:-).

First of all :wink: Ik denk niet dat ze bij Haaretz erg wakker liggen van jouw 'problemen'.

Dat is ok, ik ben ook niet slaaploos door hun. On the other hand, toen enkele jaren geleden Irit Linor (by her own definitie: links-Israel) haar abonee op Ha'aretz afzei omdat "ze te extreem links waren gegaan tot een niveau van anti Israel", moesten ze denk ik toch even nadenken...:-).

Hoe moeten ze dat dan "toegeven"? Moet het groot op de voorpagina, zoiets van: "Haaretz, ultra linkse krant" bovenaan de voorpagina?

Maakt niet uit. Jij, als lezer, moet het je realizeren en er van op de hoogte zijn. It's as simple as that. Doet de krant dat zelf niet, zal ik er op blijven wijzen elke keer dat iemand die krant citeert en het er niet bij schrijft (als het tenminste een van die onderwerpen is in waar de krant verzint en verdraaid).

Toemaar, doe d'r nog een schepje bovenop, "extreem ultra" is er nog ruimte links daarvan? :wink: of val je dan van de aarde..... :shock:

Zie mijn reactie op uberhaupt een definitie van 'ultra-links' hier boven.:-).

In ieder geval, as said before, het gaat hier niet over mijn opinie. Die is al lang bekend. De opinie van een top journalist in Israel, hoofd editor van de tweede grootste krant in Israel (die helemaal niet concureert met ha'aretz en een heel ander public heeft, dus wedstrijdje is het niet), en iemand die zichzelf als links Israel verklaard, en dan voorbeelden brengt van de verzinsels van ha'aretz en haar extremiteit, as I said, ik zou er naar luisteren. Maar als je niet wilt, I honestly don't mind hoor... Het gaat over de vraag of jij, volgende keer dat je een verhaaltje in de krant leest, feiten leert of verzinsels. Als het jou hetzelfde blijft, maakt het mij echt niet uit verder...;-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Guest » Mon Jun 26, 2006 11:44 am

Hebben de heren Kachol Lavan, Hans en Siempie het stukje dat ET aanhaalt wel gelezen of plaatst men slechts algemene opmerkingen?

Dat laatste denk ik, want zo'n Hebreeuwse tekst lees ik niet omdat mijn geschreven Hebreeuws daarvoor te slecht is. Het zou mij veel te veel tijd kosten dit stukje te vertalen. Ik vermoed dat zeker Hans en Siempie daar net zo over denken en net als ik handelen. Dat is, gewoon niet lezen.

Ha'aretz heeft ook een Engelse editie. Wellicht handig deze tekst in het Engels aan te halen?

Jim Hasenaar
Guest

Postby Guest » Mon Jun 26, 2006 11:44 am

Hebben de heren Kachol Lavan, Hans en Siempie het stukje dat ET aanhaalt wel gelezen of plaatst men slechts algemene opmerkingen?

Dat laatste denk ik, want zo'n Hebreeuwse tekst lees ik niet omdat mijn geschreven Hebreeuws daarvoor te slecht is. Het zou mij veel te veel tijd kosten dit stukje te vertalen. Ik vermoed dat zeker Hans en Siempie daar net zo over denken en net als ik handelen. Dat is, gewoon niet lezen.

Ha'aretz heeft ook een Engelse editie. Wellicht handig deze tekst in het Engels aan te halen?

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Mon Jun 26, 2006 11:49 am

hasenaar wrote:... Ik vermoed dat zeker Hans en Siempie daar net zo over denken en net als ik handelen. Dat is, gewoon niet lezen.

Nah, als ze het niet hadden gelezen, hadden ze zeker toch nooit gereageerd!? :lol:

Het komt uit de Ma'ariv. Voor zover ik weet, geen Engels editie, maar als je het erg belangrijk vind kan ik het wel voor je vertalen. Als het je toch niet echt interesseert, vind ik een andere bezigheid...:-). Let me know.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Mon Jun 26, 2006 12:44 pm

hasenaar wrote:Hebben de heren Kachol Lavan, Hans en Siempie het stukje dat ET aanhaalt wel gelezen of plaatst men slechts algemene opmerkingen?

Jim Hasenaar

Ik heb geen probleem met zo'n tekst. Ik lees misschien niet zo snel als een geboren Israeli, en ik lees niet echt voor mijn plezier in het hebreeuws, maar geen probleem.

Voor de opmerkingen die ik geplaatst heb hoef je het artikel trouwens niet te lezen.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Guest » Mon Jun 26, 2006 1:02 pm

E.T. wrote:
Nah, als ze het niet hadden gelezen, hadden ze zeker toch nooit gereageerd!?

Dan ken je ze volgens mij nog niet goed genoeg.

E.T. wrote:maar als je het erg belangrijk vind kan ik het wel voor je vertalen.

Nee hoor, bedankt voor het aanbod, maar dat hoeft niet. Ik zou het mijn vrouw of een van de oudste kinderen voor kunnen laten lezen, dan begrijp ik het wel.

Mogelijk vind ik het helemaal niet interessant. Het ging mij er meer om wie het wel of niet gelezen hebben.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Spoetnik » Mon Jun 26, 2006 1:03 pm

Nee.. dan kom je op rechts uit.
Spoetnik
Active Member

Postby E.T. » Mon Jun 26, 2006 1:07 pm

hasenaar wrote:Dan ken je ze volgens mij nog niet goed genoeg.

Tja... :shock:
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Adriaan » Mon Jun 26, 2006 1:08 pm

Spoetnik wrote:Nee.. dan kom je op rechts uit.

Is de aarde rond dan ?????? :shock:
Adriaan
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Mon Jun 26, 2006 1:16 pm

Adriaan wrote:

Nee, het is een bol.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Jun 26, 2006 1:22 pm

Kachol Lavan wrote:
Adriaan wrote:

Nee, het is een bol.

Wacht ff...wat is dat dan met die " from all corners of the globe? " :shock: :?
Hans & Malie
Team Member

Postby Kachol Lavan » Mon Jun 26, 2006 1:41 pm

Hans & Malie wrote:
Kachol Lavan wrote:
Adriaan wrote:

Nee, het is een bol.

In het hebreeuws staat er niet corners, het zijn windstreken.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Jun 26, 2006 3:40 pm

Kachol Lavan wrote:
Hans & Malie wrote:
Kachol Lavan wrote:
Adriaan wrote:

Nee, het is een bol.

In het hebreeuws staat er niet corners, het zijn windstreken.

Vrije redactionele vertaling..en zo is het bo[a]lletje weer rond en zijn we weer bij het beginpunt.... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Adriaan » Mon Jun 26, 2006 4:17 pm

Adriaan wrote:Is de aarde rond dan ?????? :shock:

Kachol Lavan wrote:Nee, het is een bol.

Hans & Malie wrote:..en zo is het bo[a]lletje weer rond

nu is ie toch weer wel rond? :?
Adriaan
Veteran
Veteran

Postby Guest » Mon Jun 26, 2006 4:34 pm

Om het af te ronden, waar ging het ook al weer over?

Jim Hasenaar
Guest

Postby Kachol Lavan » Mon Jun 26, 2006 5:00 pm

hasenaar wrote:Om het af te ronden, waar ging het ook al weer over?

Jim Hasenaar

Neeheeh, niet ronden. Bollen!
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Return to Politiek Israel