Alvast voor het opkomende festival...

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Alvast voor het opkomende festival...

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 8:36 am

Een oog getuige van de aanval op Rabin:

http://www.flix.co.il/showVideo.asp?m=1098530
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Nov 01, 2006 8:46 am

Er zijn vele onderzoeken over dit soort dingen gedaan.

Een van die onderzoeken was dat tijdens een les van psychologie studenten twee gewapende mannen het lokaal binnenkwamen, de docent zogenaamd neerschoten (met een rode verfbom), iets zeiden, en wegvluchten.

Het onderzoek ging er over wat de 50+ getuigen zeiden. Je zult er versteld van staan wat mensen zien, of denken gezien te hebben in traumatische situaties.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Nov 01, 2006 10:20 am

Festival? Waar heb je het over? De komende herdenkingen, noem je dat een festival?
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 10:35 am

Kachol Lavan wrote:Je zult er versteld van staan wat mensen zien, of denken gezien te hebben in traumatische situaties.

Kan zijn, maar zijn al die 50 ook gelijk daarna naar een ander land verhuist met de hele familie en zonder de mogelijkheid met de media te praten?

Ik ken deze vrouw niet, en heb geen idee in hoeverre ik haar kan vertrouwen. Zij is slechts nog een puntje in de lange rij punten die aanduiden dat het officieele verhaal niet klopt.

AFDV wrote:De komende herdenkingen, noem je dat een festival?

Jazeker. Een jaarlijks festival van ca. 10-14 dagen (van de Joodse datum tot de niet Joodse of andersom, inclusief alle dagen tussen door) een festival rond het beschuldigen van mensen die er geen bal mee te maken hebben, en verheiligen van iemand die echt niet zo heilig was. Geen enkel probleem met een herdenking, maar wat hier om heen gebeurd is niks anders dan een festival. Wel wat minder geworden sinds Lea overleden is, maar toch.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Nov 01, 2006 11:50 am

E.T. wrote:
Kachol Lavan wrote:Je zult er versteld van staan wat mensen zien, of denken gezien te hebben in traumatische situaties.

Kan zijn, maar zijn al die 50 ook gelijk daarna naar een ander land verhuist met de hele familie en zonder de mogelijkheid met de media te praten?

Ik ken deze vrouw niet, en heb geen idee in hoeverre ik haar kan vertrouwen. Zij is slechts nog een puntje in de lange rij punten die aanduiden dat het officieele verhaal niet klopt.

Jazeker. Een jaarlijks festival van ca. 10-14 dagen (van de Joodse datum tot de niet Joodse of andersom, inclusief alle dagen tussen door) een festival rond het beschuldigen van mensen die er geen bal mee te maken hebben, en verheiligen van iemand die echt niet zo heilig was. Geen enkel probleem met een herdenking, maar wat hier om heen gebeurd is niks anders dan een festival. Wel wat minder geworden sinds Lea overleden is, maar toch.

Geloof jij ook dat de Mossad achter 9/11 zit? Net zo'n belachelijke redenering.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Nov 01, 2006 11:52 am

Toe nou ET, om dat een festival te noemen, dan ga je te ver.
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 11:53 am

Kachol Lavan wrote: Net zo'n belachelijke redenering.

Heb je de punten gehoord/gelezen waar het over gaat, of besluit je dit zonder enig idee te hebben wat deze punten zijn?

Nee, ik geloof niet dat de mossad achter 09/11 zit. Maar voor ik dit standpunt aan nam, heb ik me verdiept in de redenen waarom er mensen zijn die dat wel denken.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 11:54 am

AFDV wrote:Toe nou ET, om dat een festival te noemen, dan ga je te ver.

Heb er geen ander woord voor. 10 dagen lang herdenkingen en alles wat daar bij komt. Als je liever hebt, mag je het ook afgoderij noemen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Nov 01, 2006 11:58 am

En hypocrisie? Ook een woord dat je toepasselijk vindt?
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Nov 01, 2006 11:59 am

E.T. wrote:
Kachol Lavan wrote: Net zo'n belachelijke redenering.

Heb je de punten gehoord/gelezen waar het over gaat, of besluit je dit zonder enig idee te hebben wat deze punten zijn?

Nee, ik geloof niet dat de mossad achter 09/11 zit. Maar voor ik dit standpunt aan nam, heb ik me verdiept in de redenen waarom er mensen zijn die dat wel denken.

Als het niet Yig'al Amir was die erachter zat, wie dan wel en waarom?
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 12:14 pm

Kachol Lavan wrote:Als het niet Yig'al Amir was die erachter zat, wie dan wel en waarom?

Lang verhaal (lezing van minstens 90 minuten), en ik heb ook niet alle antwoorden.

AFDV wrote:En hypocrisie? Ook een woord dat je toepasselijk vindt?

Als je hypocratie bedoeld, zeker, vind ik ook een toepasselijk woord voor wat er rond deze data gebeurd.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Nov 01, 2006 12:37 pm

Altijd veelzeggend wanneer iemand die erg overtuigd is van zijn eigen gelijk een ander hypocriet noemt.
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 12:39 pm

AFDV wrote:Altijd veelzeggend wanneer iemand die erg overtuigd is van zijn eigen gelijk een ander hypocriet noemt.

Gelijk of ongelijk heeft in this matter niks te maken. Er is hier (betr. hoe je het noemt) geen kant die gelijk heeft of een kant die ongelijk heeft. De een bekijkt het op de ene manier, en de ander bekijkt het op de andere manier. Gelijk hebben is in dit verband een subjectieve zaak.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby zahav » Wed Nov 01, 2006 12:44 pm

Wie neemt Et nog serieus, hij maakt zich definitief belachelijk op dit forum!

Veel plezier de komende dagen ET!
zahav
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Nov 01, 2006 12:47 pm

Dit kun je filen onder het hoofdstuk " Aanslag op JFK en dergelijke..."...dat heeft inmiddels ook de status van een mythe aan genomen....dit zal het ook wel krijgen...of heeft het reeds.

Als er iemand anders achter zit,net als bij JFK,zul je dat wel nimmer te horen krijgen vrees ik...en dus zit er een grote sukkel voor z'n leven vast die een claim heeft die dus niet klopt...let it go...

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 12:47 pm

zahav wrote:Wie neemt Et nog serieus,

In ieder geval degene die na elk berichtje van 'et' het belangrijk vind even een (irrelevant en non-inhoudelijk) zinnetje te plaatsen... :twisted:.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Nov 01, 2006 12:47 pm

zahav wrote:Wie neemt Et nog serieus, hij maakt zich definitief belachelijk op dit forum!

Veel plezier de komende dagen ET!

Ik probeer altijd mensen serieus te nemen. Ik hoef het niet met hem eens te zijn. Ik hoef zijn toon niet te waarderen. Ik kan zijn zelfingenomenheid ook nog wel verdragen, maar een volstrekt gebrek aan welvoeglijkheid maakt het wel erg moeilijk.
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 12:49 pm

Hans & Malie wrote:Als er iemand anders achter zit,net als bij JFK,zul je dat wel nimmer te horen krijgen vrees ik...en dus zit er een grote sukkel voor z'n leven vast die een claim heeft die dus niet klopt...

Als dit waar is, then why
let it go...
??
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 12:50 pm

AFDV wrote:welvoeglijkheid

Please enlighten me, wat betekent dat woord (kan je nagaan hoe vreselijk ik ben, niet alleen ben ik dat niet, maar ik weet niet eens wat het betekent! ;-))?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Nov 01, 2006 12:56 pm

E.T. wrote:
Hans & Malie wrote:Als er iemand anders achter zit,net als bij JFK,zul je dat wel nimmer te horen krijgen vrees ik...en dus zit er een grote sukkel voor z'n leven vast die een claim heeft die dus niet klopt...

Als dit waar is, then why
let it go...
??

Tja...wellicht had de man de verkeerde mensen tegen de haren in gestreken....net zoals men claimt dat JFK dat gedaan zou hebben of Dr.King....ik persoonlijk vindt het helemaal niet relevant meer..en dus..let it go...er zijn wel andere zaken om je druk over te maken dacht ik...bv wederom de dreiging van het aanwenden van geweld als een democratisch genomen besluit een toestemming heeft opgeleverd waar een deel van de inwoners het niet mee eens is....

Trouwens...als je bv de film van de aanslag op Reagan ziet...dan zul je denken dat hij uit zich zelf in de limo gestapt is....als je 't vaker bekijkt dan zul je heel iets anders zien...en als ik aan de overkant van het geval op de stoep gestaan zou hebben zou ik dat zweren gezien te hebben...maar het heeft 'm wel bijna het leven gekost..maar ik zou vanaf de stoep gezien hebben dat hij helemaal niet geraakt zou zijn..

~ Hans ~
Last edited by Hans & Malie on Wed Nov 01, 2006 1:00 pm, edited 1 time in total.
Hans & Malie
Team Member

Postby AFDV » Wed Nov 01, 2006 12:56 pm

E.T. wrote:
AFDV wrote:welvoeglijkheid

Please enlighten me, wat betekent dat woord (kan je nagaan hoe vreselijk ik ben, niet alleen ben ik dat niet, maar ik weet niet eens wat het betekent! ;-))?

Ik neem aan dat je wel een woordenboek hebt, dus ik zal me beperken tot een voorbeeld.
Jij kunt de Rabinherdenkingen een festival vinden en je kunt daar een reeks goede redenen voor hebben, maar je maakt mij niet wijs dat je niet heel goed weet dat je tegen nogal wat schenen schopt wanneer je dat op een publieke plaats dat ook zo noemt. Daarmee kwets je sommige mensen moedwillig en dat is nergens goed voor. Het is niet elegant, het is niet smaakvol, het draagt niet bij tot een dialoog, laat staan tot een discussie. Op fora heet het trollen. En ik noem het onwelvoeglijk.

Heb je een mening, doe dan een serieuze poging om dat optimaal weer te geven. Ben je geinteresseerd in discussie, geef dan een optimale interpretatie aan degenen met wie je het niet eens bent. Met het gooien van een figuurlijke bom, verlaag je je tot het niveau van een hooligan.

En om dan woorden als hypocratie te gebruiken... ach jongen, ik verveel me met jou.
Last edited by AFDV on Wed Nov 01, 2006 1:00 pm, edited 1 time in total.
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 12:59 pm

Hans & Malie wrote:...ik persoonlijk vindt het helemaal niet relevant meer..en dus..let it go...

Misschien dat dit anders ligt met mensen die er minder mee te maken hebben, I don't know. Persoonlijk maak ik deel uit van een (minstens 1) gemeente die tot vandaag de dag voor deze moord beschuldigt wordt. Kan zijn dat ik het daarom belangrijker vind dan jij.

In ieder geval, hou er graag van om de waarheid/werkelijkheid ergens over te weten. Lukt natuurlijk niet altijd, maar het niet eens proberen er achter te komen, dat is niks voor mij.

...bv wederom de dreiging van het aanwenden van geweld als een democratisch genomen besluit een toestemming heeft opgeleverd waar een deel van de inwoners het niet mee eens is....

~ Hans ~

Begrijp het verband niet zo, maar goed. Ken op dit moment niet zo iets wat relevant is of op tafel ligt, dus lijkt het me nogal overbodig me er mee bezig te houden.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 1:05 pm

AFDV wrote:Ik neem aan dat je wel een woordenboek hebt, dus ik zal me beperken tot een voorbeeld.

Inderdaad. Dacht niet dat zo een woord er zou staan, maar heb het net gevonden. Thanks voor de tip:-).

Jij kunt de Rabinherdenkingen een festival vinden en je kunt daar een reeks goede redenen voor hebben, maar je maakt mij niet wijs dat je niet heel goed weet dat je tegen nogal wat schenen schopt wanneer je dat op een publieke plaats dat ook zo noemt. Daarmee kwets je sommige mensen moedwillig en dat is nergens goed voor. Het is niet elegant, het is niet smaakvol, het draagt niet bij tot een dialoog, laat staan tot een discussie. Op fora heet het trollen. En ik noem het onwelvoeglijk.

Aangezien bij 9 v.d. 10 herdenkings ceremonies mijn gemeente als schuldige voor deze moord aangewezen zal worden, en dat nog voor de tientallen t.v. en radio programma's daar over die exactly hetzelfde doen, vind ik niet dat ik me moet belemmeren tot het zeggen wat ik er van vind.

Heb je een mening, doe dan een serieuze poging om dat optimaal weer te geven.

May I remind you dat dit topic heel ergens anders over gaat? Je vroeg waarom ik het zo noemde, en ging daar over door. Verder is het niet echt relevant. Een klein woordje die geen enkele invloed heeft op de inhoud van de topic of het geplaatste bericht. In plaats van juist daar over te vallen, reageer inhoudelijk. Dat zou bouwend tot een discussie zijn. In ieder geval een stuk interessanter en relevanter dan voor een ander te bepalen hoe hij een thread die hij opent moet noemen in jouw ogen.

En om dan woorden als hypocratie te gebruiken... ach jongen, ik verveel me met jou.

Jij gebruikte dat woord, not moi. Je vroeg of me of ik het zo bekijk, en ik zei dat als je dat bedoelde, je ook dat woord kan gebruiken.
Val me gerust aan, maar liever niet voor dingen die je zelf eerder doet. Dat is niet hooligan achtig, maar gewoon een beetje kinderachtig.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Wed Nov 01, 2006 6:24 pm

E.T. wrote:

als ik het goed inschat dan zijn er straks 2 festivallen, 1 rondom Rabin en 1 rondom de terugtrekking uit Gaza. De ene georganiseerd door links, de ander door rechts.
ET ik ben het met je eens dat een en ander overtrokken is en dat er een soort van cultus opgebouwd word rond Rabin, maar dat gebeurt rond elke zeer bijzondere situatie, zie de fixatie van rechts op terugtrekking uit de gazastrook.
Ik zou het meer waarderen als je beide gevallen beschouwt als zeer belangrijke evenementen in de israelische geschiedenis die beiden veel emoties oproepen. Naar goed Israelisch gebruik wordt een en ander overdreven, so be it, welcome to Israel.

Martin

en voor de rest van de forumgasten. Er zitten veel vreemde kanten aan het "terugtrekken uit gaza"- verhaal. waarschijnlijk is het een complot van de leiders van Yesha gericht tegen de staat Israel en links Israel in het bijzonder, maar ik heb zeker 90 minuten nodig om dat uit te leggen. bijdragen aan de onderbouwing van mijn vermoedens zijn van harte welkom op complot@onzin.com

update: ik heb cornelis uitgenodigd om zich weer te vervoegen op dit forum en mee te werken aan mijn onderbouwing.
martin
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Nov 01, 2006 9:54 pm

martin wrote:
update: ik heb cornelis uitgenodigd om zich weer te vervoegen op dit forum en mee te werken aan mijn onderbouwing.

Kun je 'm niet gewoon ff lekker bij je thuis op de koffie uitnodigen?...en dan het resultaat van die,ongetwijfeld interesante ontmoeting,hier komen melden?.... :lol: :wink:

Lijkt me voor de nachtrust van een aantal leden een stuk aangenamer...want niet iedereen heeft z'n papieren reeds op orde Martin.... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby martin » Wed Nov 01, 2006 10:03 pm

Hans & Malie wrote:
martin wrote:

Kun je 'm niet gewoon ff lekker bij je thuis op de koffie uitnodigen?...en dan het resultaat van die,ongetwijfeld interesante ontmoeting,hier komen melden?.... :lol: :wink:

Lijkt me voor de nachtrust van een aantal leden een stuk aangenamer...want niet iedereen heeft z'n papieren reeds op orde Martin.... :wink:

~ Hans ~

maak je geen zorgen hans. ipv je druk te maken kan je me beter helpen mijn theorie te onderbouwen. alle bijdragen welkom.
martin
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 01, 2006 11:40 pm

martin wrote:als ik het goed inschat dan zijn er straks 2 festivallen, 1 rondom Rabin en 1 rondom de terugtrekking uit Gaza. De ene georganiseerd door links, de ander door rechts.

a. Zie het verband niet.
b. Wil jij me vertellen dat je afgelopen zomer 10-14 dagen lang op elk radio en t.v. net ceremonies hebt meegemaakt over de deportatie uit de Gaza strook. I don't think so...
Sure, geinig met elk punt te proberen iets van 'de andere kant' aan te vallen. Maar kan je tenminste de moeite doen iets te zoeken waar het ook een klein beetje waar van zou zijn?

ET ik ben het met je eens dat een en ander overtrokken is en dat er een soort van cultus opgebouwd word rond Rabin,

That's all I said.

maar dat gebeurt rond elke zeer bijzondere situatie, zie de fixatie van rechts op terugtrekking uit de gazastrook.

Ik ken niet nog een gebeuren in Israel waar de hele media 10-14 dagen zich alleen met 1 onderwerp bemoeit wat in het verleden gebeurd is. Dit gebeurd niet rond de deportatie, en rond geen enkel ander gebeuren. Zelfs als je b.v. de shoa neemt, of de herdenkings dag van de gevallen soldaten, is het maximum 1-2 dagen per jaar. Sorry, maar wat er rond Rabin gebeurd elk jaar, gebeurd niet rond elke bijzondere situatie.

Ik zou het meer waarderen als je beide gevallen beschouwt als zeer belangrijke evenementen in de israelische geschiedenis die beiden veel emoties oproepen.

Helemaal mee eens, en zo beschouw ik beiden. Maar je kan het gewoon niet vergelijken met elkaar (wat betreft de media poespas er om heen bedoel ik dan).

complot@onzin.com

Louter nieuwschierigheid- heb jij ooit gelezen/gezien waar het over gaat? Of is ook jouw manier van reageren niks dan "ik heb geen flauw benul waar het over gaat, maar weet wel dat het onzin is"?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Thu Nov 02, 2006 4:29 pm

Wat zijn de gemoederen weer aan het koken...

Even een paar feiten:

1. Rabin is doodgeschoten door Yigael Amir, alle ballistische controles, zowel als getuigenverklaringen en foto-opnamen hebben dit bewezen. bovendien heeft Amir bekend. Elk ander gepraat heeft echt geen nut meer.
2. Yigael Amir heeft over zijn plannen met rabijnen gesproken en kreeg van enkelen hun zegen. ook dit is a)bewezen en b) bekend door Amir.
3. Het feit dat we in Israel het verschil niet weten tussen de tragische moord en Rabin's leven is een grote fout: ieder jaar praat men meer over Rabin dan over het feit dat een groepering in onze bevolking besloot het recht in eigen handen te nemen en de premier dood te schieten. Misschien een ander misbegrip van wat Eli Wiesel in 1995 zei: (quote) "The Israeli's have a problem with the English language - you replace politicians with BALLOTS, not BULLETS." unquote.

ET, je uitdrukking, "festival", kan ook niet waarderen, maar begrijp waar het vandaan komt. Laat ik zeggen dat deze manier van uitdrukken niet bepaald een contributie is voor een beter begrip en respekt tussen de diverse denkstromen in ons land.
Zoals vele anderen hier lees ik jouw opmerkingen hier en op andere forums geregeld, maar ik moet je zeggen dat ik een ding mis: je hebt het over wat er allemaal verkeerd is, wie de gebeten hond is, en wie er volgens jou gelijk heeft.
Wanneer geef je eens een idee voor een oplossing? Een reele oplossing, want we moeten hier toch allemaal met elkaar leven, en niet sterven.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 8:09 pm

siempie wrote:1. Rabin is doodgeschoten door Yigael Amir, alle ballistische controles

Kleine correctie: Een gedeelte van de ballistische onderzoeken hebben juist het tegen overgestelde bewezen. Een van de punten op de lijst waar om ik het eerste gedeelte van je zin twijfel trek.
Als je geinteresseerd bent, ik heb een copie van het officieele relevante raport thuis, maar dan moet je natuurlijk wel geinteresseerd zijn, unlike degene die het weten te bepalen zonder het zelf even te bekijken.

bovendien heeft Amir bekend.

So what? Het aantal mensen wat bekend en later onschuldig blijkt staat enorm hoog, juist in Israel. Als je wilt kunnen we verder praten over dit (in mijn ogen) zeer interessante onderwerp, maar liever niet op deze thread.

2. Yigael Amir heeft over zijn plannen met rabijnen gesproken en kreeg van enkelen hun zegen. ook dit is a)bewezen

Wrong. Dit is betreffende geen 1 enkele rabijn bewezen. Als het meest simpele bewijs hier voor: Geen 1 enkele rabijn is hier voor aangeklaagd. Enkelen zijn ondervraagd (3 als ik me goed herinner), maar behalve grote kranten koppen is er geen bewijs geleverd.

3. Het feit dat we in Israel het verschil niet weten tussen de tragische moord en Rabin's leven is een grote fout:

Hier in ben ik het volkomen met je eens. De vraag wie hem vermoord heeft (wat in mijn ogen een belangrijke open vraag is), heeft dan ook niks te maken met hem herdenken.

ET, je uitdrukking, "festival", kan ook niet waarderen, maar begrijp waar het vandaan komt. Laat ik zeggen dat deze manier van uitdrukken niet bepaald een contributie is voor een beter begrip en respekt tussen de diverse denkstromen in ons land.

Accepted. Maar daar bij, denk ook niet dat het steeds opnieuw beschuldigen van een gemeente die er geen klap mee te maken had alleen omdat dat politisch zo uitkomt dat ook niet doet.

Wanneer geef je eens een idee voor een oplossing? Een reele oplossing, want we moeten hier toch allemaal met elkaar leven, en niet sterven.

Geef me een issue, en ik zal proberen een oplossing te bedenken als ik dat kan. Zal het echter niet altijd kunnen. However, het niet weten van een oplossing, betekent niet dat de klacht/aanval op een bestaande situatie onjuist of oncorrect is.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Thu Nov 02, 2006 9:35 pm

E.T. wrote:
complot@onzin.com

Louter nieuwschierigheid- heb jij ooit gelezen/gezien waar het over gaat? Of is ook jouw manier van reageren niks dan "ik heb geen flauw benul waar het over gaat, maar weet wel dat het onzin is"?

je hebt hier vorig jaar dingen over geschreven. toen kon ik me er niet in vinden. ik heb ook nog wat andere dingen gelezen en daar kon ik me ook niet in vinden. ik "buy" de officiele versie, ik zie geen reden daar aan te twijfelen.

martin
martin
Veteran
Veteran

Next

Return to Politiek Israel