Samenvatting aanvraag (werk)visum indien Israelische partner

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Samenvatting aanvraag (werk)visum indien Israelische partner

Postby Violette » Wed Feb 20, 2008 7:07 pm

Beste allemaal,
Aangezien ik zelf heel wat pagina;s heb moeten lezen en doorzoeken op het forum voordat ik wist hoe het precies zat, heb ik de benodigdheden voor de aanvraag van een visum even op een rijtje gezet. Verder heb ik verschillende stukjes gelezen van mensen op het forum, die geen positieve ervaringen hadden met het bureaucratusche proces. Dus om degene die dit nog moeten doorlopen een hart onder de riem te steken: Bij mij, in Tel Aviv, is alles heel soepel verlopen. Bij de eerste afspraak hebben we alle benodigde papieren geleverd en heb ik, zonder interview, meteen een tijdelijke verblijfsvisum (1 jaar) en een werkvergunning gekregen. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft!!!

Tips:
-Zorg dat je alle papieren indien mogelijk al in je bezit hebt in Nederland, zodat je dit niet nog in Israel hoeft te regelen.
- Laat je partner ruim van te voren (3 maanden) een afspraak maken met de Misrad ha Pniem van de gemeente waar je gaat wonen, zodat je de aanvraag snel kan regelen. Je partner moet ook allerlei papieren laten zien, waaruit blijkt waar jullie wonen, wat hij/ zij verdient, enz.

Nodig:
1. Uittreksel bevolkingsregister, tweetalig (Gemeente, direct verkrijgbaar) Hierop staat ook je burgelijke staat vermeld.
2. Verklaring van goed gedrag, tweetalig. Het formulier hiervoor is te vinden op de internetsite van Ministerie van Justitie.Om de verklaring te kunnen aanvragen moet je het formulier van het Min. van Justitie invullen en meenemen naar de ambassade van Israel. Zij moeten het onderdeel invullen waarom je de verklaring nodig hebt. Dit is zover ik me kan herinneren gratis. Daarna kan je het pas opsturen en krijg je de verklaring thuis opgestuurd. (Kan 4 weken duren)
3. Uittreksel Geboorteregister, tweetalig (Gemeente)
4. Pasfoto's
5. Soms nodig: afmeldings-/ uitschrijvingsverklaring van de Gemeente
6. Indien je je diploma wil legaliseren moet dat eerst bij de IBG groep. Bij welkde rechtbank je dit vervolgens kan laten legaliseren weet ik niet.
7. Foto's/ brieven/ e-mails als bewijs van de relatie.

Alle officiele documenten moeten voorzien worden van een apostillestempel, verkrijgbaar bij de Rechtbank.

Ik wens iedereen die dit nog moet doen veel succes!!
Groetjes Violette
Violette
Active Member

Postby kuifje » Wed Feb 20, 2008 11:45 pm

Toch even een kleine aanvulling hierop; i.p.v. twee talig, kun je het beter internationale documenten noemen, omdat het in meerdere talen wordt geschreven.

Aangezien ik niet graag vanuit friesland naar de ambassade in Den Haag ga, om daar het aanvraagformulier voor de verklaring van goed gedrag in te laten vullen, kun je beter kijken of hier geen andere opties voor zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook je werkgever de aanvraag in laten vullen. Het is niet echt van belang wie deze invult.

Daarnaast zal de ambassade het wel gratis invullen, maar bij de gemeente moet je gewoon betalen, in 2007 was dit zo'n dertig euries, maar dat zal wel weer omhoog gegaan zijn.

Een uitschrijvings verklaring van de gemeente.......niet echt logisch. Als ik bijvoorbeeld mijn woning in Nederland zou houden, blijf ik dus ingeschreven in de basis administratie.
kuifje
Veteran
Veteran

Postby gdwarf » Sun Feb 24, 2008 12:24 pm

Mijn recente ervaring leert mij dat de afspraak ruim van tevoren met de Misrad HaPniem erg belangrijk is, we hebben ze gebeld terwijl ik al hier (in Tel Aviv) was op 18 februari, en de eerste afspraak die we konden maken was op 27 april, bijna twee-en-een-halve maand later!

Tevens blijkt men te verlangen dat je paspoort nog twee jaar geldig is (weet niet hoe streng dat is maar ga maar wel een nieuw paspoort aanvragen bij de ambassade).

De verklaring omtrent gedrag zorgde voor wat verwarring bij mij, ik belde naar de gemeente hoe ik die moet aanvragen, en die vertelde mij dat de werkgever het formulier moet invullen, wat ik ook al op de website van justitie had gelezen. Als ik dus geen werkgever had kon ik het ook niet aanvragen, en ik begreep dat ik dat dus pas kon doen via de Misrad HaPniem in Israel.
Pas toen ik daar geen tijd meer voor had heb ik nog een keer, en nu goed, gelezen en zag ik dat de Israëlische ambassade het moet invullen. Nu moet ik dat dus ook nog vanaf hier regelen.

Ter indicatie nog de bedragen voor de documenten die ik moest betalen (dit zal wel per gemeente verschillen maar voor het idee):
Uittreksel geboorteregister gem. Reeuwijk: €10,60
Uittreksel bevolkingsregister gem. Gouda: €10,80
Apostillestempel Arondissementsrechtbank Zutphen €16,- per stuk

Tot zo ver kost het me €53,40, nu nog de verklaring omtrent gedrag. Ik zal laten weten hoe dat gaat van afstand (Israël of Friesland, allebei niet dichtbij Den Haag).

Ik heb me ook niet laten uitschrijven in Nederland, ben in eerste instantie van plan een half jaar te blijven (waarvan ik nu in het beste geval dus maar vier maanden legaal kan werken).

(als iemand dus eventueel een niet zo legaal baantje voor me weet, ik woon in Tel Aviv, dichtbij Yafo aan het strand)
gdwarf
Active Member

Postby Kiskillilla » Sun Feb 24, 2008 2:16 pm

gdwarf; Je kunt het bewijs van goed gedrag opsturen/faxen/scannen naar het ministerie van Justitie in Den Haag, ze sturen het document dan naar je huisadres terug.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby gdwarf » Sun Feb 24, 2008 4:15 pm

Bedankt Kiskillilla, maar het probleem is dat ik het nog ingevuld moet krijgen door de Ambassade in Den Haag, weet niet of de Misrad HaPniem dat ook kan maar ik heb geen zin om daar op te wachten...
gdwarf
Active Member

Postby kuifje » Sun Feb 24, 2008 11:21 pm

30,05 euries kost de verklaring voor goed gedrag, dit is de prijs voor 2008 (landelijk vastgestelde prijs).
kuifje
Veteran
Veteran

Postby robin » Wed Jun 25, 2008 1:34 pm

Hoi,

even een vraagje betreffende de papieren die de Israelische partner moet laten zien, indien de partner geen werk heeft voor het ogenblik wegens allerlei redenen en ook op dit ogenblik niet echt kan werken, zou het verkrijgen van een visum/werkvergunning dan een probleem vormen?

Groeten,
Robin.
robin
Veteran
Veteran

Postby nienke » Wed Jun 25, 2008 2:32 pm

Volgens mij niet. Wij moesten alleen een huurcontract laten zien.
nienke
Veteran
Veteran

Postby W » Wed Jun 25, 2008 5:08 pm

Nou het kan wel een probleem zijn dat ze denken dat je vriend je niet financieel kan onderhouden.
Ze willen namelijk ook een loonstrookje zien dat was bij mij het geval.

Nou succes
Esther
W
Veteran
Veteran

Postby nienke » Wed Jun 25, 2008 5:58 pm

Lijkt me eigenlijk ook wel logischer. Had nog even t lijstje erbij gepakt wat wij opgestuurd kregen en daar stond inderdaad wel een loonstrook op. Misschien dat t dan aan de ambtenaar lag dat ze er niet om vroeg. Zou er wat dat betreft niet op gokken.
nienke
Veteran
Veteran

Postby robin » Wed Jun 25, 2008 10:09 pm

Het betreft eigenlijk mijn vriendin waar ik 5 jaar in België mee samengewoond heb, niet dat dat volgens mij enig verschil zal geven bij de administratie maar wie weet natuurlijk.
robin
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Wed Jul 23, 2008 2:02 pm

gdwarf
Tevens blijkt men te verlangen dat je paspoort nog twee jaar geldig is (weet niet hoe streng dat is maar ga maar wel een nieuw paspoort aanvragen bij de ambassade).

Toen ik gisteren naar misrad hapnim Netanya ging om mijn A5 visum te verlengen werd me verteld dat mijn paspoort nog anderhalf jaar geldig moet zijn, daar mijn verblijf in Israël anders niet verlengd kan worden. Dit wist ik uiteraard niet toen ik daar aankwam :roll: (die van mij was nog ruim een half jaar geldig). Dus blijkbaar nemen ze die periode wel serieus!

Sinds ik over anderhalve week naar Nederland ga voor een korte periode heb ik geen tijd om een nieuw paspoort op de NL ambassade aan te vragen (dit duurt nl. 2 weken) en vervolgens terug te gaan naar misrad hapnim om mijn A5 te verlengen voordat ik vlieg.

Hierdoor ga ik binnenkort Israël weer in zonder A5 visum, oftewel als toerist.....
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Re: Samenvatting aanvraag (werk)visum indien Israelische partner

Postby Mirthe » Wed Feb 02, 2011 4:54 pm

Inmiddels heb ik al mijn papieren voor mijn visum aanvraag om bij mijn Israelische vriend te kunnen gaan wonen zo goed als rond. Op de website van het Israelische ministerie van binnenlandse zaken vond ik het formulier wat hoort bij de aanvraag (in het Hebreeuws). Op dat formulier staat ook dat de aanvrager een gezondheidsverklaring moet kunnen overleggen. Hebben jullie dat moeten doen? Mijn huisarts beroept zich namelijk op een beslissing van de Nederlandse vereniging voor huisartsen dat hij geen gezondheidsverklaringen afgeeft. Dus waar hebben jullie dan zo'n gezondheidsverklaring vandaan gehaald?

Alvast bedankt!
Mirthe
Veteran
Veteran

Postby Lobke » Thu Feb 03, 2011 2:46 pm

hoi
toen ik mijn visa aanvraag deed heb ik geen gezondheidsverklaring hoeven laten zien...
dat was 4,5 jaar geleden, ik weet niet of dat sindsdien veranderd is..
Succes iig!!
Lobke
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Thu Feb 03, 2011 9:49 pm

Sowieso slim om even contact op te nemen met "jouw" misrad hapnim want ik hoor nog regelmatig dat elke stad weer andere regels nastreeft ook al zou dat natuurlijk niet moeten.
Noortja
Veteran
Veteran

Postby Thisbe » Sat Feb 05, 2011 10:49 am

Een jaar geleden heb ik in Ramle mijn werkvisum gekregen en ook daar hoefde ik geen gezondheidsverklaring te overleggen.Wel moest ik een formulier ondertekenen dat ik geen erge ziektes met me meebreng.
Maar ik was ook ontzettend voorbereid en had in Nederland wel een gezondheidsverklaring op de kop getikt: bij mijn zorgverzekering zat destijds de mogelijkheid dat je 1x per jaar een algemene healthcheck mocht doen, die werd dan door hen vergoed. Mijn zorgverzekering vertelde me waar ik die check bij mij in de buurt kon doe, dat was een sportmedisch centrum. Dat was dus een soort check die bijvoorbeeld mensen doen als ze willen gaan duiken of voor een andere intensieve sport. Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt.

De resultaten zijn in het Nederlands, dus als je het echt nodig hebt, zul je het moeten laten vertalen. Maar voor het geval je het toch nodig blijkt te hebben, is dit een manier waarop je eraan kunt komen.

Succes!
Thisbe
Newby

Postby Hans & Malie » Sun Feb 06, 2011 12:56 pm

.....Een jaar geleden heb ik in Ramle mijn werkvisum gekregen en ook daar hoefde ik geen gezondheidsverklaring te overleggen.Wel moest ik een formulier ondertekenen dat ik geen erge ziektes met me meebreng.
......

En ?...denk je daar een jaar later nog zo over?
Immers , het [ vrijwillig ] hier komen wonen ?..is dat opzich al niet een aardige afwijking ?.... :mrgreen:
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Mirthe » Thu Feb 10, 2011 8:14 pm

Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht al wel dat het ondertekenen van een gezondheidsverklaring voldoende zou zijn maar ik wilde toch even jullie ervaringen checken. Zo'n healthcheck is namelijk best wel duur en mijn ziektekostenverzekering vergoed het niet. Mijn vriend heeft al eindeloos vaak met die mensen aan de lijn gehangen maar ze blijven zeggen dat ze per geval kijken wat je moet hebben aan papieren enzo en dat ze dat pas kunnen zeggen na onze eerste afspraak :S Beetje vaag maar goed. Komt vast allemaal goed.
Mirthe
Veteran
Veteran

Postby yraven » Sun Oct 28, 2012 9:19 am

Ik wil ook graag een partner-werkvisum aanvragen en ben bezig om alle papieren bij elkaar te krijgen. Ik verblijf nu in Tel Aviv en het enige waarbij ik problemen ondervind is met het aanvragen van de Verklaring Omtrent goed Gedrag. Als ik het in Nederland aanvraag moet ik naar de Israelische Ambassade in Den Haag heb ik hier gelezen. Maar waar ga ik heen hier in Israel?

Vanochtend ging ik vol goede moed naar het Misrad Hapnim in Tel Aviv maar ze hadden geen idee wat ik wilde en wilden ook niet echt luisteren. Het gaat dus om dat deel wat de werkgever oftewel de authoriteiten van Israel in moeten vullen. Moet ik daarvoor dan echt weer naar Nederland vliegen?

Heeft iemand daar een suggestie voor/idee over?

Alvast bedankt!
yraven
Newby

Postby Jannekeven » Mon Oct 29, 2012 12:26 pm

Hi,

Ik heb sinds afgelopen week mijn partner werkvisum ontvangen en ben voor de aanvraag VOG inderdaad ook naar de Israelische ambassade in Den Haag gegaan. Misschien kan de Ned. Ambassade in Israel (israel.nlembassy.org) het formulier voor je invullen? Je kunt het ingevulde formulier dan naar NL sturen en iemand machtigen die de aanvraag doet bij de NL gemeente waar je het laatst stond ingeschreven of nog steeds ingeschreven staat. De gemeente gaat vervolgens de aanvraag doen bij Justitie. Zodra het VOG klaar is, kan degene die jij hebt gemachtigd deze op komen halen en naar jou toesturen.

Ik weet niet 100% zeker of dit de juiste manier is, er staat me iets bij dat je de aanvraag ook direct kan indienen bij Justitie. Voor meer info kun je contact opnemen met het Ministerie van Justitie (http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... n-justitie).

Mocht je meer vragen hebben over de procedure voor de aanvraag van je werkvisum, dan kan je contact met me opnemen via janneke.vander.ven@gmail.com.

Veel succes!
Janneke
Jannekeven
Newby

Postby roos76 » Mon Oct 29, 2012 8:37 pm

Ik heb de VOG aanvraag direct ingediend. Met als doel emigratie en dan kan je hem zelf ondertekenen. Het formulier vindt je op de website van het ministerie van justitie. Dan bij de gemeente van je woonplaats indienen en ze sturen hem naar je huis adres. Dan moet je nog wel de apostille erop laten zetten bij een rechtbank, maar dat moet in elk geval.
Succes!
roos76
Veteran
Veteran

Postby LauraSestri » Fri Feb 22, 2013 3:18 pm

hey,
ik ben ook de molen in gegaan..
Ik heb gebeld met ministerie van justitie (www.justis.nl) en die legde uit, dat ik een schermafbeelding kan sturen van de lijst formulieren die israel van je vraagt als je hier zo'n spouse-werkvergunning wil. daartussen moet staan dat je dus verklaring goed gedrag nodig hebt. zonder goede reden gaat het ministerie van justitie je niet helpen.

je hoeft dus geen werkgever of zoiets te hebben om een verklaring van goed gedrag aan te vragen.

Op basis van je 'terechte' aanvraag gaan ze je uitpluizen, en als het goed is krijg je dan je formuliertje.
(zo ver ben ik nu, maybe i'm wrong)
je stuurt dus eerst een

- aanvraagformulier van justis.nl (de tweede optie van de drie!! NP )

- samen met een bewijs van betaling 569990971 dienst justis (check dit nog even na alsjebleft) van 30,05
- ,een kopie van je legitimatie
- en dus dat bewijs dat de reden waarom je zo'n verklaring wil in het lijstje vereiste-documenten staat voor aanvraag (spouse)werkvisum. (screenshot)

mijn vriendje heeft ook tijdelijk geen werk.., ik blijf graag op de hoogte als er mensen zijn die hierbij problemen ondervinden

en ik had een vraag over dat apostille stempeltje.. : ik heb zowat alle formulieren hier en ben komende tijd ook niet in Nl te vinden.., kan ik zon apostillestempeltje ook hier in israel verkrijgen? enige specifieke tip waar precies?
LauraSestri
Newby

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen