Oh wat was de terugtrekking goed voor Israel...

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Oh wat was de terugtrekking goed voor Israel...

Postby E.T. » Tue Jul 04, 2006 6:48 pm

Een uurtje geleden viel een raket op een school midden in de kust stad Ashkelon (kust as in de westelijke grens van de staat Israel voor wie de betekenis niet begrijpt). Hij werdt afgevuurd van het gebied waar tot ca. een jaar geleden de mooie nederzetting Dugit lag, een gebied waar toen de terroristen niet bij konden om raketten op 'klein Israel' af te vuren...

Ik heb geen zin om weer te zeggen 'told you so', maar is er ook maar 1 punt waar rechts geen gelijk in bleek te hebben betreffende die terugtrekking en deportatie?
E.T.
Veteran
Veteran

Re: Oh wat was de terugtrekking goed voor Israel...

Postby Route 4 » Tue Jul 04, 2006 7:02 pm

E.T. wrote:Een uurtje geleden viel een raket op een school midden in de kust stad Ashkelon (kust as in de westelijke grens van de staat Israel voor wie de betekenis niet begrijpt). Hij werdt afgevuurd van het gebied waar tot ca. een jaar geleden de mooie nederzetting Dugit lag, een gebied waar toen de terroristen niet bij konden om raketten op 'klein Israel' af te vuren...

Ik heb geen zin om weer te zeggen 'told you so', maar is er ook maar 1 punt waar rechts geen gelijk in bleek te hebben betreffende die terugtrekking en deportatie?

Likud was voor de terugtrekking, of is Likud opeens geen rechts meer?
Toen Gaza onder gezag van de staat Israël viel werden er toch ook raketten afgeschoten (op scholen) binnen de staat Israël? Of was de Gaza altijd verstoken van deze aanvallen? In mijn ogen maak je met deze opmerking niet het punt wat je ogenschijnlijk wil maken.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Jul 04, 2006 7:13 pm

Route 4 wrote:Likud was voor de terugtrekking, of is Likud opeens geen rechts meer?

De vraag of iemand rechts of links is wordt bepaald door zijn gedrag en politieke standpunt over rechts-links Israelische issues. Elke politicus die voor de deportatie van duizenden Joden, de vernieling van tientallen Joodse dorpen, en de terugtrekking van het Israelische leger uit een gebied waar hij moet zijn om de veiligheid van Israel te verzekeren is, kan op geen enkele manier 'rechts-Israel' genoemd worden, ongeacht in welke politike partij hij zit.

Dit even afgezien van het feit wat je voor het gemak overslaat dat de Likud tegen de terugtrekking was (er is zelfs een referendum over gehouden die tegen stemde), en Sharon een nieuwe partij moest oprichten omdat hij tegen het standpunt van de Likud in ging.

Toen Gaza onder gezag van de staat Israël viel werden er toch ook raketten afgeschoten (op scholen) binnen de staat Israël?

Zoals nu? Nee, nog nooit.
Op Ashkelon? Nee, nog nooit.
Zonder dat het IDF er iets aan kan doen van buiten de Azzastrook? Nee, nog nooit.

Of was de Gaza altijd verstoken van deze aanvallen? In mijn ogen maak je met deze opmerking niet het punt wat je ogenschijnlijk wil maken.

Ik schrijf meestal rechtuit wat ik wil zeggen. Het punt wat ik wilde maken is simpel: Alles, maar dan ook 100% alles wat rechts-Israel voor negatiefs voorspelde, is in minder dan een jaar waar gemaakt (helaas, wel te verstaan). Dit geldt zowel voor de veiligheids gevaren, voor de relatie tussen Israel en de PA, en dergelijke, als voor wat er met de gedeporteerden gebeurd is (was jij niet een van degene die bij hoog en laag beweerde dat er "een oplossing was voor elke kolonist die zijn huis uit moest" alleen omdat Sharon en zijn bende zo'n spotje op t.v. hadden betaald?).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Jul 04, 2006 7:23 pm

et, de vorige qassam op asheklon was voor de terugtrekking. ik zie het verschil niet zo.

martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Tue Jul 04, 2006 7:47 pm

E.T. wrote:Elke politicus die voor de deportatie van duizenden Joden, de vernieling van tientallen Joodse dorpen, en de terugtrekking van het Israelische leger uit een gebied waar hij moet zijn om de veiligheid van Israel te verzekeren is, kan op geen enkele manier 'rechts-Israel' genoemd worden, ongeacht in welke politike partij hij zit.
Dit even afgezien van het feit wat je voor het gemak overslaat dat de Likud tegen de terugtrekking was (er is zelfs een referendum over gehouden die tegen stemde), en Sharon een nieuwe partij moest oprichten omdat hij tegen het standpunt van de Likud in ging.

Toen Gaza onder gezag van de staat Israël viel werden er toch ook raketten afgeschoten (op scholen) binnen de staat Israël?

Zonder dat het IDF er iets aan kan doen van buiten de Azzastrook? Nee, nog nooit.

Of was de Gaza altijd verstoken van deze aanvallen? In mijn ogen maak je met deze opmerking niet het punt wat je ogenschijnlijk wil maken.

Ik schrijf meestal rechtuit wat ik wil zeggen. Het punt wat ik wilde maken is simpel: Alles, maar dan ook 100% alles wat rechts-Israel voor negatiefs voorspelde, is in minder dan een jaar waar gemaakt (helaas, wel te verstaan). Dit geldt zowel voor de veiligheids gevaren, voor de relatie tussen Israel en de PA, en dergelijke, als voor wat er met de gedeporteerden gebeurd is (was jij niet een van degene die bij hoog en laag beweerde dat er "een oplossing was voor elke kolonist die zijn huis uit moest" alleen omdat Sharon en zijn bende zo'n spotje op t.v. hadden betaald?).

Goed hier wordt uitgegaan van selectiviteit. Binnen rechts Israel kunnen niet verschillende meningen zijn over 1 onderwerp. "links"of "rechts"is bepaald door een algemeen visie die men heeft op de maatschappij/ politiek. Dan kan het dus zijn dat binnen 1 stroming iemand voor de aanleg is van de A6/A9 (om maar wat te noemen) of de terugtrekking uit Gaza.
Dat woord "deportatie"is volledig verkeerd gebruikt wederom, zal me er niet door laten provoceren maar het blijft vreselijk. Hou het er maar op dat het de lange afwezigheid is uit het Nederlands taalgebied.
Hoe het ook voorgesteld wordt, Likud heeft voor de terugtrekking uit Gaza gestemd. Dat Sharon is afgevallen later door de eigen partij is blijkens de laatste verkiezingen niet de mening geweest van het grootste deel van de aanhang ( lid/ niet lid) van Likud. Kadima heeft het toch aardig gedaan dacht ik zeker afgezet tegenover het huidige Likud. Waar praten we dus over?
Voor de terugtrekking uit Gaza werd Israel bestookt vanuit Gaza wat onderdeel van de staat Israel was en nu wordt Israel vanuit Gaza bestookt nu het geen onderdeel van de staat Israel is. Wat is nu toch in hemelsnaam het verschil? Wat maakt het uit waar de raket vandaan komt van officeel eigen grondgebied of van de buren?
Komt bij dat de last van Gaza wel van Israel is afgeschud. Geen legerinzet meer nodig om enkelen kolonisten te beschermen. Goed gebaar tegenover de (arabische) wereld. Zaken die Israel de handen vrij geeft om nu duidelijk grenzen te trekken en een einde te maken aan de chaos in de achtertuin.
Hij/zij die zegt dat de opvang en nazorg beter kon/kan en moe(s)t voor de Israëlis die in Gaza woonden en nu in embarmelijke husivesting verblijven heeft uiteraard volkomen gelijk maar dat doet verder niks af aan het punt van de terugtrekking op zich.
Nog snap ik het punt niet en het cynisme van de titel van dit onderwerp. Stel dat ultra rechts gelijk krijgt en masse hier, in Israel en de misschien de rest van de (joodse) wereld, wat dan? Dan hebben ze hun punt gemaakt? Felicitaties?
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Tue Jul 04, 2006 7:47 pm

E.T. wrote:Elke politicus die voor de deportatie van duizenden Joden, de vernieling van tientallen Joodse dorpen, en de terugtrekking van het Israelische leger uit een gebied waar hij moet zijn om de veiligheid van Israel te verzekeren is, kan op geen enkele manier 'rechts-Israel' genoemd worden, ongeacht in welke politike partij hij zit.

Goed hier wordt uitgegaan van selectiviteit. Binnen rechts Israel kunnen niet verschillende meningen zijn over 1 onderwerp. "links"of "rechts"is bepaald door een algemeen visie die men heeft op de maatschappij/ politiek. Dan kan het dus zijn dat binnen 1 stroming iemand voor de aanleg is van de A6/A9 (om maar wat te noemen) of de terugtrekking uit Gaza.
Dat woord "deportatie"is volledig verkeerd gebruikt wederom, zal me er niet door laten provoceren maar het blijft vreselijk. Hou het er maar op dat het de lange afwezigheid is uit het Nederlands taalgebied.
Hoe het ook voorgesteld wordt, Likud heeft voor de terugtrekking uit Gaza gestemd. Dat Sharon is afgevallen later door de eigen partij is blijkens de laatste verkiezingen niet de mening geweest van het grootste deel van de aanhang ( lid/ niet lid) van Likud. Kadima heeft het toch aardig gedaan dacht ik zeker afgezet tegenover het huidige Likud. Waar praten we dus over?
Voor de terugtrekking uit Gaza werd Israel bestookt vanuit Gaza wat onderdeel van de staat Israel was en nu wordt Israel vanuit Gaza bestookt nu het geen onderdeel van de staat Israel is. Wat is nu toch in hemelsnaam het verschil? Wat maakt het uit waar de raket vandaan komt van officeel eigen grondgebied of van de buren?
Komt bij dat de last van Gaza wel van Israel is afgeschud. Geen legerinzet meer nodig om enkelen kolonisten te beschermen. Goed gebaar tegenover de (arabische) wereld. Zaken die Israel de handen vrij geeft om nu duidelijk grenzen te trekken en een einde te maken aan de chaos in de achtertuin.
Hij/zij die zegt dat de opvang en nazorg beter kon/kan en moe(s)t voor de Israëlis die in Gaza woonden en nu in embarmelijke husivesting verblijven heeft uiteraard volkomen gelijk maar dat doet verder niks af aan het punt van de terugtrekking op zich.
Nog snap ik het punt niet en het cynisme van de titel van dit onderwerp. Stel dat ultra rechts gelijk krijgt en masse hier, in Israel en de misschien de rest van de (joodse) wereld, wat dan? Dan hebben ze hun punt gemaakt? Felicitaties?
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Jul 04, 2006 8:20 pm

Route 4 wrote:Goed hier wordt uitgegaan van selectiviteit. Binnen rechts Israel kunnen niet verschillende meningen zijn over 1 onderwerp. "links"of "rechts"is bepaald door een algemeen visie die men heeft op de maatschappij/ politiek.

Dat kan inderdaad tot op zekere mate, niet op de essentiele inherante dingen die een politieke richting bepalen. De vragen over het terugtrekken van het leger uit gebieden die nodig zijn voor Israel's veiligheid, of het deporteren van duizenden Joden, zijn de wezenlijke vragen die in Israel bepalen of je links-Israel of rechts-Israel bent. Precies zoals iemand van links nu niet kan stemmen om nog 150 nederzettingen in Yesha op te richten en daarna heel Yesha te annexeren. Dat kan hij wel stemmen, maar hij is dan per definitie niet links-Israel. You can't have it both ways, ongeacht van welke kant je dat wil...

Dat woord "deportatie"is volledig verkeerd gebruikt wederom,

Sorry, maar het herkauwen voor de 77ste keer van iets maakt het echt niet meer interessant. Vergeef me als ik deze dingen inmiddels oversla, tenzij ze wat nieuws te melden hebben.

Hoe het ook voorgesteld wordt, Likud heeft voor de terugtrekking uit Gaza gestemd.

Dat is echt onjuist om te zeggen, I'm truly sorry. Misschien dat het van uit de verte een beetje moeilijk te volgen was allemaal, maar dit punt is echt niet zo belangrijk. As I said, de vraag wie links of rechts is, wordt niet door de achter naam of de partij naam bepaald. Als er op je t-shirt staat "ik ben tegen het verkrachten van jonge meisjes" en je hebt dat t-shirt aan terwijl je een jong meisje verkracht, ben je niet tegen het verkrachten van jonge meisjes.

Dat Sharon is afgevallen later door de eigen partij

Niet later, al daar voor, toen de Likud referendum (de enige die wettelijk bevoegd is) heel duidelijk de opinie van de Likud weer gaf. Dat Sharon dat aan zijn laars lapte, volkomen tegen elke politieke of democratische regel, veranderd het standpunt van de Likud niet. Maar again, dit is irrelevant voor the issue.

Waar praten we dus over?

Vraag ik me ook af. Niks van al dit gel_l is op welke manier dan ook relevant met de subject waar de thread over gaat (en vergeef me dat k de politieke onzin oversla, het is echt niet relevant en niet de moeite waard er tijd aan te verspillen)...:-).

Wat is nu toch in hemelsnaam het verschil?

Ga er maar wonen een tijdje, dan hoor ik je weer...

Wat maakt het uit waar de raket vandaan komt van officeel eigen grondgebied of van de buren?

Het technische feit (waar je netjes omheen danst) is dat deze raketten dankzij de nederzettingen, nog nooit die bereik hadden, en nu, omdat de nederzettingen weg zijn en daar i.p.v. nu terroristen kampen zijn opgericht, het wel kunnen. Als je daar nou even inhoudelijk op zou kunnen reageren heb je nog de kans dat het interessant wordt vandaag...

Geen legerinzet meer nodig om enkelen kolonisten te beschermen.

Inderdaad. Ben je je er van bewust dat er nu precies 3 keer zoveel soldaten met de veiligheid rond de Azza strook bemoeit zijn dan de afgelopen 30 jaar het geval is geweest? Of is dat een detail die niet in je krantje stond?

Goed gebaar tegenover de (arabische) wereld.

Ja, dat is precies wat goed is voor Israel. Raketten op half Israel, kinderen die niet naar hun scholen kunnen omdat die gebombardeerd worden, ontvoerde en vermoorde Israeliers, maar we hebben een leuk gebaar gemaakt tegen over de Arabieren. Kan het nog dommer????

Er is veel betr. Israel en het midden oosten wat je niet begrijpt. Ik kan het je wel uitleggen, maar gezien de second half van je bericht hier, zie ik in dat het gewoon geen enkel nut heeft. Niet alleen weet je niet wat er in Israel gebeurd, de veiligheid van dit land laat je nog koud ook, en een glimlach van een Arabische leider schijnt je meer waard te zijn. Jammer dat ik eerst tijd spandeerde om te reageren voor ik dit in de gaten had. :evil:
E.T.
Veteran
Veteran

Om het toch nog even ontopic te houden...

Postby E.T. » Tue Jul 04, 2006 8:27 pm

Om het toch nog even ontopic te houden:

a. Is er iets wat rechts Israel voorspelde dat zou gebeuren na de terugtrekking/deporatie wat niet gebeurd is?

b. Is er iemand die kan aanwijzen waarom de terugtrekking/deportatie goed was voor Israel (maar dan in the real world he', niet met 'de Arabieren vinden ons nu aardig of zo)?

Ik ben oprecht benieuwd...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Tue Jul 04, 2006 8:29 pm

E.T. wrote:Dat is echt onjuist om te zeggen, I'm truly sorry. Misschien dat het van uit de verte een beetje moeilijk te volgen was allemaal, maar dit punt is echt niet zo belangrijk. As I said, de vraag wie links of rechts is, wordt niet door de achter naam of de partij naam bepaald. Als er op je t-shirt staat "ik ben tegen het verkrachten van jonge meisjes" en je hebt dat t-shirt aan terwijl je een jong meisje verkracht, ben je niet tegen het verkrachten van jonge meisjes. Vraag ik me ook af. Niks van al dit gel_l is op welke manier dan ook relevant met de subject waar de thread over gaat (en vergeef me dat k de politieke onzin oversla, het is echt niet relevant en niet de moeite waard er tijd aan te verspillen)...:-).Ga er maar wonen een tijdje, dan hoor ik je weer...
Als je daar nou even inhoudelijk op zou kunnen reageren heb je nog de kans dat het interessant wordt vandaag...
Of is dat een detail die niet in je krantje stond?
Ja, dat is precies wat goed is voor Israel. Raketten op half Israel, kinderen die niet naar hun scholen kunnen omdat die gebombardeerd worden, ontvoerde en vermoorde Israeliers, maar we hebben een leuk gebaar gemaakt tegen over de Arabieren. Kan het nog dommer????
Er is veel betr. Israel en het midden oosten wat je niet begrijpt. Ik kan het je wel uitleggen, maar gezien de second half van je bericht hier, zie ik in dat het gewoon geen enkel nut heeft. Niet alleen weet je niet wat er in Israel gebeurd, de veiligheid van dit land laat je nog koud ook, en een glimlach van een Arabische leider schijnt je meer waard te zijn. Jammer dat ik eerst tijd spandeerde om te reageren voor ik dit in de gaten had. :evil:

Zonder respect voor andere meningen is discussiëren niets meer of minder dan het doden van de tijd en daar heb ik geen tijd (voor over).
Toon(zetting) van reactie en woordkeus is mij onwaardig.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Jul 04, 2006 8:53 pm

Route 4 wrote:
Zonder respect voor andere meningen is discussiëren niets meer of minder dan het doden van de tijd en daar heb ik geen tijd (voor over).
Toon(zetting) van reactie en woordkeus is mij onwaardig.

Ik heb, zoals altijd, respect voor elke gefundeerde mening, en heel weinig respect voor meningen die op kranten artikels uit de verte gebasseerd zijn. Heb tot nu toe nog niemand ontmoet met een opinie gebasseerd op krantenartikels uit de verte die het de moeite waard maakte dit te veranderen...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Jul 04, 2006 10:15 pm

a. Is er iets wat rechts Israel voorspelde dat zou gebeuren na de terugtrekking/deporatie wat niet gebeurd is?
- wel het einde vd wereld is niet gekomen, maar verder is alles wel zo;n beetje uitgekomen. Je zegt rechts israel maar de meeste dingen wist links ook wel. daar heeft rechts echt geen patent op. het lijkt misschien alsof rechts de wijsheid in pacht heeft en als enige in de toekomst kon kijken, maar links was en is ook niet gek en heeft dit ook voorzien. de afweging van links is echter anders dan die van rechts, dat is het verschil.

b. Is er iemand die kan aanwijzen waarom de terugtrekking/deportatie goed was voor Israel (maar dan in the real world he', niet met 'de Arabieren vinden ons nu aardig of zo)?
- israel is op weg naar de uiteindelijke oplossing. weg uit gaza was een goede stap voorwaarts. afgezien van de situatie nu rond Shalit lopen joden minder risicos in gazastrook en omgeving. dat geld voor de settlers die daar woonden en voor de militairen die daar dienden. Sederot etc lopen niet substantieel meer gevaar. met andere woorden, minder kopzorgen en nog steeds geen echte threat voor israel. mooie oplossing dus.
martin
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Jul 04, 2006 10:31 pm

martin wrote:- wel het einde vd wereld is niet gekomen,

Was ook niet voorspelt:-).

maar verder is alles wel zo;n beetje uitgekomen. Je zegt rechts israel maar de meeste dingen wist links ook wel. daar heeft rechts echt geen patent op.

Ik weet niet wat links wist, ik weet wat links zei. Ze zei o.a. dat de veiligheid er op voor uit zou gaan (Sharon met eigen woorden). Ze zei dat voor elke kolonist er een 100% oplossing was voor alle problemen. En ga zo maar door met de voorbeelden... Zoals je zegt, alles is helaas uitgekomen, maar of je kan hier uit leren dat links dom is, of dat links gelogen heeft.

Btw, ditzelfde kan je toepassen op de vorige keren. In 1994 voorspelde rechts het resultaat en strooide links zand in de ogen van de mensen. Hetzelfde gebeurde met heskem Chevron, en ga zo maar door. Het is niet nieuw, maar deze keer kwam het gewoon sneller uit dan de vorige keren.

het lijkt misschien alsof rechts de wijsheid in pacht heeft en als enige in de toekomst kon kijken, maar links was en is ook niet gek en heeft dit ook voorzien.

Dat was niet wat links toen zei, het spijt me echt. Links zei niet: "ja het gaat slechter worden maar we doen het toch maar". Echt niet. Sterker, links (Sharon) had het er over dat als er ook maar 1 raket uit Azza gevuurd zou worden Israel de internationale legitimatie zou hebben aan te vallen zonder pardon (dezelfde retoriek van Rabin 11 jaar eerder).

- israel is op weg naar de uiteindelijke oplossing.

You could have fooled me. Hoe is Israel een stap dichterbij de uiteindelijke oplossing dan ze vorig jaar was??? On the contrary, onze partners for peace hebben de smaak te pakken en hebben voor onze ergere vijanden gekozen, en op elk mogelijke manier die je maar kan bedenken zijn we verder van een oplossing dan eerst, en in ieder geval niet dichterbij.

dat geld voor de settlers die daar woonden en voor de militairen die daar dienden.

Er zitten op dit moment meer dan 3 chativot daar, terwijl er nooit meer dan 1 heeft gezeten in gewone tijden. De settlers die daar weg zijn krijgen de raketten op hun tenten bij Yad Mordechai i.p.v. op hun huizen waar ze eerst woonden.

mooie oplossing dus.

De hele zaak heeft 3 aspecten:

Veiligheid- Volgens elke maatstaaf is Israel wat dat betreft achteruit gegaan. Het feit dat we Azza niet binnen durven en daar geen inteligence hebben zitten zegt heel wat wat dat betreft.

Politiek- Kans op vrede met de Palestijnen is verder weg dan ooit. De PA die tot nu toe tenminste officieel Israel erkende, doet nu ook dat niet meer.

Sociaal- De prachtige beloftes over oplossingen zijn bullshit van a-z gebleken. Meer dan 90% van de gedeporteerden zijn werkloos, meer dan 20% zit nog niet eens in tijdelijke huizen, en minder dan 10% in vaste huizen, en ga zo maar door.
De scheur in het Israelische volk is groter dan ooit tevoren, en het ziet er niet uit alsof die op punt staat gehecht te worden, on the contrary.

Ik lees dat het beter is, maar ik mis de uitleg waarom... Waarom het minder goed, dat lijk mij heel duidelijk. Waarom het beter is behalve "we zijn weg uit Azza dus het is beter", heb ik niet gevonden in wat je schreef.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby straatje » Wed Jul 05, 2006 11:55 am

E.T. wrote: Niks van al dit gel_l is op welke manier dan ook relevant ...:-).

Het technische feit

Kan het nog dommer????

:evil:

a. gelul = gel_l
net als
god = G_d?

In ieder geval zet je er een leuke smiley achter! Dat maakt alles weer goed!

b. nat of droog?

c. misschien dan ook d_mmer

d. en natuurlijk
:evil: _ :twisted:
straatje
Veteran
Veteran

Postby straatje » Wed Jul 05, 2006 11:57 am

en ik stel voor
d_p_rt_tie
straatje
Veteran
Veteran

Postby siempie » Thu Jul 06, 2006 3:11 am

Kinders, kinders...laten we even een paar feiten, echte feiten dus, geen uit de duim gezogen overwegingen, op een rijtje zetten:

1. Er is geen mens in de wereld die God vertegenwoordigd of God uit kan leggen. Alleen de pretentie al om je als expert uit te geven maakt God zo idioot klein, dat hierover discusieren echt geen nut heeft: God is Almachtig en daarmee uit. Uiteraard is een ieder vrij om wel of niet te geloven, maar alleen een ongelovige, een atheist dus, kan de gotspe hebben om God te gaan verklaren, of om Zijn wonderen uit te gaan leggen.

2. De terugtrekking uit Gaza (dit is een Nederlands forum, dus laat ik het Gaza noemen....) heeft feitelijk alleen maar goed gedaan. Soldaten zijn minder in gevaar en de statistieken wijzen aan wat er in het laatse bijna-jaar allemaal wel en niet is gebeurt. Politiek gezeur is leuk, vooral als je niks anders te doen hebt, maar niet feitelijk.

3. Van diegenen die Gaza moesten verlaten, is er inderdaad een hoog aantal werkelozen. Maar als je je even verdiept dan zie je twee belangrijke feiten die de opmerkingen in een ander licht zetten:
a. Diegenen die op tijd met de regering zijn gaan zitten, hebben allemaal een huis, een baan en een vergoeding gekregen. Diegenen die naar de rabijnen hebben geluisterd en geweigerd hebben om voorbereidingen te maken, zitten inderdaad in de puree. Niet dat dit hun situatie makkelijker maakt, maar ze hebben de boot gemist.
b. In de periode toen men nog in Gaza woonde, wekrte de meerderheid amper: of ze hadden vriendjesbanen bij de local council (baantjes die niets inhielden maar wel lekker betaaalden), of ze zaten te kijken hoe filipijnen hun akkers bewerkten. Echt gewerkt is er niet, behalve in enkele gemeenten, die niet religieus waren. Nog mooier is het feit dat deze mensen amper inkomsten belasting betaalden, geen gemeentebelasting betaalden en echt gratis onderwijs hadden. Terug in de realiteit van Israel, die stug is, is bij velen ook het geld sneller opgegaan dan ze gedacht hadden omdat ze geen benul hadden hoe duur het leven in Israel is. Baantjes bij de gemeente of rabinaat zijn er niet, want die zijn al ingepikt door anderen en inderdaad is het erg moeilijk een echte baan te vinden. Het zou gemeen zijn om te suggereren dat ze misschien hun slimme rabijnen moeten vragen wat ze nu aanmoeten, maar dat helpt dus niets. Op de kop toe hebben ze het merendeel van hun kinderen zodanig opgehitst tegen de regering en een ieder die niet denkt zoals zij, met de belofte dat God (ja, daar is-ie weer!) het allemaal zou regelen, dat die kinderen nu echt in de prak liggen.

In plaats van allerlei forums vol te lullen, zijn we in het Noorden van het land begonnen met opvang en hulp aan deze mensen, die misschien anders denken dan wij, maar ook recht hebben op een redelijk bestaan. Kritiek is leuk, maar erg vermoeiend als hij ongegrond is.
siempie
Veteran
Veteran

Postby siempie » Thu Jul 06, 2006 3:11 am

Kinders, kinders...laten we even een paar feiten, echte feiten dus, geen uit de duim gezogen overwegingen, op een rijtje zetten:

1. Er is geen mens in de wereld die God vertegenwoordigd of God uit kan leggen. Alleen de pretentie al om je als expert uit te geven maakt God zo idioot klein, dat hierover discusieren echt geen nut heeft: God is Almachtig en daarmee uit. Uiteraard is een ieder vrij om wel of niet te geloven, maar alleen een ongelovige, een atheist dus, kan de gotspe hebben om God te gaan verklaren, of om Zijn wonderen uit te gaan leggen.

2. De terugtrekking uit Gaza (dit is een Nederlands forum, dus laat ik het Gaza noemen....) heeft feitelijk alleen maar goed gedaan. Soldaten zijn minder in gevaar en de statistieken wijzen aan wat er in het laatse bijna-jaar allemaal wel en niet is gebeurt. Politiek gezeur is leuk, vooral als je niks anders te doen hebt, maar niet feitelijk.

3. Van diegenen die Gaza moesten verlaten, is er inderdaad een hoog aantal werkelozen. Maar als je je even verdiept dan zie je twee belangrijke feiten die de opmerkingen in een ander licht zetten:
a. Diegenen die op tijd met de regering zijn gaan zitten, hebben allemaal een huis, een baan en een vergoeding gekregen. Diegenen die naar de rabijnen hebben geluisterd en geweigerd hebben om voorbereidingen te maken, zitten inderdaad in de puree. Niet dat dit hun situatie makkelijker maakt, maar ze hebben de boot gemist.
b. In de periode toen men nog in Gaza woonde, wekrte de meerderheid amper: of ze hadden vriendjesbanen bij de local council (baantjes die niets inhielden maar wel lekker betaaalden), of ze zaten te kijken hoe filipijnen hun akkers bewerkten. Echt gewerkt is er niet, behalve in enkele gemeenten, die niet religieus waren. Nog mooier is het feit dat deze mensen amper inkomsten belasting betaalden, geen gemeentebelasting betaalden en echt gratis onderwijs hadden. Terug in de realiteit van Israel, die stug is, is bij velen ook het geld sneller opgegaan dan ze gedacht hadden omdat ze geen benul hadden hoe duur het leven in Israel is. Baantjes bij de gemeente of rabinaat zijn er niet, want die zijn al ingepikt door anderen en inderdaad is het erg moeilijk een echte baan te vinden. Het zou gemeen zijn om te suggereren dat ze misschien hun slimme rabijnen moeten vragen wat ze nu aanmoeten, maar dat helpt dus niets. Op de kop toe hebben ze het merendeel van hun kinderen zodanig opgehitst tegen de regering en een ieder die niet denkt zoals zij, met de belofte dat God (ja, daar is-ie weer!) het allemaal zou regelen, dat die kinderen nu echt in de prak liggen.

In plaats van allerlei forums vol te lullen, zijn we in het Noorden van het land begonnen met opvang en hulp aan deze mensen, die misschien anders denken dan wij, maar ook recht hebben op een redelijk bestaan. Kritiek is leuk, maar erg vermoeiend als hij ongegrond is.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jul 06, 2006 8:11 am

siempie wrote:1. Er is geen mens in de wereld die God vertegenwoordigd of God uit kan leggen.

Volkomen mee eens. Begrijp ook niet waarom hier omheen een discussie ontstaan is.
Dit betekent echter niet dat ik G-d niet mag bedanken als iets gebeurd/niet gebeurd op deze wereld, als ik in G-d geloof. Ik mag G-d bedanken, precies zoals een ander het 'toeval' mag prijzen. It's as simple as that...:-).

Soldaten zijn minder in gevaar

Op dit moment zijn er meer dan 3 keer zo veel soldaten bemoeid met de veiligheid in en rond de Gaza strook dan er waren in de tijd dat de nederzettingen er stonden. Knap om tachles uit te leggen hoe er dan nu minder soldaten gevaar lopen dan toen...?
Daarbij, nu lopen nog tienduizenden en meer burgers in het zuiden meer gevaar dan ze tot vorig jaar deden. Toen, woonden er 8-10,000 Joden in de Gaza strook die bereid waren de raketten en aanslagen te absorderen voor de bewoners van het zuiden. Nu mogen de bewoners van het zuiden dat zelf doen, in totaal rond de 200,000 mensen die in groter gevaar zitten dan ooit daar voor. Inderdaad, voor de Joden die er gedeporteerd zijn is het gevaar enorm gedaalt... :roll:

en de statistieken wijzen aan wat er in het laatse bijna-jaar allemaal wel en niet is gebeurt.

Daar heb je groot gelijk in. Heb jij de statistieken ook gevolgt? Dan weet dat het aantal terroristische aanvallen op 'klein Israel' met niet enkele, niet tientallen, niet honderden, maar duizenden procenten gestegen is!

a. Diegenen die op tijd met de regering zijn gaan zitten, hebben allemaal een huis, een baan en een vergoeding gekregen.

Wrong, sorry for saying. Zoals ook in het officieele raport van de staat te lezen is, ook de mensen die met de regering hebben zitten praten toen dat geeist werdt zijn er niet beter af, hebben niet meer huizen oplossingen, niet meer werk, en niet meer/sneller vergoeding gekregen. Dit is volgens het officieele raport wat is uit gegeven, afgezien van dat je het makkelijk kan informeren, zou je waarde hechten aan de ware feiten.

In de periode toen men nog in Gaza woonde, wekrte de meerderheid amper: of ze hadden vriendjesbanen bij de local council (baantjes die niets inhielden maar wel lekker betaaalden), of ze zaten te kijken hoe filipijnen hun akkers bewerkten.

Antisemitische onzin. De werkloosheid in Gush Katif was een van de laagste in Israel, kan je makkelijk nakijken bij het Central Bureau of Statistics. Siempie, kletsen is leuk, maar nu laat je die immense haat die je van binnen opvreet weer praten. Zonde, het was bijna inhoudelijk en serieus tot nu toe.

Nog mooier is het feit dat deze mensen amper inkomsten belasting betaalden, geen gemeentebelasting betaalden en echt gratis onderwijs hadden.

Ook volledig on juist (hoeveel haat kan er in 1 persoon zitten dat hij het nodig vind zulke leugens te plaatsen over mensen die hem niks gedaan hebben? Bijna eng...).
Elke kolonist betaald precies even veel inkomen belasting als elke andere burger in de staat Israel, in Haifa, in Netanya, in Jerushalaim, en in Tel Aviv. Tot 1995 als ik me niet vergis hadden de kolonisten 7% korting -niet alleen de kolonisten, alle bewoners op grensdorpen, die toen door Rabin gecancelled is, al meer dan 10 jaar geleden. Geen enkel verschil in de belasting die sindsdien betaald wordt.
Gemeentebelasting- weer volkomen verzonnen onzin: In de nederzettingen wordt even goed gemeente belasting betaald, zoals ook arnona (afgezien van de gemeente belasting! Dat is dus een paragraph meer te betalen dan in Haifa bijvoorbeeld), en zelfs, ook al zal ha'aretz je dat nooit vertellen, shmira belasting waar je in Haifa nog nooit van gehoord hebt of betaald hebt.

Simpel facts, heel simpel na te gaan. Je zou tenminste men wat respect kunnen tonen door verzinsels en leugens te plaatsen die moeilijk na te gaan zijn, i.p.v. dit soort wat een ieder met 2 telefoontjes kan doorzien.

Onderwijs? De 'gehaakte keppeltjes' betalen meer aan onderwijs dan wie dan ook in Israel. Of betaal jij ook 1,500 nis per maand voor elk kind wat op middelbare school zit? Dacht het niet... Maar again, iemand die zo ongeloofelijk haat, heeft het echt zin de werkelijke feiten aan te tonen?

...met de belofte dat God (ja, daar is-ie weer!) het allemaal zou regelen, dat die kinderen nu echt in de prak liggen.

Is Ariel Sharon G-d? Want hij was degene die (met groot support op dit forum!) beweerde dat er voor elke kolonist (overigens, ongeacht of hij met de regering sprak of niet) alle oplossingen klaar lagen. Spotjes op t.v., en propaganda waar je maar wil, maar er lag nog geen 1 enkele oplossing klaar, niet voor wie met de regering gesproken heeft, en niet voor wie dat niet gedaan heeft.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Thu Jul 06, 2006 12:27 pm

hoi, waar vind ik de statistieken over geweld en het rapport over de terugtrekking?

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby martin » Thu Jul 06, 2006 6:55 pm

niemand links naar statistieken en rapporten? E.T., Siempie??

ik vind Siempies punten erg logisch klinken, maar ET reactie brengt mij weer aan het twijfelen en ik zou graag de gegevens zien en mijn eigen mening vormen.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Thu Jul 06, 2006 11:06 pm

E.T. wrote:Is Ariel Sharon G-d? Want hij was degene die (met groot support op dit forum!) beweerde dat er voor elke kolonist (overigens, ongeacht of hij met de regering sprak of niet) alle oplossingen klaar lagen. Spotjes op t.v., en propaganda waar je maar wil, maar er lag nog geen 1 enkele oplossing klaar, niet voor wie met de regering gesproken heeft, en niet voor wie dat niet gedaan heeft.

Wat je vergeet is dat ook de meerderheid van de bevolking de terugtrekking uiteindelijk, wellicht met pijn in het hart, steunde/steunt.
Ik ken je scepsis bij opniepeilingen maar een betere opiniepeiling dan een verkiezing is er toch niet. Met winnaar Kadima kan je niet ontkennen dat de bevolking het standpunt steunt dat de terugtrekking slecht is geweest. Je voert een achterhoede gevecht, of nee een gevecht die al gestreden is en zou sportief en klasse zijn als je dat nu eens erkend wordt door de "oranje linten brigade".
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Jul 07, 2006 7:42 am

martin wrote:niemand links naar statistieken en rapporten? E.T., Siempie??

De getallen zijn getoont in het knesset committee die hier over gaat, en gepubliceerd. Ik zal proberen het raport zelf voor je te bemachtigen, maar je kan er genoeg referanties op het net naar vinden die beamen wat ik schrijf.

Wat statistieken betreft, je hebt het central bureau of statistics, en de getallen die het IDF noemt. Daarbij, om te weten dat er nu meer raketten vallen op 'klein Israel' dan voor vorig jaar, met alle respect, heb je daar echt een officieel raport voor nodig?

Route4 wrote:Wat je vergeet is dat ook de meerderheid van de bevolking de terugtrekking uiteindelijk, wellicht met pijn in het hart, steunde/steunt.

Dat weet je omdat je het ze een voor een gevraagd hebt? News flash, voor wie het vergeten is en niet merkt dat hem zand in de ogen gestrooid wordt: Wat je hier schrijft is nooit nagekeken, omdat jullie g-d destijds (a.k.a. Ariel Sharon) bang was om er een referandum over te houden. Geen manier dus om te weten of de meerderheid van de bevolking er voor of tegen was, it's all gissingen en wishfull thinking (zoals gewoonlijk, alleen van links, maar een kniesoor die daar op let;-)).

Btw, ook al, en zoals ik zeg, ik kan dit onmogelijk weten en jij kan dit onmogelijk bewijzen, maar ook al zou de meerderheid er vorig jaar voor zijn geweest, zegt dat ten eerste niet dat die zogenaamde meerderheid gelijk had, en ten tweede niet dat die zogenaamde meerderheid er nu niet anders over denkt. Kan je op persoonlijk niveau vertellen dat enorm veel mensen die ik ken en voor de terugtrekking waren de laatste tijd naar me toe komen en zeggen dat we gelijk hadden en zich afvragen hoe ze zo stom konden zijn. Zegt dit iets over een meerderheid? Ik kan het niet weten (alleen links-Israel heeft de magische mogelijkheid te weten dat de meerderheid altijd met haar is zonder het iemand te vragen), maar het zegt me wel wat.

Ik ken je scepsis bij opniepeilingen maar een betere opiniepeiling dan een verkiezing is er toch niet.

True. En als je je goed herinnert, bij de verkiezingen die over de vraag wel of niet terug trekken uit de Gaza strook gingen, kreeg de kandidaat die "eenzijdig terugtrekken" zei iets meer dan 30% van de votes, en de kandidaat die "de regels van Tel Aviv gelden ook daar" zei meer dan 70%. Ik begrijp dat het heel makkelijk is dit te vergeten, maar om het even bij de ware feiten te houden meldt ik het toch maar even, if you don't mind...:-).

Met winnaar Kadima kan je niet ontkennen dat de bevolking het standpunt steunt dat de terugtrekking slecht is geweest.

Ik kan me niet herinneren over het standpunt van de bevolking gesproken te hebben. Dat jij die er bij haalt, be my guest. Ik had het daar niet over, in het stukje wat je van me citeert gaat het daar niet over, en ik begrijp niet zo goed waarom we hier weer over bezig zijn. Wat ik schreef ging over dat men g-d Sharon geloofde toen hij loog en zei dat er voor alles en iedereen een oplossing was. Jij was (als ik me niet vergis) een van degene die hier bij hoog en bij laag bleef beweren dat alles van te voren geregeld was. De vraag of de meerderheid voor of tegen de deportatie was, is totaal irrelevant hier, meer dan genoeg herkauwd, en veranderd op geen enkele manier dat een ieder die dat beweerde (dat er oplossingen waren), een van de twee was:
a. Een grove leugenaar.
b. Een stomme idioot.

een gevecht die al gestreden is

Vertel dat maar aan al die mensen die volgens jou oplossing hadden, maar in de real world (er bestaat zoiets out there you know) geen inkomen hebben, geen huis hebben, en geen oplossing hebben, ondanks al jouw beloftes hier over. Nee meneer route4, dit gevecht is niet afgelopen voor dat deze mensen echt oplossingen hebben, en voor degene die beweerden dat er alle oplossing al bestaan toegeven dat dat onzin was. Heel makkelijk van uit de verte te zeggen "het is over let's move on". Maar het is niet over, voor duizenden mensen die nog steeds in de problemen zitten ondanks de "voor elke kolonist is er een oplossing". Geinig genoeg, geeft bijna heel links Israel dit vandaag de dag toe. Het is alleen jij die het nog niet precies begrijpt, komt er van als je informatie en kennis uit de media komt.

En dan hadden we het in dit laatste bericht nog alleen over hoe de gedeporteerden behandeld zijn, en nog niet eens over het feit dat de veiligheids situatie op elk mogelijk niveau enorm achter uit is gegaan.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Sat Jul 08, 2006 5:44 am

E.T. wrote:

De getallen zijn getoont in het knesset committee die hier over gaat, en gepubliceerd. Ik zal proberen het raport zelf voor je te bemachtigen, maar je kan er genoeg referanties op het net naar vinden die beamen wat ik schrijf..

Ik wacht nog steeds op de feitelijke statistieken....
Destiny is shaped by what we give, not by what we get.
astrid1
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Sat Jul 08, 2006 7:19 pm

Vraag me toch af wat de schrijver van dit onderwerp nu wil. Moet het forum hem nu gelijk geven?
Moeten er excuses worden aangeboden? Omdat hij het allemaal (zogenaamd) al wist omdat hij overal bij is geweest en hij de juiste informatie heeft?
Hij weet ook wat de situatie zou zijn als de terugtrekking niet had plaatsgevonden?
Hoe is het nu mogelijk te discussieren over een onderwerp wat plaats gevonden heeft, wat lang en heftig is besproken op het forum?
Wat is het doel van deze discussie want het ontgaat mij ten ene malen.

ik vind Siempies punten erg logisch klinken, maar ET reactie brengt mij weer aan het twijfelen en ik zou graag de gegevens zien en mijn eigen mening vormen.

Martin

Even googlen en dan vond ik wel wat, weet alleen niet wat voor statistieken je precies wilt Martin.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Jul 08, 2006 8:12 pm

astrid1 wrote:Ik wacht nog steeds op de feitelijke statistieken....

Als je wilt ga ik met je naar de knesset, waar je de feitelijke statistieken zal kunnen terug vinden in de protocol van de vergadering van het committee in kwestie.

Als je dat niet wilt, verwijs ik je weer, precies zoals ik al schreef, naar het centrale bureau of statistics, en ook het IDF zal je de getallen kunnen noemen.
Dat gezegd, zei ik ook al eerder, wie zich niet realiseerd dat de veiligheid van Israel er op achter uit is gegaan sinds en rond de terugtrekking, is either blind, of woont niet in Israel.

Hier enkele getallen als dit je wat helpt. De bron van waar ik ze heb vertrouw ik volkomen, maar het is geen officieele bron:

http://dutch-forum.com/forum/album_pic.php?pic_id=706

Als je de getallen bedoelde rond de gedeporteerde kolonisten (je vraagt om statistieken maar -misschien omdat het meer als afkrakerige reactie bedoeld is- schrijft er niet bij welke statistieken je precies zoekt), en hoe deze behandeld zijn, nodig ik je uit om met me mee te gaan naar het tentenkamp waar zij nog steeds zitten. Daarna ontmoet ik je in Jerushalaim bij minhelet Sela, de officieele organisatie die namens de staat verantwoordelijk is voor deze mensen (waarom bestaat de organisatie nog als alles vorig jaar al is opgelost?). Ze hebben rot werk gedaan, en Sharon gesupport in zijn leugens voor de deportatie, maar ze geven sindsdien geen verkeerde getallen door, en zeggen eerlijk de zeer pijnlijke waarheid.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Jul 08, 2006 8:18 pm

Route 4 wrote:Vraag me toch af wat de schrijver van dit onderwerp nu wil.

Helaas is het niet nodig om iemand gelijk te geven. Duizenden graven doen dat sinds 1994 meer dan genoeg.
Het enige wat ik verzoek, is dat nadat wat rechts-Israel elke keer opnieuw voorspelde ook is uitgekomen (we praten dan over negatieve dingen als resultaat van vrede pogingen), en de positieve voorspellingen van links-Israel op dit gebied, elke keer op nieuw fout zijn gebleken (dito), dat men volgende keer dat er een 'vrede-plan' naar voren komt waar iedereen met gesloten ogen op tekent omdat het woord 'vrede' nou eenmaal een fibratie geeft wat een zalig gevoel geeft, dat men toch even de tijd neemt om te luisteren naar degene in het land die tot nu toe, helaas, elke keer opnieuw gelijk hadden.

Lijkt me niet te veel gevraagd onder omstandigheden. Zeker niet voor degene die dan ook echt in Israel wonen, en keer op keer de dupe zijn van het niet luisteren en blind staren op lege beloftes van politici...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Jul 08, 2006 11:19 pm

Even voor wie het zich niet herinnert: Jitschak Rabin: "Er zullen geen raketten uit Azza komen"...

mms://msmedia.a7.org/arutz7/heb-perm/ra ... shells.wma

Voor wie het niet begrijpt, hij lacht hier rechts uit dat zij praat over raketten uit Azza... Sindsdien lopen we tegen de 10,000 raketten. Maar heeft iemand van 'links-Israel' al hun ongelijk toegegeven? Yeah, right... :roll:
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Sun Jul 09, 2006 9:07 am

E.T. wrote:Even voor wie het zich niet herinnert: Jitschak Rabin: "Er zullen geen raketten uit Azza komen"...

mms://msmedia.a7.org/arutz7/heb-perm/ra ... shells.wma

Voor wie het niet begrijpt, hij lacht hier rechts uit dat zij praat over raketten uit Azza... Sindsdien lopen we tegen de 10,000 raketten. Maar heeft iemand van 'links-Israel' al hun ongelijk toegegeven? Yeah, right... :roll:

E.T. wrote:
Route 4 wrote:Vraag me toch af wat de schrijver van dit onderwerp nu wil.

Helaas is het niet nodig om iemand gelijk te geven. Duizenden graven doen dat sinds 1994 meer dan genoeg..

Dit kan ik niet met elkaar rijmen. Aan de ene kant wil je dat links haar (eventuele) ongelijk toegeeft en aan de andere kant is het niet nodig en wil je enkel dat er meer naar ultra rechts wordt geluisterd voor er een vredes verdrag wordt getekend. Het klinkt mij wat inconsequent in de oren. Het komt mij ook allemaal wat drammerig over zoals een enkeling hier voortdurend zijn punt wil maken. Geen rapport is er nog getoond enkel een mening van deze of gene maar daar tegenover is weer de mening van iemamd anders tegenover te zetten en blijft het allemaal weinig objectief. O ja al eerder opgemerkt door een ander forumlid op dit forum hanteren we meen ik de Nederlandse taal, dus is het Gaza en niets anders dan dat. Zeker als je zo prat gaat op in Israël te wonen dan zou het fijn zijn om ook een ambasadeur te zijn van onze taal.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jul 09, 2006 9:13 am

Route 4 wrote: Het klinkt mij wat inconsequent in de oren.

Het is heel simpel. Je hoeft nu niet op te staan en te zeggen "rechts-Israel had gelijk". Helaas, is dat een overbodige stap, alhoewel het wel een eerlijke zou zijn (zie b.v. Jaron London op de parallele thread hier over). Het enige wat ik wil, is dat men de volgende keer luistert. That's all. Ik vind dat rechts, na het keer op keer goed voorspelt te hebben, dat verdient heeft, zeker aangezien het luisteren naar links elke keer mensen levens heeft gekost.

Het komt mij ook allemaal wat drammerig over zoals een enkeling hier voortdurend zijn punt wil maken.

Unlike wat jij er van wil maken, het gaat hier niet over mij persoonlijk. Ik heb er niks mee te maken. Het gaat over een intern Israelische zaak (waar woon je ook al weer?), en een discussie tussen links en rechts in dit land. Je hoeft niet naar mij te luisteren. Wel naar rechts-Israel. Het zou -nadat ze het keer op keer juist hadden en links het keer op keer fout hadden- gewoon raar van je zijn als je dat niet zou doen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Sun Jul 09, 2006 9:24 am

E.T. wrote:
Route 4 wrote: Het klinkt mij wat inconsequent in de oren.

Het is heel simpel. Je hoeft nu niet op te staan en te zeggen "rechts-Israel had gelijk". Helaas, is dat een overbodige stap, alhoewel het wel een eerlijke zou zijn (zie b.v. Jaron London op de parallele thread hier over). Het enige wat ik wil, is dat men de volgende keer luistert. That's all. Ik vind dat rechts, na het keer op keer goed voorspelt te hebben, dat verdient heeft, zeker aangezien het luisteren naar links elke keer mensen levens heeft gekost.

Het komt mij ook allemaal wat drammerig over zoals een enkeling hier voortdurend zijn punt wil maken.

Unlike wat jij er van wil maken, het gaat hier niet over mij persoonlijk. Ik heb er niks mee te maken. Het gaat over een intern Israelische zaak (waar woon je ook al weer?), en een discussie tussen links en rechts in dit land. Je hoeft niet naar mij te luisteren. Wel naar rechts-Israel. Het zou -naar omstandigheden en werkelijkheid- gewoon raar van je zijn als je dat niet zou doen.

Blijft vreemd want ik uote het tenslotte nog, de ene keer vraag je wel om erkenning van het gelijk de andere keer heoft het niet.
Het argument "je woont hier niet, dus je hebt geen kennis van zaken danwel bemoei je er niet mee" is een dooddoener voor iedere discussie en een oneigenlijk argument wat gebruikt wordt. Ook zonder te roken weet ik dat roken slecht is. Om een mening te hebben hoef je niet altijd ervaringsdeskundige te zijn meneer ET. Juist in dit geval waar het betiteld wordt door jou als een interne kwestie doet vermoeden dat je voor een ieder die buiten de 20000 km2 van Israel woont iets te verbergen hebt. Soms is het juist heel verfrissend als je niet in de hectiek van alle dag zit en je er een mening over vormt. Uiteraard net als zij die wel in de dagelijks hectiek zitten gebasseerd op feiten zoveel mogelijk. In plaats van meningen die van ginder komen weg te wuiven met een dooddoener als de jouwe zou je ook je voordeel er eventueel mee kunnen doen. Maar dat komt je in jouw geval niet uit dus is de mening waardeloos. Erg simpel allemaal en ik ben trouwens niet "links".
Verder citeer ik graag het welkomswoord van dit forum
"Dutch Forum prikbord is onderdeel van The Dutch Forum website. Iedereen die vragen of opmerkingen heeft over leven in Israel kan hier zijn berichten plaatsen".
Tot zover over de toon en vorm van de discussie dan nu terug naar de inhoud mocht er nog iets over te zeggen zijn?
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jul 09, 2006 9:35 am

Route 4 wrote: de ene keer vraag je wel om erkenning van het gelijk de andere keer heoft het niet.

Ik vraag om erkenning van het gelijk van rechts-Israel, niet van mij persoonlijk. Ik neem aan dat een ieder die bereid is het gelijk te erkennen, volgende keer zal luisteren. Tenminste, onder de logische mensen zou dat zo moeten gaan. Dus ja, erkenning dat rechts-Israel tot nu toe (helaas) elke keer gelijk kreeg op dit gebied, en links-Israel het elke keer fout had. Daarmee ben ik tevreden onder omstandigheden.

Het argument "je woont hier niet, dus je hebt geen kennis van zaken danwel bemoei je er niet mee" is een dooddoener voor iedere discussie en een oneigenlijk argument wat gebruikt wordt.

Ik zeg nergens dat je je er niet mee mag/moet bemoeien. Je mag dat gerust doen. Alleen in mijn ogen is je mening dan per definitie gebasseerd op derden/vierden, en dus is je basis kennis per definitie onjuist. Dit geldt evengoed als je de dingen bekijkt zoals ik ze zie, of als je juist de tegenovergestelde kijk op de zaak hebt. Op zich, heel gezellig, maar in mijn ogen, dus een complete waste of time om te discussieren in zo'n geval.
Btw, ook genoeg mensen die in Israel wonen halen veel van hun informatie uit media bronnen die ik onbetrouwbaar vind. Zo is er wat dat betreft geen essentieel verschil tussen iemand die in Tel Aviv woont of in Amsterdam. Toch is het wat anders. Can't explain it. Iemand in Tel Aviv mag mee praten over Tel Aviv. Iemand in Amsterdam mag dat ook, maar zijn mening is mij even veel waard als een Chinees in Japan.

Maar dat komt je in jouw geval niet uit dus is de mening waardeloos

Leuk geschreven, maar as I said, een mening die het niet met mij eens is uit Tel Aviv, is in mijn ogen een stuk belangrijker dan een mening die het wel met mij eens is uit Amsterdam.

Iedereen die vragen of opmerkingen heeft over leven in Israel kan hier zijn berichten plaatsen".

Dus als ik het goed begrijp, mag ik mijn mening schrijven dat iemand in Israel meer over de situatie in Israel te zeggen heeft dan iemand buiten Israel? Geez, thanks Route 4. Ik was bijna ongerust dat ik wat fout had gedaan... 8)
E.T.
Veteran
Veteran

Next

Return to Politiek Israel