Aliyah met partner van hetzelfde geslacht

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Benj81 » Wed Mar 21, 2007 12:39 pm

Estella wrote:Veel geluk met jullie nieuwe leven in Israel.
De kip met appelmoes staat altijd voor jullie klaar :D .

Dikke kus van je tante uit Jeruzalem

-----------------------------------------------------------------------------------
DANKJEWEL LIEVE SCHAT!!!

Wij zijn heel blij met je!! Bedankt voor al je heerlijke Hollandse kookkunsten, waaronder ook het draadjesvlees (hmmmm) en je Matbucha (ook al is koken niet je meest favoriete bezigheid) en je goede adviezen.

Heel veel liefs van je neefjes uit (momenteel) Haifa.

Dikke knuffel!!
Benj81
Veteran
Veteran

Postby Guest » Sun Mar 25, 2007 10:09 pm

Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen zijn.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Benj81 » Tue Apr 10, 2007 1:21 pm

Hallo Jim,

Dank je voor het navragen. Op dit moment heeft de sochnut nog geen beslissing genomen.

Hun machlakat hazaka'ut had mij laten weten dat de foto van de grafsteen niet voldoende was als bewijs voor het Joods-zijn van mijn grootvader. Ik meendet dat het voldoende was voor Aliyah als de persoon in kwestie 'Joods' was en niet per se 'Halachisch' Joods - maar dit geldt alleen voor de oleh zelf (bijvoorbeeld met reform- of liberale affiliatie). Dus als het gaat om een afstammeling, dan moet dit wel een afstammeling van een Halachische Jood zijn.

Niet dat dit een probleem is, ofzo - mijn grootvader was halachisch Joods, kleinzoon van een rabbijn (tevens shochet en mohel) en zoon van een Joodse moeder. Maar desondanks vondt de zaka'ut-verantwoordelijke de grafsteen toch onvoldoende bewijs.

Vervolgens ben ik daarom eind vorige maand speciaal naar Nederland gereisd (omdat ik op de 26ste mijn retour met Alitalia had). Uiteraard in de hoop dat de Sochnut mijn documenten alsnog zou goedkeuren, en mijn terugreis zou regelen (liefst natuurlijk voor leyl-haseder, hehe yeah right - dream on!!) - natuurlijk kwam van dit alles niets terecht. In wanhopige staat heb ik contact opgenomen met de gemeente Den Helder, waar mijn opa is geboren en begraven (op de Joodse begraafplaats), maar zij hadden ook al geen enkel bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister - dat moest ik uit het regionaal archief in Alkmaar halen, waar alles van vóór 1918 werd bewaard, hetgeen ik dus ook braaf gedaan heb (erg vriendelijk te woord gestaan en geholpen overigens), waar ik een netjes bezegelde en ondertekende kopie van de desbetreffende pagina uit het bevolkingsregister van 1915 cadeau heb gekegen. Daarop staat ook 'Nederlands Israelitisch' bij 'religie' naast mijn grootvaders en overgrootmoeders naam (en ook bij de namen van alle andere familieleden overigens). Maar in een gesprek met het lieftallige call-center van de sochnut bleek dat dit zeer zeker niet geaccepteerd zou worden als officieel document - mede omdat de civiele aantekening geen bewijs is voor Halachisch Joods-zijn. Wat wilden ze dan wel hebben? Een geboortakte van mijn grootvader, een geboortakte en kopie van de T"Z van zijn zus, kopieen van de T"Z van allebei haar (in Israel wonende) kinderen en een brief van hen persoonlijk waarin ze aangeven dat ze mij kennen en dat de broer van hun moeder Joods was.

Dus: Daar zijn we nu mee bezig. En ook met het aanvragen (morgen) van een werkvergunning voor tayyarim.

Vervolg volgt :-) :arrow:
Benj81
Veteran
Veteran

Postby Benj81 » Wed Apr 11, 2007 12:55 pm

Oja, en tevens heeft mijn oom in Brussel de rabbanuth in NL gevraagd een document op te stellen waarin vermeldt staat dat mijn grootvader op de Joodse begraafplaats is begraven. Vandaag belde Sochnut - Global Center met de mededeling dat dit document voldoende is, alleen willen ze het origineel per fax zien (ik had alleen de e-mail versie geforward). Ik ben benieuwd :)
Benj81
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Wed Apr 11, 2007 4:28 pm

Sucses!! Zal duimen voor je! :D
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Oleh Chadash

Postby Benj81 » Tue May 22, 2007 5:46 pm

Frederike wrote:Sucses!! Zal duimen voor je! :D

Bedankt :-)

En het heeft gewerkt, voor mij in ieder geval!

Inmiddels heb ik Aliyah gemaakt, mijn partner heeft nog tot 2 juni een toeristenstempen met geldigheid, en we gaan volgende week naar NewFamily (omdat zij menen dat hij ook oleh chadash-status zal krijgen, omdat in een-of-andere tikun van de hok-hashvut staat dat ook echtgenote(n/s) van olim de oleh chadash-status krijgen. Nou, ik ben benieuwd! Ik werd in ieder geval wel optimistisch van het bericht over de homosexuele relatie en registratie daarvan bij Misrad haPnim.

Als oleh chadash mag ik natuurlijk opeens allemaal dingen die ik eerst niet mocht: Opeens mag ik overdag de ulpan beth doen, ik mag gi'ur lessen gaan volgen, naar kupat cholim gaan en andere 'schokkende' nieuwe dingen :-) Volgende week dus naar de advocaat en dan waarschijnlijk procedure bij Misrad haPnim.. Ik ben benieuwd, en zal het forum op de hoogte houden. En ook ziet het ernaar uit dat ik ben uitgenodigd op een DF-borrel, maar ik heb geen idee waar/wanneer? Het lijkt me i.i.g. leuk. :)
Benj81
Veteran
Veteran

Postby mjdejong77 » Fri May 25, 2007 8:02 am

gefeliciteerd! heb je pm gestuurd.
mjdejong77
Active Member

Postby Benj81 » Fri May 25, 2007 3:18 pm

Hmm ik ben er nu eindelijk achter dat je ook PM's kunt krijgen :)

Ik heb nog eens gekeken, en ik de chok haShvut het relevante stukje in de tweede Tikun gevonden..

וכן הזכויות של עולה לפי כל חיקוק אחר, מוקנות גם לילד ולנכד של יהודי [...]
לבן זוג של יהודי ולבן זוג של ילד ושל נכד של יהודי; להוציא אדם שהיה יהודי והמיר
דתו מרצון [...]

Dat is toch duidelijke taal..? Dan mag mijn partner ook Oleh Chadash worden (als zei de sochnut dat ze daar niet mee zouden helpen, omdat ze nog geen instructies hadden)..? Lijkt mij..
Benj81
Veteran
Veteran

Postby Benj81 » Fri May 25, 2007 3:19 pm

wat een taalfouten weer.. ik bedoelde natuurlijk 'het relevante stukje IN de chok haShvut' en 'al zei de Sochnut' :oops:
Benj81
Veteran
Veteran

Oopsy-daisy

Postby Benj81 » Wed May 30, 2007 11:16 am

Oops..

Het visum van mijn partner zal a.s. shabbes verlopen :(

we zijn bij orechet-din van New Family geweest om duidelijkheid te krijgen over mijn partner's status - volgens haar is hij "zaka'i" om Oleh Chadash-status te krijgen, en in het "worst case scenario" - "beth"-visum voor niet-Israelische partners van een Israeli (hm hehe ik ben dus een israeli nu, ik had het nog niet helemaal door) - liever Oleh Chadash natuurlijk!! Niet zozeer om sal klita (al hebben we dat hard nodig!!) maar om de bituah bri'ut :(((

Maar goed, daarvoor moeten we wel ons huwelijk erkend krijgen - en dat kán nog een probleem worden - want wat in Finland in de praktijk wordt betiteld met 'huwelijk tussen twee mannen' heet officieel 'geregistreerd partnerschap' = en de vraag is of Misrad haPnim dat zal erkennen - zo niet, dan komt er zeker geen Oleh Chadash-status.

We zijn wel getrouwd, officieel, (omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk - in Nederland kan dat, namelijk), maar dat was pas in januari dit jaar.

Wel hebben in Finland twee mannen die een geregistreerd partnerschap hebben, dezelfde rechten en plichten als een man en vrouw die gehuwd zijn. De status 'huwelijk' (als een soort formele categorie) bestaat echter niet in Finland.

Ik hoop zo dat ze het erkennen!! Anders wordt het een lijdensweg met betrekking tot de ziektekostenverzekering, en ook m.b.t. tot mijn partner's 'cheshek' om hier te blijven wonen :( Damn.

Wat het toeristenvisum betreft: We dachten erover morgen naar Eilat te vertrekken, en dan een dagje in Mitzrayim door te brengen.. Maar ik weet niet of we dan wel zonder problemen opnieuw zullen worden toegelaten :(

Oja.. Mijn Nederlandse paspoort schijn ik, zo werd duidelijk uit een gesprek met Irgun Olei Holand, kwijt te raken vanwege de Nederlandse wetgeving. Finland bevestigde gisteren dat ik haar paspoort wel mag houden.

Pfffffffff.. "Eyn li koach" hehehe

Weet iemand of Egypte-visit een optie is? Hij heeft alleen een mexicaans paspoort, en ik een nederlandse met Aliyah-visum, en een Finse (zonder entry stamp)..

Zo, nu snel terug naar de Ulpan :( Fijne dag toegewenst aan alle lezers
Benj81
Veteran
Veteran

Re: Oopsy-daisy

Postby Kachol Lavan » Wed May 30, 2007 10:07 pm

Benj81 wrote:Oops..

Het visum van mijn partner zal a.s. shabbes verlopen :(

we zijn bij orechet-din van New Family geweest om duidelijkheid te krijgen over mijn partner's status - volgens haar is hij "zaka'i" om Oleh Chadash-status te krijgen, en in het "worst case scenario" - "beth"-visum voor niet-Israelische partners van een Israeli (hm hehe ik ben dus een israeli nu, ik had het nog niet helemaal door) - liever Oleh Chadash natuurlijk!! Niet zozeer om sal klita (al hebben we dat hard nodig!!) maar om de bituah bri'ut :(((

Maar goed, daarvoor moeten we wel ons huwelijk erkend krijgen - en dat kán nog een probleem worden - want wat in Finland in de praktijk wordt betiteld met 'huwelijk tussen twee mannen' heet officieel 'geregistreerd partnerschap' = en de vraag is of Misrad haPnim dat zal erkennen - zo niet, dan komt er zeker geen Oleh Chadash-status.

We zijn wel getrouwd, officieel, (omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk - in Nederland kan dat, namelijk), maar dat was pas in januari dit jaar.

Wel hebben in Finland twee mannen die een geregistreerd partnerschap hebben, dezelfde rechten en plichten als een man en vrouw die gehuwd zijn. De status 'huwelijk' (als een soort formele categorie) bestaat echter niet in Finland.

Ik hoop zo dat ze het erkennen!! Anders wordt het een lijdensweg met betrekking tot de ziektekostenverzekering, en ook m.b.t. tot mijn partner's 'cheshek' om hier te blijven wonen :( Damn.

Wat het toeristenvisum betreft: We dachten erover morgen naar Eilat te vertrekken, en dan een dagje in Mitzrayim door te brengen.. Maar ik weet niet of we dan wel zonder problemen opnieuw zullen worden toegelaten :(

Oja.. Mijn Nederlandse paspoort schijn ik, zo werd duidelijk uit een gesprek met Irgun Olei Holand, kwijt te raken vanwege de Nederlandse wetgeving. Finland bevestigde gisteren dat ik haar paspoort wel mag houden.

Pfffffffff.. "Eyn li koach" hehehe

Weet iemand of Egypte-visit een optie is? Hij heeft alleen een mexicaans paspoort, en ik een nederlandse met Aliyah-visum, en een Finse (zonder entry stamp)..

Zo, nu snel terug naar de Ulpan :( Fijne dag toegewenst aan alle lezers

Ik geloof dat Cyprus je beste optie is. Sinai kan ook hoor (het is het makkelijkste met een niet-Israelisch paspoort), maar ik zou Cyprus doen.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Vered » Thu May 31, 2007 11:49 am

Ik hoorde juist via een vriendin die hier voor een paar maanden als vrijwilligster werkt dat een dagje het land uit niet meer genoeg is voor het opnieuw krijgen van een toeristenvisum, maar dat dat minimaal een paar weken moet zijn tegenwoordig (als het toch werkt hoor ik het graag dan kan ik het haar ook vertellen).

Waar je dit kan checken weet ik niet, maar ik zou het wel uitzoeken :? voor je het land uitgaat (je wilt liever niet via Cairo terug naar Amsterdam vliegen neem ik aan :cry: ). Ik hoop dat jullie eruit komen met alle bureaucratie.

Veel succes.
Vered
Veteran
Veteran

Postby Benj81 » Thu May 31, 2007 10:03 pm

Vered en Kachol Lavan,

Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels zijn we bij Misrad haPnim geweest, en mijn vriendje heeft er drie maanden bijgekregen (kassa hehehe 150 shach voor de pkida)..

Wel heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vragen naar de registratie van het huwelijk hier. Uiteindelijk werd mij verkeerde informatie verstrekt ("de hok hashvut is niet meer van jullie op toepassing, je bent namelijk nu een Israelisch staatsburger") - en vroeg ik om te spreken met de menahelet, wiens naam een behulpzaam iemand van de Sochnut hier in Haifa me alvast vantevoren gegeven had - deze dame (die schijnbaar denkt dat het een mitzwe is om zo vaak mogelijk per dag tegen zoveel mogelijk verschillende mensen te zeggen "ani lo metapelet be=zeh") had alleen de volgende analogie paraat: "Wat wil je dan van me? Als IK een buitenlands vriendje kan ik die toch ook niet hierheen halen onder de hok hashvut?" - (Het deed me een beetje denken aan Kochav Nolad 5, mochten jullie die aflevering toevallig gezien hebben vorige week.. "...את מקנאה, את מקנאה...")..

Volgens hen hadden we dus vanuit Nederland al de oleh chadash status moeten regelen. Jammer, alleen, dat niemand van de sochnut, ambassade of misrad haklita daartoe bereid was en iedereen ons adviseerde om hem als toerist het land in te krijgen en het dan via Misrad haPnim te laten wijzigen.

Maar okee, in ieder geval hoeven we niet via "Al-Qaahira" naar Amsterdam ;) Helaas kan ik dus nu ook geen nuttige info geven over of zoiets nu wel of niet toegestaan is..

Wat ik wel te horen kreeg op anaf - ha-ashrot is het volgende over nieuwe olim chadashim: Je mag de eerste twee maanden helemaal het land niet uit, schijnt het, ook niet met het nog aanwezige Nederlandse paspoort. En het schijnt dat ook iedere "toshav-keva" elke keer dat hij het land uit wil nu een soort ishur moet aanvragen, voor 150 (plus nog 150 shekel voor iets anders - multiple entry, of iets vergelijkbaars) - mochten jullie daar iets aan hebben.

Hemshech yavo..

Vered wrote:Ik hoorde juist via een vriendin die hier voor een paar maanden als vrijwilligster werkt dat een dagje het land uit niet meer genoeg is voor het opnieuw krijgen van een toeristenvisum, maar dat dat minimaal een paar weken moet zijn tegenwoordig (als het toch werkt hoor ik het graag dan kan ik het haar ook vertellen).

Waar je dit kan checken weet ik niet, maar ik zou het wel uitzoeken :? voor je het land uitgaat (je wilt liever niet via Cairo terug naar Amsterdam vliegen neem ik aan :cry: ). Ik hoop dat jullie eruit komen met alle bureaucratie.

Veel succes.
Benj81
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Fri Jun 01, 2007 9:28 am

Een "toshav keva" hoeft geen ishur aan te vragen, en het kost ook geen cent. Ik ben op het moment in het buitenland op vakantie en ben "toshav keva".
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Benj81 » Fri Jun 01, 2007 11:50 am

Kachol Lavan wrote:Een "toshav keva" hoeft geen ishur aan te vragen, en het kost ook geen cent. Ik ben op het moment in het buitenland op vakantie en ben "toshav keva".

Ow hehe :) gelukkig :) Een Koreaanse (niet-visumplichtige) vriendin van mij die de partner is van een Israelische man heeft de status van Toshevet Keva en moet elke keer 150 NIS betalen, en eenmalig 150 NIS voor "multiple entry" wat vroeger inbegrepen was bij het eerste bedrag - volgens haar dan.

Maar misschien geldt het alleen voor mensen die onder de hok ha-knisa binnengekomen zijn? Misschien niet voor mensen die toshav keva i.p.v. staatsburger zijn (na het afwijzen van de Israelische nationaliteit) en die onder de hok ha-shvut zijn binnengekomen?

Misschien is het wel een idee van die mevrouw van Misrad haPnim hier die wat extra geld wil inzamelen om haar eigen buitenlandse partner hiernaartoe te halen hehehehe

Fijne vakantie trouwens :) Shabbat shalom
Benj81
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Fri Jun 01, 2007 2:35 pm

Ehm, irgun olei Holland is niet de meest geschikte plek voor accurate informatie mbt tot je paspoort, dat kun je beter opnemen met de ambassade.
Suzanne
Veteran
Veteran

Previous

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen