Vraag over vanuit Israel in Nederland werken

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Vraag over vanuit Israel in Nederland werken

Postby Eefke » Mon Jul 28, 2008 10:18 am

Ik ben in Oktober verhuist naar mijn partner in Israel. Nu krijg ik vanuit Nederland aanbiedingen om projecten daar te gaan draaien, 1 of 2 maanden en dan weer terug naar Israel. Ga dan als freelancer aan de slag.

Nu heb ik afgelopen mei mn visa+werkvergunning en deze wil ik graag behouden. Wil dus niet op toeristenvisum verblijven in Israel want wil graag mn rechten behouden voor de toekomst.
Weet iemand hoe het werkt en of ik er problemen mee krijg als ik in Nederland werk aan ga nemen en in Israel blijf wonen. Dus dan reis ik om de paar maanden heen en weer.
Eefke
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Jul 28, 2008 10:48 am

Als er verder niet in de voorwaarden van je visa of werkvergunning iets staat mbt dit gegeven zou ik niet weten waarom niet....even langst MHP en je weet alles....alles zal hangen denk ik ,mbt je visa e.d,aan de tijd doorgebracht,of gaat door brengen, in het buitenland....wat je er vervolgens gaat doen gaat niemand toch wat aan?....

Zeker weten doe ik het niet..maar het lijkt me het meest voor de hand liggende..dat gezegd hebbende weet je het pas zeker als je dus even langst MHP gaat...

Laat het dan even weten zodat het in het archief terecht komt voor de volgende met dit onderwerp :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Re: Vraag over vanuit Israel in Nederland werken

Postby martin » Mon Jul 28, 2008 2:34 pm

Eefke wrote:Ik ben in Oktober verhuist naar mijn partner in Israel. Nu krijg ik vanuit Nederland aanbiedingen om projecten daar te gaan draaien, 1 of 2 maanden en dan weer terug naar Israel. Ga dan als freelancer aan de slag.

Nu heb ik afgelopen mei mn visa+werkvergunning en deze wil ik graag behouden. Wil dus niet op toeristenvisum verblijven in Israel want wil graag mn rechten behouden voor de toekomst.
Weet iemand hoe het werkt en of ik er problemen mee krijg als ik in Nederland werk aan ga nemen en in Israel blijf wonen. Dus dan reis ik om de paar maanden heen en weer.

Volgens mij kan je een bedrijfje openen hier (daar was recent een topic over op dit forum als ik me niet vergis) en hier vandaan naar de nederlandse opdrachtgever een rekening versturen. Dan heb je helemaal nergens last van.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby jeroenvanoostrom » Mon Jul 28, 2008 3:48 pm

Ik weet wel, dat zolang je nog in het visum proces zit, je een "exit permit" (ashrat yetziaa) nodig hebt. Dit kost 150 NIS. Dit moet je elk jaar weer aanschaven.

Aangezien je voor meerdere maanden in NL gaat verblijven zou ik het toch even navragen bij de misraad hapniem, als ik jou was.
http://vrml.alleyweb.co.uk (About 3D modeling) - http://fencing.studioyaron.com (About the Olympic sport Fencing) - http://www.studioyaron.com (Website design for any budget) - http://photo.studioyaron.com (Portrait, stock, pet, kids, event photography)
jeroenvanoostrom
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Tue Jul 29, 2008 2:56 pm

Ik zou het ook navragen bij de misrad hapnim. Het is namelijk wel de bedoeling dat je Israël als hoofdverblijfplaats aanhoudt. En je moet er voor zorgen dat je een re-entry permit hebt zodat je Israël uit en weer in kunt.

Ik zou ook informeren over het betalen van belastingen als je in Israël woont (en misschien ook werkt), en een tijd in Nederland werkt. Wat is je hoofdverblijfplaats, waar draag je de belastingen af en welk gedeelte draag je af in welk land.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Re: Vraag over vanuit Israel in Nederland werken

Postby Eefke » Wed Jul 30, 2008 9:16 am

martin wrote:Volgens mij kan je een bedrijfje openen hier (daar was recent een topic over op dit forum als ik me niet vergis) en hier vandaan naar de nederlandse opdrachtgever een rekening versturen. Dan heb je helemaal nergens last van.

Weet iemand nog waar ik dit topic onder staat. Kan het nml. niet vinden!!
En uiteraard als ik alles op n rijtje heb zal ik een mooi overzicht maken en op het forum zetten voor de toekomst.
Eefke
Veteran
Veteran

Postby Lobke » Wed Jul 30, 2008 2:24 pm

is er niet ook zoiets bij het hele visa proces, dat je op moeten passen met hoeveel tijd je in het buitenland bent. Heb is gehoord bij mhp dat je niet zomaar een tijd weg kan zijn. maar ik kan me niet meer herinneren hoeveel tijd dat was.
Misschien weet iemand anders waar ik het over heb en over hoeveel tijd zij het hadden?
Lobke
Veteran
Veteran

Postby martin » Wed Jul 30, 2008 2:41 pm

[quote="Lobke"]is er niet ook zoiets bij het hele visa proces, dat je op moeten passen met hoeveel tijd je in het buitenland bent. Heb is gehoord bij mhp dat je niet zomaar een tijd weg kan zijn. maar ik kan me niet meer herinneren hoeveel tijd dat was.
Misschien weet iemand anders waar ik het over heb en over hoeveel tijd zij het hadden?[/quote]

weg zijn uit israel heeft als gevolg (tenminste zo is het nu) dat je langer moet wachten voor je een permanent citizenship/burgerschap kan aanvragen. In mijn geval ging mhp zelfs de weken zitten natellen dat ik niet in IL was in de afgelopen 6 jaar en die werden afgetrokken van de periode dat ik in IL was. Met andere woorden ik moet die weken extra wachten voordat ik mijn israelische paspoort kan aanvraen.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Lobke » Wed Jul 30, 2008 2:51 pm

Maar gaat dat alleen maar om je paspoort?
Of ook over tuedat zeout, israelische nationaliteit etc?
Want ik weet dat een israelisch paspoort voor veel mensen niet echt een must is...
Lobke
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jul 30, 2008 4:08 pm

Ik denk dat je aan het MHP vragen moet voor hoelang je buiten het land kunt zijn per jaar zonder gevolgen...want anders zou je ook niet bv op familie bezoek kunnen voor zeg 3 weken?....
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby robin » Thu Jul 31, 2008 3:13 pm

martin wrote:
Lobke wrote:is er niet ook zoiets bij het hele visa proces, dat je op moeten passen met hoeveel tijd je in het buitenland bent. Heb is gehoord bij mhp dat je niet zomaar een tijd weg kan zijn. maar ik kan me niet meer herinneren hoeveel tijd dat was.
Misschien weet iemand anders waar ik het over heb en over hoeveel tijd zij het hadden?

weg zijn uit israel heeft als gevolg (tenminste zo is het nu) dat je langer moet wachten voor je een permanent citizenship/burgerschap kan aanvragen. In mijn geval ging mhp zelfs de weken zitten natellen dat ik niet in IL was in de afgelopen 6 jaar en die werden afgetrokken van de periode dat ik in IL was. Met andere woorden ik moet die weken extra wachten voordat ik mijn israelische paspoort kan aanvraen.

Martin

Uit eigen ervaring, een nieuw paspoort aanvragen (zogezegd verloren) zodat al je exits en entries "plotseling" weg zijn ... kost wel wat geld maar zo ben je wel verlost van de MHP die kneuterig wil doen :wink:
robin
Veteran
Veteran

Postby Fugel » Thu Jul 31, 2008 4:06 pm

Mijn ervaring is dat als je vaak of lange tijd uit Israel weg bent MHP inderdaad moeilijk kan doen, ook voor Visa. Ze hebben mij nooit een visa geweigerd maar ze vroegen er wel iedere keer naar (ik werkte in Israel maar moest voor die baan bijna elke maand naar Nederland reizen). Ook moest ik veel langer dan anderen wachten op ziektekostenverzekering nadat ik mijn Aleph5 status had gekregen.
Wat de tip van Robin betreft. Ik geloof direct dat er mederwerkers van MHP zijn die daarin trappen maar het werkt niet bij iedereen. Zij hebben entry's en exits namelijk ook gewoon in de computer staan.

Fûgel
Fugel
Veteran
Veteran

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen