Een paar simpele, maar interessante vragen! Hulp AUB :)

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Een paar simpele, maar interessante vragen! Hulp AUB :)

Postby JDB » Wed Jul 23, 2008 10:38 pm

Hallo,

Ik ben van plan om volgend jaar aliyah te maken en dus heb ik een paar vragen voor jullie en ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen omdat er niet veel informatie op de Internet is!

1. Als ik besluit mijn Nederlandse nationaliteit op te geven, zou het moeilijk zijn om het later terug te krijgen?
2. Wat zijn de meest belangrijke nadelen van het opzeggen van mijn Nederlandse nationaliteit?
3. Als ik aliyah maak wat is mijn status als ik niet de Israelische nationaliteit aanvraag? Zijn er grote nadelen en wat is het verschil met een oleh die wel de Israelische nationaliteit aanvraagt? Krijg ik nog alle benefits en ben ik nog steeds oleh chadash?
4. Moet een oleh die de Israelische nationaliteit niet aanvraagt nog steeds het leger doen? Is hij of zij zelfs een oleh?

Alvast hartstikke bedankt! Antwoorden op een van deze vragen zal me al echt helpen!!

Groeten en nogals toda raba!
JDB
Newby

Re: Een paar simpele, maar interessante vragen! Hulp AUB :)

Postby E.T. » Wed Jul 23, 2008 11:31 pm

JDB wrote:3. Als ik aliyah maak wat is mijn status als ik niet de Israelische nationaliteit aanvraag?

Aangenomen dat je gewoon aliya kan maken (Joods etc.), begin je waarschijnlijk als temporarily resident wat overloopt in permanent resident.
Je krijgt dan wel een Israelische I.D. kaart, maar geen Israelisch paspoort.

Zijn er grote nadelen en wat is het verschil met een oleh die wel de Israelische nationaliteit aanvraagt?

Voor zover ik weet geen echt belangrijke verschillen. Wel zijn er enkele baantjes die een non-citizen niet kan vullen zoals o.a.: rechter, premier, knesset member, en ik geloof ook president.

Krijg ik nog alle benefits en ben ik nog steeds oleh chadash?

Voor zover ik weet wel.

4. Moet een oleh die de Israelische nationaliteit niet aanvraagt nog steeds het leger doen?

Ja. De lengte hier van is afhankelijk van je leeftijd als je op aliya komt. Als je een vrouw bent, ook van je maritial status.

Is hij of zij zelfs een oleh?

Ja, als hij aangeeft dat te willen zijn en zich as such inschrijft.
E.T.
Veteran
Veteran

Re: Een paar simpele, maar interessante vragen! Hulp AUB :)

Postby Hans & Malie » Thu Jul 24, 2008 4:57 am

JDB wrote:
1. Als ik besluit mijn Nederlandse nationaliteit op te geven, zou het moeilijk zijn om het later terug te krijgen?

Het is inderdaad een lange en moeizame procedure.

2. Wat zijn de meest belangrijke nadelen van het opzeggen van mijn Nederlandse nationaliteit?

Je hoeft je nederlanderschap niet op te geven om een volledige aliya te maken.
Je kunt zelfs,onder bepaalde omstndigheden,tevens de Israelische nationaliteit aanvragen zonder daarbij de Nederlandse te verliezen.
Eventueel geboren kinderen,als je ze nog niet hebt,zijn gelijk uiteraard Nederlands staatsburger welke hen in de toekomst erg van pas kan komen.
Kortom,het staatsburgerschap is zijn gewicht in goud waard en stijgt enkel in waarde elke dag...kijk maar eens naar alle die dagelijks een arm en een been willen offeren om slechts ,en enkel , een verblijfsvergunning te kunnen bemachtigen.
Je vraag is welke nadelen er zijn?....ik persoonlijk zie enkel nadelen..geen voordelen.

3. Als ik aliyah maak wat is mijn status als ik niet de Israelische nationaliteit aanvraag? Zijn er grote nadelen en wat is het verschil met een oleh die wel de Israelische nationaliteit aanvraagt? Krijg ik nog alle benefits en ben ik nog steeds oleh chadash?

Het meeste is je al beantwoord...je hebt nog steeds dezelfe rechten en plichten als een niet Israelich staatsburger en ben je een volledige Oleh...buiten de vermelde banen hierboven vermeld door ET om en het recht om te stemmen voor de landelijke politiek...lokale politiek wel,landelijke verkiezingen niet.
Over de benefits moet je je geen al te grote voorstellingen maken..het zijn bv kortingen bij de aankoop van bepaalde goederen die je hier koopt en niet hebt meegenomen tijdens je aliya..hulp bij huur voor 6 maanden..gratis ulpan..'n aantal zaken mogen invoeren als je reeds hier bent zonder,of met lage,invoerrechten....kortom,een aantal handige zaken die erg kunnen helpen als je hier komt en je geld als sneeuw voor de hitte ziet verdwijnen als je niet gelijk werk kunt vinden...maar je zult ook best overleven als je het niet zou krijgen... :wink:

Nog even over je status:
Wat ET ook al aangeeft
Als je op aliya komt via het JA is alles al op z'n plaats als je hier voet op aarde zet en krijg je gelijk je ID kaart..of een paar dagen later als het druk is..ik kon die van mij 2 dagen later ophalen daar ze het " druk " hadden en deze niet aanwezig was in mijn dossier bij aankomst op Ben Goerion.

Let er wel op dat je,als je je Nederlands staatsburgerschap wilt blijven behouden,je afstand moet nemen van het Israelische [binnen het daarvoor gesteld termijn] die je gelijk krijgt als je hier voet op aarde zet!!!..want anders gaat het automatisch over in een permanente en dan heb je een groot probleem met het Nederlandse als je dat wilt aanhouden.

Voorts...als je dus via het JA komt zul je hoogst waarschijnlijk opgevangen gaan worden door Mw.Riek Levie,of iemand anders vande Irgoen,die dit al sinds mensen heugenis doet..zij zal je begeleiden op het vliegveld...en geloof me,dat is een hele geruststelling om zo'n ervaren rot naast je te hebben als je voor de eerste keer te maken krijgt met het gegeven " Israelische ambtenaar "... :wink:

Als je echter op eigen houtje komt zul je dus zelf overal achteraan moeten.

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby JDB » Mon Jul 28, 2008 12:44 am

Ik wou jullie allebij snel hartstikke bedanken voor jullie interessante antwoorden! Ik ben echt blij dat jullie mij deze informatie hebben kunnen geven zodat ik beter mijn aliyah kan plannen.
JDB
Newby

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen