Nog een paar interessante vragen over Aliyah !!

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Nog een paar interessante vragen over Aliyah !!

Postby JDB » Tue Aug 12, 2008 9:16 pm

Hallo! Omdat ik de vorige keer zulke gooie antwoorden ontving toen ik paar vragen stelde over het aliyah maken als een Nederlander probeer ik hier nog een keer!

1. Als je een oleh chadash wordt krijg je een 'oleh' stempel in je Nederlandse paspoort. Als je de Israelische nationaliteit niet aanvraagt, moet je dus elke keer dat je het land weer binnenkomt je Nederlandse paspoort gebruiken. Vinden ze het aan de grens niet raar dat je de Israelische nationaliteit niet hebt omdat je al een 'oleh' bent en dus de Israelische nationaliteit dient te hebnne?

2. Als je je Nederlandse paspoort moet vernieuwen (normaal na 5 jaar) wat soort bewijs krijg je in je nieuwe paspoort dat je in Israel woont (omdat de oleh stempel d'r niet meer is) zodat je nog steeds als 'oleh' het land kan binnenkomen naar vakantie in het buitenland?

3. Kan je door je legersdienst naar het buitenland rijzen?

4. Moet je naar je legersdienst altijd toestemming vragen om naar het buitenland te reijzen?

Nogmaals, als jullie me kunnen helpen met al een van deze vragen ben ik al harstikke dankbaar!
JDB
Newby

Postby Hans & Malie » Wed Aug 13, 2008 6:00 am

Hallo,

Vraag 1 > Nee,je hebt speciale in en uitgangen voor niet Israelische reizigers [ toeristen ] en daar laat je je paspoort zien en je Teudat Ze'hoet als ze erom vragen.

Vraag 2 > Je krijgt een nieuw paspoort waarin staat de plaats van afgifte als zijnde de Ambassade Tel-Aviv.
Als je echter voor je werk/zaak veel moet reizen naar landen die minder gezind zijn met Israel kun je vragen dat weg te laten.

Vraag 3 > Voor zover ik weet kun je tijdens je dienstijd niet naar het buitenland [ bijzondere omstandigheden daargelaten ] ..maar daar zullen wel reactie op komen als dat niet klopt.

Vraag 4 > Kijk naar een groot deel van de jeugd die hun dienstijd erop heeft zitten en die de wereld gaan verkennen.....avier rosh...het " schoon/leeg maken van het hoofd ".....geen toestemming nodig :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Wed Aug 13, 2008 1:56 pm

2 kleine aanvullingen op wat Hans schreef:

Op vraag #1: Hangt ook van de beambte af die er zit. Heb vaker mee gemaakt dat ze tegen me zeiden dat het totaal onmogelijk is dat ik geen Israelisch paspoort heb. Beetje van je af praten lost dat op, maar het handigste is het forumulier wat je hebt dat je de Israelische nationaliteit niet aanvaard hebt gewoon bij je te hebben (heb ook over Nederlanders gehoord waar dit formulier van ge'eist werdt. Schijnt een regel van enkele jaren geleden te zijn, alhoewel het mij persoonlijk nog nooit gevraagd is).

#3: Officieel is dit zo, maar tachles is het verre van onmogelijk een permit te krijgen. Hangt ook af van waar je dient, en van de reden dat je wil reizen (zaken zal bijvoorbeeld moeilijker uit te leggen zijn dan naaste familie bezoek).
Tachles, in een gewone eenheid heb je toestemming nodig van 3 verschillende leger-instanties:
a. Je directe commandant, plus je hogere commandant (en als je jobnik bent, ook de basis commandant).
De laatste zal waarschijnlijk het advies van de eerste 2 accepteren.

b. Bitachon sade. Ehh, hoe vertaal je dat? Eenheid die over beveliging van leger dingen tegen de vijand gaat (inclusief soldaten dus). Als je niet verzoekt naar Iran te reizen moet dit niet een speciaal probleem opleveren.

c. HaShalishut harashiet- Zeg maar het administratieve dinges van het hele leger.

Bij dit alles, moet je er rekening mee houden dat de vraag niet alleen is of je mag gaan, maar ook voor hoelang (hangt nogmaals van de omstandigheden af zoals waarom je gaat, waar je dient, etc.).
E.T.
Veteran
Veteran

Toda!

Postby JDB » Wed Aug 13, 2008 11:40 pm

Bedankt voor jullie antwoorden! Het is goed om te weten dat jullie al ervaring hebben en dat jullie deze soort vragen zo goed kunnen beantwoorden. :)
JDB
Newby

Re: Nog een paar interessante vragen over Aliyah !!

Postby jaron » Thu Jul 29, 2010 7:35 pm

Hi,

ad 1 ik ga altijd bij de "Israelische paspoorten" en heb daar geen problemen.
Ik heb mijn TZ wel bij me voor het geval ze er om vragen.
Ik heb een stempel van Mishrad ha pnim als bewijs dat ik hier woon etc.
Als ze doorvragen waarom ik dan geen Israelisch paspoort heb dan gooi ik het op de Nederlandse regering die geen dubbel staatsburgerschap accepteerd.

ad2 daar heb je de stempel van het mishrad ha pniem dus.
Dit heb ik alleen bij mijn laatste paspoort gedaan vanwege een verhaal wat ik las bij het IOH. Over een Nederlands stel dat hier al jaren woont maar het land niet meer in kon of uit mocht, vanwege dit. Hoe die stempel heet kan ik voor je na kijken.

ad3 Tijdens je diensttijd kan je alleen het land uit met toestemming van de instanties zoals ET al aan gaf.

ad 4 Na je dienst tijd kan je gewoon weg. Vroeger had je een stempel van Katzin ha ier nodig maar dat is afgeschaft.
Toen het net was afgeshaft moest ik vliegen, kom dus bij de paspoortcontrolle met mijn Nederlandse paspoort en zonder stempel van Katzin ha Ier. Zegt het dametje dat ik dus niet weg kan vanwege die stempel die ontbreekt. Ik antwoord dat dat is afgeschaft. Haar collega naast haar zegt haar dan dat ik gelijk heb. Gaan ze toch discussieren...
Ik zeg dames kan ie, ik moet een vliegtuig pakken.
Ik mocht dus door.
Altijd blijven praten....

Vriendelijke groeten
Jaron Legel
jaron
Active Member

Postby Hans & Malie » Fri Jul 30, 2010 4:16 pm

Hi,

ad 1:

Als je geen Israelier bent hoef je daar niet te gaan.
Je TZ MOET je altijd bij je dragen als je er een hebt.
Als je een TZ hebt is dat reeds het bewijs dat je hier woont..stempel overbodig. :wink:
het verhaal over dubble nationaliteiten is mar gedeeltelijk waar , je kunt wel een dubbele nationaliteit hebben..wel aan voorwaarden verbonden.
Verder gaat het niemand geen reet aanwarom jij geen Israelier bent....ben ik ook niet...al meer dan 12 jaar niet...nimmer om gevraagd bij de grens.

ad 2:

ik ken het verhaal van de IOH niet....kan er dus niet over oordelen.
Als je hier je paspoort vernieuwd staat er automatisch in dat het in Tel-Aviv is afgegeven.
Als ik daarmee weer binnen kom in Israel , via de buitenlandse rij , vragen ze wel mijn TZ.

Ad3 & 4 weet ik niet...ben niet in dienst geweest....en dat vindt ik eigenlijk wel prima ook... :mrgreen:

Goed weekend,

Hans
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Noa84 » Mon Nov 15, 2010 10:19 pm

Shalom,

Zijn er ook mensen die Aliyah hebben gemaakt met een dubbel paspoort? Nederlands en Israelisch?
Ik ben in Israel geboren maar in Nederland opgegroeid.

groetjes
Noa84
Newby

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen