FEBO via New York naar Tel Aviv?

Vragen over het zaken doen in en vanuit Israel. Opzetten van een zaak, registratie etc.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby E.T. » Wed Sep 06, 2006 7:42 pm

zahav wrote:Als het dan religie is, waarom worden die regels dan zo ontzettend opgedrongen in Israel.

Vergeef me voor mijn domheid, maar waar zie je dat kashrut wordt opgedrongen in Israel?? Wie wil eet kosher, en wie niet wil eet niet kosher. Ik ben me niet bewust van opdringerij op dit gebied. On the contrary, ik voel wel opdringerij van niet kosher in 'orthodoxe gebieden'.

Volgens mij kan het weinig mensen echt veel schelen welke koshere stempel er op bv een zak chips, fles frisdrank of wat dan ook staat. Ik moet toegeven het is de laatste tijd een stuk minder geworden en zijn er in bv Tiv Taam veel niet-koshere producten te koop.

Ik begrijp niet precies wat je wil zeggen. Is het zaak voor iemand om davka niet kosher te kopen? Dat lijkt me achterlijk. Iemand die trek heeft in Cola hoeft het geen bal te schelen dat daar toevallig een kashrut stempel op staat.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby pauline » Wed Sep 06, 2006 8:04 pm

[quote="AFD Maar los van het religieuze vraagstuk ben ik wle geinteresseerd in een antwoord op de vraag wat er zo ongezond aan garnalen is. Of de calamari, die ik ook graag eet.

Inktvissen (calamari) eten veel krabben of garnalen.

Krab: Het is vooral een afval- en aaseter. Hij wordt daarom ook wel de 'stofzuiger van de zee' genoemd

www.wikipedia.org/wiki/Aaseter
pauline
Veteran
Veteran

Postby pauline » Wed Sep 06, 2006 8:32 pm

sorry link is niet duidelijk: Wikipedia: aaseters. Een aaseter is een informele aanduiding die gebruikt wordt bij het indelen van diersoorten op basis van hun voedingspatroon. Een aaseter leeft van dierlijk materiaal en jaagt daarvoor zelf niet op voedsel, maar eet de resten van andere dieren. Aaseters kunnen groot of klein zijn. Veel insecten zijn bijvoorbeeld aaseters. De aasgier is een bekend voorbeeld van een grote aaseter. Ook hyena's en garnalen zijn aaseters. Het eten van aaseters, als garnalen en paling, is binnen het jodendom niet koosjer.

Veel grotere aasetende dieren leven niet strikt van aas maar eten ook wel levende prooien of ander voedsel, zoals veel schildpadden en varanen doen.

Kan iemand misschien precies uitleggen waarom aaseters niet geschikt zijn voor menselijke sonsumptie?
pauline
Veteran
Veteran

Postby Saskia » Wed Sep 06, 2006 9:05 pm

pauline wrote:[quote="AFD Krab: Het is vooral een afval- en aaseter. Hij wordt daarom ook wel de 'stofzuiger van de zee' genoemd

Giftige krabben bestaan niet, wel zijn enkele soorten immuun voor het gif dat in voedseldieren zit, en een handvol soorten is in staat het gif uit het voedsel te filteren, en in het lichaam op te slaan, zoals ook gebeurt bij pijlgifkikkers. Ook kunnen krabben bepaalde gifstoffen opnemen die de mens geloosd heeft, zoals kwik, dioxine en PCB's. Deze giffen hebben een cumulatieve werking op de krab (ze houden het gif vast), en kunnen bij herhaaldelijke (menselijke) consumptie schadelijk zijn.

Zo ook de mossel.
Zolang je alles met mate eet... toch?
Saskia
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Wed Sep 06, 2006 9:13 pm

Het geeft je ook het idee dat het zeebanket vooral ongezond is vanwege de vervuiling die wij zelf op ons geweten hebben. Toen de oermens uit de bomen klom en de vlakte inging en naar verluid in ondiepe wateren deze beestjes ontdekte, at en, zonder het te weten, een dieet verwierf dat goed was voor de hersenontwikkeling, had hij van al deze bezwaren geen last.
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby Saskia » Wed Sep 06, 2006 9:31 pm

AFDV wrote:Het geeft je ook het idee dat het zeebanket vooral ongezond is vanwege de vervuiling die wij zelf op ons geweten hebben. Toen de oermens uit de bomen klom en de vlakte inging en naar verluid in ondiepe wateren deze beestjes ontdekte, at en, zonder het te weten, een dieet verwierf dat goed was voor de hersenontwikkeling, had hij van al deze bezwaren geen last.

Ja, dat is zeer zeker waar!
Ik ben eens gaan googelen op aaseters en menselijke consumptie enzo.
Het enige ik mij kan voorstellen, is dat aaseters allerlei ziektekiemen en wormen met zich meedragen. ( denk aan het eten van maden..) Deze zijn niet weg te bakken of koken. Ik denk dat daar het gevaar ligt voor de menselijke consumptie.
En heden ten dage maken wij ons vee ook ziek. Door de varkens te pesten omdat ze niet kunnen woelen in de modder... de koeien gek te maken door ze niet te laten grazen...
Saskia
Veteran
Veteran

Postby martin » Wed Sep 06, 2006 9:32 pm

AFDV wrote:Het geeft je ook het idee dat het zeebanket vooral ongezond is vanwege de vervuiling die wij zelf op ons geweten hebben. Toen de oermens uit de bomen klom en de vlakte inging en naar verluid in ondiepe wateren deze beestjes ontdekte, at en, zonder het te weten, een dieet verwierf dat goed was voor de hersenontwikkeling, had hij van al deze bezwaren geen last.

:-) hij had dan ook nog geen weet van religie en was dus gelukkig met een goed maal.
martin
Veteran
Veteran

Postby Saskia » Wed Sep 06, 2006 9:47 pm

martin wrote:

:-) hij had dan ook nog geen weet van religie en was dus gelukkig met een goed maal.

Één van de belangrijkste ziektes, die door varkens en andere onreine dieren worden overgebracht is trichinosis. Het wordt veroorzaakt door een kleine parasitaire rondworm, dat in het spierweefsel van dieren en mensen dringt. De ziekte heeft een wereldspreiding en treft ongeveer één procent van de wereldbevolking - ongeveer 60 miljoen mensen. (Gerald Tortora, microbiology, [microbiologie], 5e ed. 1995) Dit is niet verrassend, gezien het feit, dat "mensen over de hele wereld meer varkensvlees eten, dat enig ander soort vlees". (World Book Encyclopedia, 1995) Amerikanen consumeren ongeveer 60 pond (30 kg.) per persoon elk jaar. Er moet echter opgemerkt worden, dat vele vleesetende en allesetende dieren geïnfecteerd zijn met de parasiet Trichinelle spiralis. Berenvlees, walrus en wilde varkens zijn belangrijke bronnen van infecties bij mensen. (Baron, medical microbiology, [ medische microbiologie], 1993) De lijst kan ook eekhoorns, ratten, katten, honden, konijnen, vossen, paardenvlees en zeezoogdieren bevatten. (Nestor, microbiology, 1995; Benenson, Control of Communicable Deseases in Man, [Beheersing van overdraagbare ziekten in de mens], 12e ed. 1975) Het is nauwelijks een toeval of samenloop, dat God het consumeren van deze dieren verbood door Zijn goddelijk gegeven voedingswetten.

Lintwormen, die ongeveer drie procent van de wereldbevolking (ongeveer 180 miljoen) treffen, zijn een ander serieus gezondheidsprobleem waarmee men geconfronteerd wordt als varkensvlees wordt gegeten. (Tortora) Alhoewel rundvlees en vis ook lintwormen kunnen bevatten, die zich in het menselijke spijsverteringskanaal kunnen vestigen en ongemak veroorzaken, is de varkens lintworm veel gevaarlijker. De larve van de varkensparasiet kan, eenmaal binnen in de menselijke ingewanden, via de weefsels zwerven naar het hart, ogen en hersenen - en kan uiteindelijk de dood veroorzaken. (Morello, Microbiology in Patient Care, [microbiologie in patiëntenzorg], 5e ed. 1994) Met betrekking tot de varkens lintwormziekte, "wordt het hoogste infectiecijfer gezien in landen met lagere niveaus op het gebied van hygiëne en waar varkensvlees een belangrijk deel van het dieet is, zoals in Mexico, Latijns Amerika, Spanje, Portugal, Afrika, India, Zuidoost Azië en China". (Baron, Medical Microbiology, 1994)

Ofschoon het algemene advies voor het vermijden van parasitische infecties van varkensvlees en andere onreine dieren is om het vlees voldoende te koken, is de meest effectieve manier om deze ziekten te vermijden, het vermijden van het eten van onreine dieren, die geen gespleten hoeven hebben en die niet herkauwen - zoals God Mozes en de Israëlieten 3500 jaar geleden opdroeg. Wanneer slechts dit deel van de bijbelse voedingswet tegenwoordig zou worden toegepast, zou de wereldlast van parasitische ziekten in één generatie drastisch verminderd kunnen worden!

Deze fascinerende kijk op de controverse, die Gods voedingswetten omringt, wordt vervolgd in "Eet de Opruimingsdienst Niet Op!

http://www.wereldvanmorgen.org/artikel_ ... eten.htm#1

:?
Saskia
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Wed Sep 06, 2006 9:49 pm

saskia wrote:
pauline wrote:[quote="AFD Krab: Het is vooral een afval- en aaseter. Hij wordt daarom ook wel de 'stofzuiger van de zee' genoemd

Giftige krabben bestaan niet, wel zijn enkele soorten immuun voor het gif dat in voedseldieren zit, en een handvol soorten is in staat het gif uit het voedsel te filteren, en in het lichaam op te slaan, zoals ook gebeurt bij pijlgifkikkers. Ook kunnen krabben bepaalde gifstoffen opnemen die de mens geloosd heeft, zoals kwik, dioxine en PCB's. Deze giffen hebben een cumulatieve werking op de krab (ze houden het gif vast), en kunnen bij herhaaldelijke (menselijke) consumptie schadelijk zijn.

Zo ook de mossel.
Zolang je alles met mate eet... toch?

Juist, maar volgens mij gaat het hier niet zo zeer om de rationale van het eten van treife spullen.

Varkensvlees is "ongezond" / "niet aan te bevelen" wegens het gevaar van trichienen besmetting (wormvormige parasieten die een langdurig diep invriezen kunnen overleven). En speciaal in warme landen zijn varkens een probleem.
Echter, een varken blijkt qua genen een van de meest geschikte bronnen te zijn voor orgaantransplantaties en aanverwante zaken. Zolang ze in steriele omgeving geboren worden en daarna ook "steriel" eten krijgen en in steriele leefruimtes blijven, zijn hun organen en lichamen geschikt voor menselijk "gebruik"...

Kosher is een begrip, een instelling t.o.v. een wet. Die aksepteer je of niet. En zoals heel veel in het jodendom, het staat open voor interpretatie....
Ik persoonlijk eet geen paling, varkensvlees, haas of konijn. Maar zeebanket (in restaurants, niet thuis) weer wel. Zo van thuis gewend. Niks meer of niks minder.
Wij hebben hier thuis een koshere keuken wegens de familie en dat vind ik best.

Rationale? Er bestaat voor mij geen rationale als het gaat over geloofsonderwerpen.
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Thu Sep 07, 2006 8:04 am

Hans & Malie wrote:Het viel mij vroeger wel op,als ik er in dook met Israeliers,dat men het kosher stempel ook veelal zijn gaan zien als een vorm van kwaliteits garantie van het voedsel...ipv van waar het dan werkelijk voor staat...

Wat kan zo'n topic lekker afdrijven niet? :wink:

~ Hans ~

Ik ben eens bij een fabriek geweest in de VS waar worst gemaakt werd. Ze hadden daar een koshere productielijn en een gewone productielijn. Al het afval van de koshere productielijn ging in de gewone productielijn. Er is in de VS al jaren een trendy eetstijl die "kosher style" heet. Die mensen (ook niet-joden) eten alleen producten die kosher zijn, maar letten niet op de potten en pannen en serviesgoed en al dat soort dingen.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Sep 07, 2006 8:14 am

Kachol Lavan wrote:Al het afval van de koshere productielijn ging in de gewone productielijn.

Ik neem aan dat je met 'afval' geen rotzooi bedoeld, maar gewoon het vlees wat om welke reden dan ook niet kosher was.

Daar is hier enkele jaren geleden een hele balagan over geweest. Een slachterij in het noorden verkocht het vlees wat niet kosher verklaard was aan Joden die niet op kashrut gesteld zijn, waardoor het rabinaat hun kashrut certificaat introk. De rechtbank (het hoge hof) bepaalde toen dat het rabinaat dat niet mag doen, en dwong het rabinaat om het bedrijf toch een gewoon kashrut certificaat te geven. Het rabinaat reageerde daar op met een 'kashrut' certificaat te geven waar op stond "kosher onder toezicht van het hof" i.p.v. het gewone certificaat met "kosher onder toezicht van het rabinaat". Later kwam er nog een woedende uitspraak van het hof hier over, maar verder konden ze er ook niks aan doen (en dat is maar goed ook).:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Thu Sep 07, 2006 8:22 am

Laat me het proberen uit te leggen. Kosher eten en gezond hebben niets, maar dan ook niets met elkaar te maken. Je kan (bij wijze van spreken) stront door je aardappeltjes roeren en dan is het eten nog steeds kosher. Toch is het niet bepaald aan te raden voor de gezondheid.

Kosher eten doe je omdat het geschreven staat. Waarom? G.ds wegen zijn ondoorgrondelijk. We kunnen gissen, we kunnen redeneren, maar echt weten zullen we het nooit.

Waarom zijn krabben en al het andere zeegrut niet kosher? Alle aaseters, roofdieren en dergelijke zijn niet kosher. Alleen dieren die EN volledig gespleten hoeven hebben EN herkauwen zijn kosher, samen met de geschubde vissen die op zijn minst een vin hebben die in het water zichtbaar is, en de gevleugelde dieren die geen roofvogel of aaseter zijn, een krop hebben en hun eten nuttigen op de grond. Verder staat geschreven dat alles wat in de grond krioelt u een gruwel zal zijn, en dat het verboden is een bokje in de melk van zijn moeder te koken, en dat het nuttigen van bloed verboden is. Als je die regels kent is er opeens niets mysterisch meer aan al de dingen die een jood wel of niet eet.

Het enige voorbeeld dat ik ken van een niet-kosher dier dat een kosher product maakt is de honingbij.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Sep 07, 2006 8:39 am

Kachol Lavan wrote:Je kan (bij wijze van spreken) stront door je aardappeltjes roeren en dan is het eten nog steeds kosher. Toch is het niet bepaald aan te raden voor de gezondheid.

Ben het eens met elk woord. Alleen just for general information, zou je dit besluiten te doen mag je het toch niet eten, gebasseerd op "venishmartem meod lenafshotegem". Niet een netto kashrut reden, maar wel verboden.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Thu Sep 07, 2006 8:43 am

E.T. wrote:
Kachol Lavan wrote:Je kan (bij wijze van spreken) stront door je aardappeltjes roeren en dan is het eten nog steeds kosher. Toch is het niet bepaald aan te raden voor de gezondheid.

Ben het eens met elk woord. Alleen just for general information, zou je dit besluiten te doen mag je het toch niet eten, gebasseerd op "venishmartem meod lenafshotegem". Niet een netto kashrut reden, maar wel verboden.

Wat!?!?! We zijn het met elkaar eens???
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby zahav » Thu Sep 07, 2006 9:33 am

sprinkhanen schijnen ook kosher te zijn
zahav
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Thu Sep 07, 2006 10:27 am

zahav wrote:sprinkhanen schijnen ook kosher te zijn

Vier bepaalde soorten, die alleen in Jemen voorkomen, volgens mij wagen maar weinig religieuze joden zich eraan.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Previous

Return to Zaken doen in Israel