Bedrijf starten & Werkvergunning

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Bedrijf starten & Werkvergunning

Postby Marlous » Thu May 13, 2010 2:11 pm

Beste mensen,

Ik lees hier al een tijdje mee. Ik heb al veel informatie gevonden, maar krijg toch geen sluitend geheel op mijn vragen. Hopelijk is er hier iemand die me verder kan en wil helpen. De situatie:

1. Op termijn zou ik me graag in Israel willen vestigen. Hoewel ik zelf niet-joods ben, kom ik wel uit een gedeeltelijk joodse familie. Voor mij is dit echter te ver om op Aliyah te komen en daarom wil ik het graag via een werkvergunning proberen te regelen. Nu heb ik ergens gelezen dat na 5 jaar werken in Israel, het mogelijk is om een vaste verblijfsvergunning te krijgen. Ik weet echter niet in hoeverre dit klopt en of dit ook betekent dat je al die tijd in Israel moet zijn?

2. Ik heb het plan om een klein bedrijf in Israel te starten, als vestiging/moeder/dochter van een NL gevestigd bedrijf. Ik heb hiervoor al contact gezocht met de ambassade (in Den Haag & Ramat Gan) en met de ministeries van buitenlandse zaken. Daar heb ik e.e.a. besproken en continu werd mij geadviseerd om contact met een advocaat te zoeken om alles te kunnen regelen. Dit lijkt me niet zo'n probleem, maar wel vraag ik me af wat deze advocaat precies moet doen. De kosten lopen dan natuurlijk al snel op en ik vraag me af of het alleen gaat om het waarmerken van de bedrijfsdocumenten of heeft een advocaat in deze meerdere taken voor zijn rekening te nemen? Dit is nl. nogal anders dan in Nederland waar je alleen even langs de KvK hoeft..

3. Ik heb dus een werkvergunning nodig. Ik heb echter geen idee waar ik moet zijn voor een werkvergunning, hoe de procedure in zijn werk gaat en ik vraag me vooral ook af of het "starten van een bedrijf" afdoende is om een werkvergunning te krijgen. Nergens kan ik informatie vinden over de eisen die gelden voor het verkrijgen van een werkvergunning als het om een eigen te starten zaak gaat. Moet ik bijvoorbeeld voldoen aan een bepaald aantal uren? Ik heb hier in het Nederlands en Engels niets over kunnen vinden.. hoe kan ik starten met dit alles?

Hopelijk kan iemand met enige ervaring me verder helpen,

Hartelijk dank alvast!

Marlous
Marlous
Newby

Re: Bedrijf starten & Werkvergunning

Postby Marianne M » Sun May 16, 2010 7:40 am

Goedemorgen Marlous,

Een prima initiatief met heel wat vragen ! Ik stuur jouw lijstje naar twee NL's advocaten hier in Israel en wie weet kunnen die je verder helpen.

Groetjes !
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Marlous » Mon May 17, 2010 10:13 pm

Marianne M wrote:Goedemorgen Marlous,

Een prima initiatief met heel wat vragen ! Ik stuur jouw lijstje naar twee NL's advocaten hier in Israel en wie weet kunnen die je verder helpen.

Groetjes !

Weer advocaten :). Ik wacht het wel af! Bedankt voor de reactie in ieder geval!
Marlous
Newby

Postby E.T. » Mon May 17, 2010 11:51 pm

Het beste en makkelijkste is inderdaad een advocaat te raadplegen, maar volgens mij draai je de volgorde om als je schrijft dat je in eerste instantie een werkvergunning wil. Een buitenlands bedrijf kan in Israel een dochtermaatschappij oprichten (moet natuurlijk officieel worden ingeschreven as such). Zodra dat eenmaal bestaat, lijkt het mij (zonder het na te kijken) dat het tien keer zo makkelijk zal zijn om een werk vergunning te krijgen, als iemand die namens het buitenlandse moederbedrijf ook in de dochtermaatschappij fungeert af en toe.

Hoe dit invloed heeft op later hier permanent blijven weet ik niet, maar het lijkt me dat er een groot verschil is tussen een persoon die zomaar een werk vergunning hier aanvraagd, of een persoon die namens het moeder bedrijf hier naar toe komt.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Judy8 » Mon Aug 12, 2013 11:25 am

Beste allen,

Mijn vragen zijn dezelfde als Marlous (indertijd) stelde. Ook ik wil een klein bedrijf starten in Israël en ben niet Joods.
Marlous, hoe is het gegaan en wat is de beste route? Marianne welk antwoord hebben de advocaten indertijd gegeven?
Graag zou ik gebruik maken van jullie ervaringen.
Ik heb Marlous al rechtstreeks een email gestuurd maar daarop geen antwoord ontvangen.
Dus nu op deze manier.
Hartelijk bedankt alvast, iedere tip is van harte welkom!

Judy K
Judy8
Newby

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen