Hoe kan ik erachter komen of ik Joodse roots heb

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Hoe kan ik erachter komen of ik Joodse roots heb

Postby fatamorgana » Mon Oct 23, 2006 9:13 pm

Zoals sommigen misschien al weten ben ik druk bezig met het organiseren van mijn lange verblijf/emigratie naar Israel. Ik heb laatsten gehoord dat als je tot 7 generaties terug joodse verwanten hebt op Aliya kunt gaan.
Mijn vraag is dan, hoe kom ik er achter of ik dat heb. En heeft iemand er ervaring mee met dit uitzoeken? Of waar is geschreven dat ze daadwerkelijk joods zijn geweest?

gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Edale » Mon Oct 23, 2006 10:39 pm

De wet op terugkeer in Israel is een omgekeerde versie van het verdrag van Nurenberg, als een van je grootouders Joods was (dit is na te vragen bij de joodse gemeente als ze lid zijn geweest van een kerkgenootschap) dan kan je aliyah maken met alle rechten en plichten van nieuwe imigrant.
Edale
Veteran
Veteran

Re: Hoe kan ik erachter komen of ik Joodse roots heb

Postby pattipeilohy » Tue Oct 24, 2006 3:22 pm

fatamorgana wrote:Zoals sommigen misschien al weten ben ik druk bezig met het organiseren van mijn lange verblijf/emigratie naar Israel. Ik heb laatsten gehoord dat als je tot 7 generaties terug joodse verwanten hebt op Aliya kunt gaan.
Mijn vraag is dan, hoe kom ik er achter of ik dat heb. En heeft iemand er ervaring mee met dit uitzoeken? Of waar is geschreven dat ze daadwerkelijk joods zijn geweest?

gr Peter

Hallo,

Hoeveel jaren is 1 generatie.
pattipeilohy
Veteran
Veteran

Re: Hoe kan ik erachter komen of ik Joodse roots heb

Postby E.T. » Tue Oct 24, 2006 5:27 pm

pattipeilohy wrote:
Hoeveel jaren is 1 generatie.

Het gaat niet volgens aantal jaren, maar zoals Edale schreef volgens generaties. Een generatie for this matter is een persoon. Als een van je ouders, of 1 generatie eerder, dus groot ouders Jood is, val je onder de wet van terugkeer ook al ben je zelf niet Joods. That's it, verder terug valt voor zover ik weet niet onder die wet.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Tue Oct 24, 2006 8:47 pm

Edale wrote:(dit is na te vragen bij de joodse gemeente als ze lid zijn geweest van een kerkgenootschap)

Ehm welke Joodse gemeente? En hoe kan ik die bereiken?
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Oct 25, 2006 9:50 am

fatamorgana wrote:
Edale wrote:(dit is na te vragen bij de joodse gemeente als ze lid zijn geweest van een kerkgenootschap)

Ehm welke Joodse gemeente? En hoe kan ik die bereiken?

Als je weet waar je grootouders gewoond hebben kan je in die gemeente een uittreksel uit het bevolkingsregister krijgen. Als je grootouders voor de oorlog geboren zijn staat er op de gezinskaart van de betreffende persoon welke religie diegene aanhing.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby elia » Wed Oct 25, 2006 5:44 pm

precies, als een van je ouders of grootouders joods was kun je aliya doen, dus het gaat niet zo lang terug dat je zeven generaties geleden nog aliya kan doen, en meestal weten kinderen of kleinkinderen erg goed of een van hun (groot) ouders joods is en hoef je dat niet uit te zoeken hoor :)
elia
Veteran
Veteran

ALIYAH MAKEN,REACTIE VOOR FATAMORGANA

Postby racheli » Fri Oct 27, 2006 7:09 pm

SHALOM!
:D

Ik weet niet hoever je bent in je aliyah procedure. Zelf ben ik al een tijdje bezig,vnl. met verzamelen van info over mijn Joodse familie(van vaders kant,moeder niet Joods). Ik heb erg veel dokuemten,veel opgevraagd via gemeente en bijvoorbeeld op gezinskaarten van personen in A'dam staat de religie wel vermeld(Ned.isr.=Joods)maar op aktes weer niet(zoals overlijdensakte),in Belgie(waar mijn opa heeft gewoond)ook niet. Toch kan ik aantonen dat mijn vader Joods is en dus ook (over)grootouders.
Ik zoek veel op internet(bijv. digitaal Joods monument en omdat ik eea al wist over lot familie(meer dan 80% vermoord in kampen)heb ik ook veel sites van die kampen benaderd en info gekregen.Ook Rode Kuris kan veel voor je doen en ik heb vanwege die kampen ook een zoekaktie gestart via International Tracking Service in Bad Arolsen,Duitsland waar ze nu veel archieven voor publiek hebben geopend.

Neem maar kontakt met me op als je wil en ik kan je nog meer vertellen.

Goed shabbes en prettig weekend,

Paul
racheli
Active Member

Postby simone » Wed Aug 08, 2007 5:09 pm

ik weet dat ik van Salomo Levi af stam en dat ik daardoor Joods bloed heb. Mijn ouders en grootouders zijn geen lid van een Joodse gemeente. Hoe weet ik nu of ik genoeg Joods bloed in me heb om Aliyah te kunnen maken?
Wij zijn trouwens nog helemaal aan het begin van onze 'zoektocht'
simone
Newby

Postby Hans & Malie » Thu Aug 09, 2007 7:03 am

Ik ben wel geen expert,en volgens sommigen geen recht van spreken heb daar ik geen lid van de club ben,maar je zult het toch bij de wortel moeten aanpakken.
In dat geval zul je toch een compleet overzicht moeten samenstellen van de familie stamboom,zover terug als mogelijk,en dan weer naar het heden terug werken en hopen dat je geen ' niet lid ' van de vrouwelijke kant tegen komt.....ik zie zelf geen andere oplossing...maar er zal vast wel een ' expert' langst komen om je te vertellen hoe het moet gevoed door een niet te beteugelen drang mij te moeten verbeteren als niet lid :wink:

Succes in ieder geval..en laat ook even weten hoe het loopt met de zoektocht zodat we ook weer info in het archief kunnen opslaan.

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby siempie » Thu Aug 09, 2007 2:03 pm

Ik stel voor dat je óf op het internet je familie namen nakijkt, óf dat je het NIK vraagt of er gechiedenis is aan te tonen over je familie.
Ook kun je naar Bet Hatfoetsot in Tel Aviv (nabij de universiteit) gaan. De computers daar hebben de naam elke joodse familiewortels te kunnen vinden.

Sukses.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Aug 09, 2007 2:21 pm

simone wrote:ik weet dat ik van Salomo Levi af stam en dat ik daardoor Joods bloed heb. Mijn ouders en grootouders zijn geen lid van een Joodse gemeente. Hoe weet ik nu of ik genoeg Joods bloed in me heb om Aliyah te kunnen maken?
Wij zijn trouwens nog helemaal aan het begin van onze 'zoektocht'

Ben het eens met wat Hans en Siempie schrijven, maar afgezien van dat. Je schrijft dat je grootouders geen lid zijn van de Joodse gemeente. Waarom vraag je ze het niet gewoon? Lid of geen lid, zij weten meer van hun achtergrond af dan 2 generaties verder neem ik aan. Ook al weten ze het misschien niet precies over zichzelf, logica wijze kunnen ze je wel verder helpen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby elia » Thu Aug 09, 2007 4:48 pm

het maakt op zich niet uit of je joods bent van je vaders of moeders kant om aliya te doen moet je kunnen bewijzen dat je een joodse grootouder hebt, volgens mij zelfs 100% joods dus niet via een dun lijntje terug gaande naar eva, of sara.
maar als iedereen zo verwoedt de familiestambomen uitpluist op joodse voorouders ( zo moeilijk is het toch niet te weten te komen of je een joodse opa of oma hebt?????) om aliya te doen, dan doe je toch gioer als je perse aliya wilt doen? of gaat het alleen om de rechten die je krijgt als je aliya doet? want geloof mij volgens mij zijn de rechten en voordelen die je krijgt als ole hadash het niet waard om zo'n zoektocht te doen.
elia
Veteran
Veteran

Postby simone » Thu Aug 09, 2007 5:05 pm

bedankt voor jullie reacties!!

mijn grootouders leven niet meer dus bij hen kan ik geen navraag doen. Om op jouw vraag/ opmerking terug te komen Elia..
Wat is gioer??
Ik weet van geen rechten en voordelen..

Wij willen erg graag naar Israël emigreren en ik dacht dat als je Joods bent dat het dan makkelijker zou zijn, vandaar..

iemand is ooit eens begonnen om een stamboom te maken van mijn moeders kant en kwam er toen achter dat ze van deze Salomo afstammen. En ik herrinner mij mijn moeders reactie nog.. Ik kan haar alleen niks meer vragen want zij leeft niet meer. mijn vader weet er weinig van..
simone
Newby

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen