Scheiding van Kerk en Staat

Plaats hier je vraag, antwoord, standpunt t.o.v. de, Israelische politiek.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Moeten kerk en staat losgekoppeld worden

Ja,met bepaalde garanties
6
35%
Ja,zonder garanties.
10
59%
Nee,kerk en staat moeten samen blijven
1
6%
Maakt mij niet uit
0
No votes

Total votes : 17

Postby E.T. » Sun Aug 10, 2008 6:48 pm

johanb wrote:Waarom wel religie en staat scheiden? Simpelweg omdat dit beter is voor de economie van dit land. Wanneer we met shabat de bus of de trein kunnen pakken, af en toe kunnen winkelen (in nederland de koopzondag), het vliegtuig kunnen pakken, uit eten kunnen gaan, etc., etc. Zal dit een flinke impuls betekenen voor de werkgelegenheid en zullen we er met z'n allen een dikkere portemonee overhouden. Dan zal het voor velen ook niet meer nodig zijn om maar liefst 6 dagen per week van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te werken. :twisted:

Inderdaad, dan zullen vele arme mensen zelfs 7 dagen per week zich rot moeten werken (kijk eens naar de arme employees van ACE sinds ze open zijn op shabbat, en vertel me dat dat je nou echt iets positiefs lijkt).

Verder, in de meeste landen ter wereld zijn de winkels 1 dag per week dicht. Geen haan die er naar kraait. Natuurlijk hebben hier de orthodoxen de schuld, maar zou het je ook storen als er bepaald zou worden dat van nu af aan alles op woensdag dicht is i.p.v. op zaterdag? Zou dat je een beter gevoel geven? Tachles, genoeg dingen in Israel open op shabbat waardoor je bijna alles kan doen wat je hier schreef, dus ik zie het probleem niet zo.

siempie wrote:Nadat het minsiterie van religieuze zaken was gesloten, heeft deze premier het wer tot leven geroepen. Niet omdat we het nodig hebben, maar omdat hij de politieke steun nodig had. Maar een van de staartjes van dit muisje is het volgende: Onze zoon is nu in het leger. Hij zit een gevecjtseenheid en komt eens in de 3 weken naar huis. Zijn soldij bedraagt 560 shekel per maand. Iemand van zijn leeftijd die dankzij de politieke deals Torah leert ipv leger te doen, krijgt tussen de 1400 en 1800 shekel per maand. Dat heet economie.

a. Wat heeft dit in vredesnaam met het ministerie van religieuze zaken te maken?
b. Even afgezien van wat ik zelf vind van dit onderwerp, het leger zou het niet aankunnen als alle orthodoxen zich morgen zouden melden (turned ze dan ook dagelijks down). Om maar een klein voorbeeld te noemen wat jij aanbracht, de onkosten die het leger zou hebben om alle religieuzen in dienst te hebben is miliarden. Veel meer (per soldaat) dan de bedragen waar je hier over praat.

Anyway, dit alles is -met alle respect voor je zoon- geen economisch issue. Het is een politeke sociaale vraag. Nothing more than that.

Omdat te kunnen betalen heeft men besloten dat invaliden, oude van dagen, kankerpatienten etc. het maar met wat minder moeten doen, want de premier heeft zijn politiek steun nodig.

Beetje demagogisch het zo te schrijven. Ten eerste omdat de onkosten van dit ministerie rustig bleven door bestaan ook na zijn opheffing (werdt alleen verplaatst van ministerie), en ten tweede omdat je dat dan van alles kan zeggen. Het 80ste verjaardagsfeestje van Shimon Peres, zeker de reden dat dat kanker patienten dood gaan? Sorry man, dat alles wat orthodox is je irriteert is niet nieuw, maar at least try to keep it real?

De clou is dat het publiek dat minder krijgt altijd heeft gediend en gewerkt ...

Siempie, even een serieus vraagje. Van de 100% Israelische jongeren die niet in het leger dienen, zijn er ca. 11% orthodox.
Waarom is er nooit iets van je te lezen over die andere 89%?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby kuifje » Sun Aug 10, 2008 9:43 pm

E.T. wrote:Inderdaad, dan zullen vele arme mensen zelfs 7 dagen per week zich rot moeten werken (kijk eens naar de arme employees van ACE sinds ze open zijn op shabbat, en vertel me dat dat je nou echt iets positiefs lijkt).

Als werknemers van ace accepteren om 7 dagen per week te werken, dan is dat hun eigen probleem.
Ik heb echter alleen een aantal punten willen noemen, waarvan ik denk dat het de economie zou kunnen stimuleren. Een scheiding van staat en religie is dan wel noodzakelijk. :twisted:
kuifje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Aug 10, 2008 10:18 pm

johanb wrote:Als werknemers van ace accepteren om 7 dagen per week te werken, dan is dat hun eigen probleem.

Niet echt. Ze hebben geen keus. Niet echt netjes om dan te zeggen "dat is hun eigen probleem".

Ik heb echter alleen een aantal punten willen noemen, waarvan ik denk dat het de economie zou kunnen stimuleren. Een scheiding van staat en religie is dan wel noodzakelijk.

Ik heb om eerlijk te zijn niet echt over het onderwerp nagedacht in economisch verband (ook niet al te uitvoerig in een ander verband ;-)). Zie in eerste instantie (beter gezegd: van de genoemde voorbeelden) niet echt hoe het de economie in Israel zou moeten verbeteren. Daartegen vrij makkelijk te zien hoe het enorm veel geld gaat kosten.
E.T.
Veteran
Veteran

Previous

Return to Politiek Israel