Rijbewijs omzetten

Vragen en informatie over Israelische en Nederlandse rijbewijzen in Israel, aanvraag, geldigheid, vernieuwen, jurisdictie etc.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Rijbewijs omzetten

Postby fatamorgana » Sun Apr 07, 2013 11:49 am

Hey,

Ik heb onlangs begrepen dat ik wel een Israëlische rijbewijs nodig heb. Ik vroeg me af of iemand weet of het ook mogelijk is om je rijbewijs om te zetten. Ik weet dat het makkelijk kan binnen een jaar, maar ik woon hier inmiddels al een aantal jaren en ik rij bijna iedere dag.

groeten

Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Re: Rijbewijs omzetten

Postby dennise » Sun May 19, 2013 2:59 pm

hi peter,

ik weet niet of je aliah hebt gedaan , kan ik me niet meer herinneren. maar ik heb op nieuw afgereden ,2 lessen genomen voor de vorm .. :) daarna krijg je je nieuwe rijbewijs thuis . ik geloof dat je maar een half jaar met je nl rijbewijs hier mag rond rijden... 8)
dennise
Veteran
Veteran

Postby ton » Wed May 22, 2013 12:18 pm

Hoi Peter,

Ik heb dezelfde ervaring als Dennise, alleen heb ik 5 lessen genomen. Je hoeft geen theoretisch examen te doen, alleen een rijvaardigheidstestje. Als je bijna dagelijks rijdt moet dat geen probleem zijn. Zoek een rijschoolleraar; die moet je alle details kunnen vertellen.

--ton.
ton
Active Member

Postby Hans & Malie » Fri Jun 21, 2013 6:58 pm

Als je als Holeg Gadash komt heb je geloof ik 2 jaar de tijd om je rijbewijs om te zetten...kan ook inmiddels veranderd zijn dat weet ik helaas niet.
Maar er is een vast termijn.
Inderdaad moet je dan enkel laten zien dat je inderdaad voertuig beheersing hebt [ zoals men dat noemt hier ] en hoef je geen theorie af te leggen.
Eeen rijschool moet je inschakelen die een paar lessen zal aanbevelen [ de man zijn kachel moet ook branden ] en die ook de aanvraag voor je zal regelen.
Echter...als je het vastgestelde termijn bent overschreden zit je in de puree en moet je ook een theorie examen afleggen voordat je kunt gaan denken aan een rijexamen.
En daar komt bij dat je dan in het systeem te boek staat als een " nieuwe chaufeur " en zal je met een bordje moeten rijden en zal je na verloop van tijd een uitnodiging ontvangen om aan een verplichte " opfris " cursus deel te nemen...kost ongeveer 260 nis.
Als je niet komt opdagen zullen ze niet je rijbewijs vernieuwen.
Tot slot...rijden op een rijbewijs dat " niet geldig " is volgens de daarvoor vastgestelde termijnen , zal in het geval van een onverhoopt ongeval je heel erg duur komen te staan...advokaten hier werken met hun blik richting de USA en zullen je finacieel binnenstebuiten keren...en dan hoop ik maar dat er geen letsel aan te pas komt...want dan is je toekomst hier wel erg bleek geworden..want je bent onverzekerd aan het rond rijden als je je niet aan het termijn houd....
Dat was een welgemeend advies want een ongeluk hier op deze wegen is zomaar een feit.
Hoop dat je er wat aan hebt.. :wink:

Groet,

Hans
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Return to Rijbewijzen