The world has to know Jews are not Zionists, Zionists are no

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby gerrit_be » Thu Apr 05, 2007 2:35 am

E.T. wrote:
gerrit_be wrote:Waarom werd overigens Uganda overwogen voor de joodse staat? Had dit een bepaalde historische reden of eerder praktische redenen?

Praktische redenen. Het is een van de redenen dat ik Herzl niet als Zionist beschouw. Hij wou het probleem van antisemitisme in de wereld oplossen. Een van de manieren die hij bedacht was dat als alle Joden op 1 plaats zouden zitten, en dus verder niemand meer 'storen', het antisemitisme de wereld uit zou zijn. Uganda leek hem een handige plaats hier voor. Overigens, dit was zijn tweede plan. Het eerste was dat alle Joden zich zouden bekeren tot het christendom om op die manier een eind te maken aan antisemitisme. Beide ideeen werden echter niet geaccepteerd door de Joden, die unlike him, om Zionistische redenen juist in Israel de Joodse staat wouden oprichten.

Puur uit interesse, maar waarom werden precies Uganda en Argentinie overwogen? Was er enige link tussen het Joodse volk en die locaties of koos hij op willekeurige basis de locaties die werden voorgesteld?
gerrit_be
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Apr 05, 2007 8:16 am

gerrit_be wrote:Puur uit interesse, maar waarom werden precies Uganda en Argentinie overwogen? Was er enige link tussen het Joodse volk en die locaties of koos hij op willekeurige basis de locaties die werden voorgesteld?

Waar las je dat Argentinie overwogen werdt?
Er is geen enkel verband tussen Uganda en het Joodse volk. Dat is nou precies waarom ik schrijf dat ik Herzl geen Zionist vind. Het is gewoon ver genoeg van de antisemitische wereld die Herzl kende (Europa) om de mogelijkheid te bieden (in zijn ogen) dat als alle Joden daar zitten er geen antisemitisme meer is.
E.T.
Veteran
Veteran

Previous

Return to Politiek Israel