Beste mensen,
Ik lees hier al een tijdje mee. Ik heb al veel informatie gevonden, maar krijg toch geen sluitend geheel op mijn vragen. Hopelijk is er hier iemand die me verder kan en wil helpen. De situatie:
1. Op termijn zou ik me graag in Israel willen vestigen. Hoewel ik zelf niet-joods ben, kom ik wel uit een gedeeltelijk joodse familie. Voor mij is dit echter te ver om op Aliyah te komen en daarom wil ik het graag via een werkvergunning proberen te regelen. Nu heb ik ergens gelezen dat na 5 jaar werken in Israel, het mogelijk is om een vaste verblijfsvergunning te krijgen. Ik weet echter niet in hoeverre dit klopt en of dit ook betekent dat je al die tijd in Israel moet zijn?
2. Ik heb het plan om een klein bedrijf in Israel te starten, als vestiging/moeder/dochter van een NL gevestigd bedrijf. Ik heb hiervoor al contact gezocht met de ambassade (in Den Haag & Ramat Gan) en met de ministeries van buitenlandse zaken. Daar heb ik e.e.a. besproken en continu werd mij geadviseerd om contact met een advocaat te zoeken om alles te kunnen regelen. Dit lijkt me niet zo'n probleem, maar wel vraag ik me af wat deze advocaat precies moet doen. De kosten lopen dan natuurlijk al snel op en ik vraag me af of het alleen gaat om het waarmerken van de bedrijfsdocumenten of heeft een advocaat in deze meerdere taken voor zijn rekening te nemen? Dit is nl. nogal anders dan in Nederland waar je alleen even langs de KvK hoeft..
3. Ik heb dus een werkvergunning nodig. Ik heb echter geen idee waar ik moet zijn voor een werkvergunning, hoe de procedure in zijn werk gaat en ik vraag me vooral ook af of het "starten van een bedrijf" afdoende is om een werkvergunning te krijgen. Nergens kan ik informatie vinden over de eisen die gelden voor het verkrijgen van een werkvergunning als het om een eigen te starten zaak gaat. Moet ik bijvoorbeeld voldoen aan een bepaald aantal uren? Ik heb hier in het Nederlands en Engels niets over kunnen vinden.. hoe kan ik starten met dit alles?
Hopelijk kan iemand met enige ervaring me verder helpen,
Hartelijk dank alvast!
Marlous