Misschien interessant?

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Misschien interessant?

Postby E.T. » Thu Jun 26, 2008 9:12 am

Politieke discussies die voorkomen naar aanleiding van verschillende threads, zijn vaak lang, onduidelijk (omdat er over verschillende dingen door elkaar gesproken wordt), en soms heftig. Dit lijkt mij geldig voor zowat elke vorm van politieke discussie, of het nou over orthodoxie, het Joods zijn van de staat, of terreur issues gaat.

Enkele jaren geleden nam ik een groepje DF leden mee op een tour door Jehuda veShomron. Ik geloof niet dat hun mening hier door veranderde, dat was ook de bedoeling niet. Maar ik denk wel dat ze daarna beter begrepen waar ze over spraken, en ook de andere kant beter konden begrijpen.

Nou stelde Siempie hier al een paar keer voor om te ontmoeten om zo'n discussie in-real-life te houden i.p.v. met lange berichten enz.

Is hier iemand die geinteresseert is om daar een iets groter groepje van te maken? Gewoon rond de tafel te zitten, de meningen van anderen aanhoren, er misschien wat van leren, er over discussieren, enzovoort?

Ik schreef over die tour in Yesha destijds, omdat het me leuk (en handig) lijkt het te combineren. Bijvoorbeeld eerst een tour van een paar uur, en dan 'rond de tafel' zitten praten. Is natuurlijk geen must. Zo'n ontmoeting kan even makkelijk in elke stad in het land gehouden worden. Maar is hier iemand (behalve Siempie), ongeacht met welke politieke view die in zoiets geinteresseerd zou zijn?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby nienke » Thu Jun 26, 2008 10:31 am

JA!
nienke
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Thu Jun 26, 2008 1:08 pm

Lijkt me wel wat (zolang het bij discuseren blijft en niet op een handgemeen uitdraait). :lol:
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jun 26, 2008 1:20 pm

Kachol Lavan wrote:Lijkt me wel wat (zolang het bij discuseren blijft en niet op een handgemeen uitdraait). :lol:

Zal mijn wapens thuis laten ;-).

Nienke en K&L, bedankt voor jullie interesse.
Nu de vraag, welke van de 2 mogelijkheden hebben jullie liever. Eerst tour, en daarna 'rond de tafel', of gewoon ergens in de stad een restaurantje?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Thu Jun 26, 2008 2:19 pm

E.T. wrote:
Kachol Lavan wrote:Lijkt me wel wat (zolang het bij discuseren blijft en niet op een handgemeen uitdraait). :lol:

Zal mijn wapens thuis laten ;-).

Nienke en K&L, bedankt voor jullie interesse.
Nu de vraag, welke van de 2 mogelijkheden hebben jullie liever. Eerst tour, en daarna 'rond de tafel', of gewoon ergens in de stad een restaurantje?

Voor mij hoeft de tour niet. Ik heb er genoeg rondgebanjerd in miluim.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Primus » Thu Jun 26, 2008 3:29 pm

Ik heb hier ook wel interesse in!
In tegenstelling tot Kochol Lavan, ben ik nog niet in dit landsdeelgeweest, en ben er zeker niet mee bekend alsmede niet met de leefwijze van de bewoners. Dus als er meer mensen in zijn voor de tour die je aanbied, doe ik daar ook graag aan mee.
Primus
Active Member

Postby nienke » Thu Jun 26, 2008 3:35 pm

Ik ben opzich ook wel geinteresseerd in de tour, maar misschien stomme vraag voor je, is het veilig (en nu niet zeggen dat het overal nooit 100% veilig is, je weet wat ik bedoel.. :D )?
nienke
Veteran
Veteran

Postby Primus » Thu Jun 26, 2008 3:36 pm

ben blij dat jij het vraagt Nienke... zat zelf ook wel een beetje met die gedachte te spelen namelijk...
Primus
Active Member

Postby siempie » Thu Jun 26, 2008 4:00 pm

ik ken de omgeving maar wil het graag via jouw ogen eens zien.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jun 26, 2008 6:01 pm

nienke wrote:Ik ben opzich ook wel geinteresseerd in de tour, maar misschien stomme vraag voor je, is het veilig (en nu niet zeggen dat het overal nooit 100% veilig is, je weet wat ik bedoel.. :D )?

Fair enough :-).

Kijk, je zal niet van me horen dat er nul kans is dat er iets gebeurd. However men rijdt hier elke dag, honderden auto's elke kant op, en niemand die er een speciaal gevaar in ziet.
Ik zeg het volgende niet om je te overtuigen, maar gewoon omdat ik het zo voel en ken: Het is hier niet minder veilig dan waar dan ook in het land*.

Kan je van te voren beloven dat als er de afgesproken dag speciale hatraot zijn voor de omgeving of wegen, ik het van te voren laat weten en we indien nodig uitstellen.
Beloof ook van te voren dat we ons beperken tot normale wegen, en niet in het bijzonder het gevaar gaan opzoeken of zo (stille valleys e.d.).

* Btw als je het nog veiliger wil maken, plak je een grote TV op de motor kap :-). De kans op terreur is dan nog kleiner, maar on the other hand de kans dat je onze jishuv binnen komt ook ;-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby carlos » Thu Jun 26, 2008 6:09 pm

.

* Btw als je het nog veiliger wil maken, plak je een grote TV op de motor kap :-). De kans op terreur is dan nog kleiner, maar on the other hand de kans dat je onze jishuv binnen komt ook ;-).[/quote]

na het dood schieten van de reuters journalist is een grote TV op de motorkap niet meer veilig maar trek meer aan .
een goede tip NIET doen.het is de journalisten afgeraden om het te doen .
als er genoeg mensen zijn voor de tour ik ga graag mee.en er kunnen drie mensen is de auto mee rijden .
en kan ik siempie een cola aanbieden . :lol:
carlos

Postby E.T. » Thu Jun 26, 2008 6:48 pm

carlos wrote:een goede tip NIET doen.

Het was een grapje hoor :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby robin » Thu Jun 26, 2008 7:00 pm

ben hier ook wel in geinteresseerd maar dan alleen als ik net eens in Israel ben natuurlijk :wink:
robin
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jun 26, 2008 7:24 pm

robin wrote:ben hier ook wel in geinteresseerd maar dan alleen als ik net eens in Israel ben natuurlijk :wink:

When is that?

En voor de anderen: Voor het overgaan naar tachles plennen, aan nemen dat vrijdag de gemakkelijkste dag is voor iedereen, of kan het ook op een door de weekse dag (de tour moet natuurlijk in daglicht zijn)?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby robin » Thu Jun 26, 2008 7:49 pm

Kan ik nooit van te voren zeggen, het is meestal nogal "spontanik" :wink:

Ik zie wel wanneer er een datum wordt vastgelegd, eventueel zorg ik ervoor dat ik dan ter plekke kan zijn.
Thx.
robin
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Thu Jun 26, 2008 9:28 pm

Als iedereen een tour wil ben ik ook wel over te halen. Ik weet niet wanneer je dit van plan bent maar ik ben van 10 tot 25 Juli op vakantie.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jun 26, 2008 10:04 pm

Kachol Lavan wrote:Als iedereen een tour wil ben ik ook wel over te halen. Ik weet niet wanneer je dit van plan bent maar ik ben van 10 tot 25 Juli op vakantie.

Zit te plennen (route enz), maar wacht op jullie antwoord betr. dag in de week.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Primus » Thu Jun 26, 2008 10:39 pm

Wat mij betreft is vrijdag het fijnst inderdaad ivm werk, ik neem aan voor de meeste van ons eigenlijk. Echter kan ik evt wel flexibel zijn als het niet anders lukt. Leuk initiatief, lijkt me erg interresant.
Primus
Active Member

Postby Hans & Malie » Fri Jun 27, 2008 8:25 am

Gewoon maar een algemene vraag:

Wat zal het houden van een " veredelde persoonlijke sightseeing tour " in the Westbank veranderen aan de feiten die op tafel liggen ?.

Of is het: " Kijk eens hoe mooi wij hier wonen,wil jij dat ook niet? " een " zieltjes win " trip dus zogezegd want de reden waarom men er woont is uit den treure vast gelegd reeds over de jaren... :wink: ..want wat kan zo'n tour dan nog veranderen aan de feiten anders dan het te rechtvaardigen via het het gevoel van een stads jongen die de wijde ruimte in gaat ..ti'eol snatie? :wink:

En dan heb ik het gemakshalve nog maar niet over de " discussie " die dan zal volgen... :wink: ...die hebben we,oa hier,in de achter ons liggende jaren [en de komende jaren] al duizenden malen gevoerd in alle mogelijke vormen en uitvoeringen zonder dat daar ooit onderling iets constructiefs uit voort gekomen is welke kant op dan ook :wink:

Enuuh..volgens mij wordt zo'n trip pas de moeite waard als je daarna in een auto van een palestijn stapt en dan een tour maakt en een afsluitend gesprek houd..dan pas kun je je een totaal beeld vormen..toch?

En net zo min dat ik persoonlijk de behoefte heb om bij een palestijn in zijn auto te stappen,of hem te laten spreken,om te weten hoe zijn dagelijkse leven er ongeveer uit ziet heb ik de behoefte om bij een settler een rondtrip te maken om weten hoe mooi hij daar woont in de heuvels en waarom hij daar blijven moet/wilt... :wink:..dat is allemaal wel bekend..maar zal dat wat veranderen aan de feiten zoals ze zijn vroeg ik me af.

Het topic opend met " Misschien interessant "...inderdaad kan een tripje Westbank een fijne dag met mooie plaatjes op leveren..dagje uit dus..en in dat daglicht,onder begeleiding van ET het DF lid,een waardevolle fijne dagtrip zijn..voor fact finding onder leiding van een reactionaire ideologische settler,ook ET in dit geval dus,eenzijdig helaas want het komt helaas altijd weer neer,in elke discussie hierover,op de fundamentalistische opvatting dat G#D het land gegeven heeft...

Affijn...dacht maar wat hardop.... :lol: :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Fri Jun 27, 2008 1:00 pm

Tov, na per pm antwoord gekregen te hebben van de meeste geinteresserden betr. de dag, wil ik het volgende voorstellen (dit is maar een voorstel, als iemand het liever anders heeft feel free to say so):

Maandag, 7 juli.
Beginnen rond 13:00 uit Jerushalaim, en eindigen rond 18:00 bij B.G. airport (dit voor wie met de trein wil komen, hoeven anders natuurlijk niet naar het vliegveld zelf).

Om het makkelijker te maken met praten onderweg en ook om niet prettige gevoelens op onbekende wegen te vermijden, kan dit volgens mij met 1 auto (heb 6 plaatsen behalve chauffeur, as for now is dit genoeg).

Ik heb voor mezelf ook punten geschreven waar we langs rijden, waar het de moeite waard is even te stoppen enz. Als jullie ook deze informatie willen laat dan even weten.

Op deze manier kan men dan met de trein naar Jerushalaim komen, eventueel met taxi even naar de uitgang van de stad, waar we samen verder gaan. Op de terugweg breng ik jullie dan naar het vliegveld voor de trein terug.

What do you think?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Fri Jun 27, 2008 6:37 pm

Hans & Malie wrote:Gewoon maar een algemene vraag:

Wat zal het houden van een " veredelde persoonlijke sightseeing tour " in the Westbank veranderen aan de feiten die op tafel liggen ?.

Of is het: " Kijk eens hoe mooi wij hier wonen,wil jij dat ook niet? " een " zieltjes win " trip dus zogezegd want de reden waarom men er woont is uit den treure vast gelegd reeds over de jaren... :wink: ..want wat kan zo'n tour dan nog veranderen aan de feiten anders dan het te rechtvaardigen via het het gevoel van een stads jongen die de wijde ruimte in gaat ..ti'eol snatie? :wink:

En dan heb ik het gemakshalve nog maar niet over de " discussie " die dan zal volgen... :wink: ...die hebben we,oa hier,in de achter ons liggende jaren [en de komende jaren] al duizenden malen gevoerd in alle mogelijke vormen en uitvoeringen zonder dat daar ooit onderling iets constructiefs uit voort gekomen is welke kant op dan ook :wink:

Enuuh..volgens mij wordt zo'n trip pas de moeite waard als je daarna in een auto van een palestijn stapt en dan een tour maakt en een afsluitend gesprek houd..dan pas kun je je een totaal beeld vormen..toch?

En net zo min dat ik persoonlijk de behoefte heb om bij een palestijn in zijn auto te stappen,of hem te laten spreken,om te weten hoe zijn dagelijkse leven er ongeveer uit ziet heb ik de behoefte om bij een settler een rondtrip te maken om weten hoe mooi hij daar woont in de heuvels en waarom hij daar blijven moet/wilt... :wink:..dat is allemaal wel bekend..maar zal dat wat veranderen aan de feiten zoals ze zijn vroeg ik me af.

Het topic opend met " Misschien interessant "...inderdaad kan een tripje Westbank een fijne dag met mooie plaatjes op leveren..dagje uit dus..en in dat daglicht,onder begeleiding van ET het DF lid,een waardevolle fijne dagtrip zijn..voor fact finding onder leiding van een reactionaire ideologische settler,ook ET in dit geval dus,eenzijdig helaas want het komt helaas altijd weer neer,in elke discussie hierover,op de fundamentalistische opvatting dat G#D het land gegeven heeft...

Affijn...dacht maar wat hardop.... :lol: :wink:

~ Hans ~

Bang om van je mening af te vallen? Ik ben van mening dat de Palestijnse kant van de zaak voldoende belicht wordt in alle media die er zijn. Misschien ook eens leuk om de andere kant te zien?

Het is maar een voorstel. Je hoeft niet mee....
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Jun 28, 2008 4:56 am

Ik ben niet bang om van en mening af te vallen als daar en goede reden voor zou zijn...in dit geval is mijn mening meer dan bekend en ruim beschreven over de jaren heen.... :wink:

Zoals ik schreef:..een leuke dagtrip om eens buiten de stad te zijn...maar verder eenzijdig als fact finding...maar dat is maar mijn persoonlijke mening.... :wink: ..wat zal je ontdekken wat je al niet wist?...dus..zoals ik schreef en met alle respect,hij en z'n kornuiten wonen er mooi,maar veranderd dat wat aan de feiten vroeg ik me af als je daar kijken gaat als bevestiging...een leuk dagje uit in de heuvels dus.

En ook schreef ik dat ik niet bijster geinteresseerd was in de zijde van de palestijn omdat ik ook die van binnen en buiten ken.

Eens las ik ergens,en zonder verdere bijbedoelingen :

"...Je kunt een varken het beste pak aan trekken wat je kopen kunt...het manieren leren door en top coach...volhangen met de mooiste sieraden en 't het beste voedsel verstrekken door top chefs...maar aan het einde van de dag blijft het een varken...."

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby carlos » Sat Jun 28, 2008 5:28 am

Hans & Malie wrote:Ik ben niet bang om van en mening af te vallen als daar en goede reden voor zou zijn...in dit geval is mijn mening meer dan bekend en ruim beschreven over de jaren heen.... :wink:

Zoals ik schreef:..een leuke dagtrip om eens buiten de stad te zijn...maar verder eenzijdig als fact finding...maar dat is maar mijn persoonlijke mening.... :wink: ..wat zal je ontdekken wat je al niet wist?...dus..zoals ik schreef en met alle respect,hij en z'n kornuiten wonen er mooi,maar veranderd dat wat aan de feiten vroeg ik me af als je daar kijken gaat als bevestiging...een leuk dagje uit in de heuvels dus.

En ook schreef ik dat ik niet bijster geinteresseerd was in de zijde van de palestijn omdat ik ook die van binnen en buiten ken.

Eens las ik ergens,en zonder verdere bijbedoelingen :

"...Je kunt een varken het beste pak aan trekken wat je kopen kunt...het manieren leren door en top coach...volhangen met de mooiste sieraden en 't het beste voedsel verstrekken door top chefs...maar aan het einde van de dag blijft het een varken...."

~ Hans ~

zo jij gaat niet mee ,als ik goed begrijp?? :lol:
carlos

Postby Hans & Malie » Sat Jun 28, 2008 5:56 am

Als het wat zou veranderen zal ik als eerste voorin de bus zitten en de hele trip,kompleet met diner,voor iedereen uit mijn eigen zak betalen... :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby carlos » Sat Jun 28, 2008 6:09 am

Hans & Malie wrote:Als het wat zou veranderen zal ik als eerste voorin de bus zitten en de hele trip,kompleet met diner,voor iedereen uit mijn eigen zak betalen... :wink:

ja oke maar je kan ook de anderen kant aan horen . ik krijg deze dagen ook veel te horen van de anderen kand van het verhaal. ik zal ook niet bekeren hoor :lol:
en wordt uitgenodigd in hun huizen en echt niet alles is zo als sommigen er over denken.je kan daar echt nog versteld van komen te staan. je kan er wel eens voor open staan.en veranderen ?ja dat doe het niet maar mischien wat meer respekt .
en bij dezen ik zorg voor de versnaperingen en drinken koscher natuurlijk. :lol: :lol:
Last edited by carlos on Sat Jun 28, 2008 6:48 am, edited 1 time in total.
carlos

Postby elia » Sat Jun 28, 2008 6:32 am

leuk! interessant! wanneer gaan we???
elia
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Jun 28, 2008 8:20 pm

Heb de mensen die interesse toonden op deze thread een pm gestuurd. Indien nog iemand geinteresseerd is of iemand deze pm niet ontvangen heeft, schrijf het dan even hier.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Sat Jun 28, 2008 9:56 pm

Als Siempie komt ga ik wel mee :) Nee even serieus; wie A zegt moet ook B zeggen dus ik wil wel mee, maar die datum is voor mij moeilijk, de 8e is wel te doen . (maandagen zijn mij langste werkdagen :) )
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby carlos » Sun Jun 29, 2008 12:18 pm

Suzanne wrote:. (maandagen zijn mij langste werkdagen :) )

daaron juist :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
ben je daar ook weer vanaf. :oops:
carlos

Postby E.T. » Sun Jun 29, 2008 1:22 pm

Wederom de geinteresseerden een pm gestuurd met nieuwe datum. Indien iemand hem niet ontvangen heeft even toeteren.
E.T.
Veteran
Veteran

Next

Return to Politiek Israel