Aliyah naar Kibutz

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Aliyah naar Kibutz

Postby Route 4 » Sat Nov 20, 2010 11:59 pm

Beste forumleden,

Omdat wij (weer maar nu nog serieuzer) nadenken over een vertrek naar Israël zijn we de mogelijkheden aan het onderzoeken. Veel verhalen van jullie heb ik op dit forum gelezen. Boeiend, interessant en geregeld ook komisch om te lezen zijn de ervaringen.

Nu is ons oog gevallen op een programma van de Jewish Agency wat Aliyah behelst met huisvesting in geselecteerde kibbutzim. Ondanks dat ik in de Randstad of daar tegenaan ben opgegroeid spreekt mij en mijn (Israëlisch) vrouw de kibbutz aan. De mensen zijn daar naar onze mening net iets hartelijker dan in de grote steden (ok een generalisatie maar met minstens een kern van waarheid). Zeker ook omdat we een dochtertje hebben van zes maanden is dit voor ons een aantrekkelijke mogelijkheid.

Nu lees ik verhalen van mensen die na hun Aliyah in de diverse Israëlische steden zijn gaan wonen, zijn er ook mensen met ervaringen van het leven/ wonen in de kibbutz?

Alvast bedankt, iedere reactie zal ik met interesse lezen.
Route 4
Veteran
Veteran

Re: Aliyah naar Kibutz

Postby Kachol Lavan » Mon Nov 22, 2010 8:52 am

In heb nog geen ervaring van lange tijd in een kibbutz, maar ik heb zojuist getekend voor het bouwen van mijn huis in een kibbutz in Emek Hefer en ben sinds een paar dagen officieel lid van die kibbutz. We verhuizen pas in de zomer, en het huis in pas begin 2012 klaar maar ik heb mijn lidmaatschap binnen. Mijn kinderen zitten al vanaf hun eerste jaar in een kibbutz op peuterspeelzalen en nu ook op school. Ik heb mijn vrouw ontmoet in de kibbutz van mijn oom, en we hebben kibbutz-ulpan gedaan. Ik heb nooit echt voor lange tijd in een kibbutz gewoont maar ik heb wel veel ervaring met de hartelijkheid van de (meeste) kibbutzniks en het onderwijs in kibbutzim.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Mon Nov 22, 2010 9:32 am

Dat klinkt positief en gefeliciteerd.
Is volgens jullie een kibbutz in Israël een betere, of misschien wel de beste, plek om kinderen groot te brengen dan in de stad?
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Mon Nov 22, 2010 9:51 am

Route 4 wrote:Dat klinkt positief en gefeliciteerd.
Is volgens jullie een kibbutz in Israël een betere, of misschien wel de beste, plek om kinderen groot te brengen dan in de stad?

Mijn oom die sinds 1967 in een kibbutz woont zegt dat kibbutz een paradijs is voor kinderen, ouden van dagen en honden....
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Mon Nov 22, 2010 10:15 am

Kachol Lavan wrote:

Mijn oom die sinds 1967 in een kibbutz woont zegt dat kibbutz een paradijs is voor kinderen, ouden van dagen en honden....
Dankjewel, heel helder antwoord :) Nu nog zien of het voor de ouders nog in de buurt komt van een paradijs :wink:
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Mon Nov 22, 2010 10:40 am

Route 4 wrote:
Kachol Lavan wrote:

Dankjewel, heel helder antwoord :) Nu nog zien of het voor de ouders nog in de buurt komt van een paradijs :wink:

Och, als je maar lang genoeg wacht wordt je vanzelf oud van dagen.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Thu Nov 25, 2010 10:37 pm

volgens mij is het oude kibbutz systeem zo goed als over en zijn de kibbutzen meer een soort moshavim geworden, wat inhoud dat het rustiger wonen is dan in de stad, maar de romantiek van het kibbutzleven bestaat geloof ik niet meer

waar kom je overigens vandaan in ZHZ?
Matthew
Team Member

Postby elia » Fri Nov 26, 2010 8:55 pm

wij hebben bewust gekozen voor een ishuf, juist omdat wij beide nederlands zijn en dus geen familie hebben in Israel. De ishuf is voor onze kids fantastisch; ik zie ze amper; altijd buiten spelen, bij vriendjes, logeren enz enz. de groep is hier erg belangrijk; ze groeien op met de chevreh.

wat matthew zegt over de kibutz is denk ik wel waar; het oude kibuts-leven bestaat niet meer zoals toen, maar het vertrouwde, beschermde groepsgevoel kan je hier in israel beter vinden in ishuvim en kibutsim dan in de stad ( of dorp in holland)
elia
Veteran
Veteran

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen