FEBO via New York naar Tel Aviv?

Vragen over het zaken doen in en vanuit Israel. Opzetten van een zaak, registratie etc.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Saskia » Wed Sep 06, 2006 9:32 am

pauline wrote:maar dan de gerechten zonder trassie bereiden. (garnalenpasta) Zit in heel veel indische gerechten en geeft het juist die bijzondere smaak!
Zonder trassie even wennen maar uiteindelijk ook wel te doen.

Ik ben niet bekend met het koosjer koken. Weet alleen dat melk- en vleesproducten gescheiden moeten worden klaargemaakt. :? Maar waarom geen garnalenpasta, de zogenaamde trassie?
Ik gebruik weinig tot geen trassie in mijn gerechten, omdat anders mijn hele huis 2 dagen stinkt..... :wink:
Saskia
Veteran
Veteran

Postby pauline » Wed Sep 06, 2006 10:10 am

garnalen worden in de kashrut onrein verklaard. Ze staan erom bekend dat ze net zoals varkensvlees zeer ongezond zijn. Gewoon niet bestemd voor menselijke consumptie.
pauline
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Sep 06, 2006 10:27 am

pauline wrote:garnalen worden in de kashrut onrein verklaard. Ze staan erom bekend dat ze net zoals varkensvlees zeer ongezond zijn. Gewoon niet bestemd voor menselijke consumptie.

Alles is ongezond als het bedorven is, maar zijn garnalen ook ongezond als ze vers zijn? Dat hoor ik voor het eerst.
En mosselen, oesters, (pijl)inktvis, octopus, kreeft, krab, paling, aal, haas, hert, ree? Ook allemaal niet kosher en niet gezond?
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby pauline » Wed Sep 06, 2006 10:34 am

ga daar maar rustig van uit ja! Maar je wilt zeker BEWIJZEN?
pauline
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Sep 06, 2006 10:41 am

Bewijzen is wat veel gevraagd. Een verklaring, misschien. Iets dat verder gaat dan simpel stellen. Het moet toch uit te leggen zijn, niet?
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby martin » Wed Sep 06, 2006 10:54 am

pauline wrote:garnalen worden in de kashrut onrein verklaard. Ze staan erom bekend dat ze net zoals varkensvlees zeer ongezond zijn. Gewoon niet bestemd voor menselijke consumptie.

volgens mij is het zo dat de joden een woestijnvolk waren. varkens zijn lastig te houden in dat klimaat (geiten etc zijn makkelijker) en de zee is ook niet echt wat. garnalen zijn vreemde beestjes en vooral ook lastig te vissen. Vervolgens kwamen de rabbis die over de oude gebruiken een mooi reli-sausje gegooid hebben en de arme beesten werden onrein.

je ziet hetzelfde bij de islam waar opeens een veel oudere steen vereerd wordt als kernonderdeel van de islam (de kabaa) en in het christendom waar het zeer oude oogstfeest opeens het christelijke pasen is.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby pauline » Wed Sep 06, 2006 11:02 am

"Er is genoeg medisch bewijs, meestal achtergehouden, dat aantoont dat het voedsel dat in de Torah verboden is, slecht is voor ons lichaam.
Als je dit niet gelooft, kijk dan gewoon eens om je heen. Hoeveel mensen worden er niet ziek van het eten van Oesters en Mosselen. Er zijn mensen gestorven na het eten van garnalen.
Schelpdieren en garnalen worden gebruikt als waterzuiveraars. Zij nemen de toxinen op uit het water. Palingen zijn kadaver eters.
Veel mensen krijgen huidaandoeningen of problemen met hun ingewanden door het eten van varkensvlees.
Wist u dat het vlees van een varken gelijk is aan het vlees van mensen en dat hun spijsverteringsysteem net eender is. Zijn wij menseneters? Er is geen ander dier dat qua samenstelling zo gelijk is. Zelfs niet de apen, waarvan sommige mensen vinden dat zij van afstammen.
Geen van de dieren die als rein bestempeld worden in de Torah, hebben deze nadelen. Zij zijn door de Schepper ontworpen als gras en zaden eters. De mensen, die denken dat zij het beter weten dan de Schepper, hebben hiermee geknoeid en hebben dierlijk afval door veevoeder gemengd. Het resultaat? Gekke koeien ziekte!
Ja ik weet het, niet iedereen heeft kwaadaardige gevolgen van het eten van Bijbels onrein voedsel. Maar ook niet iedereen die rookt sterft aan de gevolgen. Maar velen doen dit wel. "

geciteerd http://www.geocities.com/kapteyn2001/wetotnt.htm
Dit is een citaat waarin enkele zaken staan die ik vaak heb horen noemen. Ik neem het voor waar aan en vermijdt daarom. Als ik nog meer medische verklaringen tegenkom zal ik het sturen.
pauline
Veteran
Veteran

Postby zahav » Wed Sep 06, 2006 11:13 am

Wanneer gaan de Rabbijnen dan een niet kosher stempeltje op McDonalds, Burger King, Burgerranch etc zetten, want dat eten is ook niet gezond toch?
zahav
Veteran
Veteran

Postby pauline » Wed Sep 06, 2006 11:26 am

Misschien denken de rabijnenen wel dat een ieder zelf wel kan bedenken dat deze fastfoodketens ongezond voedsel fabriceren.

als er kosher gewerkt wordt en koshere producten gebruikt worden is het waarschijnlijk op zichzelf geen probleem?

Wat spijswetten betreft gaat het om het ontvangen van het Woord en vertrouwen dat datgene wat voorgeschreven is inderdaad wel het beste zal zijn voor ons. ( Ja dus ook voor niet-Joden!) of is die discussie hier al eens geweest?
pauline
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Sep 06, 2006 11:31 am

Kashrut regels zijn een van de mooiste dingen van het Jodendom. Een ieder die probeert deze regels uit te leggen, doet ze (en het Jodendom) onrecht aan.

Het Jodendom is gebasseerd op "na'ase venishma". We zullen eerst doen wat ons opgedragen is, daarna pas zullen we luisteren naar de reden (d.w.z. de logica er achter zoeken).

Voor de meeste kashrut regels is geen logische reden te vinden. De afgelopen jaren zijn er soms studies die aan tonen dat somigge dingen die niet kosher zijn ook niet gezond zijn, maar dat geldt (voor zover de wetenschap vandaag de dag weet) lang niet voor alle kashrut regels, en kan, tenzij je zal zeggen dat de wetenschap achter loopt, dus niet de hoofdreden zijn.

De bottom line is, het maakt helemaal niet uit waarom de kashrut regels bestaan. HaKadosh Baruch Hoe, onze schepper en dus degene die de regels uitmaakt, heeft ons dat opgedragen, en that's that.
Het leven volgens kashrut regels is een van de tekenen van de bond tussen de schepper en de Joden. Er meer achter zoeken, is alleen een teken van non-believe.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Wed Sep 06, 2006 11:34 am

zahav wrote:Wanneer gaan de Rabbijnen dan een niet kosher stempeltje op McDonalds, Burger King, Burgerranch etc zetten, want dat eten is ook niet gezond toch?

omdat ze hier geld aan verdienen. ze zorgen nl voor een kashrut certificaat dat duur betaald wordt en zo houden ze controle en macht.

er is een hoop wijsheid in de bijbel, tenach en kashrut wetten. ze zijn nl voor een deel beschrijvingen van "best practices" en wetenschap van de mens vanuit de oudheid. dat er vervolgens een reli-saus overheen gegooid is maakt een deel van de inhoud zeker niet minder.

martin
martin
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Sep 06, 2006 11:36 am

martin wrote:omdat ze hier geld aan verdienen.

Typisch anti-religieuzen en dom antwoord, sorry voor saying. Meestal te horen van mensen die niet veel verstand hebben van de religie. Net zo'n soort antwoord wat als het over Joden i.p.v. orthodoxen zou gaan je van een typische antisemiet zou horen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Sep 06, 2006 11:38 am

martin wrote: ze zijn nl voor een deel beschrijvingen van "best practices" en wetenschap van de mens vanuit de oudheid. dat er vervolgens een reli-saus overheen gegooid is maakt een deel van de inhoud zeker niet minder.

Dat zeg je nu al voor de tweede keer, maar ik denk dat dat niet juist is. Ik zat al te schrijven aan iets in die richting en toen postte ET het al (zie hierboven). Het is geen reli-saus over een rationele kwestie. Het is religie pur sang. Ook antropologisch en sociologisch is daar heel veel voor te zeggen.
Als je de normen probeert te reduceren tot iets utilitairs dan help je de symboliek om zeep (en die is essentieel) en je doet ook iets waar de religie zelf juist inhoudelijk mee op gespannen voet staat, vanwege het inherent deontologisch karakter van religie.
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby BenZion » Wed Sep 06, 2006 12:25 pm

saskia wrote:
pauline wrote:maar dan de gerechten zonder trassie bereiden. (garnalenpasta) Zit in heel veel indische gerechten en geeft het juist die bijzondere smaak!

Ik ben niet bekend met het koosjer koken. Weet alleen dat melk- en vleesproducten gescheiden moeten worden klaargemaakt. :? Maar waarom geen garnalenpasta, de zogenaamde trassie?
Ik gebruik weinig tot geen trassie in mijn gerechten, omdat anders mijn hele huis 2 dagen stinkt..... :wink:

Ik zou me d'r in je plannetjes voor een toko niet door laten tegenhouden saskia. Als er een markt voor is - gewoon doen, treife of niet. Sterker nog, alleen al daarom is de kans groter dat je een gat vult in Israël. Tenslotte is een groot deel van de Israelische bevolking erg blij met de Russische winkels waar eindelijk eens lekkere worst te krijgen is.

En Indisch koken zonder trassie (jaja gefermenteerde garnalen AFDV :D) is geen Indisch koken.
BenZion
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Sep 06, 2006 12:31 pm

AFDV wrote:Bewijzen is wat veel gevraagd. Een verklaring, misschien. Iets dat verder gaat dan simpel stellen. Het moet toch uit te leggen zijn, niet?

Er zijn geen bewijzen voor...zo heeft de almachtige dat aangegeven...wat je wel,en wat je niet eten mag van het dierenrijk....staat allemaal keurig beschreven.... :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby AFDV » Wed Sep 06, 2006 12:33 pm

Hans & Malie wrote:
AFDV wrote:Bewijzen is wat veel gevraagd. Een verklaring, misschien. Iets dat verder gaat dan simpel stellen. Het moet toch uit te leggen zijn, niet?

Er zijn geen bewijzen voor...zo heeft de almachtige dat aangegeven...wat je wel,en wat je niet eten mag van het dierenrijk....staat allemaal keurig beschreven.... :wink:

~ Hans ~

Dat is de uitleg zoals ET die ook geeft. Dat is volgens mij de meest eerlijke uitleg. Maar los van het religieuze vraagstuk ben ik wle geinteresseerd in een antwoord op de vraag wat er zo ongezond aan garnalen is. Of de calamari, die ik ook erg graag eet.
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Sep 06, 2006 12:36 pm

BenZion wrote:
saskia wrote:

Ik zou me d'r in je plannetjes voor een toko niet door laten tegenhouden saskia. Als er een markt voor is - gewoon doen, treife of niet. Sterker nog, alleen al daarom is de kans groter dat je een gat vult in Israël. Tenslotte is een groot deel van de Israelische bevolking erg blij met de Russische winkels waar eindelijk eens lekkere worst te krijgen is.

En Indisch koken zonder trassie (jaja gefermenteerde garnalen AFDV :D) is geen Indisch koken.

Zo is dat..steeds meer Israeliers gaan dus de grens over en komen met ideeen uit het verre weer terug...de oosterse winkel...de oosterse kook-programma's..enz...enz..schieten als paddestoelen uit de gewijde grond... :wink: ...dus..gelukkig is er dan nu keuze als je wat anders eten wilt....en het einde is nog niet in zicht want men heeft een flinke inhaal race voor de boeg hier.....

Indisch eten zonder trassie?......doe me 'n lol zeg,je eet toch ook geen gefilte fish zonder..ach..je weet wel... :lol: :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Wed Sep 06, 2006 12:42 pm

AFDV wrote:
Hans & Malie wrote:

~ Hans ~

Dat is de uitleg zoals ET die ook geeft. Dat is volgens mij de meest eerlijke uitleg. Maar los van het religieuze vraagstuk ben ik wle geinteresseerd in een antwoord op de vraag wat er zo ongezond aan garnalen is. Of de calamari, die ik ook erg graag eet.

Ik zou niet weten wat er ongezond aan zou zijn...ik denk dat,maar dat is met alles,je met mate eet je niks te vrezen hebt van geen enkele vorm van voedsel...vaak is het echtere met deze vis soort dat ze snel aan bederf onderhevig zijn..sneller als de rest eigenlijk....en daar komt bij dat men ze soms in verre landen laat pellen...er is daar wel eens een hele rel door ontstaan.....garnalen werden altijd in Holland gepeld..en dat was een stevige industrie...dwz...het is thuiswerk...totdat men ook deze tak ging verplaatsen naar de goedkopere markten...en weg was het toezicht op de verwerking....dat is wel eens misgelopen.....maar als ze vers zijn,je ze zelf pelt...kan er weinig mis gaan met deze lekkernij....

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby martin » Wed Sep 06, 2006 12:48 pm

AFDV wrote:
martin wrote: ze zijn nl voor een deel beschrijvingen van "best practices" en wetenschap van de mens vanuit de oudheid. dat er vervolgens een reli-saus overheen gegooid is maakt een deel van de inhoud zeker niet minder.

Dat zeg je nu al voor de tweede keer, maar ik denk dat dat niet juist is. Ik zat al te schrijven aan iets in die richting en toen postte ET het al (zie hierboven). Het is geen reli-saus over een rationele kwestie. Het is religie pur sang. Ook antropologisch en sociologisch is daar heel veel voor te zeggen.
Als je de normen probeert te reduceren tot iets utilitairs dan help je de symboliek om zeep (en die is essentieel) en je doet ook iets waar de religie zelf juist inhoudelijk mee op gespannen voet staat, vanwege het inherent deontologisch karakter van religie.

volgens mij valt dit uiteen in 2 onderdelen:
1. het uitvoeren/je houden aan de kashrut wetten is puur religie
2. de inhoud zelf is voor een deel tot stand gekomen door wat ik eerder al beschreven heb.

als je aan een religieus iemand (die bereid is wat onderzoek te doen en te discussieren) vraagt waar Kerst vandaan komt dan zal hij zeggen dat het naar alle waarschijnlijkheid een christelijk feest is wat een heidens feest uit een ver verleden moet vervangen. op het zelfde moment zal hij zeggen dat dat verder niet relevant is want het gaat om de boodschap.

hetzelfde met kashrut. de oorsprong ligt in de gebruiken en gewoonten van het joodse volk ver voordat er een joods volk bestond. dat is voor religieuze joden verder niet zo relevant omdat het gaat om de bedoeling. ET brengt het hierboven beter onder woorden dan ik kan.

ik ben, zoals je weet, niet religieus en ik vind het allemaal wel leuk en aardig. dwz dat er 4000 jaar geleden bepaalde dingen niet gegeten werden door mensen die in de woestijn woonden. nu doen de joden hetzelfde, over nog eens 4000 jaar zal er ongetwijfeld ergens een groep mensen zijn die niet joods zijn maar bijvoorbeeld martianen (naar hun eerste leider martin) die lezen in het boek AFDV (waarvan niet meer te herleiden is wat de betekenis van de letters is) waar in staat dat ABBU (=het opperwezen) het eten van varkens niet goedkeurd. In de tussentijd doet iedereen maar lekker wat ie zelf wil.
Zelfde geld voor het december feest. Vul zelf de naam en reden maar in, maar ik garandeer je dat het over 4000 jaaar nog gevierd wordt.
martin
Veteran
Veteran

Postby martin » Wed Sep 06, 2006 12:52 pm

E.T. wrote:
martin wrote:omdat ze hier geld aan verdienen.

Typisch anti-religieuzen en dom antwoord, sorry voor saying. Meestal te horen van mensen die niet veel verstand hebben van de religie. Net zo'n soort antwoord wat als het over Joden i.p.v. orthodoxen zou gaan je van een typische antisemiet zou horen.

het gedrag van een deel van de rabbis heeft helaas neit veel met religie te maken, nog steeds word er af en toe flink machtspolitiek bedreven (en bakshish betaald) mbv het kashrut certificaat. maar het probleem is niet zo groot hoor en de politie treed er tegenop waar mogelijk. was geen serieuze opmerking, maar in de trent van het bouwen van koshere tempeltjes over McDonalds.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby zahav » Wed Sep 06, 2006 1:15 pm

E.T. wrote:Kashrut regels zijn een van de mooiste dingen van het Jodendom. Een ieder die probeert deze regels uit te leggen, doet ze (en het Jodendom) onrecht aan.

Het Jodendom is gebasseerd op "na'ase venishma". We zullen eerst doen wat ons opgedragen is, daarna pas zullen we luisteren naar de reden (d.w.z. de logica er achter zoeken).

Voor de meeste kashrut regels is geen logische reden te vinden. De afgelopen jaren zijn er soms studies die aan tonen dat somigge dingen die niet kosher zijn ook niet gezond zijn, maar dat geldt (voor zover de wetenschap vandaag de dag weet) lang niet voor alle kashrut regels, en kan, tenzij je zal zeggen dat de wetenschap achter loopt, dus niet de hoofdreden zijn.

De bottom line is, het maakt helemaal niet uit waarom de kashrut regels bestaan. HaKadosh Baruch Hoe, onze schepper en dus degene die de regels uitmaakt, heeft ons dat opgedragen, en that's that.
Het leven volgens kashrut regels is een van de tekenen van de bond tussen de schepper en de Joden. Er meer achter zoeken, is alleen een teken van non-believe.

Als het dan religie is, waarom worden die regels dan zo ontzettend opgedrongen in Israel. Volgens mij kan het weinig mensen echt veel schelen welke koshere stempel er op bv een zak chips, fles frisdrank of wat dan ook staat. Ik moet toegeven het is de laatste tijd een stuk minder geworden en zijn er in bv Tiv Taam veel niet-koshere producten te koop.
zahav
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Sep 06, 2006 1:33 pm

Het viel mij vroeger wel op,als ik er in dook met Israeliers,dat men het kosher stempel ook veelal zijn gaan zien als een vorm van kwaliteits garantie van het voedsel...ipv van waar het dan werkelijk voor staat...

Wat kan zo'n topic lekker afdrijven niet? :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby pauline » Wed Sep 06, 2006 3:19 pm

quote="AFDV"]Bewijzen is wat veel gevraagd. Een verklaring, misschien. Iets dat verder gaat dan simpel stellen. Het moet toch uit te leggen zijn, niet?[/quote]

http://www.wereldvanmorgen.org/artikel_ ... eten.htm#5
Titel : Eet de opruimingsdienst niet op

Klein stukje uit het artikel:
"Gewone garnalen, een kleine delicate familie van krabben en kreeften, leeft overdag in de modder of in de zanderige bodems van baaien en riviermonden in de hele wereld. 's Nachts worden zij echter actief als rovende aaseters en zijn "op de bodem levende afvaleters. [eten dood en ontbindend materiaal]". (Encyclopedia of aquatic Life)
pauline
Veteran
Veteran

Postby BenZion » Wed Sep 06, 2006 4:12 pm

pauline wrote:Eet de opruimingsdienst niet op

Paddestoelen zijn kosher :)

Hans & Malie wrote:Wat kan zo'n topic lekker afdrijven niet?

Ja perfect toch - het staat hier onder "zaken doen in Israel" en saskia heeft een aardig idee gekregen voor een Indische toko. Bovendien kan ze altijd nog on-topic gaan en een BAMN! openen in Tel Aviv met naast de rundvleeskroketten ook Sate Kambing. Liefst zonder hechsher, want dat zal de smaak alleen maar kwaad doen. ;)
BenZion
Veteran
Veteran

Postby Saskia » Wed Sep 06, 2006 4:12 pm

Als een mens iets niet, of juist wel, eet uit religieuze overwegingen zal ik dat respecteren. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat we bewust eten. Ik heb het geluk dat mijn vader zijn volkstuintje heeft en daardoor eten wij onbespoten groenten. Of een varken koosjer is, wat dus niet zo is, wil niet zeggen dat ik geen varkensvlees eet. Dat het dier een goed leven heeft gehad is voor mij belangrijker. Dus ga ik naar een scharrelslager in de hoop dat hij verkoopt wat hij zegt te verkopen.
Dus mochten jullie ooit "saskia's toko" tegen komen dan weet je wel dat er bewust gekookt is! :lol:
Saskia
Veteran
Veteran

Postby BenZion » Wed Sep 06, 2006 4:14 pm

saskia wrote:Dus mochten jullie ooit "saskia's toko" tegen komen dan weet je wel dat er bewust gekookt is! :lol:

èn dat er goed varkensvlees te krijgen is! :D
BenZion
Veteran
Veteran

Postby Saskia » Wed Sep 06, 2006 4:27 pm

BenZion wrote:èn dat er goed varkensvlees te krijgen is! :D

Hahaha Yep! Maar dat zal niet verkopen in Israël...
Voordeel van de Indonesische keuken is, dat al het varkensvlees te vervangen is door rundvlees en/of kip :wink:
Saskia
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Sep 06, 2006 5:16 pm

saskia wrote:

Nou..dat heb je dan verkeerd :wink: ..want varken verkoopt heel goed in Israel...en ze worden zelfs gefokt hier!..ze staan niet op aarde..maar op beton...maar ze verkopen er niet minder om... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby martin » Wed Sep 06, 2006 5:59 pm

Hans & Malie wrote:
saskia wrote:

Nou..dat heb je dan verkeerd :wink: ..want varken verkoopt heel goed in Israel...en ze worden zelfs gefokt hier!..ze staan niet op aarde..maar op beton...maar ze verkopen er niet minder om... :wink:

~ Hans ~

lang leve mizra!
overigens vind ik varkensvlees vaak minder lekker dan koe of kip. wat dat betreft missen onze kosher houdenden vrienden niet veel.
baby pangang is wel een gemis hier.
martin
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Sep 06, 2006 6:08 pm

martin wrote:
Hans & Malie wrote:
saskia wrote:

~ Hans ~

lang leve mizra!
overigens vind ik varkensvlees vaak minder lekker dan koe of kip. wat dat betreft missen onze kosher houdenden vrienden niet veel.
baby pangang is wel een gemis hier.

Nu heb ik dus al sinds mijn komst naar hier [ zal het woord niet meer gebruiken :wink: ] geen varken meer gegeten....maar scharrel varken is uitmuntend vlees...en er is zelfs een farm in Duitsland waar ze nog meer met varkens doen...en het resultaat daarvan is werkelijk verbluffend...maar inderdaad......de huis en tuin varkens zijn een en dezelfde smaak....daar missen onze kosher houdende vrinden inderdaad niks aan...Babi Pangang.....dat staat bijna bovenaan mijn lijstje: Wat te eten in de week dat ik weer in Holland ben na 8 jaar... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

PreviousNext

Return to Zaken doen in Israel