Ik wil terug !

Zoek je een baan of heb je een baan aanbieding of een andere cariere / werk mogelijkheid beschikbaar? Schrijf het hier.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby imklaber » Fri Sep 08, 2006 1:35 am

Voor "sales" moet je toch wel voetenwerk verrichten. Dat betekent, je moet je persoonlijk komen voorstellen.
Want je moet eerst je zelf kunnen verkopen voordat je iemand een product/dienst/service kunt verkopen.

Dus met passende kleren en CV de deuren plat gaan lopen bij die bedrijven die jou interesseren.
Welke bedrijven en waar hun kantoren zijn, kun je via het Internet ook in Nederland te waar komen.

Voor dit alles moet je zeker voor een week of 2 naar hier komen, intensief gaan zoeken en dan met de resultaten een soort bestands opname maken om te zien hoever je gekomen bent, waar je "de mist" in gegaan bent en dus je je "approach" moet aanpassen of moet verbeteren.
De mazzel ermee 8) :D :idea:
imklaber
Veteran
Veteran

Postby martin » Fri Sep 08, 2006 7:34 am

sales is te ruim gedefinieerd om te kunnen helpen. algemene info: een goede site (alhoewel betaald) is www.alljobs.co.il ook www.jobnet.co.il is nuttig.

als sales aan de slag op de locale markt is een kwestie van een paar dagen zoeken. de meeste bedrijven betalen je dan 5000NIS bruto, plus auto en telefoon en verder alleen commissies. als je niet genoeg verkoopt sta je met een paar maanden weer buiten.

voor meer serieuze sales jobs is de markt een stuk kleiner en ben je veel meer afhankelijk van persoonlijke contacten.

als je goedlopende bedrijven hebt in NL zou ik nooit en te nimmer deze kant opkomen. hoogstens zou ik telewerken overwegen als dat mogelijk zou zijn.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Sep 08, 2006 7:52 am

martin wrote:als je goedlopende bedrijven hebt in NL zou ik nooit en te nimmer deze kant opkomen.

Geld is niet alles in het leven.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby pauline » Fri Sep 08, 2006 9:58 am

De stadjers zullen je vast missen, maar voor jou veel succes Awi, dat al je plannen maar zullen slagen!
pauline
Veteran
Veteran

Postby martin » Fri Sep 08, 2006 10:10 am

Awi wrote:
E.T. wrote:
martin wrote:als je goedlopende bedrijven hebt in NL zou ik nooit en te nimmer deze kant opkomen.

Dat is nou net de reden waarom ik terug wil, gevoel koop je niet met geld...

Bedankt voor de snelle reacties, leuk om te weten dat het zo levendig is op dit forum en dat er zo veel actieve Nederlanders in Israel zijn :D

En die Febo muur zoals in NYC hou ik in gedachten, eerst een baan, dan maar kijken of er iemand gek genoeg is hier om een Febo muur te beginnen ? Shenkin straat lijkt me wel een optie...

uiteraard is geld niet alles in het leven. als het dat wel geweest was dan had ik hier nooit gezeten :-) (en met mij vele anderen).
belangrijk is dat het opzetten van een rendabel bedrijf hier in Israel lastiger is dan in NL. dit komt met name door de slechte betaalsmentaliteit van vele bedrijven.
Als je in NL een goedlopend bedrijf hebt dan is de overgang van het komen naar IL erg groot denk ik.

Martin
martin
Veteran
Veteran

sites voor werkzoeken

Postby muybuen » Mon Sep 11, 2006 6:39 pm

ik weet niet of je ze al kent, maar hier wat sites voor werkzoekenden in israel, veel succes ! :

www.jobnet.co.il ( zowel engels als iwriet )

http://www.hrsearch.co.il/ ( voor hotelbanen )

http://www.israemploy.net/

http://www.marksman.co.il/index.html ( engelstalige banen vooral in het centrum )

hier wat uitzendbureau's:
http://www.cvpool.co.il/look_for_job2.htm

http://www.shiluv-job.co.il/

http://www.adam-milo.co.il/
http://www.ors.co.il/

http://www.manpower.co.il/

http://www.hever.co.il/

wat uitzendbureaus :
muybuen
Active Member

Postby Frederike » Tue Sep 12, 2006 6:14 pm

Maar het is handig als je wel wat in de hand hebt.........
Ik word er gewoon gek van, de dagelijkse strijd met geld........
Maanden zoek ik een baan.... of ik moet m`n zoontje de hele dag in een kinderdagverblijf stoppen en dan hou ik helemaal geen geld meer over. Of de `bazen` vragen me als ik oppas heb voor hem als hij ziek is........
uuuuuuuuuuuuh nee dus, m`n hele familie in NL. en de familie van mijn man in het noorden. Voor de simpelste baan moet je al nivo universiteit hebben......... Ik heb zelf SPW kinderopvang gedaan, als ik in Tel Aviv woonde had ik binnen 5 min. een baan. M`n bazin in T.A. als er gebeld over mij voor een referentie, belt ze me elke weer op met een aanbod. Maar ja, dat helpt dus niet veel, werken in de opvang hier in Rishon is het minimum van het minimumloon! Daar hou ik na de opvang van mijn eigen zoontje niks meer aan over........
Sorry, moest even m`n frustratie`s kwijt...
Maar weer gaan doorzoeken bij thuiswerk.............

Na dit lange verhaal is m`n zoontje inmiddels wakker geworden met een grote glimlach en z`n ondeugende oogjes kijkt hij me aan. En dan gaan we weer flink door met een flinke glimlach, want ach...... hij is het allemaal dubbelop waard!!!
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Sep 12, 2006 6:53 pm

Frederike wrote:

Maar het is handig als je wel wat in de hand hebt.........
Ik word er gewoon gek van, de dagelijkse strijd met geld........
Maanden zoek ik een baan.... of ik moet m`n zoontje de hele dag in een kinderdagverblijf stoppen en dan hou ik helemaal geen geld meer over. Of de `bazen` vragen me als ik oppas heb voor hem als hij ziek is........
uuuuuuuuuuuuh nee dus, m`n hele familie in NL. en de familie van mijn man in het noorden. Voor de simpelste baan moet je al nivo universiteit hebben......... Ik heb zelf SPW kinderopvang gedaan, als ik in Tel Aviv woonde had ik binnen 5 min. een baan. M`n bazin in T.A. als er gebeld over mij voor een referentie, belt ze me elke weer op met een aanbod. Maar ja, dat helpt dus niet veel, werken in de opvang hier in Rishon is het minimum van het minimumloon! Daar hou ik na de opvang van mijn eigen zoontje niks meer aan over........
Sorry, moest even m`n frustratie`s kwijt...
Maar weer gaan doorzoeken bij thuiswerk.............

Na dit lange verhaal is m`n zoontje inmiddels wakker geworden met een grote glimlach en z`n ondeugende oogjes kijkt hij me aan. En dan gaan we weer flink door met een flinke glimlach, want ach...... hij is het allemaal dubbelop waard!!!

kan me aardig inleven in de frustratie :-). is het geen idee om een gan te zoeken in TA als je daar wel werk kunt vinden. veel vrienden van ons doen dat, een gan in de buurt van het werk en niet in de buurt van huis. niet ideaal, wel erg praktisch.
Wij zoeken nu een gan voor Tom. Dat kost hier (Ramat Gan/Givatayim) tussen de 1800 (bij witzo/naamat) en 2600NIS per maand. Dit voor 7-16uur en iets meer voor 7-17uur. niet goedkoop maar redelijk schappelijk en zelfs met een minimumloon houd je zeker 2-3000 NIS per maand over (bij 1 kind). Pas bij 2 of meer kinderen wordt het een rekensommetje wat financieel beter is.

Marin

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Tue Sep 12, 2006 7:22 pm

zelfs met een minimumloon houd je zeker 2-3000 NIS

een minimumloon is 3000 nis!

Het loon van mijn man gebruiken we voor vaste lasten, boodschappen etc.
Frederike
Veteran
Veteran

Postby zahav » Tue Sep 12, 2006 7:39 pm

Frederike wrote:

In Nederland verdien je dit zonder opleiding per week. Waarom ga je niet een paar jaar terug naar Nederland, verdien flink geld en kom dan terug?
zahav
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Tue Sep 12, 2006 7:50 pm

Ja, ik heb al heel vroeg hier geleerd om niet gefrustreerd te raken om niet de lonen hier in Israel met die in Nederland te vergelijken. Verder wil ik hier in Israel blijven, m`n hele leven is hier, behalve mijn fam. dan!
Het is moeilijk maar die kleine rakker van me, is alles waard en als z`n mam`s nog werk kan vinden in de kinderopvang, dan zijn alle partijen tevreden!
M`n tijd komt nog wel!! En ach als we geen moeilijke tijden hadden, dan wisten we toch niet wat de goede tijden zijn en kunnen we deze beter waarderen!!!!
Ondertussen als er iemand kinderopvang zoekt........Zelfs voor een dagdeel, bijv.om de nederlandse taal te horen, stuur me even een PM!!

Groetjes,
Frederike
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Sep 12, 2006 7:50 pm

zahav wrote:
Frederike wrote:

In Nederland verdien je dit zonder opleiding per week. Waarom ga je niet een paar jaar terug naar Nederland, verdien flink geld en kom dan terug?

Dan zal haar man weer moeite hebben met een baan zoeken (ik neem aan dat hij Israeli is).
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Tue Sep 12, 2006 7:52 pm

Dan zal haar man weer moeite hebben met een baan zoeken (ik neem aan dat hij Israeli is).

Precies!!!
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Tue Sep 12, 2006 7:55 pm

Hallo allen,
Ik zal me gelijk even voorstellen;

Ik ben Awi, geboren in Nederland, hier opgegroeid tot aan mijn 14e, toen als "ole hadash" naar Israel gekomen, school, leger in Israel gedaan, toen terug gegaan naar Nederland, ik ben hier inmiddels weer 4 jaar en ben het zat, ik wil terug naar Israel.

Het eerste wat er bij komt kijken is natuurlijk werk, vandaar mijn berichtje hier op het forum, hier in Nederland ben ik nu 4 jaar zelfstandig met meerdere ondernemingen, ik sta op het punt om alles te verkopen en mijn terugkeer te maken naar Israel.

Heeft iemand suggesties waar ik het beste kan zoeken ?
Ik zit momenteel een beetje te kijken via Internet op "Luah Yediot enz." De richting waar ik aan zit te denken is "sales".

Met vriendelijke groet,
Awi

Als je hebreeuws spreekt........
je kunt ook kijken op http://www.homeless.co.il
en op http://www.iol.co.il
en op het forum van de IOH
http://www.ioh.co.il/Content/Forum/index.php

Groetjes,
Frederike
Frederike
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Sep 12, 2006 8:05 pm

Frederike wrote:

Precies!!!

om nog maar niet te spreken van de ellende die een verhuizing met zich meebrengt. het aanvragen van een verblijfsvergunning is op zich al een drama. ik heb het gecheckt recent als eventuele optie voor mij en mijn gezin maar de belachelijke nederlandse wetgeving maakt een gedwongen fysieke scheiding van een paar maanden (3-6) noodzakelijk.

overigens kan je hier met geld meer doen dan in NL. het leven is hier goedkoper dan daar.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby zahav » Tue Sep 12, 2006 8:16 pm

martin wrote:
Frederike wrote:

Precies!!!

om nog maar niet te spreken van de ellende die een verhuizing met zich meebrengt. het aanvragen van een verblijfsvergunning is op zich al een drama. ik heb het gecheckt recent als eventuele optie voor mij en mijn gezin maar de belachelijke nederlandse wetgeving maakt een gedwongen fysieke scheiding van een paar maanden (3-6) noodzakelijk.

overigens kan je hier met geld meer doen dan in NL. het leven is hier goedkoper dan daar.

Martin

Geloof dat dat niet helemaal waar is, financieel heb je in Nederland veel meer mogelijkheden, ook al zou het leven duurder zijn daar (wat volgens mij niet waar is) hou je per saldo veel meer over dan met die lage lonen hier en dan hebben we het nog niet over alle secundaire arbeidsvoorwaarden die hier al helemaal niet bestaan.
zahav
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Sep 12, 2006 8:29 pm

zahav wrote:Geloof dat dat niet helemaal waar is, financieel heb je in Nederland veel meer mogelijkheden, ook al zou het leven duurder zijn daar (wat volgens mij niet waar is) hou je per saldo veel meer over dan met die lage lonen hier en dan hebben we het nog niet over alle secundaire arbeidsvoorwaarden die hier al helemaal niet bestaan.

ieder z'n eigen beleving, maar als ik kijk naar het leven wat ik leid hier in verhouding tot het inkomen dat wij als gezin hebben, dan zou dat nooit kunnen in NL.
mbt secondaire voorwaarden: daar heb je gelijk in, al hoewel het zeker in de high tech best wel meevalt.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby zahav » Tue Sep 12, 2006 10:05 pm

Kachol Lavan wrote:Dan zal haar man weer moeite hebben met een baan zoeken (ik neem aan dat hij Israeli is).

Lijkt me minder moeilijk dan andersom, zoals Frederike dat beschrijft http://www.nu.nl/news.jsp?n=823427&c=36&rss
zahav
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Sep 12, 2006 10:31 pm

zahav wrote:
martin wrote:
Frederike wrote:

Precies!!!

Martin

Geloof dat dat niet helemaal waar is, financieel heb je in Nederland veel meer mogelijkheden, ook al zou het leven duurder zijn daar (wat volgens mij niet waar is) hou je per saldo veel meer over dan met die lage lonen hier en dan hebben we het nog niet over alle secundaire arbeidsvoorwaarden die hier al helemaal niet bestaan.

Waar? In Israel? Volgens mij zijn die in Israel veel beter dan in Nederland. Helemaal bij overheidsinstanties of in de hi-tech. Ik heb maar in een enkel bedrijf in nederland lunch gekregen van de baas. En dat was een broodmaaltijd. Hier mogen we kiezen uit 72 restaurants. Ik heb een levensverzekering, een pensioenregeling, een auto van de baas, een mobieltje van de baas, onkostenvergoeding, een spaarplan, een extra ziektekostenverzekering, mijn salaris is gekoppeld aan de dollar, uitstapjes in hotels, we zijn een keer naar Praag geweest met het hele bedrijf. Probeer dat maar eens in nederland te krijgen. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je niet 38 uur per week werkt zoals in nederland maar minstens 45, en dat die 45 vaak op 50 neerkomt.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Sep 12, 2006 10:40 pm

zahav wrote:
Kachol Lavan wrote:Dan zal haar man weer moeite hebben met een baan zoeken (ik neem aan dat hij Israeli is).

Lijkt me minder moeilijk dan andersom, zoals Frederike dat beschrijft http://www.nu.nl/news.jsp?n=823427&c=36&rss

Mijn vrouw is amerikaanse, en we hebben verscheidene jaren samen in nederland gewoond. Ik wil het hier niet eens hebben over de vernederingen en chantage bij de vreemdelingendienst, maar het was ook voor haar zeker niet makkelijk om een baan te vinden. En dan hebben we het nog niet eens over iemand uit een "besmet" land als Israel. Tegenwoordig zou zij ook uit een "besmet" land komen, maar voor Bush de tweede was dat nog niet zo.

Mijn vrouw spreekt voor een buitenlander zeer goed nederlands, veel mensen horen dat ze een buitenlander is, maar weten niet waar haar accent vandaan komt en denken dat ze zeker 20 jaar in nederland heeft gewoond. Ze heeft een academische opleiding die haar niet verder bracht dan een baantje als datatypiste bij een uitzendbureau of schoonmaker van vliegtuigen op Schiphol. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk niet dat de man van Fredrike daar op zit te wachten.

Ik ben van mening dat als je iets wil, je in Israel veel eerder de kans gegeven het te proberen dan in nederland als buitenlander. Ik heb een MTS opleiding, maar ik leid een afdeling waar de mensen onder mij ingenieurs zijn. In nederland zou dat absoluut niet kunnen.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby martin » Wed Sep 13, 2006 6:52 am

Kachol Lavan wrote:
zahav wrote:
martin wrote:
Frederike wrote:

Precies!!!

Martin

Waar? In Israel? Volgens mij zijn die in Israel veel beter dan in Nederland. Helemaal bij overheidsinstanties of in de hi-tech. Ik heb maar in een enkel bedrijf in nederland lunch gekregen van de baas. En dat was een broodmaaltijd. Hier mogen we kiezen uit 72 restaurants. Ik heb een levensverzekering, een pensioenregeling, een auto van de baas, een mobieltje van de baas, onkostenvergoeding, een spaarplan, een extra ziektekostenverzekering, mijn salaris is gekoppeld aan de dollar, uitstapjes in hotels, we zijn een keer naar Praag geweest met het hele bedrijf. Probeer dat maar eens in nederland te krijgen. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je niet 38 uur per week werkt zoals in nederland maar minstens 45, en dat die 45 vaak op 50 neerkomt.

KL je bent een uitzondering hier in dit land. hooguit 10% van de bevolkin heeft voorwaarden die misschien in de buurt komen van wat jij hier beschrijft. dit terwijl bovenstaande in NL veel meer voorkomt.
een belangrijke secondaire arbeidsvoorwaarde in NL is het recht op partime werken waar heel vaak gebruik van wordt gemaakt. het is jammer dat ze dat hier niet kennen.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby zahav » Wed Sep 13, 2006 7:09 am

Verschil is ook dat je hier van de een op de andere dag op straat kunt staan en dan binnen een paar maanden op je spaargeld of familie bent aangewezen, daarnaast krijg je in Nederland veel meer vrije dagen.

Zo'n warme maaltijd is leuk, maar je moet er wel minimaal 7 uur extra voor werken en overuren uitbetalen doen ze in de high-tech volgens mij ook niet...
zahav
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Sep 13, 2006 7:24 am

Frederike wrote:

Je kan niet alleen de lonen met elkaar vergelijken (Ned-Isr). Je moet de loon vergelijken met de prijzen/onkosten tegen over elk land. Om maar een voorbeeld te noemen (stom voorbeeld, alleen voor het idee).
Hier is het minimum loon 3,000 volgens wat hier boven staat, en een blikje cola kost hier 5.00 nis.
In Nederland is het minimum loon 2 keer zo hoog (again, zeg maar wat, just for the example), maar een blikje cola is dan ook 2 keer zo duur.

Het maakt niks uit (alleen psychologisch of als je naar een ander land op vakantie gaat) hoeveel je verdiend in het ene land vergeleken bij het andere. Het maakt uit hoeveel je verdiend vergeleken bij de leefstandarts in dat land waar je woont.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Sep 13, 2006 7:30 am

martin wrote:
Kachol Lavan wrote:
zahav wrote:
martin wrote:
Frederike wrote:

Precies!!!

Martin

KL je bent een uitzondering hier in dit land. hooguit 10% van de bevolkin heeft voorwaarden die misschien in de buurt komen van wat jij hier beschrijft. dit terwijl bovenstaande in NL veel meer voorkomt.
een belangrijke secondaire arbeidsvoorwaarde in NL is het recht op partime werken waar heel vaak gebruik van wordt gemaakt. het is jammer dat ze dat hier niet kennen.

Martin

Ik ben natuurlijk de pitsu'im nog vergeten.

Volgens mij valt dat best mee met die uitzondering. Er zijn heel veel echt grote bedrijven in Israel die vergelijkbare voorwaarden hebben. Ik heb het dan over bedrijven als Amdocs, Comverse, Nice, Elbit, Elisra, Nice, Teva, Rafael, IAI, IMI, Kodak (voorheen Scitex), Chevrat Hechashmal, Mekorot, de havens, Intel etc.

Wat bedoel je met het recht op een part-time baan?
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Sep 13, 2006 7:46 am

zahav wrote:Verschil is ook dat je hier van de een op de andere dag op straat kunt staan en dan binnen een paar maanden op je spaargeld of familie bent aangewezen, daarnaast krijg je in Nederland veel meer vrije dagen.

Zo'n warme maaltijd is leuk, maar je moet er wel minimaal 7 uur extra voor werken en overuren uitbetalen doen ze in de high-tech volgens mij ook niet...

Ik heb hier 21 vrije dagen, en met het gigantische aantal joodse feestdagen ben ik 100% zeker dat er hier meer vrije dagen zijn dan in Nederland, ook als je 14 vrije dagen hebt. Oh ja, chol amo'ed zijn halve werkdagen.

Ja, maar je krijgt dan ook "pitzu'im". Een maand loon per jaar dat je voor het bedrijf gewerkt hebt. Dat kennen ze in nederland weer niet, en "havra'a" kennen ze ook niet in nederland, of "bigud". Ook georganiseerd huis/werk verkeer (hasa'ot) is in nederland onbekend (voor zover ik weet). Daarentegen kennen we hier in Israel weer geen vakantiegeld en is zwangerschapsverlof minder riant.

Overuren worden niet uitbetaald, maar dat komt in nederland ook voor in dat soort bedrijven. In nederland is het wel makkelijker om te zeggen dat je 38 uur wilt werken en geen minuut meer. Ik heb bij een aantal bedrijven gewerkt in nederland waar bijna het hele bedrijf de pen neergooide op het moment dat de klok vijf uur sloeg. Een minuut over vijf zaten we al op de fiets.

Volgens mij is het ziekenfonds in Israel ook veel beter en eerlijker dan in Nederland. Ik ben de laatste tijd vaker dan mij lief is in ziekenhuizen en zo, maar er wordt op geen enkele manier bezuinigd op tests en onderzoeken. Als je iets nodig hebt dan krijg je het. In nederland moet (moest?) je voor elk onderzoek een rijtje experts langs waaronder er altijd wel een was die tegenwerkte. Ook kan je maar weinig aanmerken op de kwaliteit van het medisch personeel.

Een vrouw krijgt in nederland maar een ultrasound tijdens een zwangerschap, en een ruggeprik is iets waar de dokters over moeten beslissen of je die krijgt. Hier MOET je op zijn minst drie ultrasound scans ondergaan, en mag je zelf zeggen of je een ruggepril wilt of niet. Je kunt zelfs om een keizersnee vragen als je de natuurlijke bevalling teveel werk vindt. Probeer dat maar eens in Nederland.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby zahav » Wed Sep 13, 2006 8:08 am

Zoals al eerder gezegd, zijn dit soort voorwaarden maar voor een heel klein deel van de bevolking weggelegd. Wat je beschrijft ziet er inderdaad ideaal uit, maar geeft volgens mij geen reprresentatief beeld van wat de gemiddelde Israelier krijgt. Israel staat bijvoorbeeld op de eerste plaats wat inkomensverschillen betreft, zelf hoger dan Amerika. Ondanks jouw situatie is de armoede juist ontzettend groot en daarom denk ik dat je het financieel gezien beter hebt in Nederland, ook al is je blikje cola wat duurder, je houdt per saldo meer geld over (zie ook de Big Mac index).

Dat de kwaliteit van het leven hier voor velen van ons veel hoger is laten ik even buiten beschauwing, hoewel zeker niet minder belangrijk, maar als het over de toekomst van je kinderen gaat is het denk ik wel belangrijk dat je als ouders genoeg mogelijkheden moet kunnen bieden en dan is een hoger salaris denk ik wel belangrijk.
zahav
Veteran
Veteran

Postby zahav » Wed Sep 13, 2006 8:22 am

E.T. wrote:
Frederike wrote:

Je kan niet alleen de lonen met elkaar vergelijken (Ned-Isr). Je moet de loon vergelijken met de prijzen/onkosten tegen over elk land. Om maar een voorbeeld te noemen (stom voorbeeld, alleen voor het idee).
Hier is het minimum loon 3,000 volgens wat hier boven staat, en een blikje cola kost hier 5.00 nis.
In Nederland is het minimum loon 2 keer zo hoog (again, zeg maar wat, just for the example), maar een blikje cola is dan ook 2 keer zo duur.

Het maakt niks uit (alleen psychologisch of als je naar een ander land op vakantie gaat) hoeveel je verdiend in het ene land vergeleken bij het andere. Het maakt uit hoeveel je verdiend vergeleken bij de leefstandarts in dat land waar je woont.

Een blikje cola kost trouwens bij Ah, toch wel de duurtse supermarkt van Nederland, 40 Eurocent, volgens mij is dat goedkoper dan dat je hier gemiddeld voor een blikje in de super betaalt. Het is iig niet twee keer zo duur dus...
zahav
Veteran
Veteran

Next

Return to Banen vraag & aanbod