businesspartner gezocht

Vragen over het zaken doen in en vanuit Israel. Opzetten van een zaak, registratie etc.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

businesspartner gezocht

Postby Salomon » Tue Jan 31, 2006 10:46 am

In april / mei ben ik van plan op aliyah te gaan. Ik kan kiezen om een baan te gaan zoeken óf een eigen business op te zetten. Ik zoek hiervoor een betrouwbare partner. Zelf ben ik 45jr en heb behoorlijk wat bedrijfservaring. In eerste instantie denk ik aan 'foodbusiness' met name iets in de 'tokosfeer '. Echter andere ideëen zijn welkom. Ik ben in de gelegenheid om te investeren. Ook overname bij bijvoorbeeld gebrek aan opvolging ben ik in geïnteresseerd.

U kunt mij E-mailen, maar óók bellen +31-6-50643316
E-mail mjl8@planet.nl
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Jan 31, 2006 11:48 am

Mooi idee...echter Toko's zijn der wel voldoende.......iets in de sfeer van Hollandse produkten?....of een onvervalst Hollands Haphuisje? :wink:
Ruim 600 klanten heb je al op zak... :D ...en zoals je al gelezen hebt hier doen ze hier een moord voor een zakkie patat met Hollandse mayo en 'n kroketje...kilometers legt men ervoor af :wink:...en je geeft Dutch-Forum gelijk een vaste honk voor de maandelijkse borrel-avonden...en het kijken naar het Nederlands-Elftal natuurlijk.....en als het gaat past de goede Sint der ook wel in :wink:

--Hans
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby dami » Tue Jan 31, 2006 1:16 pm

Hans & Malie wrote:Mooi idee...echter Toko's zijn der wel voldoende.......iets in de sfeer van Hollandse produkten?....of een onvervalst Hollands Haphuisje? :wink:
Ruim 600 klanten heb je al op zak... :D ...en zoals je al gelezen hebt hier doen ze hier een moord voor een zakkie patat met Hollandse mayo en 'n kroketje...kilometers legt men ervoor af :wink:...en je geeft Dutch-Forum gelijk een vaste honk voor de maandelijkse borrel-avonden...en het kijken naar het Nederlands-Elftal natuurlijk.....en als het gaat past de goede Sint der ook wel in :wink:

--Hans

Ik zou bijna naar Israel verhuizen voor al die gezelligheid die je opnoemt :D :D :D
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Jan 31, 2006 1:18 pm

dami wrote:Ik zou bijna naar Israel verhuizen voor al die gezelligheid die je opnoemt :D :D :D

Je bent van harte welkom!

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby martin » Tue Jan 31, 2006 10:05 pm

wees asjeblieft voorzichtig hier, er lopen hier heel veel vage figuren rond. nooit zomaar investeren hier.
martin
Veteran
Veteran

investeren

Postby Salomon » Tue Jan 31, 2006 10:07 pm

Nee hoor. Ik ga misschien investeren, niet invesjtirren!! :lol:
Salomon
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Jan 31, 2006 10:42 pm

hoi, zorg dat je een bedrijf goed checkt, laat altijd ook een 100% vertrouwde israeli naar het verhaal kijken en de situatie besnuffelen. ik zelf heb al zo vaak een volledig verkeerde inschatting van israelis gemaakt, zijn echt andere mensen dan nederlanders. vergis je daar niet in. Dit is uiteraard naast de gewone zakelijke afwegingen, die zijn wel ongveer hetzelfde, met uitzondering dat je hier altijd meer concurrentie hebt, kansloos bent als je geen connecties hebt, je eerder te maken zult hebben met corruptie (als je vergunning nodig hebt) en het simpelweg erg lastig is om echt geld te verdienen in israel (je hoofd net boven water houden kan wel).
martin
Veteran
Veteran

Israëli's écht andere mensen dan Nederlanders??

Postby Salomon » Wed Feb 01, 2006 10:26 am

Bedankt voor advies om voorzichtigheid te betrachten.

Ik vraag mij af of Israëli's onbetrouwbaarder zijn dan Nederanders. Ik kom als meer dan 20 jaar in Israël en heb zes jaar voor een Israëlisch bedrijf gewerkt. Het was mijn fijnste en interessantste job die ik gehad heb. Nooit een onbetrouwbare Nederlander tegengekomen, nou ik wel ! Velen! Maar Israëli's zijn net mensen, daar zitten betrouwbare tussen en onbetrouwbare. Het is nou juist de kunst en het inzicht dat je moet hebben en op moet vertrouwen dat je met zowel betrouwbare Israëli's en Nederlanders, zo je wilt, zaken gaat doen. En och , corruptie hebben we hier inmiddels ook, op grote schaal. Wat denk je van bijv. de bouwfraude waar Nederlandse ambtenaren aan hebben meegewerkt. En wat denk je van de corruptie van net na W.O 2 van Nederlandse ambtenaren. En wat 'het hoofd net boven water kunnen houden betreft ' , dat zal voor velen een niet te onderschatten probleem zijn. Maar, no mistake, In Nederland kent men inmiddels óók armoede op grote schaal. Kortom , het paradijs bestaat niet. Wel meer wellevendheid warmte naar elkaar toe en minder individualistisch, zo ken ik Israël. En mede daarom ga ik daar wonen!
Salomon
Veteran
Veteran

Re: Israëli's écht andere mensen dan Nederlanders??

Postby Guest » Wed Feb 01, 2006 2:48 pm

Salomon wrote:Wel meer wellevendheid, warmte naar elkaar toe en minder individualistisch, zo ken ik Israël.

Waar ben jij in Israel geweest? Ik sta bijna haaks op jou idee over Israeliers. Ik vind ze (over het algemeen) onwellevend en bijzonder individualistisch. Die warmte naar elkaar toe is betrekkelijk, maar kan ik mij meer in vinden.

Jim Hasenaar
Guest

Postby martin » Wed Feb 01, 2006 6:55 pm

gezien wat je hier schrijft zie ik des te meer reden om je te waarschuwen.
martin
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Wed Feb 01, 2006 7:16 pm

Ik denk dat een ieder zijn eigen invulling geeft aan zijn/ haar ervaringen en zeker op dit gebied is er toch duidelijk een subjectieve beleving. Mijn hierboven vermelde zaken zijn niet alleen míjn beleving. anders was ik wellicht nog gaan twijfelen aan mijn belevingswereld. Als ik in Israël kom, dan ben ik nauwelijks één avond vrij. Ik ben namelijk bijna iedere avond ergens anders uitgenodigd om te eten . elke !! keer als ik de weg vraag in Israël, dan zegt men ( totnutoe zonder uitzondering!!) rijd maar achter mij aan . Als ik in Nederland een espresso bestel en ik vraag daar een glas water bij, dan krijg ik een scheef gezicht en is mij gezegd 'daar kan de schoorsteen niet van roken meneer ' In Israël krijg ik een glas water bij mijn espresso, zoals het hoort. Het voert te ver om hier een volledig beeld te schetsen van hoe ik zaken ( en niet alleen ik ) ervaar in Nederland en Israël. In Nederland hoor ik nog steeds van o.m. expats het verhaal van het zuinige kopje thee met de bekende trommel met het kale biscuitje. Laat ik jullie eens vragen, wat vinden jullie dán de moeite waard om te leven in Israël? De sociale contacten en de contacten sowieso zijn m.i. veel hechter en echter dan de contacten die ik in al die jaren heb opgedaan in Nederland. Ik waardeer de goede bedoelingen van Martin om 'mij te waarschuwen '. Maar ik heb gelukkig familie in Israël en vele vrienden én last but not least, ik heb meer dan gezonde scepsis en heb zoals ik reeds vermeld heb jaren voor een Israëlisch bedrijf gewerkt. Welnu , er is nog een hoop werk te doen voor mij én het kan best zo zijn ( en daar ben ik van overtuigd) dat mijn beeld over Israël wordt bijgesteld, indien ik er een cmaal woon.
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Feb 01, 2006 8:06 pm

Salomon wrote:.....er is nog een hoop werk te doen voor mij én het kan best zo zijn ( en daar ben ik van overtuigd) dat mijn beeld over Israël wordt bijgesteld, indien ik er een cmaal woon......

Die kans is inderdaad aanwezig.....ik kwam ook zeer vaak op vakantie voordat ik op alyah kwam.....en op vakantie bekijk je alles en iedereen nu eenmaal door een heel andere bril :wink: ....de test komt als je inderdaad dagelijks met alles en iedereen te maken krijgt....maar dat is en blijft natuurlijk puur subjectief :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Salomon » Wed Feb 01, 2006 8:10 pm

En dan stel ik nu voor om deze topic als gesloten te beschouwen, voordat het een overloze verhandeling gaat worden! :lol:
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Edale » Wed Feb 01, 2006 8:50 pm

ik werk zelf iedere dag als observer bij de check in van ELAL in Amsterdam doe dit met veel plezier, leuke ex collega's heb je Salomon.
Heb intensief contact met meestal Dovi.
Edale
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Feb 01, 2006 9:13 pm

Salomon wrote:En dan stel ik nu voor om deze topic als gesloten te beschouwen, voordat het een overloze verhandeling gaat worden! :lol:

Vindt je het niet gezellig meer dan :roll: :wink:

Maak je maar geen zorgen....' we ' zijn wel wat gewend hier mbt ' oeverloos ' gezever :wink:

Maar...als je niet verder meer wilt okay....aan jou de keuze om het zo te laten..maar de leden hebben nog wel eens de neiging om lekker verder te willen kneuteren :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Salomon » Wed Feb 01, 2006 9:29 pm

Edale, waar was je al die tijd?? :D Fijn ook eens een positief geluid te horen. Pffff, Van sommige lieden vraag ik mij af waarom ze nog in Israël wonen?? Ik hoor nl. niets positiefs. is dat nu écht iets Nederlands. Welnu, hoe dan ook, ik ben vastbesloten en zal mijn hoofd vast wel boven water kunnen houden, daar heb ik nl deels voor gezorgd, Martin!! En I can't wait to move there!!! For G'd sake, don't spoil my appetite!
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed Feb 01, 2006 9:46 pm

Hans & Malie wrote:maar de leden hebben nog wel eens de neiging om lekker verder te willen kneuteren

--Hans.

En wanneer kom jij eens langs op een bijeenkomst en leutert niet alsmaar door? We kennen Hans van het forum op de computer, zelfs een foto van een aantrekkelijke hoogblonde kerel, maar de echte Hans bestaat volgens mij in Israel niet. Het is er een van: Ik kon niet komen vanwege mijn gezondheid, toestand, e.d.

Laat ik zeggen dat ik hoop dat het je goed gaat. In gezondheid, welvaart, familie en weet ik wat. Kom ook eens opdagen. Ergens! We hopen je graag eens te zien en niet slechts te lezen wat jij te schrijven hebt. Of ben je bewust bezig de actieve forumleden bewust nieuwsgierig te maken?

Jim Hasenaar
Guest

Postby Salomon » Wed Feb 01, 2006 9:51 pm

Hi Edale, waar wás je?? Eindelijk eens een postief geluid :) En niet dat eeuwige Nederlandse gezever. Het was mijn fijnste job ever bij EL AL. Een goed en interessant bedrijf om voor te werken. Van sommigen vraag je je werkelijk af waarom zij naar Israël zijn gegaan of daar blijven. I can't wait to move there! Ennuuh Martin, er zijn ook mensen die hun hoofd wél boven water kunnen houden. iedereen heeft het anders geregeld. Algemeenheden heb ik niets aan. Ik zou graag een discussie willen voeren , maar dan wel een genuanceerde en niet dat betweterige zeurderige. Don't try to spoil my appetite, you won't succeed! :lol:
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Wed Feb 01, 2006 9:57 pm

Oeps, tweemaal een reply met dezelfde strekking. Er is iest niet goed gegaan. Nou ja, dan is dat tenminste duidelijk!

Voor de goede orde ik zoek nog steeds een betrouwbare businesspartner . of zijn die hier op het forum moeilijk te vinden??

Graag bij de topic ( lees les ) blijven!
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Edale » Wed Feb 01, 2006 10:09 pm

Vermaak me nog steeds prima bij de LY, ga regelmatig wat drinken met de boys and girls van elal. Want onze diensten eindigen vaak gelijk en zij hebben me heel veel verteld over the real life in Israel en het leger.

Vooral dat laatste heb ik weinig info over maar sta wel op het punt om mijn steentje bij te gaan dragen.

Ga zelf eind van het jaar aliyah aan het maken, zoals het er nu voorstaat ga ik wonen in Jeruzalem, daar mijn oelpan doen en heb dan nog een half jaar in te vullen (ben van plan om naar een jeshiva te gaan om dit half jaar te vullen) voordat ik het leger in ga.
Edale
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Feb 02, 2006 6:36 am

hasenaar wrote:
Laat ik zeggen dat ik hoop dat het je goed gaat. In gezondheid, welvaart, familie en weet ik wat.

Dank je voor de goede wensen.....het zelfde voor jou uiteraard.

Kom ook eens opdagen. Ergens!

Zodra ik kan dan kom ik.....echter...het is inderdaad mijn gezondheid die dat bepaald...hoezeer ik dat dan ook veranderen wil.
De tot nu toe enige keer dat ik in het bijzijn ben geweest van Dutch-Forum leden was in de resedentie van de Ambassadeur op de verjaardag van Hare Majesteit....even 'n harinkie happen...en toen was Jim der niet :wink:

We hopen je graag eens te zien en niet slechts te lezen wat jij te schrijven hebt.

Dat hoop ik met je mee....en in de tussentijd zul je het toch echt moeten doen met wat ik schrijf....want dat is mijn deur naar buiten.

Enuuh Salomon...je moet er niet zo zwaar aan tillen.....men bedoelt het goed hier,maar als men zo'n vreugde mee maakt zoals die van jou dan is men gewoon wat terughoudender in deze,en mede gelet op het dagelijkse kan men stellen dat we hier ' realistisch optimistisch ' zijn :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby martin » Thu Feb 02, 2006 9:07 am

salomon, any time dat je in israel bent deel ik met plezier mijn ondernemers-ervaringen met je. jij moet dan maar bepalen of het allemaal betweterig en zeurderig is. Het is tenslotte jouw geld.

betrouwbare business partners zijn er zat in israel als je de weg weet, je moet echter wel een plan hebben. ik zou zeggen maak een plan wat je wilt, hoe het moet lopen, wat het op moet leveren en wat een partner in moet brengen qua skills, ervaring en geld en dan help ik je met plezier zoeken. ik ken zo geen bedrijven die ter overname beschikbaar zijn, al zijn ze ongetwijfeld te vinden, ligt erg aan wat je wilt.

1 punt wat wezenlijk anders is dan in NL als je levert aan bedrijven is de betalingsmentaliteit. Ongeveer 90% van alle Israelische bedrijven betaald niet op tijd, de gemiddelde betalingstijd is eind van de maand plus 60. Dit betekent dat je redelijk wat onderpand bij de bank moet hebben wil je dit verschil tussen uitgaven en inkomsten financieren . Bij levering aan particulieren speelt dit probleem wat minder als je tenminste niet met checks werkt maar met credit card. dit laatste is redelijk geaccepteerd, ligt een beetje aan wat je gaat doen.
verder is de bank hier wat anders ingesteld. In nederland is het over het algemeen makkelijker om krediet te kriijgen, als je de banken niet nodig hebt is dat het beste.
martin
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Thu Feb 02, 2006 9:19 am

Hmm, ik wilde even nadenken over mijn input en meteen zijn er twee bladzijden volgeschreven. Laat ik het daarom kort en krachtig zeggen: ik vind het veel fijner in Israel. Mij krijg je niet meer terug naar Nederland. De Israelische mentaliteit, inclusief de lelijke kantjes, ligt mij alles bij elkaar veel meer dan de Nederlandse. Dus Salomon, kom maar lekker ook hier naartoe.
יהיה בסדר
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Feb 02, 2006 12:17 pm

AFDV wrote:Hmm, ik wilde even nadenken over mijn input en meteen zijn er twee bladzijden volgeschreven. Laat ik het daarom kort en krachtig zeggen: ik vind het veel fijner in Israel. Mij krijg je niet meer terug naar Nederland. De Israelische mentaliteit, inclusief de lelijke kantjes, ligt mij alles bij elkaar veel meer dan de Nederlandse. Dus Salomon, kom maar lekker ook hier naartoe.
יהיה בסדר

Hear hear!
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Thu Feb 02, 2006 3:21 pm

Hier nog eentje die zich aansluit bij Salomon en AFDV , mij krijg je niet meer naar Nederland, brrrrr koud van binnen en van buiten. Het is dat ik er familie heb wonen, maar anders heb ik er echt weinig te zoeken.
Ik vind alle vooroordelen over israeli's vaak schromelijk overtrokken, juist jij zou beter moeten weten Jim, je woont in het aardigste dorrup van Israel?!
Heeft iemand er wel eens bij stil gestaan dat 'wie goed doet, goed ontmoet'?
Dat doe ik hier al die jaren al, en het heeft me alleen maar goeds opgeleverd........Wat doen die nederlanders toch dat ze zoveel 'chara' op hun weg tegenkomen?

Suzanne
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby Guest » Thu Feb 02, 2006 4:28 pm

Suzanne wrote:
Ik vind alle vooroordelen over Israeli's vaak schromelijk overtrokken, juist jij zou beter moeten weten Jim, je woont in het aardigste dorrup van Israel?!
Heeft iemand er wel eens bij stil gestaan dat 'wie goed doet, goed ontmoet'?

Suzanne

Ik heb het hier ook uitstekend naar mijn zin. Lees als bewijs mijn webside http://thisisisrael.net/ Echter mag ik toch wel menen dat ik Israeliers over het algemeen onwellevend en echoistisch vind?! Ik zoek mijn vrienden wel uit die het niet zijn. Daar zijn er in ons durp velen waaronder ene Suzanne. Nouja, lieve meid maar slecht voorbeeld, want ze is geen Israelische. Mijn buren wel en daar zitten een paar erg goede tussen.

Oh, en mij krijg je ook niet terug in Nederland.

Jim Hasenaar
Guest

Postby AFDV » Thu Feb 02, 2006 5:31 pm

Ik vind dat toch opmerkelijk, want in mijn beleving zijn Nederlanders echt veel egoistischer, bijna de meest egoistische soort die ik ken. Wat soms wel achter beleefdheid schuilgaat, maar echte wellevendheid is dat niet.
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Feb 02, 2006 5:44 pm

Jim heeft ook verder kunnen kijken dan de grenzen van Holland....ik ook...en ik ben overal ter wereld toch gastvrijer ontvangen dan binnen de grenzen van Holland.

In vele landen is het zijn van een gast een waar genot.
Als ik dat dan zet naast de Hollander is dat toch wel wat 'schraaltjes'....maarja....s'lands wijs,s'lands eer :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Salomon » Thu Feb 02, 2006 5:58 pm

Helemaal mee eens AFDV. Ik ben onderhand in 32 landen geweest, in alle werelddelen. van Australië tot Zuid-Afrika en van California tot aan Singapore. Bijna geheel Europa gezien. Wat is mijn conclusie keer op keer: wat zijn andere volkeren toch wellevender en minder hufterig en bot. Daar heeft nog een stuk over gestaan in de NRC van pakweg een twee maanden geleden.Redactioneel m.i. een stuk beter dan het Joods Journaal. Maar als je je altijd een vreemde blijft voelen in Israël.....ik niet, ik voel mij thuis in Israël. Maar ja Nederlanders blijven Nederlanders. Het eeuwige vingertje. Altijd alles beter weten. Dat Nederland, dat kleine onbeduidende koude sobere grijze burgelijke lelijke landje , daar ergens aan die ( weer) grijze koude Noordzee. Nee, daar gaat alles zooo goed. Stuur ze op een vredesmissie en écht alles gaat mis ( Sebrenica). W.O. 2 wil ik hier buiten beschouwing laten. Dat moet inmiddels bij de meesten onder ons bekend zijn. Daar is alles veeeel beter dan in Israël. En Jim ík zou niet in een land willen wonen waar ik over het algemeen de bevolking
egoïstich en onwellevend vind. Dat vind ik namelijk van de Nederlander en dat is één van de redenen waarom ik wegga! Weg uit het land van de frikadellen, de dellen en de bitterballen en mariakoekjes. Op naar het land van melk en honing, van falafel en humus, van gefillte fisch en viskoekjes en noem maar op.............. Op naar het land waar de Finkelkrauts en de Wasserteils wonen en wiens ouders of grootouders uit Argentinië komen of Polen, of Rusland en via omzwervingen via Polen en Duitsland naar Israël zijn gekomen. Die verhalen van die mensen dát boeit mij.

Ik dacht overigens dat ik een businesspartner zocht. Een opmerkelijke wending heeft mijn topic gekregen.
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Feb 02, 2006 7:52 pm

Salomon wrote:
Ik dacht overigens dat ik een businesspartner zocht.

Ik weet niet of je die al gevonden hebt.....of zult vinden hier.....wat je alvast wel gevonden hebt hier zijn gesprekspartners :wink:

Een opmerkelijke wending heeft mijn topic gekregen.

Wat ik je al reeds aangekondigd had :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Next

Return to Zaken doen in Israel