Israelische justice

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Israelische justice

Postby E.T. » Tue Jun 27, 2006 1:59 pm

Vanochtend heeft Ephraim Hershkovitz 4 maanden gevangenis straf gekregen voor het dragen van een shirt met het embleem van 'Kach' er op 2 jaar geleden. De Kach movement werdt enkele jaren geleden 'buiten de wet' verklaard.

Op zich logisch, als de movement tegen de wet is, maar in een periode waar in echte terroristen worden vrij gelaten "om Abbas te versterken", terroristen met bloed op hun handen niet eens worden opgepakt "om de rust niet te verstoren", en in een periode dat de vlaggen van de Hamas rustig hangen in Israelische steden/dorpen zonder dat iemand daar wat tegen doet, vind ik het toch een beetje heel raar dat iemand actieve gevangenis straf kan krijgen alleen omdat hij met een 'verkeerd' shirt aan liep.

Bron: internet nieuws site.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Guest » Tue Jun 27, 2006 2:48 pm

Inderdaad raar. Aan de andere kant, wanneer er op z'n T-shirt de kop van Hitler en een groot hakenkruis stond, had de straf dan wel terecht geweest?

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Tue Jun 27, 2006 3:46 pm

hasenaar wrote:... wanneer er op z'n T-shirt de kop van Hitler en een groot hakenkruis stond, had de straf dan wel terecht geweest?

Jim Hasenaar

Don't know. Moet lack of taste strafbaar zijn?

Daarbij, vind het niet echt vergelijkbaar. Weet niet hoeveel jij precies van Kach af weet, maar ze hebben nog nooit 6 miljoen onschuldige mensen vergast voor zover ik weet...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Jun 27, 2006 3:50 pm

hasenaar wrote:Inderdaad raar. Aan de andere kant, wanneer er op z'n T-shirt de kop van Hitler en een groot hakenkruis stond, had de straf dan wel terecht geweest?

Jim Hasenaar

Ik denk het niet...want deze tekens zijn niet bij de wet [in Israel] verboden voor zover ik weet.....de kach wel...en dus ben je in overtreding als je je daar mee in het openbaar begeeft...dat wist deze man dus ook.....en dat heeft verder niks te maken of je buurman/buurvrouw/lokale overheid [of wie dan ook] in jou ogen ook een wet overtreed of niet...als je een wet overtreed,en je wordt daarvoor aangesproken,zal er een uitspraak komen....dan heeft het dus weinig zin om andere handelingen van iets/iemand als verdediging voor je handelen[buiten de wet] aan te halen...verder heeft de plicht van het volgen van een wet niks te maken met beslissingen van de overheid...hoe vreemd die ook mogen zijn in het licht van een uitspraak.......

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Tue Jun 27, 2006 4:03 pm

Hans & Malie wrote:en dus ben je in overtreding als je je daar mee in het openbaar begeeft...

Zou allemaal heel leuk zijn, als de Hamas in Israel legaal zou zijn. Kan me vergissen, maar geloof toch echt dat dat niet het geval is. Dus de vraag waarom een Arabier wel een vlag van de Hamas op zijn huis kan hebben zonder daar voor aangeklaagd te worden, en hier wordt gelijk in gegrepen, blijft relevant.

en dat heeft verder niks te maken of je buurman/buurvrouw/lokale overheid [of wie dan ook] in jou ogen ook een wet overtreed of niet...

Het heeft er in zoverre mee te maken, dat de wet gelijk gehandhaaft moet worden in dit land (dat is nou eenmaal de wet). Als jij nu wordt aangeklaagd omdat je een balcon zonder permissie hebt aan gebouwd, en je kan bewijzen dat alle mensen in Netanya dat gedaan hebben, maar jij de enige bent die aangeklaagd wordt en dat de burgemeester (de aanklager voor het gemak) toevallig een persoonlijke hekel aan je heeft, heb je goede kans dat de aanklacht gecancelled zal worden door het hoge hof, ook al was jij wettelijk fout. De vraag of je buurman een wet overtreed en in hoeverre een wet gehandhaaft wordt, is dus wel degelijk relevant.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Tue Jun 27, 2006 7:18 pm

E.T. wrote:Dus de vraag waarom een Arabier wel een vlag van de Hamas op zijn huis kan hebben zonder daar voor aangeklaagd te worden, en hier wordt gelijk in gegrepen, blijft relevant.

Juridisch gezien heb je misschien gelijk.
En het voorbeeld van Buzaglo dat je hierna als een balcon serenade verteld kan daarom ook onder hetzelfde hoofdstuk (weg)gelegd worden.
Denk bovendien niet dat het zo makkelijk is om te bewijzen dat alle mensen (zonder uitzondering!!!) in Netanya dat gedaan hebben zonder aangeklaagd te zijn. :lol: :lol: :lol:
Maar het gaat hier natuurlijk niet om het gewoon dragen van een bepaald T-shirt. De "Kach" beweging werd buiten de wet gezet omdat het de structuur van de bestaande sociale, demografische en politieke status wilde veranderen op een niet democratische wijze. Dit wilde men onder geen enkele voorwaarde of voorwendsel tolereren en dus werden de nodige (juridische) stappen ondernomen om de israelische maatschappij, de overheid en de staat Israel van deze praktijken te distantieeren.
En om deze wijze van buitenparlementaire burgerongehoorzaamheid de kop in te drukken is boontje om zijn loontje gekomen.
imklaber
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Tue Jun 27, 2006 7:49 pm

E.T. wrote:Don't know. Moet lack of taste strafbaar zijn?

Daarbij, vind het niet echt vergelijkbaar. Weet niet hoeveel jij precies van Kach af weet, maar ze hebben nog nooit 6 miljoen onschuldige mensen vergast voor zover ik weet...

over "lack of taste" gesproken........ :cry: :oops: :evil: :shock:
imklaber
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Tue Jun 27, 2006 8:19 pm

Ik dacht dat de Kach en de Hamas het altijd wel aardig met elkaar eens waren...
Destiny is shaped by what we give, not by what we get.
astrid1
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Jun 27, 2006 8:30 pm

ET, ik snap je niet. je voert al tijden een campagne dat wij als forumdeelnemers ons beter op de hoogte moeten stellen van de feiten voordat we een oordeel vellen. en in de meeste gevallen ga je daarbij uit van onschuldig tot het tegendeel bewezen is (door de bevoegde autoriteiten).

Wordt er eens een keer iemand veroordeelt (het dragen van het t-shirt is bewezen), is het ook weer niet goed!!

overigens is het heel simpel waarom de Hamas niet en Kach wel aangepakt wordt: politiek.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Jun 27, 2006 10:38 pm

imklaber wrote:[size=18]over "lack of taste" gesproken........

Als je even op wil letten wie hier over een t-shirt met hitler er op begon, kan je misschien je verbazing in de juiste richting sturen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Jun 27, 2006 10:43 pm

imklaber wrote:Juridisch gezien heb je misschien gelijk.
En het voorbeeld van Buzaglo dat ...

Het buzaglo probleem is niet waar we het hier over hebben.

Maar het gaat hier natuurlijk niet om het gewoon dragen van een bepaald T-shirt.

Dat moet je dan even de rechter vertellen, want dat is waar hij de bak voor in draait voor 4 maanden.

De "Kach" beweging werd buiten de wet gezet omdat

Maakt helemaal niet uit waarom (valt over te discussieren, maar is de plaats niet). Feit is, de movement is uit de wet gezet, punt. Nu is de vraag, is het dragen van een shirt van deze movement erger dan het dragen van een shirt van de Hamas, die even goed buiten de Israelische wet staat, of niet. That's the issue. Kach wel of niet buiten de wet, geen discussie over (wel over het 'waarom', je schrijft hier iets over wat feitelijk onjuist is, maar again, it's not the issue here).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Jun 27, 2006 10:47 pm

martin wrote:je voert al tijden een campagne dat wij als forumdeelnemers ons beter op de hoogte moeten stellen van de feiten voordat we een oordeel vellen.

Ik voer geen enkel campagne, en je zal niet veel berichten van mij kunnen vinden waar ik daar over begin. Ik zal zo reageren wanneer iemand een reactie plaatst over dingen waar hij niet genoeg over geinformeerd is, maar als reactie, niet als campagne (dan zou ik uit mezelf over beginnen). Zo interessant is het niet...:-).

en in de meeste gevallen ga je daarbij uit van onschuldig tot het tegendeel bewezen is (door de bevoegde autoriteiten).

Nee hoor. Ik wijs er alleen op dat dat een van de fundaties van een democratie is. Wat ik persoonlijk wel of niet geloof maakt niet uit. Als jij in een democratie geloofd, moet dit jouw standpunt zijn. Als je tenminste eerlijk bent met je zelf (met jouw/jij bedoel ik dan 'een persoon die in democratie geloofd', niks persoonlijks).

Wordt er eens een keer iemand veroordeelt (het dragen van het t-shirt is bewezen), is het ook weer niet goed!!

Klinkt geinig, maar als er een serieus verband is, ontgaat hij me...

overigens is het heel simpel waarom de Hamas niet en Kach wel aangepakt wordt: politiek.

Thank you. Ik wist wel dat niet iedereen blind was...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Wed Jun 28, 2006 8:17 am

E.T.

Lees mijn laatste twee regels aandachtig en (misschien) krijg je notie van inzicht waarom "het gewoon dragen van een bepaald T-shirt" iemand voor 4 maanden de bak in kan draaien.

Indien dit intellectueel hoogstandje je niet lukt dan is verdere discussie weinig zinvol.
Het belangrijkste in alle discussies over politiek en religie is "the big picture" niet over het hoofd zien. Zoals Einstein al zei, alles is relatief :wink: .
imklaber
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jun 28, 2006 10:35 am

imklaber wrote:E.T.

Lees mijn laatste twee regels aandachtig en (misschien) krijg je notie van inzicht waarom "het gewoon dragen van een bepaald T-shirt" iemand voor 4 maanden de bak in kan draaien.

Het enige wat je beschrijft in die 2 zinnen (als ik tenminste de juiste 2 zinnen had, bij de 'laatste' waar je me naar verwijst val je me aan over iets wat een ander geschreven had), is waarom de Kach movement buiten de wet is gezet. Aangezien ik het met die analyse van je niet eens ben, zou ik daar met plezier op in gaan, maar het is in mijn ogen irrelevant voor het t-shirt vraag. Niemand ontkent dat Kach buiten de wet is gezet. Redenen daar voor, onbelangrijk voor dit topic. \

De relevante vraag on this topic: Moet er verschil zijn bij het dragen van een t-shirt door de ene movement die buiten de Israelische wet staat, of een ander movement wat buiten de Israelische wet staat, en zo ja, waarom dan. It's as simple as that. Tot dusver, heb je daar geen antwoord op gegeven.

Indien dit intellectueel hoogstandje je niet lukt dan is verdere discussie weinig zinvol.

Als dit de niveau is waar mee je verder wil praten, mag je dat rustig met jezelf blijven doen. Not interested, sorry.

Het belangrijkste in alle discussies over politiek en religie is "the big picture" niet over het hoofd zien.

Als dat bij jou inhoud dat je de ene vraag niet beantwoord en over een heel andere vraag door hamert, happert er volgens mij iets bij jou begrip van je eigen zin... Of je bent een politicus. In beide gevallen, wie of wat Kach wel wou of niet wou, is niet relevant beyond the fact dat het een buitenwettelijke movement is/was.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Wed Jun 28, 2006 11:01 am

hoi ET. is het volgens de wet verboden een hamas t-shirt te dragen?
als dat het geval is dan is het gelijke monniken gelijke kappen, zo niet, dan is het misschien tijd om een MK dit te laten oppakken?

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Wed Jun 28, 2006 1:28 pm

E.T. wrote:(als ik tenminste de juiste 2 zinnen had, bij de 'laatste' waar je me naar verwijst val je me aan over iets wat een ander geschreven had)

voorlaatste zin:
Dit wilde men onder geen enkele voorwaarde of voorwendsel tolereren en dus werden de nodige (juridische) stappen ondernomen om de israelische maatschappij, de overheid en de staat Israel van deze praktijken te distantieeren.

laatste zin:
En om deze wijze van buitenparlementaire burgerongehoorzaamheid de kop in te drukken is boontje om zijn loontje gekomen.

Het is blijkbaar (?) geen haalbare kaart (=political correct) om een individue die deel uitmaakt van een etnische/religieuze minderheid op te pakken en in de bak te gooien voor het dragen van een T-shirt met een politieke en/of wereldaanschouwings agenda. Die minderheid heeft op dat gebied redenen (maar misschien niet het recht) om zich tegen de overheid te keren wegens ondervonden discriminatie en reeds 58 jaar B-burgers te zijn (terecht of onterecht).

Dat is nu precies het verschil tussen een democratische overheid en een kleine groep van individualisten die adhoc regels opstellen en net als in de kleuterschool kijken of iemand in de klas "anders' behandeld wordt door de juffrouw als ze dezelfde kwajongensstreek uithalen.
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Wed Jun 28, 2006 3:05 pm

Inderdaad raar. Aan de andere kant, wanneer er op z'n T-shirt de kop van Hitler en een groot hakenkruis stond, had de straf dan wel terecht geweest?

Jim Hasenaar

Het valt mij iedere keer weer op wat een onzinnige dingen de 'heer' Hasenaar weet uit te kramen. Buiten 'lack of good taste' is hier m.i. sprake van een enorm gebrek aan historisch besef en een nog groter gebrek aan fijngevoeligheid. En dat voor een ( zelfbenoemd?) schrijver....
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed Jun 28, 2006 4:19 pm

Salomon wrote:

Het valt mij iedere keer weer op wat een onzinnige dingen de 'heer' Hasenaar weet uit te kramen.

Voorbeelden graag. Overigens noem ik mijzelf geen heer maar gewoon Jim.

Salomon wrote:Buiten 'lack of good taste' is hier m.i. sprake van een enorm gebrek aan historisch besef en een nog groter gebrek aan fijngevoeligheid.

Het spijt me dat ik een gevoelige snaar bij jou en mogelijk anderen geraakt hebt. Dat was niet de bedoeling. De bedoeling was, wellicht misplaatst, om het uiterste van het uiterste als voorbeeld te nemen. Als een T-shirt met Kach erop niet voldoende is voor 4 maanden gevangenisstraf, is mijn voorbeeld dat dan wel? Dat was de vraag. Dus wanneer het erger is, zijn dan die 4 maanden wel terecht?

Overigens, hiermee verband houdend, vind ik niet dat we gelijk maar over 'lack of good taste' moeten schrijven wanneer de naam Hitler of het hakenkruis valt. Die nare geschiedenis die deze man gemaakt heeft, moeten we niet doodzwijgen. We zouden er van moeten leren opdat dit nooit meer plaats zal vinden.
Salomon wrote:En dat voor een ( zelfbenoemd?) schrijver....

Hoezo zelf benoemd? Zeker nog nooit het Joods Journaal gelezen.

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Wed Jun 28, 2006 4:51 pm

Imklaber, vergeef me als ik je niet antwoord. Jij insist dit te nemen naar allerlei grote vragen, die in mijn ogen niks met de vraag te maken hebben, die nog steeds niks anders is dan, is het rechtvaardig om de een voor het dragen van dit t-shirt de bak in te gooien, terwijl voor het lopen met een Hamas shirt je niet de bak in draait.

De vraag die Jim stelt betreffende iemand die met een t-shirt van de nazi's zou rondlopen vind ik interessant, en ik probeer sinds ik hem las te bedenken wat mijn opinie daar over is. Een van de vragen die hier misschien belangrijk voor zijn om rekening mee te houden, is of het om een shirt gaat van een verkeerde organisatie die actief is, of van een historische organisatie die niet meer actief is. Daarom lijkt mij dat er wel verschil moet zijn tussen de Hamas, die vandaag de dag nog steeds de vernietiging van de staat Israel eist, en Kach, of lehavdil de nazi's. Maar again, dit is just a thought. Ben nog niet zeker van mezelf hoe ik er over denk. Maar de vraag is en blijft een democratie vraag, niet eentje van 'wie waren ze precies'. For this issue, maakt dat niet veel uit, aangezien ze beiden (Kach en lehavdil Hamas) als terroristische organisaties verklaard zijn in Israel. Die vraag zou pas interessant zijn bij een discussie 'moet Kach wel of niet buiten de wet zijn', een vraag waar op dit topic geen discussie over is.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Thu Jun 29, 2006 8:11 am

E.T. wrote:....... is het rechtvaardig om de een voor het dragen van dit t-shirt de bak in te gooien, terwijl voor het lopen met een Hamas shirt je niet de bak in draait.
...............................
De vraag die Jim stelt betreffende iemand die met een t-shirt van de nazi's zou rondlopen vind ik interessant, en ik probeer sinds ik hem las te bedenken wat mijn opinie daar over is. .......

Jou en Jim wil ik hierbij antwoorden met de gevleugelde woorden van B.G.:
Het is niet belangrijk wat de goyim doen, maar wat wij Joden doen".

En daarom moeten wij ons eigen huis schoon houden van ongewenst vuil en niet zo veel kijken naar wat anderen doen. Dat is hun probleem.

Indien wij hier in Israel door anderen in ons autonome wijze van leven en denken behinderd worden, zij het door het gebruik in het openbaar van kwetsende symbolen of het gebruik van geweld, terreur, etc. moeten (in het ideale geval) de autoriteiten ingrijpen.
Is het een individue uit ons eigen midden (=Kach) staan de autoriteiten vele wegen open die, indien het zich om een individue of groep van minderheden betreft, niet altijd begaanbaar zijn.
imklaber
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jun 29, 2006 8:31 am

imklaber wrote:Het is niet belangrijk wat de goyim doen, maar wat wij Joden doen".

Ik neem aan de je weet dat hij hier sprak over het opbouwen van nieuwe nederzettingen in het land Israel:-)?

Dat is hun probleem.

Als een Arabier met een Hamas t-shirt loopt in mijn hoofdstad of in een stad in 'klein Israel', kan ik niet even zeggen "Dat is hun probleem" en mijn kop verder onder de grond steken. Dat is een probleem van mij en van mijn staat.

Dit is zeker waar, aangezien de Hamas een huidige terroristen bende is, wiens motto de vernietiging van Israel is. Als ik dat vergelijk bij een kleine irrelevante movement die al jaren niet actief bestaat zoals Kach bijvoorbeeld, zie ik een veel groter probleem in een t-shirt van de Hamas of die van Kach.

In ieder geval, zie ik niet echt een serieus probleem met het lopen van een t-shirt, ook niet van movements waar ik het niet mee eens zijn, als deze geen serieus gevaar vormen op welke manier dan ook voor deze staat (dat willen ze misschien wel, maar doen ze tachles niet omdat ze te klein en te irrelevant zijn). Ik vind dan ook dat zeker iemand met een shirt van Kach niet de gevangenis in moet, en raak er steeds meer van overtuigd dat ook iemand met een shirt van hitler niet de bak in zou moeten. Zou vandaag de dag een nazi leger een actief gevaar vormen voor de Joden/Israel, zou ik dat wat anders vinden. Maar een t-shirt van een irrelevante movement is maximum, zoals je schrijft ook al doe je dat de verkeerde kan op, een teken van lack of taste, niet iets wat in mijn ogen strafbaar moet zijn.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Thu Jun 29, 2006 3:25 pm

E.T. wrote:......als deze geen serieus gevaar vormen op welke manier dan ook voor deze staat (dat willen ze misschien wel, maar doen ze tachles niet omdat ze te klein en te irrelevant zijn). .....

1. wie maakt uit of ze geen gevaar vormen? iedereen voor zich zelf voordat hij 's morgens in de kleerkast kijkt welk T-shirt hij vandaag aantrekt?

2. "als ze dat wel willen, maar te klein en te irrelevant zijn" betekent de "smoking gun" doctrine. Ik geloof niet dat we met zulke zaken kunnen wachten tot het te laat is.

Na al die pogingen de zaak zoals ik die zie duidelijk te maken, moet ik helaas tot de conclusie komen dat ik waarschijnlijk niet de nodige literaire en demagogische middelen ter beschikking heb om duidelijk te maken waarom de overheid in dit geval zo hardhandig ingegrepen heeft.

Indien dit "grote onrecht" jou nog steeds hoog in de keel zit en je dus graag wilt weten waarom dit gebeurd is op deze manier, dan moet ik je helaas naar andere, betere uitgeruste bronnen verwijzen.
imklaber
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jun 29, 2006 3:46 pm

imklaber wrote:1. wie maakt uit of ze geen gevaar vormen? iedereen voor zich zelf voordat hij 's morgens in de kleerkast kijkt welk T-shirt hij vandaag aantrekt?

De elementaire logica waarvan ik toch denk dat de meeste mensen die bezitten...
Zo kan een ieder begrijpen dat de nazi's vandaag de dag, ook al willen ze nog zo graag alle Joden vernietigen en de staat Israel aflasten, geen enkel serieus gevaar voor de staat Israel of het Joodse volk betekenen. Het aantrekken van een sypmhatiek shirt daar voor, veranderd het niveau van potentieel gevaar op geen enkele manier.

2. "als ze dat wel willen, maar te klein en te irrelevant zijn" betekent de "smoking gun" doctrine. Ik geloof niet dat we met zulke zaken kunnen wachten tot het te laat is.

Dat is een beetje demagogisch. Zou kloppen, nogmaals, als er een potentieel serieus gevaar zou zijn. Een groep die niet meer bestaat en ook in de periode dat hij wel bestond klein en marginaal was, is geen gevaar voor de staat, op geen enkele manier, zeker niet nu hij niet meer bestaat. Hence, ik zie geen reden om iemand die het shirt van zo'n movement draagt op te sluiten. En dan begin ik niet (zoals ik tevergeefs van jou verzocht dat niet te doen) over in hoeverre deze movement toen hij nog wel bestond een gevaar was. Dat is hier irrelevant, maar in ieder geval niet iets wat 100% zeker vast staat.
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Politiek Israel