Niet joodse familieleden, verhuizen naar Israel

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Niet joodse familieleden, verhuizen naar Israel

Postby Modigliani » Wed Dec 17, 2008 9:32 pm

Beste allemaal,

Ik heb denk ik alle rubriekjes gelezen op het forum over dit onderwerp en flink op internet gekeken maar ik ben er niet uit.

Ik heb een familielid, zij is niet joods, Nederlands, ongehuwd en ook niet van plan om met een Israeli/Jood te trouwen.

Zij heeft een zoon die Aliyah heeft gedaan op basis van het recht op terugkeer(joodse vader) en gaat trouwen met een Israelische.

Zij wil graag naar Israel verhuizen om zo in de buurt te wonen van haar zoon en eventueel toekomstige (joodse) kleinkinderen.

Heeft iemand een idee of dit uberhaupt kan en zo ja hoe?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

ps. Deze persoon begrijpt dat ze geen benefits kan krijgen zoals bij Aliyah daar gaat het dus niet om. Ze wil gewoon daar naar toe verhuizen.
Modigliani
Veteran
Veteran

Postby Ilona » Wed Dec 17, 2008 10:11 pm

Je mag als niet-joodse niet ongeremd het land binnenkomen om hier te wonen behalve als je inderdaad getrouwd bent. De moeder zal gewoon via een toeristenvisum binnen moeten komen en daarna verlengingen moeten aanvragen. Het is een ingewikkelde procedure.
Ik heb een vriendin hier die samenleefde met een man, kind gekregen, man overleed en in principe wilde Israel haar het land uitgooien, ook al was haar kind Israelisch (die mocht wel blijven). Uiteindelijk via via (connecties) is ze nu na 7 jaar zover dat er eindelijk een commissie zich buigt over haar aanvraag en hoopt ze binnenkort definitief te mogen blijven.
Ik heb dus eigelijk als je het vorige verhaal leest niet zoveel hoop dat het gemakkelijk zal worden en dat het uiteindelijk zal lukken. Maar.... gewoon proberen dus.
Ilona
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Dec 18, 2008 5:53 am

Dat zijn uitzonderlijke gevallen....maar ik denk dat het beter is voor deze persoon om kontakt hierover op te nemen met de Israelische Ambassade in Den-Haag.
Wellicht kan ze,onder speciale condities [medisch e.d],aanspraak maken op gezins herreniging?

In ieder geval zouden wij het op prijs stellen als je,als er een oplossing is,het even hier komt melden voor het archief voor een volgende zoeker :wink:

http://thehague.mfa.gov.il/mfm/web/main ... sionID=82&
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu Dec 18, 2008 6:49 am

Onder de regels van familie hereniging vallen echtparen waarvan de een in Israel woont en de ander er bij wil komen. Gevallen waar kinderen die in Israel wonen en een van de ouders in het buitenland, vallen niet onder de gewone familie hereniging regels.

Gevallen waar een kind in Israel woont en een ouder in het buitenland, worden over het algemeen alleen goedgekeurt als er speciale humanitaire omstandigheden zijn. Bijvoorbeeld een kind die helemaal zonder ouders zit e.d.
Om te begrijpen wat hier niet onder valt, het hoge rechtshof bepaalde enkele jaren geleden dat het staats besluit om verblijf van een vader in het land niet goed te keuren legaal was, aangezien het kind met de moeder woont, en er dus geen speciale humanitaire redenen bestaan. Bij dit besluit was het wel zo dat de vader niet beperkt was in het bezoeken van zijn kind, en kon dus het land binnen wanneer hij wou.
Op dit gebasseerd lijkt het onlogisch dat een getrouwd kind onder speciale humanitaire redenen zal vallen.

Het recht om speciale permits te verlenen ligt bij de minister van interne zaken, die hulp krijgt van een commissie op het ministerie.

De juiste weg lijkt dus- Een verzoek op te stellen en deze naar de minister van interne zaken te sturen. In dit verzoek de zaak zo humanitair mogelijk op te stellen, bijvoorbeeld dat de moeder helemaal alleen is en dit haar enige kind is wat ze nog als familie heeft (als dat waar is uiteraard), enzovoort. Indien mogelijk, documenten die hier op wijzen toevoegen zoals bijvoorbeeld een brief van een sociaal werker of psycholoog die beaamt hoe belangrijk dit is voor haar etc.

Bereid haar in ieder geval er op voor, dat de kans niet echt groot is (de humanitaire omstandigheden gaan in principe over de persoon die hier is, en daar zijn volgens wat je schrijft no such omstandigheden), en dat het in ieder geval lang gaat duren voor ze antwoord krijgt, positief of negatief.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Modigliani » Thu Dec 18, 2008 4:40 pm

bedankt voor jullie reacties en tips tot zo ver! Zodra ik hier zelf meer over weet zal ik het jullie vanzelfsprekend laten weten.

ET, de zoon in kwestie is enigkind dus wellicht dat het daardoor kan. Het is in ieder geval het proberen waard.

Ben benieuwd of iemand nog andere tips/suggesties heeft
Modigliani
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Dec 18, 2008 5:06 pm

Modigliani wrote:ET, de zoon in kwestie is enigkind dus wellicht dat het daardoor kan. Het is in ieder geval het proberen waard.
Ik help het je hopen, maar op een leeftijd dat hij gaat trouwen lijkt het me niet dat dat onder humanitaire redenen zal vallen.

Wat je misschien wel kan proberen als hij enig kind is, is het wel op humanitair van de moeder draaien maar het zo doen dat de moeder niet alleen kan leven en hulp nodig heeft of zo. Als hij dan enig kind is en ze geen kinderen in Nederland heeft, misschien dat dat werkt (ondanks wat ik vanochtend schreef dat het eigenlijk over de situatie van de persoon hier moet gaan).
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen