Israel, minder seculair dan je dacht

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Israel, minder seculair dan je dacht

Postby E.T. » Thu Nov 22, 2007 4:03 pm

Volgens een recent poll staat het aantal seculairen in Israel op slechts 20%.
Ca. 47% van de bevolking beschrijft zichzelf als masoratie*, en de rest (33%) zijn orthodox.

Volledige poll: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3474423,00.html

* masoratie is de Israelische beschrijving voor mensen die niet volledig orthodox leven, maar zich wel aan een gedeelte van de orthodoxe verplichtingen houden en de Joodse tradities respecteren en as such accepteren.
E.T.
Veteran
Veteran

Re: Israel, minder seculair dan je dacht

Postby Hans & Malie » Thu Nov 22, 2007 5:40 pm

E.T. wrote:Volgens een recent poll staat het aantal seculairen in Israel op slechts 20%.
Ca. 47% van de bevolking beschrijft zichzelf als masoratie*, en de rest (33%) zijn orthodox.

Volledige poll: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3474423,00.html

* masoratie is de Israelische beschrijving voor mensen die niet volledig orthodox leven, maar zich wel aan een gedeelte van de orthodoxe verplichtingen houden en de Joodse tradities respecteren en as such accepteren.

Sinds wanneer hou jij je bezig met polls?....die waren toch van nature onbetrouwbaar?... :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu Nov 22, 2007 6:06 pm

Hans & Malie wrote:Sinds wanneer hou jij je bezig met polls?....die waren toch van nature onbetrouwbaar?...

Als je ooit mijn mening echt gelezen had i.p.v. alleen te kijken op welk woord je kan afkraken of te redeneren op "zo'n iemand moet toch die en die opinie hebben", had je zelf het antwoord geweten op deze vraag.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Nov 23, 2007 7:08 am

E.T. wrote:
Hans & Malie wrote:Sinds wanneer hou jij je bezig met polls?....die waren toch van nature onbetrouwbaar?...

Als je ooit mijn mening echt gelezen had i.p.v. alleen te kijken op welk woord je kan afkraken of te redeneren op "zo'n iemand moet toch die en die opinie hebben", had je zelf het antwoord geweten op deze vraag.

Dat zou kunnen zijn waren het niet dat ik je altijd en immer polls naar het rijk der fabelen heb zien schrijven..ik heb jou mening inzaken polls op diverse forums door de jaren heen kunnen volgen...en vooral die van bv de Ha'Aretz verachte je zeer..immers,iemand die daar op af ging,of het enkel maar aanhaalde in een topic,moest wel erg ultra links zijn en dus niet in jou " discussie plaatje " passen in dat bewuste topic... :wink: ...dus..met het " afkraken " [ dat je daar nog steeds mee werkt ] heeft het geen doen..maar soms komt je verleden op een ander forum je in je ass bijten als je niet consequent achter je eerder geschreven opvattingen en meningen kunt blijven staan.... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Fri Nov 23, 2007 8:44 am

Hans & Malie wrote:..ik heb jou mening inzaken polls op diverse forums door de jaren heen kunnen volgen...

Kon je inderdaad, jammer dat je het niet gedaan hebt :-). Dan had je misschien geweten hoe ik er over denk.
Anyway, as usuall, I'm not the topic. So...

..maar soms komt je verleden op een ander forum je in je ass bijten als je niet consequent achter je eerder geschreven opvattingen en meningen kunt blijven staan....

It's ok. Mijn opinie over polls is niet veranderd, en ik sta volledig achter wat ik hier over geschreven heb, ongeacht waar. Ik sta alleen niet achter wat jij denkt dat ik denk of hoe jij interpreteerd wat ik schrijf :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Nov 23, 2007 9:45 am

E.T. wrote:Mijn opinie over polls is niet veranderd, en ik sta volledig achter wat ik hier over geschreven heb, ongeacht waar.

En dan nog kom je hier met een poll aanzetten :roll: ....maar omdat,zoals ontelbare keren geschreven,deze in jou ideoligisch plaatje valt is het een poll waardig om dan maar even te posten op een site waar veruit de meeste niet bekend zijn met jou opvattingen over het gegeven polls... :roll: :lol: :lol: :lol:

If anything?..het laat dus alleen zien wat doorgaans je drijfveer op een forum is,niks mis mee natuurlijk,maar blijf gewoon eerlijk over het geheel...voor Klaas Vaak zijn we al tij oud.

En zoals gewoonlijk aan jou het laatse woord hierover...

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Fri Nov 23, 2007 1:04 pm

Hans & Malie wrote:een site waar veruit de meeste niet bekend zijn met jou opvattingen over het gegeven polls...

Ik plaats met plezier hier mijn mening over polls, als het iemand interesseert (for some reason, I seriously doubt that anyone gives a sh_t). Als het een serieus iemand hier interesseert hoor ik het wel :-).

...blijf gewoon eerlijk over het geheel...

As I said, mijn mening over polls (onveranderd de laatste 15 jaar) is blijkbaar een andere dan jij denkt. Maar jij zal wel -as usual- beter weten dan ik wat ik ergens over denk...8) .
E.T.
Veteran
Veteran

Postby zahav » Fri Nov 23, 2007 1:09 pm

betekent dat dat ik als niet gelovie maar wel respect hebbend voor Joodse tradities en me zelf minstens aan 1, dus een gedeelte van, de orthodoxe verplichtingen houdened tot de masoratie mag rekenen?

Maw een groot deel van die 47% zou je net zo makkelijk onder de seculieren kunnen plaatsen
zahav
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Nov 23, 2007 1:24 pm

zahav wrote:betekent dat dat ik als niet gelovie maar wel respect hebbend voor Joodse tradities en me zelf minstens aan 1, dus een gedeelte van, de orthodoxe verplichtingen houdened tot de masoratie mag rekenen?

I don't know. Het is moeilijk (vind ik tenminste) een exacte definitie er voor te geven. Als ik jouw definitie hier boven bekijk bijvoorbeeld, zou ik niet zeker zo iemand als masoratie beschouwen. Masoratie mensen zijn makkelijk te herkennen, maar moeilijk te definieren. Het zijn de mensen die door het jaar van alles doen wat tegenstrijdig is met de halacha, maar als er chas vechalila iemand overleden is je ze tegenkomt met baard en keppel. Het zijn de mensen die door het jaar niks met de halacha te maken hebben, maar op jom kippur vasten en naar sjoel gaan. Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.

Maw een groot deel van die 47% zou je net zo makkelijk onder de seculieren kunnen plaatsen

Als ik de poll goed begrijp was de vraag hoe ze zichzelf definieren. Ze willen zichzelf dus niet onder seculair zien en noemen zichzelf niet seculair of orthodox.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Fri Nov 23, 2007 11:05 pm

Israel is meer seculier dan de enquete aangeeft. Ik noem mezelf masortie omdat ik mijzelf als joods zie, maar de dingen die ik doe volgens de halacha zijn meer door traditie dan door geloof of overtuiging. We eten kosher, we steken kaarsen aan op shabbat, we moorden niet (tenminste niet op shabbat :wink:). Maarrrr..... we rijden auto op shabbat, maken licht op shabbat, ik zie de synagoge van binnen alleen op de hoge feestdagen en dan ook nog alleen in een reform sjoel. Ik zou hoogst beledigd zijn als iemand zou zeggen dat ik niet joods ben of leef, maar ik leef meer seculier dan orthodox, en voor veel orthodoxen ben ik gewoon seculier.

Je kan dezelfde enquete die je aanhaalt ook anders interpreteren. 33% van de joodse Israelische bevolking is orthodox en de rest dus niet. :twisted:
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Nov 24, 2007 11:23 am

Kachol Lavan wrote:Israel is meer seculier dan de enquete aangeeft. Ik noem mezelf masortie omdat ik mijzelf als joods zie, maar de dingen die ik doe volgens de halacha zijn meer door traditie dan door geloof of overtuiging. We eten kosher, we steken kaarsen aan op shabbat, we moorden niet (tenminste niet op shabbat :wink:). Maarrrr..... we rijden auto op shabbat, maken licht op shabbat, ik zie de synagoge van binnen alleen op de hoge feestdagen en dan ook nog alleen in een reform sjoel. Ik zou hoogst beledigd zijn als iemand zou zeggen dat ik niet joods ben of leef, maar ik leef meer seculier dan orthodox, en voor veel orthodoxen ben ik gewoon seculier.

Is het niet het belangrijkste hoe je je zelf voelt in het geheel...en dat wat een ander er van denkt je een worst [ graag kosher ] zijn moet?

Je kan dezelfde enquete die je aanhaalt ook anders interpreteren. 33% van de joodse Israelische bevolking is orthodox en de rest dus niet. :twisted:

Tja..en met gezinnen die doorgaans talrijker zijn zal dat enkel maar groeien..niks mis mee..tis per slot van rekening een Joodse staat..toch ?...of zijn daar ook weer 1000 verschillende opvatingen over?..binnen groene lijn..buiten groene lijn..klein Israel..stegiem..wel Mesiag..geen Mesiag.
Ik persoonlijk vindt zulke polls 'n waste of time and energy... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Guest » Sat Nov 24, 2007 1:04 pm

Het is natuurlijk ook de vraag wie de vragen van de poll opgesteld hebben en hoe ze opgesteld zijn.
Y-net heeft het opgesteld? Mijn Hebreeuws is te slecht om het allemaal te lezen.
De vraag is dus hoe representatief is de man of vrouw die de poll opgemaakt heeft?

Jim Hasenaar
Guest

Postby Kachol Lavan » Sat Nov 24, 2007 2:23 pm

Hans & Malie wrote:Tja..en met gezinnen die doorgaans talrijker zijn zal dat enkel maar groeien..niks mis mee..tis per slot van rekening een Joodse staat..toch ?...of zijn daar ook weer 1000 verschillende opvatingen over?..binnen groene lijn..buiten groene lijn..klein Israel..stegiem..wel Mesiag..geen Mesiag.
Ik persoonlijk vindt zulke polls 'n waste of time and energy... :wink:

~ Hans ~

Voor mij is Israel een staat voor joden. Niet een joodse staat.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Nov 24, 2007 11:26 pm

Kachol Lavan wrote:Israel is meer seculier dan de enquete aangeeft.

Sorry for saying, maar je maakt me aan het lachen. Je noemt jezelf masoratie, beschrijft een levenswijze die in Israel als masoratie beschouwd wordt (tenzij je het onder een van de andere stromingen plaats die hier niet genoemd zijn), maar het lijkt wel of je bang bent Israel te bekijken als een staat waar de seculairen in de minderheid zijn.

Dat ik iemand met jouw levenswijze als seculair beschouw, veranderd niet dat het een masoratie manier van leven is.

Je kan dezelfde enquete die je aanhaalt ook anders interpreteren. 33% van de joodse Israelische bevolking is orthodox en de rest dus niet.

Is geen kwestie van anders interpreteren, is gewoon wat er staat.
Het lijkt wel of niet orthodoxen angstig zijn voor de resultaten van deze poll om een of andere reden.
Let's be clear, nergens beweerd deze poll (of ik) dat de meerderheid van Israel orthodox is. Het enige wat je uit deze poll kan leren wat dat betreft is, dat de meerderheid van Israel gelovig is, en waarde hecht aan Joodse tradities. That's about all if you ask me, maar that's interesting enough.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Sun Nov 25, 2007 3:45 am

Als jullie ven verder in deze site bladeren, waar dus deze poll vandaan komt, leer je dat de religiueze bevolking erg snel groeit vanwege het grote aantal kinderen (7.2 gemiddeld). ook kun je in de polls lezen dat dit tegelijkertijd de grootste gesteunde bevolkingsgroep is die gesteund wordt door de overheid en dat het dan ook gaat om de papa's die de hele dag torah lezen en geen reet uitvoeren en dus fininciele steun nodig hebben.
Een andere pol, nog mooier laat zien datdeze groep ook de minste economische contributie heeft, maar wel de grootste sociale eisen (qua steun) heeft.

Polls zijn leuk, zei Peres eens. Maar je moet het met parfum vergelijken: het geeft even een leuk gevoel maar verdwijnt snel in de lucht. En het geheim van parfum is dat je het moet ruiken, niet drinken trouwens. Zegt Peres.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Nov 25, 2007 9:11 am

siempie wrote:leer je dat de religiueze bevolking erg snel groeit vanwege het grote aantal kinderen (7.2 gemiddeld). ook kun je in de polls lezen dat dit tegelijkertijd de grootste gesteunde bevolkingsgroep is die gesteund wordt door de overheid en dat het dan ook gaat om de papa's die de hele dag torah lezen en geen reet uitvoeren en dus fininciele steun nodig hebben.

Hoe veranderd dit (ook al zou het kloppen) op welke manier dan ook wie masoratie is of niet?

Een andere pol, nog mooier laat zien datdeze groep ook de minste economische contributie heeft, maar wel de grootste sociale eisen (qua steun) heeft.
Tja, we lezen cijfers die we niet leuk vinden dus laten we even de orthodoxen aanvallen :-). What else is new...

Polls zijn leuk, zei Peres eens. Maar je moet het met parfum vergelijken: het geeft even een leuk gevoel maar verdwijnt snel in de lucht.

Heeft hij gelijk in. Neem bijvoorbeeld een poll hier over van ca. 3 jaar geleden. Daar waren de seculairen nog 35%, en nu is die poll helemaal in de lucht verdwenen en zijn er nog maar 22% over :D.
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Politiek Israel