Alvast voor het opkomende festival...

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 9:39 pm

martin wrote:je hebt hier vorig jaar dingen over geschreven.

Nauwelijks.

ik heb ook nog wat andere dingen gelezen en daar kon ik me ook niet in vinden. ik "buy" de officiele versie, ik zie geen reden daar aan te twijfelen.

martin

Prima, als je je er in verdiept hebt en dan dat besluit hebt genomen, heb ik daar geen enkel probleem mee.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Thu Nov 02, 2006 9:50 pm

ET, sorry, maar ik had iets meer van je verwacht.
Je dramt.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 10:04 pm

siempie wrote:ET, sorry, maar ik had iets meer van je verwacht.

Sorry, life it tough.

Je dramt.

En dit is je proffesionele opinie na dat je je verdiept hebt in de punten waar het over gaat, of daar voor?

Is er behalve die slogun iets inhoudelijks wat je weet te reageren op de feiten die ik noemde in antwoord op jouw bericht? Weet je bijvoorbeeld de naam te noemen van de rabijn die aangeklaagd zou zijn (don't bother your memory, het is nooit gebeurd)?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 10:20 pm

Siempie, especially for you, naar aanleiding wat je schreef over ballistic raporten:
http://dutch-forum.com/forum/album_pic.php?pic_id=793
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Fri Nov 03, 2006 6:59 am

Dank je, maar dat was oud en is allang bekend als niet relevant.
Wat ik je probeerde te zeggen is dat al die bewijzen die je naar voren brengt, oude koek zijn en niets hebben aangebracht. Dit was niet de moord op Kennedy. Dit was klare koek, tenminste wel voor degenen die dit onderzocht hebben en hun professionele mening schijnt goed genoeg te zijn.
Maar ik zie dat je het er tenminste een mee bent dat we allemaal vergeten zijn onze kinderen te leren dat een politieke moord niet kan. Dit is belangrijk omdat je nergens anders schreef dat van de religieuze kant nog nooit geweld is gebruikt tegen de homo-lesbische gemeenschap hier, wat niet rijmt met het neersteken van iemand tijdens de parade twee jaar terug. De correlatie tussen de moord op Rabin en at er nu gebeurt, vraag je je af? Ook nu, vanchter de coulissen, roepen rabijnen "hun gelovigen" (en let op "hun", en niet van de Almachtige) op tot geweld. Als het straks weer overkookt, zijn ze weer niet aanspreekbaar. Je schreef het zelf al: ze zijn nooit aangehouden.
Als je er niets op tegen hebt, geloof ik liever in de Almachtige en niet in een aantal rabijnen die Zijn naam misbruiken.

Wat niet inhoudt dat ik je een sjabbat sjalom wens, evenals al onze DF leden.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Nov 03, 2006 8:56 am

siempie wrote:Dank je, maar dat was oud en is allang bekend als niet relevant.

Een officieel politie raport wat verklaard dat Amir geen kruitsporen had aan zijn handen, iets wat 9 v.d. 10 mensen die geschoten hebben wel hebben? Vind ik niet echt niet relevant...

Wat ik je probeerde te zeggen is dat al die bewijzen die je naar voren brengt, oude koek zijn en niets hebben aangebracht.

Hetzelfde als wat ik tegen Martin zei: Als je je echt verdiept hebt in de punten en die opinie hebt, prima. Als je je basseerd op anderhalve punten die ik hier en passant gedeeltelijk schreef, weet je niet waar het over gaat, en kan je wat mij betreft er dus geen opinie over hebben. Tenminste niet een die ergens op gebasseerd is.

Dit was klare koek, tenminste wel voor degenen die dit onderzocht hebben en hun professionele mening schijnt goed genoeg te zijn.

Ha! Je kan me geen 1 enkele professioneel aanwijzen die deze zaak klare koek vind. Not one, trust me! Het verschil tussen forum 'professionelen' en echte, is dat de laatste het wel serieus onderzoekt voor hij een opinie opbouwt. Dat is wat ze professioneel maakt. Ik heb vele raporten van professionelen gezien rond dit geval. Ken er geen een (op geen enkel relevant gebied) wiens professionele opinie is dat dit "klare koek" is. En nee, een ha'aretz journalist is voor mij geen professioneel.

Maar ik zie dat je het er tenminste een mee bent dat we allemaal vergeten zijn onze kinderen te leren dat een politieke moord niet kan.

Ik zie (en maak wat opvoeding betreft) geen verschil tussen een politieke moord en een ander. Alhoewel ik natuurlijk elke moord verkeerd vind, vind ik een politieke moord in zekere mate minder erg dan een 'zomaar' moord. Een man die zijn mede mens vermoord omdat hij een parkeer plaatsje van hem afnam, is in mijn ogen veel gevaarlijker dan een politieke moord. Nee, ik keur het niet goed, en vind het beiden even erg. Maar wat de dader betreft, zou ik veel eerder een wet uitschrijven die degene die om een wisse wasje iemand van het leven berooft nooit meer vrij mag komen dan iemand waarvan je weet dat hij het toch nooit meer kan doen.

Je schreef het zelf al: ze zijn nooit aangehouden.
Als je er niets op tegen hebt, geloof ik liever in de Almachtige en niet in een aantal rabijnen die Zijn naam misbruiken.

Ik geloof zowel in de Almachtige, als in de regel dat iemand onschuldig is until proven otherwise. Aangezien behalve kranten koppen er geen enkel bewijs is geleverd tegen welke rabijn dan ook, is deze hele issue wat mij betreft irrelevant.

Btw, de halachische discussie is niet on-interessant op dit gebied. De halacha zet zichzelf ook niet aan de kant voor een politie onderzoek. Dit alles betekent nog steeds niet dat iemand de shabbak agent Amir legitimatie heeft gegeven voor moord.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Fri Nov 03, 2006 12:17 pm

T' is weer een triest voorbeeld van oogkleppen......gelovige joden vasten al duizenden jaren op dagen die gelden als rouwdagen of bijzondere gebeurtenissen, als er 10 jaar na dato nog herdacht wordt dat Rabin vermoord is heet dat een festival......
Soms snap ik gewoon niet wie je met dit soort flauwekul probeert te overtuigen, een ander trapt er toch echt niet in.....
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby zahav » Fri Nov 03, 2006 1:05 pm

Hij kreeg waarschijnlijk even niet genoeg aandacht thuis, dus kwam hij hier de boel even opstoken.
zahav
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Nov 03, 2006 1:07 pm

Suzanne wrote:... als er 10 jaar na dato nog herdacht wordt dat Rabin vermoord is heet dat een festival......

Zoals ik al eerder uitlegde, noemt niemand de herdenking van Rabin op zich een festival. Het feit dat die herdenking echter ca. 10 dagen duurt, met non-stop programma's er over, en non-stop ceremonies, dat is wat ik als festival zie. Heeft verder niks te maken met eerder gebeurde dingen die we herdenken, maar met de manier waar op er herdacht wordt.

Soms snap ik gewoon niet wie je met dit soort flauwekul probeert te overtuigen, een ander trapt er toch echt niet in.....

Over de vraag wie Rabin vermoorde? Ken niet veel mensen die zich er echt in verdiept hebben die op het eind nog steeds in de officieele versie geloofden. Heb een keer een lezing gegeven hier over aan o.a. een ultra linkse advocaat die o.a. als advocaat van een ultra linkse politieke partij werkte. Hij dacht er na afloop ook anders over. Zelfs Dalya Rabin (de dochter van), you can imagine, not exactly my cup of tea, zei enkele jaren geleden tijdens een interview dat ze denkt dat de officieele versie niet de volle waarheid bevat en dat er een hernieuwd en uitgebreid onderzoek moet komen.

Again, hoor het een keer aan, verdiep je er een keer in, en als je daarna zegt dat je er niet "in wil trappen"? Niks dan respect zal je van me krijgen. Het te beweren zonder je er in te verdiepen? Is gewoon een lachtertje, ongeacht hoe populair die methode hier is.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Nov 03, 2006 1:11 pm

zahav wrote:Hij kreeg waarschijnlijk even niet genoeg aandacht thuis, dus kwam hij hier de boel even opstoken.

En dat allemaal zonder dat het je belangrijk vind wat ik schrijf...:-). Hou mijn hart vast hoeveel afkraak berichtjes je over mij zou plaatsten als het je wel zou interesseren... 8)
E.T.
Veteran
Veteran

festival op komst?

Postby roger coolen » Fri Nov 03, 2006 1:19 pm

Een politieke moord is dus volgens jou enigszins minder erg dan "zomaar" een moord. Misschien is het in jouw ogen (ET) wel minder erg, maar het is in mijn ogen vele vele malen meer gevaarlijk. Een persoon die zoiets doen (al dan niet geinitieerd/verexcuseerd door zijn geloof, rabbijn of wat dan ook) hoort maar op 1 plek: het gevang, voor mij het liefst levenslang.
Dit is een groot gevaar voor de samenleving, een democratie en hoort niet op straat. NOOIT MEER
Wat jij schrijft klinkt mij als een kleine vrijbrief voor: doet/zegt de rosh ha memshala, president of sjeik dingen die ons/mij niet aanstaan? 3 kogels erin en klaar is Kees.

Goed weekend
roger coolen
Veteran
Veteran

Re: festival op komst?

Postby E.T. » Fri Nov 03, 2006 1:50 pm

roger coolen wrote:Een politieke moord is dus volgens jou enigszins minder erg dan "zomaar" een moord.

In de verste verte niet. Sorry als je dat van mijn woorden begreep. Een moord is in alle gevallen even erg, niet te vertegenwordigen, of het nou een politieke moord is of elk ander soort.

Waar ik het over had is over de dader. De straf op elke moord in Israel is dezelfde (de rechter heeft niet de mogelijkheid met de straf te 'spelen', als iemand veroordeeld is voor moord).
In het geval van Yigal Amir, heeft de knesset echter de moeite genomen een speciale wet te bepalen, opdat hij nooit vrij zal komen.

Je kan de redenatie dat een moordenaar* nooit vrij mag komen heel makkelijk uitleggen. Iemand die een ander vermoord bewijst dat hij gevaarlijk is voor de maatschappij, en moet dus van de maatschappij verwijderd worden.

Het enige wat ik zei is, dat als je bekijkt welke moordenaar gevaarlijker is voor de maatschappij, Amir in mijn ogen niet op de eerste plaats zou staan (en met gevaarlijk wordt dan bedoeld de kans dat hij het nog een keer doet). Als je nu 2 moordenaars in de gevangenis hebt, de een is bekend met gezicht en naam omdat hij een prime minister vermoord heeft. De kans dat hij ooit nog in de buurt van een prime minister zal kunnen komen -stel dat hij dat zou willen- is nihil. Daartegen, de kans dat iemand die een ander die hij niet kende vermoorde alleen omdat hij ge'irriteerd raakte over een parkeer plaatsje, is velen keren zo groot. Zo ook de kans dat een man die zijn vrouw vermoord heeft omdat hij genoeg van haar had.

Als de beweeg redenen om de ene moordenaar een ergere straf op te leggen dan een ander dus de veiligheid van de maatschappij is, zijn er veel kandidaten die veel gevaarlijker zijn dan Amir als ze vrij komen.

De moord op zich is niet minder erg (in mijn ogen ook niet meer, moord is altijd erg, punt uit). Het gevaar wat de maatschappij van de moordenaar kan verwachten, is dat wel.

Als je zegt, ik ben zo kwaad op deze man, ik wil wraak, en daarom bepaal ik voor de een een zwaardere straf dan voor de ander (wat volgens mij precies is wat er hier gebeurd is), kan ik dat als emotioneele reden begrijpen, maar is het in een rechtstaat toch fout.

* afgezien van de vraag of hij het wel of niet gedaan heeft.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Fri Nov 03, 2006 2:30 pm

.........en dit, beste ET, heet dan raaskallen.
Laat het nou maar, want hier komen we met jou niet uit.
siempie
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Mon Nov 06, 2006 8:23 pm

Bij een ander onderwerp schreef je het volgende:

E.T. wrote:Ben er tegen een demonstratie te houden op een plaats waar dat mensen zo enorm kwetst. Zoals ik iemand anders al antwoorde, ben er ook tegen dat 'mijn gemeente' een demonstratie houdt op Shenkin (alhoewel het niet helemaal hetzelfde is, maar as example).

Als je dit werkelijk had gemeend dan had je waarschijnlijk ook wat meer respect kunnen tonen bij de naamgeving van deze topic...
Matthew
Team Member

Postby E.T. » Mon Nov 06, 2006 10:58 pm

Matthew wrote: ook wat meer respect kunnen tonen bij de naamgeving van deze topic...

Zie het verband niet zo, maar goed. Mijn mening over het jaarlijkse festival tussen de jaardagen van Rabin heeft geen klap te maken met de opinie over de man zelf, dus is er niks kwetsends aan. Ik ben tegen zo'n festival, of het nou over Rabin gaat, of iemand waar ik meer waardering voor zou hebben. 10 dagen lang iemand herkennen, dagen lang, de hele dag lang, is in mijn ogen een festival, en een foute ook nog. Of hij nou Rabin heeft, Sinterklaas (heeft die niet ook 'slechts' 1 dag?), of mijn oud oom is, maakt verder niks uit.

Daarbij, respect is een 2-way street. Aan de ene kant schrijf je (met andere woorden) dat de gevoelens van de orthodoxe gemeente je aan je laars lapt en het je geen bal kan schelen, en in dezelfde zucht eis je respect voor wat jou kwetst.
E.T.
Veteran
Veteran

Previous

Return to Politiek Israel