businesspartner gezocht

Vragen over het zaken doen in en vanuit Israel. Opzetten van een zaak, registratie etc.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Nederland tijdens de tweede wereldoorlog

Postby Salomon » Sat Feb 04, 2006 9:59 pm

Dat Nederland zelf zich ook niet zo graag in de spiegel der geschiedenis wil zien is goed te merken aan de manier waarop de dokumentaires van Willy Lindner in Nederland ontvangen werden......

Bovenstaande onderschrijft mijn stelling. Ik heb hier niets aan toe te voegen.
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Edale » Sat Feb 04, 2006 10:39 pm

jammer dat men weer afdwaald in een topic wat interesant had kunnen worden...Beheer kan er niet iets tegen gedaan worden? misschien beetje strenger forumbeleid toepassen. ('t is maar een idee)
Edale
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sun Feb 05, 2006 6:28 am

Edale wrote:jammer dat men weer afdwaald in een topic wat interesant had kunnen worden...Beheer kan er niet iets tegen gedaan worden? misschien beetje strenger forumbeleid toepassen. ('t is maar een idee)

Wat had je in gedachten dan? :wink: ...ik vindt het,mede gelet op wat er in het verleden nog al eens heeft plaats gevonden hier,een keurige gedachte wisseling tot nu toe..toch?..of bedoelde je dat niet ? :wink: ....inderdaad is het afgedreven van de opzet van het topic....maar dat gebeurd hier toch wel vaker?...

--Hans
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby AFDV » Sun Feb 05, 2006 10:05 am

Tja, eerder heb ik geschreven dat ik Nederlanders erg egoistisch vind, en dat vind ik ook echt, maar dan heb ik het over Nederlanders NU, gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Er zijn wel dingen die ik kan combineren met het gedrag van Nederlandse goyim tijdens de bezetting ten opzichte van hun joodse landgenoten, maar dan baseer ik me toch uiteindelijk op verhalen van anderen en van historici.
Als we nu even proberen de historici als min of meer objectieve bron te nemen, dan zie je daar het uitgangspunt waar wij het hier ook allemaal over eens zijn. Namelijk dat gegeven het buitengewoon hoge slachtofferpercentage van de Nederlandse joden in de shoah in ieder geval aangeeft dat het gedrag van de Nederlanders in de oorlog niet beter was dan dat van andere bezette naties, zoals Belgie, Frankrijk en Denemarken, om maar een paar te noemen. Maar als je kijkt naar de verklaringen waarmee de historici komen, dan verschijnen de Nederlanders daar niet als heel erg veel slechter dan hun buren. Als je daarbij voegt dat voor 1939 anti-semitisme, voor zover ik het weet, geen erg Nederlands verschijnsel is geweest en ook de NSB nauwelijks poot aan de grond kreeg, om maar eens wat te noemen, dan zie ik daarin vooral een bevestiging van de gedachte die Herzl formuleerde na het aanschouwen van het Dreyfus proces.
Alle assimilatie en gelijkheid voor de wet ten spijt, kunnen de joden toch niet vertrouwen dat ze in deze of gene gemeenschap die door goyim wordt gedomineerd veilig zijn. Je blijft een vreemde in een vreemd land en vroeg of laat is het weer mis. In dat opzicht moet de Deense jood zich net zo min illusies maken als de Nederlandse. Ook als Nederlanders en Denen (en Amerikanen?!) een toonbeeld van verdraagzame, democratische en verlichte geesten zouden zijn.

Laat ik dan over dat egoisme van de Nederlanders, zoals ik het ken, iets meer zeggen. Ik denk dat de nederlandse cultuur, meer dan andere, individualistisch is. Dat heeft ook een mooie kant. Dat ervaar je in de vrijheid, privacy en tolerantie waar ik een leven lang in Amsterdam van heb mogen genieten. Maar dat heeft ook een lelijke kant in die zin dat het in Nederland toch altijd meer 'ieder voor zijn eigen' is dan elders en je bij uitstek in Nederland tegen een akelig koude muur van onverschilligheid, gebrek aan betrokkenheid, onwellevendheid en egoisme kunt aanlopen. Daarbij is er nog het opgeheven vingertje dat ik ergens anders moet plaatsen maar waar ik niet zo'n afgerond verhaal bij heb als bij het egoisme.
Als je dat met Israelische (of met joodse?) cultuur vergelijkt dan is er minder individualisme en meer gerichtheid op familie, wat soms ook een lelijke kant heeft in de vorm van bemoeizucht en 'chibuk dov', maar warmer dan de Nederlandse cultuur is het in ieder geval.
De bottom-line is dan natuurlijk ook, voor iedereen die kan of moet kiezen tussen de twee, waar je je meer thuisvoelt. In mijn geval is het antwoord de Israelische kant, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat je dat Nederlandse individualisme juist heel goed bevalt en die Israelische opdringerigheid heel akelig vindt. Ieder zijn heug, zeg ik dan maar.
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Previous

Return to Zaken doen in Israel