Gay Parade

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Gay Parade

Postby zahav » Thu Nov 02, 2006 9:54 am

Onze religieuze vrienden uit Mea Sharim zijn weer eens nuttig bezig... Omdat er elders in de stad een Gay Parade plaats vind binnenkort menen onze beroepswerkeloze, bijbel studerende broeders dat er weer van alles in de brand kan worden gestoken, bussen kunnen worden aangevallen ect. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340 ... 19,00.html

Op welke bladzijde vinden ze al die onzin toch in ons heilige boek???
zahav
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Nov 02, 2006 11:19 am

Dat mag...want ook zijn er rabbijnen die reeds aangekondigd hebben dat het geweld van verleden jaar nog niks zal zijn met wat er dit jaar te wachten staat..hallagisch verantwoord dus? :wink:

" Heb uw naaste lief gelijk u zelve...."...waar las ik dat ooit eens?..maar dat gaat geloof ik niet op in dit land... :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Re: Gay Parade

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 12:56 pm

zahav wrote:Onze religieuze vrienden uit Mea Sharim zijn weer eens nuttig bezig...

Zonder op de parade zelf in te gaan, misschien ook even leuk om de andere kant te vermelden?

Vannacht leuzen op een sjoel in Tel Aviv geschreven "als wij niet in Jerushalaim mogen paraden zullen jullie niet in Tel Aviv kunnen lopen". Daarbij werden de ramen van de sjoel met stenen kapot geslagen.

Ondanks het bericht wat deze thread opent, is dit de eerste werkelijke geweldadige actie van 'de ene kant' tegen over de andere kant in verband met de geplande parade volgende week.

bron: Israelische media, Galatz, nieuwsberichten van vanochtend.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 12:58 pm

Hans & Malie wrote:" Heb uw naaste lief gelijk u zelve...."...waar las ik dat ooit eens?..

Je bedoeld dit zeker tegen de organisatoren van de parade, die een provocatie proberen uit te lokken in een stad waar de meerderheid er tegen is, en zij enorm veel mensen kwetsen met deze parade die tachles, zou het niet om de provocatie gaan, even makkelijk elders had kunnen plaats vinden zonder zo veel mensen's gevoelens te kwetsen. Inderdaad, het hele idee is heel tegenstrijdig met de "heb uw naaste lief" doctrine...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby zahav » Thu Nov 02, 2006 1:40 pm

E.T. wrote:
zahav wrote:Onze religieuze vrienden uit Mea Sharim zijn weer eens nuttig bezig...

Zonder op de parade zelf in te gaan, misschien ook even leuk om de andere kant te vermelden?

Vannacht leuzen op een sjoel in Tel Aviv geschreven "als wij niet in Jerushalaim mogen paraden zullen jullie niet in Tel Aviv kunnen lopen". Daarbij werden de ramen van de sjoel met stenen kapot geslagen.

Ondanks het bericht wat deze thread opent, is dit de eerste werkelijke geweldadige actie van 'de ene kant' tegen over de andere kant in verband met de geplande parade volgende week.

bron: Israelische media, Galatz, nieuwsberichten van vanochtend.

Hoor je mij idd niet goedpraten, dat dit de eertse geweldadige actie is klopt feitelijk niet, lees bv ynet er maar op na.
zahav
Veteran
Veteran

Postby zahav » Thu Nov 02, 2006 1:43 pm

E.T. wrote:
Hans & Malie wrote:" Heb uw naaste lief gelijk u zelve...."...waar las ik dat ooit eens?..

Je bedoeld dit zeker tegen de organisatoren van de parade, die een provocatie proberen uit te lokken in een stad waar de meerderheid er tegen is, en zij enorm veel mensen kwetsen met deze parade die tachles, zou het niet om de provocatie gaan, even makkelijk elders had kunnen plaats vinden zonder zo veel mensen's gevoelens te kwetsen. Inderdaad, het hele idee is heel tegenstrijdig met de "heb uw naaste lief" doctrine...

Waarom zou een homo in Jeruzalem zoiets niet mogen organiseren? Ze zijn net zoals de reli's inwoners van deze stad. Mbt provoceren, ik zou je gelijk geven als ze door Mea Sharim kwamen in hun string, maar Jeruzalem is de heilige stad van alle joden, dus ook van de joodse homo's. Volgens jouw redenatie mogen er dus ook geen reli's over sheinkin lopen, want de meerderheid is daar niet reli?
zahav
Veteran
Veteran

Postby siempie » Thu Nov 02, 2006 4:16 pm

Volgens mij nemen jullie deze hele discussie te ver.
Als je langs een ziekenhuis loopt, wordt je verzocht wat stiller te zijn, uit respect voor de zieken. "Hitchasjvoet", heet dat in het Ivriet. Aan anderen denken, zeggen we in Nederland.
Religieuze mensen hebben geen eigendomsrecht op Jeruzalem, nog op de Almachtige. Als de homo-lesbische gemeenschap die parade wil houden, zou het mogelijk kunnen zijn om even te denken aan de waarde die sommigen onder ons aan Jeruzalem geven en juist daarom in die stad wonen? Volgens de wet mogen ze daar gerust gaan paraderen. De vraag is: moet dat nou zo nodig?
siempie
Veteran
Veteran

Postby zahav » Thu Nov 02, 2006 4:29 pm

Schijnbaar wonen er in Jeruzalem ook mensen die homo/lesbisch zijn, waarom zouden zij niet een middagje wat aandacht krijgen in hun stad. Het zou anders zijn als ze op shabat door Mea Sharim gaan lopen.

Ik hoor onze reli vrienden nooit als Betar speelt op Shabat in Jeruzalem?

Daarnaast, deze jongens zijn een onderdeel van onze maatschappij, waarom zouden ze in onze hoofdstad niet een parade mogen organiseren. Voor zover ik weet hebben de reli's niet het alleenrecht op onze hoofdstad. Deze mensen dienen oa in het IDF, maar worden door onze reli broeders hun eigen stad uitgejaagd omdat ze homo zijn!
zahav
Veteran
Veteran

Postby siempie » Thu Nov 02, 2006 4:32 pm

Nogmaals: het mag.
Mijn vraag is of het zonodig moet.
siempie
Veteran
Veteran

Postby Saskia » Thu Nov 02, 2006 5:24 pm

Jeetje, ik wist niet dat er daadwerkelijk "dreigingen" werden geuit van beider zijde, en dat er zelfs geweld aan te pas kwam... :roll: Nota bene van de gelovigen? Deze reactie zou ik eerder verwachten van een Arabische staat.. Israël is toch democratisch?
Persoonlijk vind ik een gay parade nonsens, net zoals ik een hetero parade bespottelijk zou vinden. Er zal wel een filosofie achter zitten die ik dan niet begrijp.. :?
Wat dat betreft heeft siempie toch gelijk?
Saskia
Veteran
Veteran

Postby dennise » Thu Nov 02, 2006 6:26 pm

tja ik begrijp de ophef niet zo goed in amsterdam worden er nog
regelmatig homo's in elkaar geslagen omdat ze hand in hand lopen en ook daar vind ik de homo parade een beetje smakeloos... ik heb niks tegen homo's maar moet je zo nodig in je string op een parade kar gaan staan... (in NL op een bootje)
denk dat ze met deze parade alleen maar zichzelf nog meer in een hokje stoppen waar homo haters ze graag in willen hebben...
maar t is zo jammer dat er niet gewoon over gepraat wordt ipv op de vuist gaan
dennise
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 7:36 pm

zahav wrote:Hoor je mij idd niet goedpraten,

Op dezelfde dag een bericht te plaatsen over geweld van de andere kant zonder er een woord over te reppen lijkt er toch verdacht veel op...

dat dit de eertse geweldadige actie is klopt feitelijk niet, lees bv ynet er maar op na.

Ja dat is het wel, als je de woorden "tussen de kanten i.v.m. met deze parade" die ik schreef er niet bij vergeet te citeren.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 7:45 pm

zahav wrote:Waarom zou een homo in Jeruzalem zoiets niet mogen organiseren?

Niet mogen is een groot woord. Ik vind het fout. Neem bijvoorbeeld het IDF die volgens Ulmert de laatste oorlog in Lebanon gewonnen heeft. Die mag dus een overwinnings parade houden. Dat mag hij ook in Kfar Qassem doen, een Israelisch dorp in de Israelische staat. Dat mag hij op welke dag doen waar hij zin in heeft, bijvoorbeeld ook vorige week, net op de dag dat zij x tientallen jaren herdenken voor het omkomen van vele van hun bewoners door het IDF.
Mag het? Sure, het zou volkomen legaal zijn. Is het juist de bewoners zo te kwetsen? Nee, volgens geen enkele normale maatstaf is dat het niet.

Ze zijn net zoals de reli's inwoners van deze stad.

Je praat over duizenden mensen die van de hele wereld naar Jerushalaim komen voor deze parade. De inwoners van de stad hebben laten weten (via meerdere polls) dat er een sterke meerderheid tegen is.

Mbt provoceren, ik zou je gelijk geven als ze door Mea Sharim kwamen in hun string, maar Jeruzalem is de heilige stad van alle joden, dus ook van de joodse homo's.

No doubt about it. However, terwijl de stad wel heilig is, is de parade dat niet. Je kan het belangrijk vinden, prima. Maar heilig is het niet, dus als je het een tegen over het ander stelt, gaat de stad voor in mijn ogen.

Volgens jouw redenatie mogen er dus ook geen reli's over sheinkin lopen, want de meerderheid is daar niet reli?

Je hebt mij nooit horen zeggen dat er geen homo's in Jerushalaim mogen lopen, dus dat gaat niet op. Wat de vergelijking zelf betreft, I'm not sure dat het een juiste is. Shenkin is bekend als niet orthodox, maar niet davka anti orthodox, en niet davka dat een niet religieuze bewoner van Shenkin zich gekwetst zou voelen als daar een religieuze parade zou lopen.
Desalniettemin, als dat wel het geval is (ken Shenkin niet goed genoeg), en mensen daar zouden zich wel gekwetst voelen als een religieuze groep nu een anti niet-religieuze parade zou willen houden, zou ik er inderdaad op tegen zijn dat ze dat op Shenkin zouden doen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 7:47 pm

saskia wrote:Nota bene van de gelovigen?

Geen idee wat er volgende week gaat gebeuren, maar tot nu toe is de enige geweldadige daad tegen de andere kant uitgevoerd tegen een sjoel. Niet echt door gelovigen dus...

Israël is toch democratisch?

Houdt dat in dat er moet gebeuren wat de meerderheid wil? Want in dat geval mag de parade niet door gaan op verzoek van de meerderheid van de bewoners van Jerushalaim...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Nov 02, 2006 7:49 pm

Ik denk dat we in onze " haast " de essentie voorbij geschoten zijn...het gaat hier over veel meer dan de homesexuele medemens die 1 keer per jaar openlijk solidair wil zijn....

Daar kun je het mee eens zijn of niet...het nodig vinden of niet...de kern blijft daarbij wel staan....gaan we geweld,of de dreiging van geweld,aanwenden iedere keer als er iets plaats gaat vinden wat ons niet smaakt...om welke reden dan ook....

Wie kan mij dat duidelijk maken...?..en hebben we al niet eens een periode gehad waarbij we medemensen achter de coulissen hebben gestopt omdat het niet paste in het plaatje van de maatschappij?

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu Nov 02, 2006 7:59 pm

Hans & Malie wrote:Daar kun je het mee eens zijn of niet...het nodig vinden of niet...de kern blijft daarbij wel staan....gaan we geweld,of de dreiging van geweld,aanwenden iedere keer als er iets plaats gaat vinden wat ons niet smaakt...om welke reden dan ook....

Hoe sta je er tegen over dat Joden de tempelberg vaak niet opmogen alleen en uitsluitend omdat de Arabieren met geweld dreigen als dat wel gebeurd?
Hoe sta je er tegen over als morgen de leider van de Israelische opositie te tempelberg op wil, wetend dat de vorige keer dat dit gebeurde het de trigger was (niet de reden, wel de trigger) voor een (tot nu toe) 6 jaar lange oorlog?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Nov 02, 2006 8:28 pm

Ik keur alle vormen van het aanwenden van geweld,of het dreigen daarmee,met al mijn zijn af!.....het wordt tijd dat men eens respect gaat krijgen voor een ander...en voor de vrije expressie,binnen de wet,van anderen en anders denkenden....

Als er vergunningen gegeven zijn,die via een normale democratische procudure verkregen zijn,moet niet een groep binnen de maatschappij zijn onvrede daarmee duidelijk maken door geweld,maar de weg van het recht zoeken,het recht van protest..ook binnen de wet...maar dat is een lastige weg...en vaak niet een met voldoening...en dus moet de beuk der maar in...zie ik als enige dit dan zo scheef?....waar blijven we in een democratie als een groep met geweld een democratisch besluit kan/wil veranderen....dus toch een koosjere bananen republiek waar het recht van de grootste bek regeerd?

Waar zijn al die mensen die altijd zo fier met verkregen uitspraken over rechtzaken op hun borst stonden te kloppen?....zij vonden dat een overwinning van het recht...dit is ook zo'n recht....waar zijn dan nu die strijders?

Dit was wat ik erover kwijt wil...en niet meer dan dat om niet weer te verzanden in een oeverloos geleuter over verschillende ideologieen die altijd weer de kern blijken van gedonder in een maatschappij...laat men maar eens terug gaan naar de basis...nl...respect voor een ander...z'n mening..geloof...huidskleur...en sexuele geaardheid...

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby martin » Thu Nov 02, 2006 10:27 pm

E.T. wrote:Ondanks het bericht wat deze thread opent, is dit de eerste werkelijke geweldadige actie van 'de ene kant' tegen over de andere kant in verband met de geplande parade volgende week..

dat had ik niet verwacht. schokkend die actie in Tel Aviv. meer schokkend dan het gebruikelijke protest van de haredim.

over het onderwerp zelf weet ik niet goed wat te denken. het is volgens mij het enige event in Jeruzalem wat de Oost-Jeruzalem en Mea Shearim op 1 lijn krijgt. das ook wel eens leuk voor de verandering.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby zahav » Fri Nov 03, 2006 11:11 am

siempie wrote:Volgens mij nemen jullie deze hele discussie te ver.
Als je langs een ziekenhuis loopt, wordt je verzocht wat stiller te zijn, uit respect voor de zieken. "Hitchasjvoet", heet dat in het Ivriet. Aan anderen denken, zeggen we in Nederland.
Religieuze mensen hebben geen eigendomsrecht op Jeruzalem, nog op de Almachtige. Als de homo-lesbische gemeenschap die parade wil houden, zou het mogelijk kunnen zijn om even te denken aan de waarde die sommigen onder ons aan Jeruzalem geven en juist daarom in die stad wonen? Volgens de wet mogen ze daar gerust gaan paraderen. De vraag is: moet dat nou zo nodig?

Op zich wel grappig dat je reli's met zieken vergelijkt...
zahav
Veteran
Veteran

Postby zahav » Fri Nov 03, 2006 8:33 pm

hoe zou onze vriend ET dit nu weer goed gaan praten???

19:33 Anti-gay pride parade posters in J`lem slam `Nazi` district police commander

en ET over geweld gesproken, zijn we dit alweer vergeten:

A religious Jew stabbed three people during clashes between dozens of ultra-Orthodox Jews and thousands of Gay Pride Parade marchers in central Jerusalem Thursday...

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3106491,00.html

Onze zwarte vrienden vertonen overigens veel overeenkomsten met onze vrienden in Syrie, Iran, Saoudie Arabie, Egypte enz. daar hebben ze het ook niet zo op hun homofiele medemens en zouden ze wel raad weten met een parade...

Trouwens, uit betrouwbare bron kan ik je vertellen dat in menige Yeshiva in de Heilige stad de mannenliefde flink gebezigd wordt. Wellicht dat het daarom wel goed is dat zo'n parade in Jeruzalem plaatsvind en dat dit taboe ook eindelijk eens doorbroken wordt.
zahav
Veteran
Veteran

Postby martin » Fri Nov 03, 2006 11:31 pm

zahav wrote:hoe zou onze vriend ET dit nu weer goed gaan praten???

19:33 Anti-gay pride parade posters in J`lem slam `Nazi` district police commander

A religious Jew stabbed three people during clashes between dozens of ultra-Orthodox Jews and thousands of Gay Pride Parade marchers in central Jerusalem Thursday...

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3106491,00.html

Onze zwarte vrienden vertonen overigens veel overeenkomsten met onze vrienden in Syrie, Iran, Saoudie Arabie, Egypte enz. daar hebben ze het ook niet zo op hun homofiele medemens en zouden ze wel raad weten met een parade...

Trouwens, uit betrouwbare bron kan ik je vertellen dat in menige Yeshiva in de Heilige stad de mannenliefde flink gebezigd wordt. Wellicht dat het daarom wel goed is dat zo'n parade in Jeruzalem plaatsvind en dat dit taboe ook eindelijk eens doorbroken wordt.

he zahav, heb je nu echt niets anders te doen dan op ET inhakken?. wordt wat eentonig en voegt zelden iets toe aan de discussie.
on-topic: je vergeet dat ook een flink deel van de arabische bevolking van jeruzalem tegen de gay parade is, net als een deel van de "normale" bevolking. ik zou het niet zo vreemd vinden als de parade afgelast zou worden. dit soort dingen horen in goed overleg te gebeuren en als een grote meerderheid van de inwoners van een stad door een gebeurtenis geschoffeerd worden dan weet ik niet waarom het zou moeten plaatsvinden.
ik heb het voorrecht gehad de afgelopen weken om voor het eerst echt in contact te komen met veel religieuze mensen (dossim) en er gaat een wereld voor me open. Op zich weinig echte verrassingen behalve dan dat het gewone mensen zijn die helemaal niet zo wereldvreemd zijn als we denken en ze eruit zien. al met al een zeer prettige ervaring de afgelopen weken.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Nov 04, 2006 11:27 am

Toch nog maar eventjes dan omdat:

Ik blijf het belangrijkste hier in deze discussie keer op keer missen:

Er is een verzoek ingediend tot het houden van deze parade[niet de eerste keer geloof ik?]...en die is toegestaan...dus al die lieden die nu met geweld bezig zijn moeten dus hun vertegenwoordigers in de gemeenteraad ter verantwoording roepen..is dat niet de democratische weg voor een protest ipv de boel maar in de fik te steken en te dreigen met lichamelijk geweld ?...ben ik nou zo achterlijk?

En..zo'n verzoek doet er een behoorlijke tijd over...de burgemeester van Jerusalem is een?....juist ja....er was dus meer dan tijd genoeg om er wat aan te doen...er is in de raad over vergaderd...en toestemming verleend...wat mis ik dan hier?

Het probleem zit 'm in de rechts structuur van de oproerkraaiers in dit geval...wat een rabbijn beslist is wet...dat heb je helaas snel met een ideologie waarbij er voor je gedacht en beslist wordt...

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby straatje » Sat Nov 04, 2006 1:35 pm

martin wrote:je vergeet dat ook een flink deel van de arabische bevolking van jeruzalem tegen de gay parade is, net als een deel van de "normale" bevolking.

Fijn dat "normale" bevolking... (zijn de abnormalen de homo's of de arabieren?)

Trouwens, soms heeft de meerderheid het niet bij het juiste eind...

Ik denk dat het logisch is om juist wel daar te demonstreren waar ook die bevolkingsgroepen komen die het meest homo onvriendelijk zijn. En daarom juist bij de arabieren en de reli's. Shenkin is iedere dag al een gay pride, dus het lijkt me overbodig om daar een demonstratie te houden...
De demonstratie is trouwens aangekondigd en dus kan iedereen die er zo'n enorme last van denkt te hebben om in grote getalen homo's te zien op straat hem mijden.
Ik woon in Amsterdam en ga al jaren niet naar de gay pride, maar ik begrijp dat het voor de heren en dames en kwestie een feest is dus maak ik er geen probleem van...
straatje
Veteran
Veteran

Postby zahav » Sat Nov 04, 2006 3:51 pm

ik heb het voorrecht gehad de afgelopen weken om voor het eerst echt in contact te komen met veel religieuze mensen (dossim) en er gaat een wereld voor me open. Op zich weinig echte verrassingen behalve dan dat het gewone mensen zijn die helemaal niet zo wereldvreemd zijn als we denken en ze eruit zien. al met al een zeer prettige ervaring de afgelopen weken.

Gelukkig ken ik de reli's al wat langer dan de afgelopen weken en ik denk dus dat ik ze wat beter ken dan jij tot nu toe...
zahav
Veteran
Veteran

Postby zahav » Sat Nov 04, 2006 4:41 pm

martin wrote:he zahav, heb je nu echt niets anders te doen dan op ET inhakken?. wordt wat eentonig en voegt zelden iets toe aan de discussie.
on-topic: je vergeet dat ook een flink deel van de arabische bevolking van jeruzalem tegen de gay parade is, net als een deel van de "normale" bevolking. ik zou het niet zo vreemd vinden als de parade afgelast zou worden. dit soort dingen horen in goed overleg te gebeuren en als een grote meerderheid van de inwoners van een stad door een gebeurtenis geschoffeerd worden dan weet ik niet waarom het zou moeten plaatsvinden.Martin

Inhakken??? vind je het heel erg als ik reageer op iemand die ee reactie plaatst op een topic dat ik ben begonnen? Als je het eentonig vind moet je gewoon zahav op ignore zetten of naar een ander forum gaan, kan er verder ook niks aandoen dat ik ergens anders over denk dan in dit geval ET. Wel grappig overigens dat jij hem hier komt verdedigen, terwijl hij jouw regelmatig voor anti-semiet heeft uitgemaakt op dit forum. Ik geloof overigens dat ET zelf wel kan reageren op mijn reactie.

Waarom zou de meerderheid van de stad geschoffeerd worden, heb jij ze allemaal gesproken??? en wat als de meerderheid van de stad tegen wedstrijden van Betar is op zaterdag???
zahav
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Nov 04, 2006 5:54 pm

zahav wrote:hoe zou onze vriend ET dit nu weer goed gaan praten???

Op geen enkele manier. Heb geen behoefte dit goed te praten.

Nee hoor, helemaal niet vergeten. Als je gewoon leest wat ik schrijf i.p.v. alleen na te kijken hoe je kan afkraken, zal je dan ook zien dat er staat: De eerste geweldadige actie van de ene kant tegen de andere, i.v.m. met de parade van volgende week.

Je zal verbaasd zijn, maar het neersteken van 3 mensen vorig jaar heeft niks met de parade van volgende week te maken, en chlashes met de politie hebben niks met de andere kant te maken.

Trust me, probeer een keer te lezen i.p.v. te reageren zodra je ziet dat ik een bericht geplaatst hebt. Je zal het er ook daarna niet mee eens zijn, maar je reacties erop zullen mogelijk relevanter worden.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Nov 04, 2006 6:01 pm

straatje wrote:Fijn dat "normale" bevolking... (zijn de abnormalen de homo's of de arabieren?)

Als ik het goed begrijp bedoeld hij hier de niet orthodoxe bevolking van Jerushalaim. Ik herinner je aan de poll van de zomer (toen de parade had moeten plaats vinden) dat een grote meerderheid in Jerushalaim tegen de parade is, niet alleen onder de orthodoxen.

Trouwens, soms heeft de meerderheid het niet bij het juiste eind...

Helemaal mee eens. Alhoewel ik niet veel mensen op het forum dat heb zien schrijven vorig jaar in een ander verband... Toen zei men, de polls (niks anders dan de polls) bewijzen dat de meerderheid er voor is, en dus moet het gebeuren. Nogal onconsequent om nu te zeggen dat als de polls een meerderheid aanwijst dat niet gevolgd moet worden.

Ik denk dat het logisch is om juist wel daar te demonstreren waar ook die bevolkingsgroepen komen die het meest homo onvriendelijk zijn.

Herinner je de nazi parade in een Amerikaans stadje enkele tientallen jaren geleden (ben de naam kwijt, Scally of zo iets?) waar veel shoa overlevenden woonden? Het was legaal en ging gewoon door. Maar was het een juist besluit?

In beide gevallen (die verder onvergelijkbaar zijn uiteraard), gaat het niet zomaar over een parade houden op een plaats waar mensen zijn die anders denken dan jij, maar waar de mensen echt gekwetst raken door de parade. Je kan natuurlijk zeggen stom van ze dat ze er door gekwetst raken, maar dat veranderd het niet dat ze dat toch zijn. Waarom dan davka doen?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby straatje » Sat Nov 04, 2006 6:17 pm

E.T. wrote:
Ik wrote:Fijn dat "normale" bevolking... (zijn de abnormalen de homo's of de arabieren?)

Als ik het goed begrijp bedoeld hij hier de niet orthodoxe bevolking van Jerushalaim. Ik herinner je aan de poll van de zomer (toen de parade had moeten plaats vinden) dat een grote meerderheid in Jerushalaim tegen de parade is, niet alleen onder de orthodoxen.

Denk ik ook, maar toch niet aardig, homo's vallen dan onder "abnomaal"...

Ik wrote:Trouwens, soms heeft de meerderheid het niet bij het juiste eind...

Helemaal mee eens. Alhoewel ik niet veel mensen op het forum dat heb zien schrijven vorig jaar in een ander verband... Toen zei men, de polls (niks anders dan de polls) bewijzen dat de meerderheid er voor is, en dus moet het gebeuren. Nogal onconsequent om nu te zeggen dat als de polls een meerderheid aanwijst dat niet gevolgd moet worden.[/quote]

Je hoort mij ook niet zeggen dat het toen de juiste beslissing was omdat toen de meerderheid voor was. Overigens hoorde ik toen wel bij die meerderheid...

Ik wrote:Ik denk dat het logisch is om juist wel daar te demonstreren waar ook die bevolkingsgroepen komen die het meest homo onvriendelijk zijn.

E.T. wrote:Herinner je de nazi parade in een Amerikaans stadje enkele tientallen jaren geleden (ben de naam kwijt, Scally of zo iets?) waar veel shoa overlevenden woonden? Het was legaal en ging gewoon door. Maar was het een juist besluit?

nee weet ik niets van

E.T. wrote:In beide gevallen (die verder onvergelijkbaar zijn uiteraard), gaat het niet zomaar over een parade houden op een plaats waar mensen zijn die anders denken dan jij, maar waar de mensen echt gekwetst raken door de parade. Je kan natuurlijk zeggen stom van ze dat ze er door gekwetst raken, maar dat veranderd het niet dat ze dat toch zijn. Waarom dan davka doen?

Ik vind het inderdaad nogal onvergelijkbaar... maar nogmaals, je kunt ook een ander blokje om gaan...
Deze zaterdag net een anti-bont demonstratie in de Kalverstraat (beter te vergelijken naar mijn mening), daar waren de bontverkopende winkeliers ook niet blij mee... maar het is natuurlijk wel het meest doeltreffend...
straatje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Nov 04, 2006 6:29 pm

straatje wrote:Denk ik ook, maar toch niet aardig, homo's vallen dan onder "abnomaal"...

Orthodoxen ook. In ieder geval zonder verder er op in te gaan wie of wat wel of niet normaal is, het stond tussen haakjes en waarschijnlijk only 'to make a point'. Kan niet voor de schrijver er van praten, maar lijkt me niet dat er veel meer achter zit.

Overigens hoorde ik toen wel bij die meerderheid...

I know. Daarom schreef ik dat.

nee weet ik niets van

Was ergens in de jaren '60 als ik me niet vergis. Een neo nazistische groep wou een parade houden in een klein stadje waar veel shoa overlevenden woonden. Na veel heen-en-weer gediscussieer heeft de rechtbank het door laten gaan. De bedoeling was duidelijk-provocatie, en het kwetsen van de mensen die er woonden ook. Wat dat betreft, is het vergelijkbaar met wat er hier gebeurd.

In ieder geval, het is een discussie tussen 'freedom of speech' aan de ene kant, en het niet kwetsen van velen aan de andere kant. Genoeg gevallen te vinden waar het niet kwetsen de freedom of speech belemmerd. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen dat de rabijn die van de week homosexualiteit met beestachtige daden vergeleek veel mensen kwetste. Als hij dat nu in de krant wil zetten, zal dat niet mogen, om dat het veel mensen kwetst. Why does it only work one way?

Deze zaterdag net een anti-bont demonstratie in de Kalverstraat (beter te vergelijken naar mijn mening), daar waren de bontverkopende winkeliers ook niet blij mee... maar het is natuurlijk wel het meest doeltreffend...

"Niet blij mee" is niet te vergelijken met er echt gekwetst door te zijn zoals hier het geval is (en in dat stadje in Amerika het geval was).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Sat Nov 04, 2006 7:53 pm

zahav wrote: Waarom zou de meerderheid van de stad geschoffeerd worden, heb jij ze allemaal gesproken???

ik zie dat je in ieder geval goed van ET leert. :-)

ontopic straatje: volgens mij is de vergelijking meer een gay parade in staphorst of urk.
en onder "normaal" versta is alles wat niet al eerder genoemd was, geweest. met een stuk of 100 bevolkingsgroepen in jeruzalem vond ik het wat ver gaan om ze allemaal op te schrijven. een betere term was "de rest"

Martin
martin
Veteran
Veteran

Next

Return to Politiek Israel