businesspartner gezocht

Vragen over het zaken doen in en vanuit Israel. Opzetten van een zaak, registratie etc.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Hans & Malie » Fri Feb 03, 2006 8:32 am

Wat me nog wel even van m'n hoofd moet is het volgende:

Gisteren gezien op ' uitzending gemist ' de groep Hollanders in Zweden.
Het programma ging over mensen die het wel gezien hadden in Holland en de wijde wereld in gingen.
Deze keer over een echtpaar dat een Hotel had gekocht in Zweden en zonder enige ervaring erin trok....

De eerste grote test van dit echtpaar was het regelen van de officiele opening door de Ambassadeur in Zweden samen met zo'n 80 Hollanders.
De zweedse kok had zich zelfs de kunst van Hutspot met klapstuk eigen gemaakt om het een ieder naar de zin te maken.

Groot was dan ook de vreugde op de bewuste dag en er werd gefeest tot in de vroege uren gehuld in het oranje.

Het valt mij gewoon op dat,waar je ook ter wereld komt,er altijd een groep Hollanders te vinden is die zich in een vorm van verband hebben geregeld zoals bv op deze site en de club die IOH heet.

Dus er zit toch wat speciaals in het Hollander zijn?....dus het land heeft toch een diepe inprint achter gelaten die ervoor verantwoordelijk is dat je in het buitenland bijna allemaal met de neuzen de zelfde kant uit staat....en dan heb ik het nog maar niet over het eten en dergelijke.

En ondanks alles wat je over het land schrijven kunt....als je in het buitenland komt is het zijn van een ' Hollander ' toch altijd weer aanleiding voor een vorm van respect... :wink:

Waar zit 'm dat dan in als de berichten over Holand zo negatief zijn?

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 10:29 am

Dus er zit toch wat speciaals in het Hollander zijn?....dus het land heeft toch een diepe inprint achter gelaten die ervoor verantwoordelijk is dat je in het buitenland bijna allemaal met de neuzen de zelfde kant uit staat....en dan heb ik het nog maar niet over het eten en dergelijke.

En ondanks alles wat je over het land schrijven kunt....als je in het buitenland komt is het zijn van een ' Hollander ' toch altijd weer aanleiding voor een vorm van respect...

Waar zit 'm dat dan in als de berichten over Holand zo negatief zijn?

[/quote]

Met die neuzen dezelfde kant op valt het mijns inziens wat tegen. Hier alleen al , die paar, verschillen al van mening.

En dan het eten? Wat bedoel je daar mee Hans? De kroket of de bitterbal, de hutspot of de stamppot. Op culinair gebied heeft Nederland nooit iets van enige betekenis voortgebracht, zoals bijvoorbeeld de Franse of Italiaanse keuken. Zelfs de Tsjechische keuken heeft op dat gebied meer karakter en meer culinaire historie. En dan de Nederlander in het buitenland: Waar ben jij dan geweest, in welk 'buitenland'?

Nederland heeft een zeer slecht handelsmerkin het buitenland. Free drugs, no sexual moral en dan het intergratiebeleid met als dieptepunt de moord op Theo van Gogh. De politieke moord op Fortuyn. De almaar slechter én duurder wordende gezondheidszorg en het botte en hufterige gedrag in winkels, café's en op straat. (Hiervoor verwijs ik maar weer eens naar het paginagrote artikel in de NRC van twee maanden geleden).

En ik wil graag ook even de totaal foute rol belichten van Nederland tijdens en na de oorlog. De Nederland-joodse bevolking heeft procentueel het meest geleden van alle bezette landen tijdens WO2, te weten 85 % is 'weggevoerd'. In Frankrijk zelfs, ondanks het Vichyregime, lag dat percentage beduidend lager. Na de oorlog: De erven Goudstikker zijn nog steeds in afwachting of hun claim wordt gehonoreerd. 267 schildereijen zijn geconfisceerd door de Ned. overheid. Gewoon onrechtmatig toegeëigend, ofwel gewoon ordinair gestolen. En zo kan ik nog wel even doorgaan . Heb je de L. de Jong gelezen, of G. Durlacher of Presser??????? Ik ben benieuwd!Ik ben benieuwd waar jij jouw kennis opdoet. Laat mij het weten. Nog steeds zo trots Hans? En wat bedoel je met de rare zin ..'En ondanks alles........aanleiding voor een vorm van respect'? Nog steeds trots en gerspecteerd????
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Fri Feb 03, 2006 11:16 am

En ik wil graag ook even de totaal foute rol belichten van Nederland tijdens en na de oorlog. De Nederland-joodse bevolking heeft procentueel het meest geleden van alle bezette landen tijdens WO2, te weten 85 % is 'weggevoerd'. In Frankrijk zelfs, ondanks het Vichyregime, lag dat percentage beduidend lager. Na de oorlog: De erven Goudstikker zijn nog steeds in afwachting of hun claim wordt gehonoreerd. 267 schildereijen zijn geconfisceerd door de Ned. overheid. Gewoon onrechtmatig toegeëigend, ofwel gewoon ordinair gestolen. En zo kan ik nog wel even doorgaan . Heb je de L. de Jong gelezen, of G. Durlacher of Presser??????? Ik ben benieuwd!Ik ben benieuwd waar jij jouw kennis opdoet. Laat mij het weten. Nog steeds zo trots Hans? En wat bedoel je met de rare zin ..'En ondanks alles........aanleiding voor een vorm van respect'? Nog steeds trots en gerspecteerd????

Je had eens naar weilen Simon Wiesenthal moeten luisteren, die schetste toch een heel ander beeld over Nederland in WOII, valt me op dat sinds Bea hier in Israel kwam vertellen dat Hollanders niet allemaal helden waren (kan zij natuurlijk over mee praten) dat het ineens de andere kant is doorgeslagen en ineens wordt gedaan alsof elke Hollander fout was. Nogmaals Wiesenthal was een heel andere mening toegedaan.

MBT de discussie die hier ontstaan is, laten we nog eens praten als je hier een jaartje of 5,6 woont ik heb een hoop mensen horen zeggen dat ze naar de "hemel op aarde" zouden komen maar na enkele jaren weer teleurgesteld terug gingen naar Holland, uiteraard zijn er ook vele gebleven, zie het bewijs hier op het DF, maar dat het hier niet alleen melk en honing is zul je snel merken. Met name de laatste jaren merk ik dat de situatie erg achteruit is gegaan, wat betreft de maatschappelijke ontwikkelingen in Israel.
Matthew
Team Member

Postby Hans & Malie » Fri Feb 03, 2006 11:25 am

Ach Salomon.....dat is mijn persoonlijke ' rare ' wijze van het kijken,en het vertalen daarvan,van mijn gevoelens richting Holland....het land waar ik geboren en opgegroeid ben.

Jou ervaring is een andere blijkbaar mede gelet op jou uiterst negatieve benadering van Holland in al haar facetten,negatief zowel als positief...zoals onze ervaring dat is met een deel van deze bevolking hier waar jij dan weer grote moeite mee blijkt te hebben.....enuuh, wat heeft je dan doen bewegen om hier kontakt te zoeken dan?...ik zou er ver van blijven als ik er zo'n negatieve inslag van over gehouden had van een land en zijn cultuur......affijn,laten we het daar dan maar op houden en je verder veel succes wensen in je alyah en het opzetten van je onderneming.

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 11:30 am

Kijk naar de feiten en de cijfers en lees eens wat boeken. dan praten we verder! Wijlen Simon Wiesenthal kende de feiten. Jij niet, blijkt. Wat weet jij trouwens van de moderne geschiedenis van het land waarin je woont?? Wat weet jij over de rol van de Nederlander in de oorlog? Wat wéét jij daar van? Ik ga graag de discussie aan. Maar dan wel op basis van historische feiten. Aan aannnames en veronderstellingen heb ik niets?? Welke boeken en artikelen heb jij hierover gelezen?? Als van de ruim 140.000 joden die in 1940 in Ned. woonde na de oorlog nog maar ca. 30.000 terugkeerde, spreekt voor zich. Anne Frank is opgehaald mede door de Ned politie en dit stond niet op zich! Ken je geschiedenis zou ik zeggen, voordat je wat zegt!
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 11:36 am

Hans het valt mij op dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn standpunten. Waarom niet. Als je het er niet mee eens bent, hoor ik dat graag. Maar feiten zijn feiten. Ik hoor graag ook eens wat feiten van jou, buiten de Zweedse kok e.d. Maar dan reageer je niet echt volwassen meer. Ga eens inhoudelijk in op wat ik schrijf?? Ik ben benieuwd!
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Feb 03, 2006 11:41 am

Ik schrijf je wat ik aan beelden gezien heb....dat je daar geen genoegen mee kunt nemen is verder aan jou natuurlijk :wink:

Wat er verder in mijn land heeft voorgevallen is geschiedenis waar ik het niet altijd mee eens kan zijn...zoals je zult merken als je hier komt wat voor een geschiedenis er hier heeft plaats gevonden en nog plaatsvindt.
Dat neem niet weg dat ik het hier naar m'n zin heb ondanks alle negativiteit.

Verder lees ik ook van jou niks van wat ik je vraag waarom je dan uiteindelijk hier naartoe gekomen bent met je verzoek...als je het toch over inhoudelijk wilt hebben..... :wink: ..en over het volwassen zijn of niet dat zal ik dan maar laten voor wat het is.

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 11:48 am

Dat verzoek van mij is geplaatst vóór deze oeverloze verhandelingen zijn onstaan! Maar de rode draad vasthouden en écht lezen wat er staat schijnt moeilijk te zijn. Ach Hans, laten we maar ophouden hiermee. Het leidt nergens toe. Zal ik dan nu maar óók een emoticon toevoegen?? Nou daar komt ie dan.... :x
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Feb 03, 2006 11:58 am

Salomon wrote:Dat verzoek van mij is geplaatst vóór deze oeverloze verhandelingen zijn onstaan!

Maar dat was dan toch al met je ervaring & instelling over Holland opzak?...want het gesprek,waar je zelf deel van uit maakt door je wijze van reageren,zal daar dan toch geen debet aan kunnen zijn?[zonder emicons].

Hans & Malie wrote:......affijn,laten we het daar dan maar op houden en je verder veel succes wensen in je alyah en het opzetten van je onderneming.

Ondanks het afzakkende karakter,van een overigens normaal gestart gesprek,wens ik je het allerbeste toe...en ik hoop dat je bericht op IOH wat meer voor je zal opleveren dan dit gesprek hier :wink:

Enuuh...wat ik dan geleerd heb op mijn trip around the world is:Als je jezelf toestaat om te drijven op negatieve ervaringen van een plaats/land zal je het helaas nergens naar je zin kunnen hebben....[wel met emicon :wink: ]

Sjabbat sjalom...

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Matthew » Fri Feb 03, 2006 12:09 pm

Salomon wrote:Kijk naar de feiten en de cijfers en lees eens wat boeken. dan praten we verder! Wijlen Simon Wiesenthal kende de feiten. Jij niet, blijkt. Wat weet jij trouwens van de moderne geschiedenis van het land waarin je woont?? Wat weet jij over de rol van de Nederlander in de oorlog? Wat wéét jij daar van? Ik ga graag de discussie aan. Maar dan wel op basis van historische feiten. Aan aannnames en veronderstellingen heb ik niets?? Welke boeken en artikelen heb jij hierover gelezen?? Als van de ruim 140.000 joden die in 1940 in Ned. woonde na de oorlog nog maar ca. 30.000 terugkeerde, spreekt voor zich. Anne Frank is opgehaald mede door de Ned politie en dit stond niet op zich! Ken je geschiedenis zou ik zeggen, voordat je wat zegt!

Ik ben inderdaad niet achterlijk en ken de feiten, maar zoals Wiesenthal altijd zei, de omstandigheden waren in Nederland anders dan in bijvoorbeeld Frankrijk, neem aan dat je dat in je boeken ook wel bent tegengekomen en daarnaast bazeer ik mijn standpunt uiteraard ook op de ervaringen van mijn familie. Je hebt zeker gelijk dat er een hoop fouten waren onder de Hollanders (zoals er onder elke bevolkingsgroep ongetwijfeld zijn), maar om nou een beeld te schetsen dat de Hollanders allemaal zo slecht waren, ik nuanceer dit alleen maar een beetje. Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel "Nederlandse bomen" er in Yad Vashem staan.

Trouwens, ik zie dat je 45 jaar bent, heeft dus wel een tijd geduurd tot je tot de conclussie kwam dat het in Nederland zo slecht is en Israel het beloofde land voor je is.
Matthew
Team Member

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 12:14 pm

Hoeveel bomen staan er Matthew? Honderd, tweehonderd, driehonderd?
Hoeveel Nederlanders waren er in Ned. tijdens de oorlog. Zo'n 10 miljoen.
Reken jij het percentage even uit Matthew?
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Fri Feb 03, 2006 12:15 pm

Is volgens mij een hoger percentage dan bijvoorbeeld Frankrijk of niet?
Matthew
Team Member

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 12:26 pm

Ik kan het je niet zeggen Matthew. Zoe dat eens uit, m.a.w. doe aan factfinding. Ten tweede heeft het er ook mee te maken hoeveel mensen er aangemeld worden. Want je moet worden voorgedragen. Kijk eens naar de aantallen slachtoffers in Denemarken : 54 joodse slachtoffers totaal. De Deense koning droeg uit solidariteit óók een ster. Wilhelmina vluchtte meteen naar Engeland. Kijk eens naar België en kijk eens naar alle andere misstanden. Lees de boeken eens : Roof en Berooid van Gerard Aalders en 'u wordt door niemand verwacht 'zie tekst hieronder :

Boekrecensie)

Ongewenst bij terugkeer

In het boek "U wordt door niemand verwacht" wordt aan de hand van persoonlijke verhalen een onthutsend beeld geschetst van de slechte behandeling die Nederlandse joden ten deel viel na terugkeer uit de concentratiekampen of onderduikadressen. Er was een gebrek aan opvang, erkenning en solidariteit. Het ging zelfs zover dat Duitse joden die voor de oorlog naar Nederland waren gevlucht, bij terugkomst uit de Duitse concentratiekampen in Nederland opnieuw geïnterneerd werden. Ze werden zelfs samen met SS-ers en NSB-ers opgesloten, omdat ze werden beschouwd als burgers van de vijandige Duitse staat.

Antisemitisme was kennelijk ook in Nederland heel gewoon. Zo schreef de Leidsche Courant in 1946: "De lieve joodjes laten maar hotels in de lucht springen in Palestina en ontvoeren Engelse soldaten. Ze hebben het ontzettend hard te verduren gehad tijdens de oorlog, maar ze zijn weer bekomen van de schrik en zetten alweer een grote mond op en doen weer mazzel."

Ook door de overheidsbureaucratie en andere instellingen werden joden bij terugkeer slecht behandeld. Daarbij speelde antisemitisme een grote rol. Een Auschwitz-overlevende probeerde geld van de verzekering te krijgen. Maar de man kreeg niets, omdat hij zijn premies niet op tijd had betaald gedurende zijn tijd in het concentratiekamp. "Regels zijn regels", zei men. Waarop de overlevende antwoordde: "Hm, god ja, ik ben een tijdje bij de Duitsers geweest. Tjee, ben ik achter met betalen? Bij de belasting moet ik zeker ook gaan opgeven wat mijn inkomsten zijn geweest in Polen."

Volgens de auteur is de slechte opvang van de joden deels ook te verklaren door de onbekendheid met de ernst en omvang van de holocaust en het onvermogen om te improviseren. Ook opportunisme was een factor van belang. Veel Nederlanders hadden tijdens de oorlog bezittingen van gedeporteerde joden geroofd of in bewaring gekregen en weigerden die na de oorlog terug te geven. Voor wie zich rekenschap wil geven van het antisemitisme in het naoorlogse Nederland, is dit boek een must.

U wordt door niemand verwacht, Michal Citroen. Uitgeverij: Spectrum, ƒ 34,90. ISBN: 9027465703.

Terug
Salomon
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Feb 03, 2006 1:11 pm

Ik denk dat het juist is om het volgende te concluderen over het gedrag van Nederlanders tijdens de oorlog:

Unlike tot enkele jaren geleden gedacht werdt, waren de Nederlanders niet beter dan anderen voor de Joden tijdens de oorlog.

Aan de andere kant, ze waren ook niet slechter.

Dit is niet op percentage gebasseerd, simpel op gevoel/indruk. Tientallen verhalen die we allen kennen, met name de Nederlandse Joden onder ons. Zo is mijn vader gered omdat hij verborgen werdt, en kwam mijn oom in Aushwitz terecht omdat iemand hem verrade.

Ik denk niet dat iemand kan zeggen hoeveel meer Nederlanders er geholpen hebben vergeleken bij hoeveel meer Fransen of Belgen. Ik denk ook niet dat het aantal bomen er iets van kan zeggen. Het fabeltje dat de Nederlanders de aller besten waren tijdens de oorlog, is al jaren geleden als 'niet helemaal juist' gebleken, om het even zachtjes uit te drukken.
Dit betekent echter inderdaad niet, dat alle Nederlanders slecht waren of zoiets.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby michiel » Fri Feb 03, 2006 8:19 pm

Je kunt ook overdrijven met anti-nederlandse sentimenten. Misschien is de anti-dutch-forum iets voor jou? :?

ik begrijp ook dat als je besluit om naar israel te gaan, om wat voor rationele of irrationele overwegingen ook, je de toekomstige situatie idealiseert en je ouwe leefomgeving minder rooskleurig ziet.
Maar behalve je kritiek op het nederlandse eten, vind ik het dat je een beetje te ver gaat met nederland en nederlanders zwart te maken. ....

Op culinair gebied heeft Nederland nooit iets van enige betekenis voortgebracht

Nederland heeft een zeer slecht handelsmerkin het buitenland

het botte en hufterige gedrag in winkels, café's en op straat

de totaal foute rol belichten van Nederland tijdens en na de oorlog

Nog steeds trots en gerspecteerd????

wat zijn andere volkeren toch wellevender en minder hufterig en bot.

Maar ja Nederlanders blijven Nederlanders. Het eeuwige vingertje. Altijd alles beter weten.

egoïstich en onwellevend vind. Dat vind ik namelijk van de Nederlander
michiel
Veteran
Veteran

Postby martin » Fri Feb 03, 2006 9:24 pm

interessant in de hele discussie over nederland goed/fout in wo2 is wat mij betreft ook de rol van de joden zelf. Veel joden waren gewone nederlanders en net als vele andere nederlanders deden ze netjes wat hun werd opgedragen. maar weinigen konden inschatten of bevatten welk lot hun uiteindelijk zou treffen.
Nog steeds is het precies volgen van de regeltjes een kenmerk van de nederlandse bureaucreatie. Vraag maar eens aan mensen die met de IND te maken hebben gehad.

over de opvang na wo2 is veel geschreven. nederland heeft dat niet goed gedaan, dat is duidelijk ook uit de verhalen van de vele niet-joodse nederlanders die terugkwamen na bijvoorbeeld tewerkstelling in duitsland. anti-semitisme was er zeker maar over het algemeen was de opvang voor joden even gebrekkig als de opvang van anderen die terugkwamen. Om daar 60 jaar na dato nog zo ungenuanceerd op af te geven is denk nogal onnodig, wees blij dat Nederland er van geleerd heeft en bijvoorbeeld er nu veel beter voor de soldaten die op missies gaan gezorgd wordt en er zodra er wat ook gebeurd in Nederland de instantie Slachtofferhulp direct op de stoep staat.

salomon heeft duidelijk een erg roze bril op op dit moment. Ik merk bij mezelf en uit de reacties van wat andere meer ervaren Israel-gangers op dit forum dat dat wat vreemd overkomt. We zijn het tenslotte ook niet gewend :-). Laten we gewoon met z'n allen duimen dat het hem goed gaat hier en hij onze slechte ervaringen niet heeft maar alleen de goede.
martin
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 9:33 pm

Als je je als Nederlander aangesproken voelt, dan kan dat. Echter ík ben óók Nederlander. Een Nederlander die aan introspectie heeft gedaan m.b.t. Nederland en de Nederlanders ( dus óók ik) . Een land waar de regering momenteel het 'normen en waarden'debat voert is mijns inziens moreel afgegleden. Gelukkig zijn de deskundigen het hierover met mij eens of anders gezegd ík ben het met de deskundigen eens, zo je wilt.
Feiten zijn feiten, maar nogmaals : niemand gaat de discussie inhoudelijk aan! Ik zie dat nog steeds met belangstelling tegemoet. En als je quote, neem dan de hele zin of context en niet fragmenten eruit. Dan ruk je zaken uit z'n veband.Ik sta open voor alle argumenten welke op feiten berusten. Helaas heb ik er tot nu toe nog weinig gehoord. Ik kom zelfs met een boekrecensie, over een historisch document. Ik kan het niet genoeg herhalen : Ik wil graag een discussie voeren....maar dan inhoudelijk!!!! Wat vind je trouwens van het land waar je nu in woont en hoe ben je daar terecht gekomen? Ik ben oprecht geïnteresseerd!
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 10:02 pm

interessant in de hele discussie over nederland goed/fout in wo2 is wat mij betreft ook de rol van de joden zelf. Veel joden waren gewone nederlanders en net als vele andere nederlanders deden ze netjes wat hun werd opgedragen. maar weinigen konden inschatten of bevatten welk lot hun uiteindelijk zou treffen.
Nog steeds is het precies volgen van de regeltjes een kenmerk van de nederlandse bureaucreatie. Vraag maar eens aan mensen die met de IND te maken hebben gehad.

over de opvang na wo2 is veel geschreven. nederland heeft dat niet goed gedaan, dat is duidelijk ook uit de verhalen van de vele niet-joodse nederlanders die terugkwamen na bijvoorbeeld tewerkstelling in duitsland. anti-semitisme was er zeker maar over het algemeen was de opvang voor joden even gebrekkig als de opvang van anderen die terugkwamen. Om daar 60 jaar na dato nog zo ungenuanceerd op af te geven is denk nogal onnodig, wees blij dat Nederland er van geleerd heeft en bijvoorbeeld er nu veel beter voor de soldaten die op missies gaan gezorgd wordt en er zodra er wat ook gebeurd in Nederland de instantie Slachtofferhulp direct op de stoep staat.

Interessant deze stelling. 'Om daar na zestig jaar nog zo ongenuanceerd op af te geven 'Het spijt mij dit te moeten zeggen, maar je geeft geen enkele blijk van enige geschiedkundige kennis omtrent jouw vaderland. En, Martin, de 108.000 omgekomen joden en hun nabestaanden zullen écht niet onder de indruk zijn dat ' instantie slachtofferhulp direct op de stoep staat' Dit raakt écht kant noch wal. Nee, de joden moeten hier erg blij mee zijn. Weet jij trouwens eigenlijk wel dat de oprichting van de staat Israël mede het gevolg is van de holocaust. Omdat dat 60 jaar geleden is moeten wij daar nu maar niet meer over zeuren?? Wat is jouw achtergrond eigenlijk? En wat bedoel je met 'vele joden waren gewone Nederlanders '? Dat dachten ze , totdat ze gescheiden werden van de niet Nederlandse bevolking. En wat voor causaal verband is er tussen de IND en de Nederlandse bureaucratie van 40 -45??
En last but not least : Wat bedoel je met 'interessant in de hele discussie over Ned. goed/fout in WO 2 is wat mij betreft óók de rol van de joden zelf?????????????? Leg dát eens uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil:
Salomon
Veteran
Veteran

Postby michiel » Fri Feb 03, 2006 10:08 pm

Wat vind je trouwens van het land waar je nu in woont en hoe ben je daar terecht gekomen? Ik ben oprecht geïnteresseerd!

Ik voelde me inderdaad aangesproken. maar verder geen inhoudelijke bijdrage van mij , maar wel een kort antwoord op je vraag;

Het bevalt mij uitstekend hier. Over mijn leven heb ik helemaal niets te klagen. behalve enkele praktische zaken als het verkeer in tel aviv en geld. Maar daar zou ik in nederland ook over klagen :D

Ik ben in israel op min of meer toevallige wijze terecht gekomen in eerste instantie van wege mijn studie, maar vooral vanwege mijn ex vriendin. Ondanks ( of dankzij :wink: )dat ik nu niet meer hier ben vanwege mijn relatie ben ik erg tevreden met mijn leven in israel.
Er zijn natuurlijk honderd voor- en nadelen te noemen van leven in nederland dan wel israel. Maar persoonlijk blijf ik liever in israel (voorlopig). in ieder geval zolang ik een werk vergunning heb.
michiel
Veteran
Veteran

Postby martin » Fri Feb 03, 2006 11:07 pm

maar je geeft geen enkele blijk van enige geschiedkundige kennis omtrent jouw vaderland.
> ?? bedankt, dit leg ik maar even naast me neer

Weet jij trouwens eigenlijk wel dat de oprichting van de staat Israël mede het gevolg is van de holocaust.
>> hoor ik voor het eerst :-), vertel me meer!

Omdat dat 60 jaar geleden is moeten wij daar nu maar niet meer over zeuren??
>> niet ongenuanceerd over zeuren bedoelde ik.

En wat bedoel je met 'vele joden waren gewone Nederlanders '? Dat dachten ze , totdat ze gescheiden werden van de niet Nederlandse bevolking.
>> dat dachten ze inderdaad en dus handelden ze net als vele ambtenaren volgens de nederlandse mentaliteit van die tijd, nl het doen wat de overheid je zegt te doen.

En wat voor causaal verband is er tussen de IND en de Nederlandse bureaucratie van 40 -45??
>> geen uiteraard (zie woordenboek onder causaal).

En last but not least : Wat bedoel je met 'interessant in de hele discussie over Ned. goed/fout in WO 2 is wat mij betreft óók de rol van de joden zelf?????????????? Leg dát eens uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>> ik vind dat interessant!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. ik hoor recent vaak van israelis dat nederland lang zo goed niet was in de oorlog. Das waar. Nederland is door nederlanders en israelis jaren verheerlijkt, dat is niet langer het geval en het lijkt nu de andere kant op te gaan dwz dat nederland nu opeens het slechtste jongetje van de klas was in de beleving van veel israelis.
Mijn insteek is dat naast het feit dat er vele foute nederlanders waren, een van de vele redenen voor de hoge aantal omgekomen joden in Nederland de nederlandse mentaliteit van de nederlandse joden was en een andere reden bijvoorbeeld de medewerking die de Joodse raad aan de duitsers verleenden. [/quote]
martin
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Fri Feb 03, 2006 11:28 pm

' Dé Nederlandse mentaliteit van dé Nederlandse joden ' Over ongenuanceerd gesproken. Dit noem ik grove generalisatie. Mijn grootouders hebben getracht het vege lijf te redden door te gaan onderduiken ( tegen aanzienlijke betaling overigens !!) Dit heeft hen niet mogen behoeden voor een enkele reis Auschwitz!

Maar ik begrijp je niet goed, of juist wel!!

Bedoel je te zeggen dat door de mentaliteit van de Nederlandse joden er zovelen zijn omgekomen?? Vertel mij eens wat over 'die mentaliteit '. Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar. Dé mentaliteit van ca. 140.000 joodse mensen. En ik ben benieuwd wat voor boeken jij leest. Kan je daar eens wat over vertellen misschien. Titles en auteurs?? M.a.w., waar haal jij jouw kennis vandaan?? Graag hierop reageren! Ik wacht af :?:
Salomon
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Sat Feb 04, 2006 1:39 am

Salomon wrote:Oeps, tweemaal een reply met dezelfde strekking. Er is iest niet goed gegaan. Nou ja, dan is dat tenminste duidelijk!

Voor de goede orde ik zoek nog steeds een betrouwbare businesspartner . of zijn die hier op het forum moeilijk te vinden??

Graag bij de topic ( lees les ) blijven!

Kijk, dat snap ik niet helemaal....
"Gezocht naar een business-partner"en dán vervolgens toch terecht komen in in wo2 discussie.
Kijk Salomon, als je alleeen antwoord in jouw straatje wil hebben kan je missschien beter een forum met E.T. oprichten.
Ik vind het vrij frapant iemand te zien schrijven niet in oeverloze discussies terecht te willen komen en dát dan vervolgens toch te doen....

Wat ons toch alles bind op dit forum is onze Nederlandse achtergrond, like it or not.
Ik woon, na 8 jaar Israel, nu op IJsland en heb ook hier contact met Nederlanders, het is toch "eigen".

Een eigen mening is absoluut niets mis mee maar een beetje wederzijds respect, is mij geleerd in Nederland, kan nooit kwaad....

En zoals Suzannne al schreef: "Wie goed doet, goed ontmoet" gaat overal ter wereld op.

Ik ben blij een Nederlandse wereldburger te zijn.

Met vr. groet (ja ja)
Astrid
Last edited by astrid1 on Sat Feb 04, 2006 10:23 am, edited 1 time in total.
Destiny is shaped by what we give, not by what we get.
astrid1
Veteran
Veteran

Postby Guest » Sat Feb 04, 2006 5:45 am

Een wending in het relaas:

Ik ben helemaal niet zo negatief over Israel en of de Israeliers als wellicht mag blijken uit het voorgaande. Integendeel, ik ben er zeer goed over te spreken. Echter laat ik dat eens rond de tafel bespreken of in een toepasselijker topic.

Terug naar zaken doen in Israel:

Salomon even een eigen voorbeeld:
Ik heb uitgezocht hoe je haring importeren kunt. Die echte zoals je in Nederland "rauw", hangend aan de staart, eet. Ik heb gezien hoe het alvleeskliertje er op het laatste moment uitgehaald moet worden en hoe je de vis verder schoonmaakt. Een hele techniek met een niet te scherp mesje en met een kromgebogen puntje. Deze vis mag tegenwoordig in Nederland niet meer verkocht worden wanneer deze niet eerst tot min 30 graden celcius bevroren is geweest om een bepaalde bacterie te doden.
Al dat uitzoeken over de techniek en financien rond de haring zijn me duidelijk alsook dat je ze in feite niet meer hoeft te importeren, omdat dat al door iemand anders gedaan wordt. Zolang je geen containerladingen vol zelf kunt importeren, omdat je de afzetmarkt nog niet hebt, is het volgens mij raadzamer dit te doen via de importeur X te Tel Aviv e.o. (Iemand die werkelijk geinteresseerd is geef ik wel de juiste adressen en tips.)

Dromend zie ik mijzelf al in een grote koelruimte iemand uit staan te leggen hoe hij de vissen schoon moet maken die ik dan in mijn gekoelde truck naar de typisch Nederlandse kraampjes (waar evt. ook echte NL patat te koop is) langs de boulevard van Tel Aviv en restaurants breng. Een opzet (van kraampjes) dat nog helemaal niet bestaat en dus nog opgebouwd moet worden. Daar moet dan ook een reclamecampagne aan vooraf gaan en tig van andere dingen die ik hier niet op kan noemen.

Met mij als de big boss wordt dit niks. Ik ken mezelf. Ik ben geen businessman. Ik zal harder werken dan mijn werknemers en uiteindelijk zullen zij iets verdienen en ik geen cent. Mijn familie zal me niet meer zien omdat ik alleen maar aandacht heb voor het werk. Uiteindelijk vrees ik dat het op een groot fiasco uit zal lopen omdat men mij niet betaald of te laat.

Iets groots opzetten in Israel is een groot financieel risico lopen. Dat wil zeggen, als kleine ondernemer kun je nog boter bij de vis verlangen. Oftewel handje contantje na aflevering. De vraag is of je daar van kunt leven. Gaat je onderneming groeien, en dan ben je nog niet eens groot, dan krijg je te maken met sjotef + 90. Oftewel 90 dagen na aflevering van je produkt is men pas bereid je te betalen. Een heel gebruikelijke manier van betalen hier in Israel. Ja, en dan moet je nog een maand achter je centen aan zitten. Bellen, dreigen, zielig doen en dit soort dingen. Hoe in hemelsnaam, Salomon, denk je dat als nieuwkomer hier te kunnen financieren?

Een lang verhaal. Resumerend: Stel je hebt een leuk idee, heb het helemaal uitgewerkt, hoe ga je dan wanneer je al de nodige verplichtingen hebt en je zaak wilt gaan uitbreiden, het e.a. op de lange termijn financieren? Je komt er dan niet meer onderuit de Israelische sjotef + 90 te accepteren.

Lijkt me interessant te vernemen hoe je hierover denkt.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Salomon » Sat Feb 04, 2006 10:50 am

Kijk, dat snap ik niet helemaal....
"Gezocht naar een business-partner"en dán vervolgens toch terecht komen in in wo2 discussie.
Kijk Salomon, als je alleeen antwoord in jouw straatje wil hebben kan je missschien beter een forum met E.T. oprichten.
Ik vind het vrij frapant iemand te zien schrijven niet in oeverloze discussies terecht te willen komen en dát dan vervolgens toch te doen....

Wat ons toch alles bind op dit forum is onze Nederlandse achtergrond, like it or not.
Ik woon, na 8 jaar Israel, nu op IJsland en heb ook hier contact met Nederlanders, het is toch "eigen".

Een eigen mening is absoluut niets mis mee maar een beetje wederzijds respect, is mij geleerd in Nederland, kan nooit kwaad....

En zoals Suzannne al schreef: "Wie goed doet, goed ontmoet" gaat overal ter wereld op.

Ik ben blij een Nederlandse wereldburger te zijn.

Met vr. groet (ja ja)

Astrdi,

Als je mijn replies goed hebt gelezen, probeer niet ík in oeverloze verhandelingen verzeild te raken. Ik probeer namelijk met feiten voor de dag te komen. Dat dé (historische) feiten pijnlijk zijn en dat velen hiervan niets af weten of wíllen weten is voor hun verantwoordelijkheid. Wat zou het iemand sieren om eens te kijken naar de waarheid zoals die beschreven is in de zeer goed gedocumenteerde stukken over WO 2 en zijn verschrikkingen. Echter wat ik hier tegenkom is : Dat men zich aangevallen voelt als ik geen positief beeld schetst van Nederland. Struisvogelpolitiek? Alleen willen meeliften op de successen van je land, wel de lusten niet de loodzware lasten??Ik wil je wél medelen dat dit kritiek is op eigen gelederen. Want ,ik herhaal het maar weer eens, ik ben Nederlander! Waar blijft de kritiek op eigen gelederen van anderen. Het zou iemand sieren dit te doen. Geen enkele bijval lees ik. En het verzoek om inhoudelijk in te gaan op mijn stellingen geef ik bij deze op. Het is mislukt, gezien de reacties. Enkele uitzondereingen daargelaten. En, Astrid, je hebt het over respect. Welnu, mijns inziens heb ik niemand onrespectvol bejegend. Ik denk dat de algemeenheden over 'dé Nederlandse joden 'geen blijk van resepct geeft. En dan nog iets over het woord respect. Ik weet niet wanneer jij voor het laatst in Nederland hebt gewoond, maar het woord respect is gedevalueerd. In Amsterdam Zuid-Oost en in Bos en Lommer in A'dam wordt het woord respect gebruikt door diegene die m.i. het minste respect verdienen.

En dan ten slotte. Jij schrijft tevens 'Zoals Suzanne schrijft : wie goed doet , die goed ontmoet'. Was het niet diezelfde Suzanne die schreef : 'Waarom is het toch zo dat Nederlanders hier zoveel 'chara' tegenkomen?'

Salomon
Salomon
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Sat Feb 04, 2006 11:19 am

Zie topic "Joden en Palestijnen" dus......
astrid1
Veteran
Veteran

Haring importeren

Postby Salomon » Sat Feb 04, 2006 11:22 am

Jim,

Je bent weer terug!
Allereerst is het niet mijn vooropgezet plan om sowieso meteen in business te gaan, tenzij zich een 'oppurtunity ' voordoet. Ik zal , zoals velen waarschijnlijk eerst als werknemer aan de slag moeten gaan.

Echter, e.e.a. laat onverlet dat ik alle mogelijkheden toets. Zo ook de mogelijkheid onderzoek van het eigen ondernemersschap. In Nederland ben ik jaren actief geweest als handelsagent voor Italiaanse en Zwitserse meubelfabrikanten. D.w.z. zonder betaal- en voorraadrisico. Daarom gaat mijn eerste interesse uit naar een eetgelegenheid, zoals ik al eerder vernoemde een toko bijvoorbeeld o.i.d.. Ik wil niet wachten op mijn geld van klanten. Ik ken de betalingstermijn in Israël. Overigens de betaalmoraal hier in Ned. is ook ernstig teruggelopen en heeft menig faillisement op zijn geweten. Kortom, B 2 B is geen optie voor mij.Ik wil meteen cashen. Dan blijft detailhandel en horeca over.

Wat betreft je idee om haring te importeren het volgende: Dat lijkt mij een hachelijk avontuur. Buiten het feit dat je met perishables te maken hebt, heb je ook te maken met wat jij al beschrijft. De betaalmoraal! Daarnaast de regelgeving, de grote importeurs in Israël - concurrentie - etc. Ik weet niet hoe je nu slaapt, maar ik zie dat als een hachelijk avontuur.

En dan last but not least : Fijn dat je helemaal niet zo negatief over Israël bent. Dat lijkt mij ook geen pretje om er te wonen dan. Zoals je merkt heb ik het gehad met Nederland. Dat kan en dat mág! Volgens velen mag dat niet, maar daar geef ik niet veel om. Laten we het eens hebben over de goede dingen van Israël met al zijn historie, buitenproportionele achievements, zijn kleurrijke bevolking, zijn enorme problemen, maar het is m.i. een van de meest interessantste landen ter wereld . En dat vindt de wereldpers to nu toe ook nog steeds , getuige de vele artikelen die worden geschreven over dat kleine landje van 21.000 km2 met een enorm potentieel.

Ik zie jouw reactie met belangstelling tegemoet.

Groet,

Salomon
Salomon
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Sat Feb 04, 2006 6:00 pm

Ik heb deze discussie niet van het begin aan gevolgd en om een gefundeerde bijdrage te kunnen leveren moet ik dan eerst alle reacties, antwoorden, etc. lezen.

Dat doe ik niet, maar ik wil wel eventjes kwijt dat na 36 jaar weg uit Nederland, ik Nederland alleen maar kan gelukwensen met het feit dat Anne Frank in Amsterdam gewoond heeft en ook met het feit dat een paar van de vele heldhaftige Nederlanders haar en haar familie geholpen heeft. Dat het ook Nederlanders waren die de bezetters en zijn helpers ingelicht hebben, heeft blijkbaar het aanzien van Nederland in de oorlog nauwelijks geschaad.
Hierbij wel te begrijpen dat het voornamelijk het initiatief van Anne's vader was die het hele onderduikproces zo heeft opgezet zoals het nu bekend is uit Anne's dagboek en de expositie in het Anne Frank museum.
Zover mij bekend hadden alle andere Joden alleen de optie hun eigen huis te verlaten en bij andere mensen onderdak te gaan zoeken.
Indien in plaats van Anne's dagboek de andere verhalen van Joodse onderduikers bekend geworden zou zijn, dan had Nederland een heel andere status in de wereld opinie gehad wat betreft de Jodenvervolging algemeen en die in Nederland in het bijzonder.
Dat Nederland zelf zich ook niet zo graag in de spiegel der geschiedenis wil zien is goed te merken aan de manier waarop de dokumentaires van Willy Lindwer in Nederland ontvangen werden......
Dit schrijf ik als zoon van Duitse Joden die naar Nederland gevlucht zijn voor de oorlog en het er levend afgebracht hebben. Mijn vader door te zijn onderdoken in Amsterdam bij mensen van het soort die Anne beschreef in haar dagboek en die Nederland die status gegeven hebben die het nu heeft........
Last edited by imklaber on Sat Feb 04, 2006 11:26 pm, edited 1 time in total.
imklaber
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Feb 04, 2006 6:38 pm

astrid1 wrote:Kijk Salomon, als je alleeen antwoord in jouw straatje wil hebben kan je missschien beter een forum met E.T. oprichten.

Mag ik me even verzetten tegen deze achterlijke, idioote. nergens-op-slaande, en totaal irrelevante slogun van de schrijver?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Sat Feb 04, 2006 8:21 pm

Zie topic "Joden en Palestijnen" dus......

Relevantie is óók een vereiste voor een discussie. Zijn je hersens bevroren in IJsland? In other words, what r u trying 2 say girl?? :lol:
Salomon
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Sat Feb 04, 2006 9:14 pm

Eerder overkookt in Israel denk ik :wink:
astrid1
Veteran
Veteran

PreviousNext

Return to Zaken doen in Israel