Enkele interessante statistieken

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Enkele interessante statistieken

Postby E.T. » Tue Nov 07, 2006 2:37 pm

Volgens de jaarlijkse uitgeve van het centrale bureau van statistics van Israel, betr. Yesha:

Joodse bevolking bestaat uit:
13% so called harediem (zwarte keppeltjes).
40% niet orthodox.
47% orthodox (gehaakte keppeltjes).
In totaal wonen er in Yesha meer dan 260,000 Joden in ca. 140 jishuviem.

Het groeien van de populatie:
2003- 5.3%
2004- 5.1%
2005- 5.2%

De groei in Yesha is 2.9 keer groter dan in 'klein Israel', inclusief geboorte en positieve emigratie.

Populatie leeftijden:
0-19: 48.8% in Yesha, 36.9% in de rest van Israel'.
19-55: 41% in Yesha, 45.9% in de rest van Israel.
55-hoger: 10.25% in Yesha, 17.2% in de rest van het land.

Economics en werk:
Zonder werk: 8.3% in Yesha, 10.4% in de rest van Israel.
Ontvangen werkloosheid geld: 0.56% in Yesha, 1.1% verder.

Gezondheid:
De levenverwachting in Yesha is de grootste in het land:
80.6 in Yesha, vergeleken met 78.9 in de rest van Israel.
De overlijdingsgetallen: 4.2 per 1000 man in Yesha, vergeleken met 5.2 in de rest van het land.
Ziekenhuis opnames (niet inclusief bevallingen): 68.8 per 1000 mensen in Yesha, vergeleken met een nationaal gemiddelde van 143.4.

Education:
Het aantal kinderen wat recht heeft op bagrut raport:
53% in Yesha, 48% in de rest van Israel.

Gelukkig zijn:
Gelukkige mensen in Yesha: 69.2%, vergeleken met 49.5% in de rest van het land.
Tevreden met hun leven: 92.7% in Yesha, vergeleken met 82% in de rest van het land.

Kinderen:
In Yesha hebben ca. 20% 5 kinderen of meer, vergeleken met 8.4% in de rest van Israel (onder de 18).

Bottom line: Als iemand me nog een keer vraagt waarom ik het leven in Yesha gezonder en beter vind dan in 'klein Israel', leer deze getallen even uit je hoofd... 8)
E.T.
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Tue Nov 07, 2006 2:40 pm

statistieken zeggen niets over individuele gevallen
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Nov 07, 2006 2:49 pm

AFDV wrote:statistieken zeggen niets over individuele gevallen

Of course not. Maar wel over het geheel.
E.T.
Veteran
Veteran

Re: Enkele interessante statistieken

Postby Kachol Lavan » Tue Nov 07, 2006 2:55 pm

E.T. wrote:Volgens de jaarlijkse uitgeve van het centrale bureau van statistics van Israel, betr. Yesha:

40% niet orthodox.

2003- 5.3%
2004- 5.1%
2005- 5.2%

De groei in Yesha is 2.9 keer groter dan in 'klein Israel', inclusief geboorte en positieve emigratie.

Populatie leeftijden:

Economics en werk:

Gezondheid:
De overlijdingsgetallen: 4.2 per 1000 man in Yesha, vergeleken met 5.2 in de rest van het land.
Ziekenhuis opnames (niet inclusief bevallingen): 68.8 per 1000 mensen in Yesha, vergeleken met een nationaal gemiddelde van 143.4.

Education:

Gelukkig zijn:
Tevreden met hun leven: 92.7% in Yesha, vergeleken met 82% in de rest van het land.

Kinderen:
In Yesha hebben ca. 20% 5 kinderen of meer, vergeleken met 8.4% in de rest van Israel (onder de 18).

Bottom line: Als iemand me nog een keer vraagt waarom ik het leven in Yesha gezonder en beter vind dan in 'klein Israel', leer deze getallen even uit je hoofd... 8)

Je hebt het uiteraard over Yesh, de A van Yesha is niet meer van toepassing.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Nov 07, 2006 2:58 pm

Kachol Lavan wrote:Je hebt het uiteraard over Yesh, de A van Yesha is niet meer van toepassing.

Tijdelijk mijn beste, only tijdelijk...

Wat mij betreft praat ik over Yesha. Het veranderd niks aan de getallen. Btw als je hier toch over begint, een bekende statistiek is het feit dat ondanks de deportatie van ca. 8,000 Joden uit Yesha vorig jaar, ook in dat jaar de populatie van deze gebieden gegroeit is. Kan je na gaan hoe hoog de groei zou zijn zonder de hitnatkut.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Nov 07, 2006 3:11 pm

E.T. wrote:
Kachol Lavan wrote:Je hebt het uiteraard over Yesh, de A van Yesha is niet meer van toepassing.

Tijdelijk mijn beste, only tijdelijk...

Wat mij betreft praat ik over Yesha. Het veranderd niks aan de getallen. Btw als je hier toch over begint, een bekende statistiek is het feit dat ondanks de deportatie van ca. 8,000 Joden uit Yesha vorig jaar, ook in dat jaar de populatie van deze gebieden gegroeit is. Kan je na gaan hoe hoog de groei zou zijn zonder de hitnatkut.

Ik maakte ook maar een lolletje. Ik wist wel dat dat je antwoord zou zijn.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Nov 07, 2006 3:16 pm

Kachol Lavan wrote:
Ik maakte ook maar een lolletje. Ik wist wel dat dat je antwoord zou zijn.

En dan weer ontopic. Ik vind het interessante statistieken. Was verbaasd over enkele :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby roger coolen » Tue Nov 07, 2006 3:19 pm

20% van de mensen in Yesha heeft 5 kinderen of meer.....

En dit is volgens sommigen hier op het forum gezonder dan wat in KLEIN Israel gebeurt.....

En wie betaalt het onderhouden van al deze lieve kindermonden......
roger coolen
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Nov 07, 2006 3:30 pm

roger coolen wrote:20% van de mensen in Yesha heeft 5 kinderen of meer.....

En dit is volgens sommigen hier op het forum gezonder dan wat in KLEIN Israel gebeurt.....

Voor het Joodse volk? Zeer zeker.
In ieder geval, dit staat dacht ik niet onder het hoofdstuk "gezondheid". Uit de statistieken betr. gezondheid kan je inderdaad leren dat leven in Yesha gezonder is dan in 'klein Israel'.

Kijk even onder het aantal mensen wat geld krijgt van de staat in Yesha vergeleken met 'klein Israel', en je zal zien dat je 'hint' niet op gaat.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby roger coolen » Tue Nov 07, 2006 3:35 pm

ok, got it!
roger coolen
Veteran
Veteran

Postby DBI » Tue Nov 07, 2006 5:43 pm

E.T. wrote:

Kijk even onder het aantal mensen wat geld krijgt van de staat in Yesha vergeleken met 'klein Israel', en je zal zien dat je 'hint' niet op gaat.

Mmmmh, niet helemaal waar. Om een gedeeltelijk idee te krijgen ten koste van wat en wie de kolonisten zo gelukkig zijn en als G'd in bezet Frankrijk kunnen leven, lees hier ( ik kon zo 1,2,3 geen recentere gegevens vinden, maar deze rapporten geven een indruk van de jaren negentig van de vorige en het begin van de jaren nul van deze eeuw ):

http://www.adva.org/UserFiles/File/Gove ... 202002.pdf

en hier:
http://www.adva.org/UserFiles/File/Gove ... 20Bank.pdf

Door het schrijnende contrast met de levensomstandigheden van hen die om en tussen de nederzettingen wonen zullen de kolonisten zich waarschijnlijk nog wel rijker en gelukkiger voelen. Alles is relatief, toch?
Last edited by DBI on Tue Nov 07, 2006 5:48 pm, edited 1 time in total.
DBI
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Nov 07, 2006 5:47 pm

DBI wrote:Door het schrijnende contrast met de levensomstandigheden van hen die om en tussen de nederzettingen wonen zullen de kolonisten zich waarschijnlijk nog wel rijker en gelukkiger voelen. Alles is relatief, toch?

Ja joh. De enige reden dat kolonisten gelukkig zijn is omdat er ellende is op de wereld. Helemaal correct.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Von79 » Tue Nov 07, 2006 7:56 pm

Het zal er best leuk leven zijn, maar op zich,al die getallen baseren zich op 260.000 mensen, en in de rest van israel wonen hoeveel ?? toch wel ietsje meer, dus op zich gaat zo'n vergelijking niet echt op.
It dont take no Sherlock Holmes 2 see its a little different around here...
Von79
Veteran
Veteran

Postby zahav » Tue Nov 07, 2006 8:45 pm

Binnen niet al te lange tijd trekken die cijfers wel weer bij want dan kunnen we al die blije, gezonde, potente kolonisten definitief in Klein Israel verwelkomen.
zahav
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Nov 07, 2006 9:51 pm

Von79 wrote:Het zal er best leuk leven zijn, maar op zich,al die getallen baseren zich op 260.000 mensen, en in de rest van israel wonen hoeveel ?? toch wel ietsje meer, dus op zich gaat zo'n vergelijking niet echt op.

Niet helemaal juist. De getallen zijn in procenten, niet in absolute getallen. Wat dat betreft, is een statistiek onder 260,000 mensen volgens elke statistische regel meer dan genoeg om de vergelijking te maken.
Just om dit point te begrijpen, bij een gemiddelde poll die in Israel gehouden wordt (het soort polls wat je in de kranten leest) worden gemiddeld 500 mensen ondervraagd.

Hier, als je zegt dat onder 260,000 mensen X procenten iets heeft vergeleken bij X procenten in 'klein Israel', kan je daar veel van leren.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Nov 07, 2006 10:01 pm

E.T. wrote:Volgens de jaarlijkse uitgeve van het centrale bureau van statistics van Israel, betr. Yesha:

40% niet orthodox.

2003- 5.3%
2004- 5.1%
2005- 5.2%

Populatie leeftijden:

Economics en werk:

Gezondheid:

Education:

Gelukkig zijn:

Kinderen:

sign me up scotty.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Von79 » Tue Nov 07, 2006 10:01 pm

E.T. wrote:
Von79 wrote:Het zal er best leuk leven zijn, maar op zich,al die getallen baseren zich op 260.000 mensen, en in de rest van israel wonen hoeveel ?? toch wel ietsje meer, dus op zich gaat zo'n vergelijking niet echt op.

Niet helemaal juist. De getallen zijn in procenten, niet in absolute getallen. Wat dat betreft, is een statistiek onder 260,000 mensen volgens elke statistische regel meer dan genoeg om de vergelijking te maken.
Just om dit point te begrijpen, bij een gemiddelde poll die in Israel gehouden wordt (het soort polls wat je in de kranten leest) worden gemiddeld 500 mensen ondervraagd.

Hier, als je zegt dat onder 260,000 mensen X procenten iets heeft vergeleken bij X procenten in 'klein Israel', kan je daar veel van leren.

Maar dat gaat maar voor een deel op, het percentage blije mensen enzo, voor de rest zijn het in mijn ogen nogal concrete getallen, wat dus wel over de hele bevolking moet zijn genomen, maar goed, maakt ook verder niet uit, iedereen woont waar ie wil wonen :-)
It dont take no Sherlock Holmes 2 see its a little different around here...
Von79
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Nov 08, 2006 8:27 am

Von79 wrote:..., het percentage blije mensen enzo,

Je kan het op verschillende manieren bekijken. Wat mij betreft, ik ben wel blij dat ik bij de blije mensen behoor :lol:

..., iedereen woont waar ie wil wonen :-)

Tja, dat vind ik ook, maar de helft van dit forum heeft geloof ik andere opinies als het over sommige Joden gaat...;-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby BenZion » Wed Nov 08, 2006 10:54 am

DBI wrote:
E.T. wrote:Kijk even onder het aantal mensen wat geld krijgt van de staat in Yesha vergeleken met 'klein Israel', en je zal zien dat je 'hint' niet op gaat.

Mmmmh, niet helemaal waar.

Waarom zo voorzichtig DBI?

Uit de cijfers die jij aanhaalt (deze en deze) blijkt dat 'yesha' structureel 2 tot 4 x meer overheidsgeld per hoofd van de bevolking krijgt dan bijvoorbeeld de Arei Pituach (development towns) in Israël zelf - dat is inclusief sociale zekerheid en exclusief militaire budgetten. Dat levensgeluk van de settlers wordt grif betaald door de Israëlische schatkist.
BenZion
Veteran
Veteran

Postby zahav » Thu Nov 09, 2006 9:09 am

Wel grappig dat als je zo blij en gelukkig bent daar dat je weigert een Israelisch paspoort te nemen en veilig je Nederlandse paspoort aanhoudt.
zahav
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 09, 2006 9:20 am

zahav wrote:Wel grappig dat als je zo blij en gelukkig bent daar dat je weigert een Israelisch paspoort te nemen en veilig je Nederlandse paspoort aanhoudt.

Niet minder grappig dan jou zoveelste zielige poging iets vinden op af te kraken...

Wat mijn paspoort betreft, heb al vaker gezegd, houd de Nederlandse alleen aan om technische redenen. Is gewoon makkelijker met reizen en dergelijke. Aangezien het enige wat een Israelisch paspoort me zou geven is het recht om te stemmen waar ik meestal toch geen zin in heb, is het totaal overbodig voor mij om gemak op te geven voor niks.

However, ik durf het niet meer irrelevant te noemen, maar begrijp voor geen meter enig verband tussen gelukkig zijn of tevreden met je leven, en een paspoort wat iemand wel of niet in zijn kast heeft liggen... :roll:
E.T.
Veteran
Veteran

Postby DBI » Thu Nov 09, 2006 9:49 pm

E.T. wrote:Wat mijn paspoort betreft, heb al vaker gezegd, houd de Nederlandse alleen aan om technische redenen. Is gewoon makkelijker met reizen en dergelijke. Aangezien het enige wat een Israelisch paspoort me zou geven is het recht om te stemmen waar ik meestal toch geen zin in heb, is het totaal overbodig voor mij om gemak op te geven voor niks.

Toen ik ooit ( de regels zijn inmiddels versoepeld ) informeerde naar de mogelijkheid van het verkrijgen van een andere nationaliteit zonder de Nederlandse te verliezen werd mij gezegd dat dat kan zolang je niet in het land woont waarvan je die andere nationaliteit wilt verkrijgen. In het geval van Israel, zo werd mij gezegd, kon je dus in de bezette gebieden wonen of er een fictief woonadres hebben ( die gebieden worden door Nederland en de EU niet als deel van Israel erkend ) en zowel de Nederlandse als de Israelische nationaliteit hebben. Als deze informatie juist was ( ik heb het nooit nagezocht ) dan kun jij dus zonder problemen Groen Links in Nederland en Meretz in Israel stemmen.
DBI
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 09, 2006 9:59 pm

DBI wrote:Als deze informatie juist was ( ik heb het nooit nagezocht ) dan kun jij dus zonder problemen Groen Links in Nederland en Meretz in Israel stemmen.

Thanks, maar heb er geen speciaale behoefte aan:-). Tot enkele jaren geleden vond ik het belangrijk, alhoewel het gemak mij meer woog. Nu interesseert het me niet echt meer, ook al zou het 100% mogelijk en makkelijk zijn.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby DBI » Thu Nov 09, 2006 10:02 pm

E.T. wrote:... ook al zou het 100% mogelijk en makkelijk zijn.

Makkelijk is het geloof ik niet, er komt een hoop papierwerk bij kijken ( vertalingen, notarisverklaringen e.d., allemaal nogal duur ook ).
DBI
Veteran
Veteran

Postby DBI » Thu Nov 09, 2006 10:11 pm

En nog even dit voor wie wat meer informatie zoekt over de kosten van de bezetting, of liever gezegd van de nederzettingen. In Ha'Aretz ( ach ja, Ha'Aretz ) stond een jaar of drie geleden een special over het onderwerp die zowel in het Hebreeuws als het Engels online te lezen is. Ga nu niet meteen mij aanvallen voor elke eventuele onjuistheid die in een of meerdere van de artikelen staat. Ik verwijs alleen maar, voor de anderhalve geinteresseerde lezer hier. Ik werk op online fora graag met informatie die online te verkrijgen ( en grotendeels online te verifieren ) is.

Engels: http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShAr ... &listSrc=Y

Hebreeuws: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/L ... bjNo=53757

Voor de rest valt er vrij veel informatie los te peuteren uit de CBS rapporten, maar daar moet je heel goed weten hoe en waarnaar je precies moet zoeken. Dat is meer iets voor mensen die er hun werk van maken of die teveel vrije tijd hebben. Zo, zelf heb ik hier nu al weer meer dan genoeg tijd aan besteed.
DBI
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 09, 2006 10:19 pm

DBI wrote:En nog even dit voor wie wat meer informatie zoekt over de kosten van de bezetting, of liever gezegd van de nederzettingen.

Het ging er over dat de families geld krijgen, en zo hun 5 kinderen en meer kunnen 'houden'. Dat is niet het geval, zoals in de statistieken zelf makkelijk te lezen is. Over verder wel of niet geld in Yesha steken is een interessant onderwerp, maar heeft hier verder niks mee te maken. Geen familie in Yesha heeft een kind meer of minder omdat de staat wel of niet geld in de wegen steekt hier...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby DBI » Thu Nov 09, 2006 10:32 pm

E.T. wrote:
DBI wrote:En nog even dit voor wie wat meer informatie zoekt over de kosten van de bezetting, of liever gezegd van de nederzettingen.

Het ging er over dat de families geld krijgen, en zo hun 5 kinderen en meer kunnen 'houden'. Dat is niet het geval, zoals in de statistieken zelf makkelijk te lezen is. Over verder wel of niet geld in Yesha steken is een interessant onderwerp, maar heeft hier verder niks mee te maken. Geen familie in Yesha heeft een kind meer of minder omdat de staat wel of niet geld in de wegen steekt hier...:-).

Jij begon deze thread naar aanleiding van CBS statistieken over o.a. het geluksgevoel van de kolonisten in Y en Sh. Iemand vroeg inderdaad ( alleen maar ) wie de kindermondjes voedt, maar volgens mij is de meer algemene vraag wie direct en indirect aan dat geluksgevoel meebetaalt ( d.w.z. wie in Israel, dat de Palestijnen ook een prijs betalen is weer een heel ander onderwerp ) hier wel degelijk relevant. Niet dat ik er op uit ben om die vraag eenduidig te beantwoorden hier. Zoals gezegd, daarvoor is veel vrije tijd vereist, en daar heb ik een chronisch gebrek aan. Alles wijst erop dat op heel veel gebieden de staat per hoofd van de bevolking aanzienlijk meer shekels subsidieert en investeert in de bezette gebieden dan binnen de Groene Lijn. Ik zeg dat niet ( alleen ) als verwijt, het lijkt me alleen wel eerlijk het te vermelden ( en uiterst relevant ) wanneer je het over het geluksgevoel van kolonisten tegenover dat van andere Israeliers hebt. Over en uit.
DBI
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Nov 09, 2006 10:43 pm

DBI wrote:d.w.z. wie in Israel, dat de Palestijnen ook een prijs betalen is weer een heel ander onderwerp ) hier wel degelijk relevant.

Alleen als je van standpunt uit gaat dat het geluk van de kinderen/mensen iets te maken heeft met hoeveel geld de staat in de buurt steekt. Ik ontken dat (simpel uit eigen kennis van wat er hier gebeurd). Een voorbeeld: Rond onze jishuv wordt een nieuw hek gebouwd, met nieuwe veiligheids weg en alles. Het is een heel duur project, en de hele jishuv is er op tegen. We hebben er tegen geprotesteerd, maar het leger dwingt het op. Het kost miljoenen zoniet meer. Is er dan een kind in de jishuv wat nu gelukkiger is? Of course not. Een ander voorbeeld: Als ik van mijn jishuv naar het centrum rijdt, kom ik langs een buurt waar Israel nu voor de derde keer een veiligheids hek (het beroemde hek) maakt. Ze had het al af, maar toen veranderde de regering en die wou weer wat anders, en toen om een of andere reden nog zo iets, en nu is ze aan de derde keer bezig. Is iemand daarom in Yesha gelukkiger? Of course not. Interesseert helemaal niemand. Nog een voorbeeld: Israel heeft een nieuwe weg aan gelegd tussen 2 jishuviem. De staat heeft hier geen cent voor betaald, door een speciaale deal met de contractor die de 'afar' mocht gebruiken voor andere bouwplaatsen van hem, tegen zijn werk. Daarbij heeft de staat wel betaald voor een vernieuwing van de weg naar een nabij Arabisch dorp, omdat ze een rotweg hadden en men niet wou dat alleen 'onze' weg (waar ook Arabieren op rijden uiteraard) er nieuw uit zou zien. Is er dan een Jood in Yesha die nu meer tevreden is met zijn leven daar door? Of course not.

Zo kan ik je nog tientallen voorbeelden noemen. Als je wil bekijken wat Israel wel of niet in Yesha steekt, prima (alhoewel je dan meer dingen zou moeten bekijken zoals bijvoorbeeld het hogere tax wat men hier betaald). Maar om te zeggen dat dat wat te maken heeft met het geluk van de mensen, is in dit geval niet waar. Het meeste geld gaat naar dingen die geen enkele invloed hebben op het leven van de mensen, hence ook niet op hun geluk.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby DBI » Thu Nov 09, 2006 11:13 pm

Als ( een concreet geval: een studiegenote van mijn vrouw ) iemand een jaar of tien geleden voor de prijs van een twee- of driekamerwoning die ze ergens driehoog in Nethanyah achterliet een prachtige grote cottage in Ma'aley Shomron kon kopen lijkt het mij dat er wel degelijk een verband bestaat tussen het geld dat in de nederzettingen wordt gepompd ( in de vorm van bouw- of koopsubsidies ) en het geluk van de kolonisten. Meer vierkante meter ruimte en natuur per inwoner, een hek om en beveiliging rond de yishuv en dus minder verkeer en meer rust, vaak kleinere klassen etc., dit zijn allemaal dingen die betaald ( moeten ) worden. Een groot deel van die prijs wordt met staatsgeld betaald.
DBI
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Nov 10, 2006 8:39 am

DBI wrote:Als ( een concreet geval: een studiegenote van mijn vrouw ) iemand een jaar of tien geleden voor de prijs van een twee- of driekamerwoning die ze ergens driehoog in Nethanyah achterliet een prachtige grote cottage in Ma'aley Shomron kon kopen lijkt het mij dat er wel degelijk een verband bestaat tussen het geld dat in de nederzettingen wordt gepompd ( in de vorm van bouw- of koopsubsidies ) en het geluk van de kolonisten.

Het verschil tussen koop prijzen van huizen in Yesha of in 'klein Israel' heeft niks te maken met subsidies, maar met de prijs van de grond. Al meer dan 10 jaar wordt hier geen enkele subsidie gegeven door de staat.

Het verschil is (dat is overigens ook het verschil tussen de verschillende plaatsen in 'klein Israel' zelf), dat je in Tel Aviv of Netanya veel betaald voor de grond die je koopt, en hier niet. De simpele reden daar voor is dat je hier de grond ook niet in handen krijgt. Die blijft in handen van de staat, ook al mag je er een huis op zetten. In de stad als je een huis koopt en je de grond er bij koopt, is hij van jou. Afgezien van dat verschil, is de prijs van het huis zelf ongeveer hetzelfde, natuurlijk nog te veranderen met "bikush en hetza". D.w.z. hoe meer huizen er lang leeg staan, hoe hoger de kans dat je een betere deal krijgt. Maar ook dit is niet iets specifieks voor Yesha en heeft dit niks te maken met subsidies van de staat, die nou eenmaal niet bestaan voor huizen in Yesha (vroeger wel, al 10-12 jaar niet).

Bottom line- je betaald hier minder voor je eerste aankoop meestal, maar krijgt er minder voor, en in ieder geval, het mindere betalen is niet gebasseerd op staats subsidies die niet bestaan.

Meer vierkante meter ruimte en natuur per inwoner, een hek om en beveiliging rond de yishuv en dus minder verkeer en meer rust, vaak kleinere klassen etc., dit zijn allemaal dingen die betaald ( moeten ) worden. Een groot deel van die prijs wordt met staatsgeld betaald.

Natuurlijk heb je hier meer ruimte, zoals je in elk dorp in Israel meer ruimte hebt dan in de stad (geld voor elk land ter wereld neem ik aan). Dat beinvloed het geluk van de mensen zeker, ben ik helemaal met je eens. Maar dat wordt niet door de staat betaald. Vandaag de dag krijgen de jishuvim zelf geen of nauwelijks subsidie van de staat. Daarbij, betalen de bewoners 4 verschillende soorten taxes, terwijl je in de stad 1-2 betaald. Meer rust is ook waar, en zeker ook een punt wat het geluk van de mensen vergroot. Is echter ook niet iets waar de staat voor betaald. Niemand heeft meer rust door het hek (on the contrary, maar dat is een ander verhaal) en niemand wil het hek. Men heeft hier meer rust omdat je nou eenmaal in een jishuv van tientallen of enkele honderden families meer rust hebt dan in een stad met honderden duizenden families. Ook dat is iets waar de staat niet voor betaald en wat niks met geld te maken heeft, behalve dat hoe minder mensen er wonen, hoe meer tax betaald wordt.
E.T.
Veteran
Veteran

Next

Return to Politiek Israel