FEBO via New York naar Tel Aviv?

Vragen over het zaken doen in en vanuit Israel. Opzetten van een zaak, registratie etc.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

FEBO via New York naar Tel Aviv?

Postby BenZion » Wed Aug 30, 2006 11:53 am

Zag er een artikel over in print-NRC, maar kon dat online niet vinden, daarom dit stukje:

Thursday, August 17, 2006

Automat Returns!

Well, sort of.

A new, would-be chain called Bamn! (is that a profane version of "Bam!"?), which uses the basic automat format, is due to open on St. Mark's Place in the East Village. It has nothing really to do with the once-great, long-lamented Horn and Hardart empire, where coins opened cute little art deco doors and released pie and stew and whatnot.

The creators actually modeled the restaurant, which they hope to be the first of many, on Febo, a Dutch chain. I've actually been to a Febo in Amsterdam. They're bright yellow and dispense fatty little savories like fried cheese croquettes filled with chunks of ham. Disgusting and tasty, and very Dutch. Bamn! (gotta love that name) plans to serve up grilled cheese, pizza dumplings and the like—stuff that will last a while. Quarters and silver dollars will be accepted. Finally! A use for those Sacagawea coins beyond making change in Metrocard machines.

Is this a good thing for New York? I say yes, if the place has any of the charm of the original Automats, and if the food is any good. All I know for now is that restaurant will be hot pink, which I'm not so crazy about. Also, there will be few seats, eliminating the sense of community the original Automats fostered. To that I can only say, Bamn!

http://lostnewyorkcity.blogspot.com/200 ... turns.html
zie ook: http://www.nysun.com/article/38005

Als de formule werkt in the Big Apple, kan het zeker geprobeerd worden in TA (immers mediterraan New York). Hollanders die het initiatief nemen kunnen natuurlijk zorg dragen voor fatsoenlijke rundvleeskroketten in het automaat-assortiment.. ;-)
BenZion
Veteran
Veteran

Postby dami » Wed Aug 30, 2006 8:32 pm

Die van New York was net op het NOS-Journaal !

Hollanders die het initiatief nemen kunnen natuurlijk zorg dragen voor fatsoenlijke rundvleeskroketten in het automaat-assortiment..

:)

Ja: die kroketten moeten er natuurlijk ook bij ! Zag ze in NYC (nog) niet.
Veteran
Veteran

Postby daantje » Thu Aug 31, 2006 10:52 am

Ik weet niet of de FEBO het alleenrecht heeft op het 'uit de muur eten', maar het is wel een mop. hier verdwijnen die snackbars steeds meer en de bamischijf en bamibal worden steeds minder populair.

Wat zegt het eigenlijk over de smaal en de culinaire hoogstaande tradities in landen waar het 'uit de muur eten' populair wordt?
Tenzij ze natuurlijk ook riz à la reine en zo erin presenteren..... :wink:
guttegut, niet eens een bedankje.....;-)
daantje
Veteran
Veteran

Postby Guest » Thu Aug 31, 2006 11:00 am

Wat is riz à la reine?

Nog dit, volgens mij zit Siempie achter dit Bamn-Febo-project. Naar vermoeden, grenzend aan alle waarschijnlijkheid, heeft Siempie heel veel aandelen Febo.

Jim Hasenaar
Guest

Postby daantje » Thu Aug 31, 2006 11:18 am

hasenaar wrote:Wat is riz à la reine?

Nog dit, volgens mij zit Siempie achter dit Bamn-Febo-project. Naar vermoeden, grenzend aan alle waarschijnlijkheid, heeft Siempie heel veel aandelen Febo.

Jim Hasenaar

Sterker nog....siempie IS FEBO...... :wink:

riz à la reine is net als riz à l'impératrice een overheerlijk dessert met rijst. De recepten zijn te vinden in het kookboek van de amsterdamsche huishoudschool van Wannee. Tis dus geen pudding die je uit de muur kan eten......nog niet, wie weet ooit bij een sterren-uit-de-muur- eet-tent!
guttegut, niet eens een bedankje.....;-)
daantje
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Thu Aug 31, 2006 4:48 pm

Was op arutz 10, bij "krisjim", Israelische jongens waren in nederland geweest en willen zoiets (Febo) doen in Israel, maar konden geen toestemming krijgen van de Febo. Was best wel lache!
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby BenZion » Fri Sep 01, 2006 2:14 pm

daantje wrote:Ik weet niet of de FEBO het alleenrecht heeft op het 'uit de muur eten', maar het is wel een mop. hier verdwijnen die snackbars steeds meer en de bamischijf en bamibal worden steeds minder populair.

Febo groeit volgens mij alleen maar in NL... (kan me vergissen hoor)

Wat zegt het eigenlijk over de smaal en de culinaire hoogstaande tradities in landen waar het 'uit de muur eten' populair wordt?
Tenzij ze natuurlijk ook riz à la reine en zo erin presenteren..... :wink:

Rustig aan hoor: het gaat hier wel om de VS - "culinair hoogstaande traditie" is daar ver te zoeken.
Iedereen die uit de muur eet wéét dat het slecht is: daarom is de format van 'automatiek' ook zo geschikt voor vette snacks. Snel de behoefte bevredigen met zo min mogelijk contact met andere mensen - en geen wachttijd dus minder risico gezien te worden.

Israël heeft overigens geen gebrek aan snel en goed straateten, dus succes van een Febokloon hangt helemaal af van de hipheids-factor. En kan imho ook alleen in een stad als Tel Aviv werken.

Frederike wrote:Was op arutz 10, bij "krisjim", Israelische jongens waren in nederland geweest en willen zoiets (Febo) doen in Israel, maar konden geen toestemming krijgen van de Febo. Was best wel lache!

:lol: Er zijn dus kapers op de kust mensen! Overigens bezit Febo niet de internationale rechten op de automatiek - en ook niet op een lekkere kroket, all is not lost ;-)
BenZion
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Sep 01, 2006 6:13 pm

Ik zou het graag zien gebeuren...maar ik denk dat dat geen voet aan de grond krijgt hier....een asortiment uit de snackbar is echt iets uit het verre westen en zal onder het publiek wat niet ooit eens in Holland/Belgie e.d geweest is wel erg vreemd over komen...en hier is het nog echt:" wat Moshe niet kent vreet ie ook niet...."..het is bv aan de vele kook-programma's hier te danken dat " chinees " enige bekendheid heeft hier..maar het staat in geen verhouding in smaak e.d met de chinees in Holland...en dan bedoel ik de echte chinees... :wink:

Ik zou het graag zien...maar om kwaliteit hoog te houden zal je een grote toeloop moeten hebben in je zaak....en dat zie ik nog niet gebeuren jammer genoeg...maar wie weet in de nabije toekomst zal er aandacht besteed gaan worden aan dit fenomeen...en zeker als het via de states komt..want daar zijn ze hier wel erg leip op.... :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Kachol Lavan » Fri Sep 01, 2006 7:43 pm

Hans & Malie wrote:Ik zou het graag zien gebeuren...maar ik denk dat dat geen voet aan de grond krijgt hier....een asortiment uit de snackbar is echt iets uit het verre westen en zal onder het publiek wat niet ooit eens in Holland/Belgie e.d geweest is wel erg vreemd over komen...en hier is het nog echt:" wat Moshe niet kent vreet ie ook niet...."..het is bv aan de vele kook-programma's hier te danken dat " chinees " enige bekendheid heeft hier..maar het staat in geen verhouding in smaak e.d met de chinees in Holland...en dan bedoel ik de echte chinees... :wink:

Ik zou het graag zien...maar om kwaliteit hoog te houden zal je een grote toeloop moeten hebben in je zaak....en dat zie ik nog niet gebeuren jammer genoeg...maar wie weet in de nabije toekomst zal er aandacht besteed gaan worden aan dit fenomeen...en zeker als het via de states komt..want daar zijn ze hier wel erg leip op.... :wink:

~ Hans ~

Wat een nederlander bij de chinees haalt is Indisch eten.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby BenZion » Fri Sep 01, 2006 8:21 pm

Hans & Malie wrote: ...en zeker als het via de states komt..want daar zijn ze hier wel erg leip op.... :wink:

nou, daar ging het me d'r hier ook om - als FEBO is 't allemaal maar de vraag, maar als BAMN!.... :) wie weet.

Kachol Lavan wrote:Wat een nederlander bij de chinees haalt is Indisch eten.

You wish!!!
't is zeker niet indisch en wsch ook niet chinees... 't is... 't is... waar zit hier de braaksmilie?
BenZion
Veteran
Veteran

Postby martin » Fri Sep 01, 2006 10:08 pm

?????? Bami met een plak ham en ei kan ik geen indisch eten noemen. wat de nederlander bij de chinees haalt is een vreemd soort Nederlands Chinees (wat ik overigens erg mis hier in IL).

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby siempie » Sat Sep 02, 2006 3:14 am

Even ter verduidelijking:
FEBO is heilig en daar worden geen grapjes over gemaakt.....

En Jimmy, ik heb er geen aandelen, maar ik ben zeker een van de redenen dat hun aandelen lekker hoog staan.
Enkele jaren geleden heb ik met de FEBO gepraat om alsjeblieft hier te gaan openen... op z'n minst in mijn straat...maar ze willen niet......
siempie
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Sep 02, 2006 6:34 am

Kachol Lavan wrote:
Hans & Malie wrote:Ik zou het graag zien gebeuren...maar ik denk dat dat geen voet aan de grond krijgt hier....een asortiment uit de snackbar is echt iets uit het verre westen en zal onder het publiek wat niet ooit eens in Holland/Belgie e.d geweest is wel erg vreemd over komen...en hier is het nog echt:" wat Moshe niet kent vreet ie ook niet...."..het is bv aan de vele kook-programma's hier te danken dat " chinees " enige bekendheid heeft hier..maar het staat in geen verhouding in smaak e.d met de chinees in Holland...en dan bedoel ik de echte chinees... :wink:

~ Hans ~

Ik kan je dus uit ervaring vertellen,heb in een restaurant gewerkt waar men een deel " chinees " had,dat wat een Hollander bij de chinees op de hoek haalt in de verste verte niet op chinees eten lijkt..en ook helaas niet op Indisch..tis een vreemde soort van een mix afgestemd op de smaak van Jan de Hollander...gros van Jan den Hollander zou het anders niet eten..... :lol: :wink:......terwijl ik in de middag heerlijk met de chinese koks van hun maaltijd smulde,gingen er bakken vol met " nassie " en kroepoek de tent in... :wink:

In Amsterdam heb je een paar toko's waar je orgineel Indisch eten per portie kopen kunt...jammie...dat mis ik wel hier :cry: :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Adriaan » Sat Sep 02, 2006 11:59 am

Kachol Lavan wrote:

:shock: Hoe durf je! :wink:
Adriaan
Veteran
Veteran

Postby straatje » Sun Sep 03, 2006 10:22 am

Mijn Chinese vriendinnetjes lustten het eten "voor beneden" niet eens!
Dus als ik daar na school kwam spelen kreeg ik altijd het "echte" eten...

Inmiddels zijn er wel restaurants die ook daadwerkelijk Chinees(er) eten serveren. Maar de gemiddelde buurtChinees? Ik kom er niet...
straatje
Veteran
Veteran

Postby Christine » Tue Sep 05, 2006 11:34 am

ik heb zo zitten lachen om Martin met z'n rijst, ei en een plak ham, inderdaad, lekker Chinees !
Weet wel dat het bij ons thuis, ( 100 jaar geleden :lol: ) altijd een traktatie was als we "Chinees gingen halen"
Met van die kleffe kroepoek erbij en een soort zoetzure groente-brei, geweldig !

Ik moet zeggen dat ik me in Nederland meer dan eens tegoed gedaan heb aan een patatje met , of patatje oorlog ( was toch nog even moeilijk uitleggen aan mijn kids.......), en het smaakte weer uitstekend !

Prettige dag allemaal
Christine
Christine
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Tue Sep 05, 2006 12:14 pm

Voor mensen die ooit in Rotterdam zijn, Malakka http://www.malakka.nl/ is echt een aanrader. Vlak naast de Tempel aan de Maas, kun je heerlijk Chinees/Indisch/Maleis eten. Elke avond lopend bufet, "all you can eat", dus je moet uitgehongerd binnen komen.

Naast Bram Ladage http://www.bramladage.nl/ is dit meestal een van de eerste dingen die ik doe als ik een weekje in Holland ben.
Matthew
Team Member

Postby Hans & Malie » Tue Sep 05, 2006 12:17 pm

Op die foto kan die Bep wel eens hier in Israel zijn....Ramla... :wink:

Bij die chinees ga ik maar beter niet eten.. :cry: ...die maken nog gebruik van haaienvinnen....ipv wat ik altijd gezien heb nl eiwitten....als je ooit gezien hebt hoe dat in z'n werk gaat met het vangen en oogsten van die vinnen?....dan eet je dat gewoon niet meer....moest verboden worden eigenlijk.. :cry: 8)

Dat is het grote nadeel wat ik ondervindt aan orgineel chinees eten....men heeft nog dat vreemde idee dat rare onderdelen van dieren zorg dragen voor extra kracht/potentie e.d....vele diersoorten in,en buiten china,zijn derhalve slachtoffer van deze ouderwetse gedachtengang.....maar verder is die keuken puik!

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby BenZion » Tue Sep 05, 2006 1:18 pm

Hans & Malie wrote:Op die foto kan die Bep wel eens hier in Israel zijn....Ramla... :wink:

Die Bep op de foto staat in werkelijkheid ongeveer 20 meter van Yemenitisch Haifa - de uitstekende falafeltent van het Binnenwegplein (naast Donner). :)

Maar da's vooral een tip voor mensen die wel wat langer dan een weekje weg zijn uit Israël.
BenZion
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Tue Sep 05, 2006 1:22 pm

Ben Zion, doe Rachel de groeten van me als je bij haar bent voor een Falafel!
Matthew
Team Member

Postby BenZion » Tue Sep 05, 2006 1:45 pm

Matthew wrote:Ben Zion, doe Rachel de groeten van me als je bij haar bent voor een Falafel!

Ah! Natuurlijk, meteen! Heb ik weer een excuus :P
BenZion
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Tue Sep 05, 2006 2:27 pm

Eet smakelijk! Als je de groeten doet van Matthew en Ofira dan weet ze het wel.

(niet te veel amba in je pita doen...)
Matthew
Team Member

Postby Hans & Malie » Tue Sep 05, 2006 2:35 pm

Matthew wrote:Eet smakelijk! Als je de groeten doet van Matthew en Ofira dan weet ze het wel.

(niet te veel amba in je pita doen...)

Wat zeg jij nou tegen Siem?...niet teveel in je Pitah doen amga? :lol: :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Kachol Lavan » Tue Sep 05, 2006 3:46 pm

straatje wrote:Mijn Chinese vriendinnetjes lustten het eten "voor beneden" niet eens!
Dus als ik daar na school kwam spelen kreeg ik altijd het "echte" eten...

Inmiddels zijn er wel restaurants die ook daadwerkelijk Chinees(er) eten serveren. Maar de gemiddelde buurtChinees? Ik kom er niet...

Indisch eten is nog steeds een van mijn favorieten als ik in nederland ben. Maar er zijn zoveel dingen die treife zijn dat je wel errug goed moet weten wat alles is, want anders ga je geheid de mist in. Wie wist bijvoorbeeld dat kroepoek met garnalen gemaakt is?
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Von79 » Tue Sep 05, 2006 3:50 pm

Kachol Lavan wrote: Wie wist bijvoorbeeld dat kroepoek met garnalen gemaakt is?

Ik 8) haha, vond het altijd heel lekker en nog steeds, mij boeit het niet, ben toch niet joods, maar vond het toch wel een beetje een minder leuk idee, soort chips van garnalen, tja... :?
It dont take no Sherlock Holmes 2 see its a little different around here...
Von79
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Sep 05, 2006 3:50 pm

Kachol Lavan wrote:Wie wist bijvoorbeeld dat kroepoek met garnalen gemaakt is?

Ikke...en al heeeeeeel lang.... :wink: ..altijd even vragen als je iets tegen komt wat je onbekend is...verder gebruiken ze in de Indische en chinese keuken heel veel varken....maar ook veel rund en vis...en in China?...heb je wel eens Gidi Gof gaat eten gezien in China?...nee?..das maar goed ook :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Kachol Lavan » Tue Sep 05, 2006 3:57 pm

Hans & Malie wrote:

Ikke...en al heeeeeeel lang.... :wink: ..altijd even vragen als je iets tegen komt wat je onbekend is...verder gebruiken ze in de Indische en chinese keuken heel veel varken....maar ook veel rund en vis...en in China?...heb je wel eens Gidi Gof gaat eten gezien in China?...nee?..das maar goed ook :wink:

~ Hans ~

Maar de meeste varkensgerechten zijn vaak ook in de kipvorm te krijgen. Sate Ajam, Ajam Pangang etc.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Saskia » Tue Sep 05, 2006 6:14 pm

Kachol Lavan wrote:
Hans & Malie wrote:

~ Hans ~

Maar de meeste varkensgerechten zijn vaak ook in de kipvorm te krijgen. Sate Ajam, Ajam Pangang etc.

Hahaha en wéér komt dat indisch eten naar voren :lol:
Ik moet maar een toko beginnen daar bij jullie, volgens mij gaat dat lopen als een tierelier :wink:
Saskia
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Sep 05, 2006 11:02 pm

saskia wrote:
Kachol Lavan wrote:
Hans & Malie wrote:

~ Hans ~

Hahaha en wéér komt dat indisch eten naar voren :lol:
Ik moet maar een toko beginnen daar bij jullie, volgens mij gaat dat lopen als een tierelier :wink:

Ik ben helemaal voor.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby pauline » Wed Sep 06, 2006 9:07 am

maar dan de gerechten zonder trassie bereiden. (garnalenpasta) Zit in heel veel indische gerechten en geeft het juist die bijzondere smaak!
Zonder trassie even wennen maar uiteindelijk ook wel te doen.
pauline
Veteran
Veteran

Next

Return to Zaken doen in Israel