na hoeveel krijg je een israelische verblijfsvergunning

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

na hoeveel krijg je een israelische verblijfsvergunning

Postby dannytersluijsen » Sun Mar 25, 2012 7:53 am

Sjalom koelam,

Ik had een vraagje. Ik woon hier nu 2,5 jaar en vorige maand vertelden ze me bij de Misrad Hapniem dat ik over een jaar(dus na 3,5 jaar) een kaart krijg, een rode kaart. Is dat dan de definitieve verblijfsvergunning, ID-kaart, of een soort kaart wat aangeef dat ik er bijna ben. Na hoeveel krijg je dus als niet- jood je definitieve ID-kaart?
ps, ik ben getrouwd met een Arabier, dus ook geen Jood. Toda raba
dannytersluijsen
Active Member

Re: na hoeveel krijg je een israelische verblijfsvergunning

Postby Nadine C » Sun Mar 25, 2012 1:56 pm

Hi Danny,

De rode of oranje kaart waarover je schrijft is waarschijnlijk je tijdelijke teoudat zehout die aangeeft dat je een 'temporary resident' bent. Wat ik een beetje vreemd vind is dat je die nu pas krijgt; wat heb je nu dan? Wat is je status hier?

Normaal gezien doorloop je een procedure van 5 jaar te tellen van het moment dat je die oranje ID kaart krijgt. Daarna kan je voor staatsburgerschap of permanent residency kiezen en een gewone blauwe ID kaart krijgen.

Kijk hier ook een beetje in het archief omder de topics nationaliteit en paspoorten, daar vind je een heleboel info.

Had je ook een pm'etje gestuurd nav eerdere vraag.

Succes!

Nadine
Nadine C
Veteran
Veteran

Postby W » Mon Mar 26, 2012 7:01 pm

Hi,

Je roze ID (A5) is wat al gezegd is je tijdelijke verblijfsvergunning. Pas na 5 jaar deze A5 te hebben gehad krijg je de blauwe ID.
Het heeft zeker lang geduurd voordat je deze roze ID pas krijgt.
Heb wel iets gelezen dat het nu allemaal langer duurt volgens mij 3 jaar voordat je deze tijdelijke verblijfsvergunning krijgt.

Deze A5 geeft je wel meer opties zoals ziekenfondsverzekering.

Succes ermee,

Esther
W
Veteran
Veteran

Postby Mirthe » Sat Mar 31, 2012 3:28 pm

Het is nu inderdaad het beleid dat niet-Joodse partners van Israëliërs na 3 jaar een A5 krijgen (inclusief identiteitskaart). Dat schijnt een paar jaar geleden nog anders geweest te zijn, maar ook mij is verteld dat ik het na 3 jaar krijg (ben nu 1 jaar hier). Tot die tijd ben ik toerist met een werkvergunning (B1).

Nu mijn partner en ik plannen beginnen te maken om naar Nederland te gaan in 2013 weet ik pas hoe ongelooflijk makkelijk het was om hier te komen, vergeleken met hoe moeilijk het is voor hem om in Nederland te komen wonen ...
Mirthe
Veteran
Veteran

Postby Nadine C » Sat Mar 31, 2012 6:29 pm

@ Mirthe:

Geloof me, het is NIET zo makkelijk om hier aan permanente verblijfsvergunning of staatsburgerschap te geraken. Ik deed er 14 jaar over terwijl ik gewoon getrouwd ben met een Israeli, hier werk en we 2 kinderen hebben. Als niet Joodse zien ze je gewoon niet erg graag komen.

Groot gelijk dat je naar NL terug gaat, mss moet je in het begin ook door een papierwinkel heen maar op lange termijn heb je er alle voordeel bij. Je salaris is in euro's en je betaalt je niet blauw voor onderwijs van je kinderen, vrijetijdsbesteding, enz. En je kan altijd heel prettig op vakantie komen in IL.

Groet,

Nadine
Nadine C
Veteran
Veteran

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen