inkopen in Israel

Vragen over het zaken doen in en vanuit Israel. Opzetten van een zaak, registratie etc.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

inkopen in Israel

Postby Aaltje » Fri Jun 08, 2007 3:59 am

Hallo,

Ik ben Aaltje, 28 jaar en nieuw hier op het forum. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, zal ik maar even uitleggen wat de reden van mijn aanmelding is.

Een vriendin van mij heeft een concept bedacht dat ze samen met mij uit wil gaan voeren. Even kort samengevat gaat het hier om een soort multifunctionele "jurkjes", die op diverse manieren gedragen kunnen worden. (kort, lang, als rok, als topje, als pareo, enz.)
Wij willen de stoffen hiervoor in het buitenland inkopen (vanwege de vaak veel mooiere patronen dan in Nederland) en ook door een buitenlands naai-atelier de jurkjes laten maken. (het is overigens een vrij eenvoudig patroon) Dit is voor ons voordeliger dan wanneer we het in Nederland laten doen, en voor het naai-atelier kan er dan een vaste opdracht uit voortvloeien (maandelijkse afname van een bepaald aantal). Uiteraard keurig op contract en zo.

Nu hebben we uiteraard zitten peinzen welk land we hiervoor het meest geschikt vonden: we moeten er immers samen naar toe reizen en waarschijnlijk ook minimaal enkele weken verblijven.
Landen als Turkije en Marokko zijn uiteraard naar boven gekomen, maar om eerlijk te zijn vinden we het niet zo'n prettig idee om als twee vrouwen in een overwegend islamitisch land rond te lopen om daar dan iets zakelijks op te zetten. Bovendien spreken we ook geen woord Turks of Arabisch en dat lijkt me ook niet echt handig. :wink:
Hongkong of India willen we ook niet, want we willen ons niet verrijken aan straatarme mensen die 20 uur per dag in een naaiatelier moeten werken voor een hongerloon, of aan kinderarbeid o.i.d. We willen gewoon op een normale en menselijke manier zaken doen.

We hebben dus aan Israël gedacht: dat ligt 'oosters' genoeg om mooie stoffen te kunnen vinden, en is veilig genoeg om je als twee vrouwen alleen normaal voort te kunnen bewegen. Bovendien vind ik het een prachtig land!

Maar we weten er dus verder nog praktisch niets vanaf hoe we het concreet aan moeten pakken met ons idee in Israël. Mijn vriendin is al wel naar allerlei bijeenkomsten van de KvK in Nederland geweest over import en dergelijke (zij heeft overigens een eigen bedrijfje hier), dus daarop heeft zij zich voorbereid, maar voordat we daadwerkelijk naar ons land van keuze afreizen, willen we ons toch ook dáár georiënteerd hebben, zodat we niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Vandaar dat ik hoop dat jullie mij met een paar vraagstukken kunnen helpen...

Hoe kunnen we er van tevoren achterkomen waar we stoffen kunnen inkopen? Zijn er bijvoorbeeld specifieke 'stoffenmarkten/lapjesmarkten', zoals wij die hier in Nederland kennen? Zijn er groothandels in stoffen, en zo ja, waar dan?
De stof is natuurlijk het eerste dat we moeten hebben, en we willen liever van tevoren al een beetje weten waar we moeten zijn. Anders dwalen we straks compleet verloren rond en komen we geen stap verder. De reis en het verblijf moeten we van tevoren investeren, en dat willen we uiteraard zo laag mogelijk houden - dus niet kostbare tijd (en geld) verspillen door weken langer te blijven dan nodig was geweest als we het voorwerk goed gedaan zouden hebben.

Hoe vinden we naaiateliers? Ik heb uiteraard al gegoogled, maar op 'naaiatelier' en 'Israël' kwam ik niet echt veel verder :lol: , en aangezien ik geen Hebreeuws kan lezen, is een online telefoongids of gouden gids helaas nog geen optie.
Iemand enig idee waar we zoiets kunnen vinden? Het liefst nemen we natuurlijk al vanuit Nederland (mail)contact op om ons te oriënteren op wat de beste is.

En hoe zit het met de export? We willen met het vliegtuig of eventueel met de auto naar Israël komen. Stel dat we een naai-atelier vinden dat voor ons een aantal van die jurkjes maakt...mogen we dan gewoon een stel dozen achterin onze auto laden en Israël verlaten, en daarmee naar Nederland terugrijden? Moeten we in Israël ook aan de douane betalen, of moet dat alleen in Nederland als we het invoeren?

Misschien klink ik ontzettend amateuristisch, maar ik besloot mijn vragen hier maar gewoon simpel neer te zetten zoals het is. Ik heb hier ook nog nooit eerder mee te maken gehad. We zijn gewoon twee simpele zielen met een creatief idee en daar willen we voor gaan. We denken wel echt dat het een idee met potentie is, dus we willen ons dan ook niet laten tegenhouden door het simpele feit dat we nog niet goed weten hoe we het uit moeten voeren. Dat kun je dan beter gewoon vragen dan dat je het bij voorbaat al opgeeft, want als je snel opgeeft, dan wordt het sowieso nooit wat met je. :wink:

Ik hoop dat er iemand is die mij iets wijzer kan maken hier. We zijn van plan om af te reizen zodra we wat meer concrete dingen rond hebben, waaronder o.a. antwoorden op bovenstaande vragen, maar het liefst willen we natuurlijk wel zo snel mogelijk spijkers met koppen gaan slaan.

Als jullie meer vragen hebben om ons gerichter te kunnen adviseren, vraag dan gerust... Alvast hartstikke bedankt!!!
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby martin » Fri Jun 08, 2007 10:51 am

hoi Aaltje,

Ten eerste: veel succes!
Mbt je vragen in willekeurige volgorde:
1. Export/import, dit is geen enkel probleem. Er zijn allerlei logistieke dienstverleners die je precies uit kunnen leggen wat er moet gebeuren. Ik raad je aan om met bijv DHL en vergelijkbare bedrijven te bellen en meer informatie te krijgen. Ook de website van de nederlandse douane geeft veel info. Het principe is dat je alles kan in en uitvoeren behalve verboden dingen zoals drugs etc. Je betaalt in sommige een export/import heffing, je kan dat uitzoeken bij de douane.

2. Mbt naai-ateliers en stoffen. Geen idee of Israel mooie stoffen produceert. Wel weet ik dat er verscheidene grote Israeli producenten van kleren zijn die hun productie hier in Israel hebben en over de hele wereld verkopen. Het moet dus mogelijk zijn om hier bedrijfjes te vinden.
Je kan daarvoor het Israelische Export Institute benaderen als eerste stap. Misschien kunnen zij je verder helpen.

Voordat je op het vliegtuig stapt is het belangrijk om een goed business plan te hebben. Inkopen in het buitenland is in de meeste gevallen pas interessant als je redelijke hoeveelheden kan bestellen. Je moet dan denken aan minstens een pallet met jurkjes die per vliegtuig naar NL verscheept worden. Mijn ervaring is dat kleine producenten vaak niet zo zitten te springen op hele kleine opdrachten tenzij het ze veel oplevert (en de jurkjes dus razendduur zijn in de winkels).

Mocht ik nog meer opmerkingen hebben dat zet ik die ook op het forum.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Sat Jun 09, 2007 1:42 pm

martin wrote:hoi Aaltje,

Ten eerste: veel succes!
Mbt je vragen in willekeurige volgorde:
1. Export/import, dit is geen enkel probleem. Er zijn allerlei logistieke dienstverleners die je precies uit kunnen leggen wat er moet gebeuren. Ik raad je aan om met bijv DHL en vergelijkbare bedrijven te bellen en meer informatie te krijgen. Ook de website van de nederlandse douane geeft veel info. Het principe is dat je alles kan in en uitvoeren behalve verboden dingen zoals drugs etc. Je betaalt in sommige een export/import heffing, je kan dat uitzoeken bij de douane.

2. Mbt naai-ateliers en stoffen. Geen idee of Israel mooie stoffen produceert. Wel weet ik dat er verscheidene grote Israeli producenten van kleren zijn die hun productie hier in Israel hebben en over de hele wereld verkopen. Het moet dus mogelijk zijn om hier bedrijfjes te vinden.
Je kan daarvoor het Israelische Export Institute benaderen als eerste stap. Misschien kunnen zij je verder helpen.

Voordat je op het vliegtuig stapt is het belangrijk om een goed business plan te hebben. Inkopen in het buitenland is in de meeste gevallen pas interessant als je redelijke hoeveelheden kan bestellen. Je moet dan denken aan minstens een pallet met jurkjes die per vliegtuig naar NL verscheept worden. Mijn ervaring is dat kleine producenten vaak niet zo zitten te springen op hele kleine opdrachten tenzij het ze veel oplevert (en de jurkjes dus razendduur zijn in de winkels).

Mocht ik nog meer opmerkingen hebben dat zet ik die ook op het forum.

Martin

Niet alleen grote Israelische bedrijven laten hier hun kleding maken, ook Amerikaanse bedrijven zoals Gap en Osk Kosh doen dat.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

stoffen

Postby siempie » Sun Jun 10, 2007 1:28 pm

Dag Aaltjes,

Kijk eens op www.polgat.co.il en neem dan kontakt op met me.

Sukses
siempie
Veteran
Veteran

Re: stoffen

Postby Kachol Lavan » Sun Jun 10, 2007 1:33 pm

siempie wrote:Dag Aaltjes,

Kijk eens op www.polgat.co.il en neem dan kontakt op met me.

Sukses

Dat ik daar niet aan gedacht heb..... :oops:
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby mir » Sun Jun 10, 2007 1:55 pm

Hoi Aaltje,

Ik ga mijn stoffen altijd halen in Tel Aviv, daar heb je een 'stoffenmarkt' ofwel, alle stoffenwinkeltjes bij elkaar en naar mijn menig hebben ze daar prachtige stoffen voor jurkjes en kleren. En als je een beetje oplet ook niet duur. Je hebt hier verder allerlei mensen die inderdaad kleren naaien. Zo weet ik iemand hier in Modi'in te zitten die bijvoorbeeld trouwjurken maakt, maar laatst ook mijn mooie rok even perfect voor me heeft vermaakt voor een hele redelijke some van 15 nis. Ik denk dat zo iemand ook wel weer andere mensen zou kennen binnen de branche en je zou dan misschien met een paar mensen kunnen werken als je de jurkjes binnen een bepaalde tijd wil. Het lijkt mij een leuk idee en ik zou het resultaat wel eens willen zien ;-) misschien koop ik er nog wel een, het idee klinkt gaaf.

groetjes Miriam
mir
Veteran
Veteran

Postby siempie » Sun Jun 10, 2007 2:02 pm

Klopt: Nachalat Binyamin naar het zuiden aflopen, ook na de voetgangersstraat zijn er heel wat winkels.
siempie
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Sun Jun 10, 2007 11:20 pm

Hoi hoi,

Hartstikke bedankt voor de reacties tot nu toe allemaal!

Mir wrote:in Tel Aviv, daar heb je een 'stoffenmarkt' ofwel, alle stoffenwinkeltjes bij elkaar en naar mijn menig hebben ze daar prachtige stoffen voor jurkjes en kleren.

Oké, dan gaan we daar zéker kijken! We hadden sowieso de planning om in Tel Aviv te gaan zitten, omdat we tot nu toe de meeste mogelijkheden zien in die regio.

Mir wrote:En als je een beetje oplet ook niet duur.

Wat is 'niet duur'? Ik heb natuurlijk geen idee in hoeverre dat verschilt van Nederland...

Mir wrote:Zo weet ik iemand hier in Modi'in te zitten die bijvoorbeeld trouwjurken maakt, maar laatst ook mijn mooie rok even perfect voor me heeft vermaakt voor een hele redelijke som van 15 nis.

Misschien een stomme vraag, maar ligt Modi'in een beetje in de buurt van Tel Aviv?

En die mevrouw, spreekt die Nederlands? Op zich zou ik wel graag (mail)contact met haar opnemen om haar wat dingen te vragen, en te kijken of we het eens kunnen worden. En of ze er zin in heeft natuurlijk.

Mir wrote:Het lijkt mij een leuk idee en ik zou het resultaat wel eens willen zien misschien koop ik er nog wel een, het idee klinkt gaaf.

Ik hou jullie zeker op de hoogte! :)

siempie wrote:Kijk eens op www.polgat.co.il en neem dan kontakt op met me.

Ik heb je een pb gestuurd.

Martin wrote:Ik raad je aan om met bijv DHL en vergelijkbare bedrijven te bellen en meer informatie te krijgen. Ook de website van de nederlandse douane geeft veel info. Het principe is dat je alles kan in en uitvoeren behalve verboden dingen zoals drugs etc. Je betaalt in sommige een export/import heffing, je kan dat uitzoeken bij de douane.

Bedankt! Mijn vriendin is daar nu achteraan aan het gaan.

Martin wrote:Inkopen in het buitenland is in de meeste gevallen pas interessant als je redelijke hoeveelheden kan bestellen.

We zitten te denken aan een eerste afname van minimaal 500 jurkjes. Dat leek ons een redelijk aantal: genoeg om even vooruit te kunnen, en dan blijven we ook niet met een al te grote strop zitten als het onverhoopt voor geen meter mocht lopen.

We zijn momenteel hard bezig om de reis zo low-budget mogelijk te plannen, we gaan waarschijnlijk over land naar Italië, en dan nemen we van daaruit de ferry naar Griekenland, en dan vanuit Griekenland de boot naar Haifa. (mocht iemand een logischere route hebben, dan hoor ik dat graag, hahaha)
We hebben een Interrail-kaart gekocht van de Nederlandse Spoorwegen, en we kunnen dus vrij reizen tot Italië, en die veerboot naar Griekenland is ook gratis als je zo'n kaart hebt. In totaal zitten we dan voor 189,- in Griekenland, dus hoeven we van daaruit alleen nog maar die boot naar Israël te betalen.
Iemand enig idee waar ik een schema kan vinden over hoe vaak die boten varen en wat dat kost? En hoe lang je vaart van Griekenland naar Israël? Moet je reserveren voor zo'n boot, of kun je gewoon aankomen, betalen en aan boord gaan?
En is het ook mogelijk om niet met de boot naar Haifa te reizen, maar meteen al naar Tel Aviv? Of doen ze dat niet, en moeten we van Haifa met bus of trein dan naar Tel Aviv? Is openbaar vervoer in Israël duur? (in vergelijking tot Nederland dan)

Nou, een hele berg vragen weer, maar jullie zitten iets dichter bij de bron dan ik, en waarschijnlijk weten jullie er veel meer vanaf...dus daarom zet ik alle vragen hier maar neer. In elk geval tot nu toe alvast hartstikke bedankt!
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Jun 11, 2007 2:18 am

Alle telefoon nummers op de volgende lijst (en de pagina daarna) zijn van naaiateliers in Israel.

Als je nog iemand wil helpen ook, probeer je degene in Shderot, telefoon nummer: 972-8-6849995.

De hele lijst: http://www.index.co.il/ofna/show_class. ... e_number=1
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Mon Jun 11, 2007 4:02 am

Hoi,

Heel erg bedankt voor je link, zoiets was precies wat ik zocht! Probleempje is echter alleen dat ik helaas geen Hebreeuws kan lezen... :(
Bestaat er een soort 'vertaalmachine' waar ik kan kopiëren en plakken, of zoiets, zodat ik kan zien wat er staat? Want ik kan nu niet eens zien in welke plaats die ateliers zitten, en ik wil toch graag iets zoeken in de buurt van Tel Aviv...

Ik zou graag iemand uit Shderot helpen...ik heb gezien wat daar gebeurd is en ik vind het echt vreselijk voor die mensen...maar sorry... ik durf er niet naar toe. Ik vind het té dicht bij Gaza, en aangezien we minstens 2 weken moeten blijven, denk ik dat ik echt geen seconde rustig zal durven slapen. En mijn vriendin ook niet.
Het is niet zo dat ik denk dat er elk moment in heel Israël aanslagen plaats zullen vinden of zo, maar zó dicht bij Gaza, terwijl er pas nog iets gebeurd is...dat durf ik echt niet. Hoe vreselijk ik het ook voor die mensen vind. Misschien is het egoïstisch, maar ik heb een zoontje van 7 en ik ga me niet in situaties wagen die het gevaar met zich meebrengen dat ik hem straks niet verder op kan zien groeien... Ik vertrouw die mafkezen van Hamas echt voor geen cent.

Maar misschien zijn die mensen van dat naaiatelier ook wel helemaal niet meer in Shderot? Ik las dat er heel veel burgers weg zijn gegaan, dus misschien zijn zij er ook allang niet meer.

In elk geval wel bedankt voor je telefoonpagina's, en ik hoop dat iemand hier nog een 'knip-en-plak'-vertaalmachine voor mij weet. :wink:
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Mon Jun 11, 2007 7:11 am

Hey!

wat denk je van zooloo?
http://www.zooloo.co.il/calc/edic/
of probeer babylon eens.
http://www.babylon.com/
Babylon is een trial version en dus alleen in het begin gratis maar kan wel naar het Nederlands vertalen. Zooloo alleen naar het engels.
Succes!

gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Jun 11, 2007 8:38 am

Aaltje wrote:Probleempje is echter alleen dat ik helaas geen Hebreeuws kan lezen...

Is niet echt nodig met deze lijst.
De rij rechts is de naam van het bedrijf, niet interessant. De 2e rij is de plaatsnaam, wel interessant, maar aangezien Israel nou ook weer niet zo groot is, en het je niet schijnt uit te maken wie waar zit maar meer hoe goedkoop het kan, maakt ook dat minder uit.
Derde rij zijn telefoon nummers, en de vierde betekent gewoon kaart in het Hollands zodat je kan zien hoe je naar iemand toe moet komen.

en ik wil toch graag iets zoeken in de buurt van Tel Aviv...

Dan klopt het niet wat ik zonet schreef:-). Iig, Tel Aviv herken je zo:
תל אביב.
Je kan er ook op rekenen dat de nummers die met 03 beginnen in de buurt van het centrum zijn.

Ik zou graag iemand uit Shderot helpen...ik heb gezien wat daar gebeurd is en ik vind het echt vreselijk voor die mensen...maar sorry... ik durf er niet naar toe.

Hoef je misschien niet. De bedrijven in Shderot hebben buisness nodig, en je hebt best kans dat ze bereid zijn je ergens anders te ontmoeten voor een goede deal. Zo help je ze toch, en heb je toch dat probleem niet.

Maar misschien zijn die mensen van dat naaiatelier ook wel helemaal niet meer in Shderot? Ik las dat er heel veel burgers weg zijn gegaan, dus misschien zijn zij er ook allang niet meer.

1 telefoontje en je weet het:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Lies » Mon Jun 11, 2007 11:10 am

Hallo Aaltje,
Bij ons in het (Arabische) dorp vlakbij Um-El-Fahem zit een klein naaiateleirtje, als je wilt kan ik wel eens informeren wat ze vragen voor het naaien van 500 jurken.
Voor stoffen is die straat in Tel-Aviv de mogelijkheid denk ik. Maar op de markt (soek) in Nazareth heb ik ook wel stoffenwinkeltjes gezien.
De reis die je van plan bent hebben wij met de auto gedaan en is precies zoals je beschrijft. Als je aankomt in de haven zoek je de boot uit die je hebben wilt en betaalt ter plekke. De reis van Pireaus naar Haifa duurde 3 nachten en twee dagen; tegen de avond opstappen en 's ochtends vroeg kom je in Haifa aan (heel bijzondere ervaring!) Er waren 2 uitgbreide stops op Rhodos en Cyprus. Ik had van te voren wat info bij de ANWB gehaald. Vanuit Haifa kan je makkelijk met de trein naar Tel-Aviv.
Veel Succes!
Liesbeth.
Lies
Active Member

Postby mir » Mon Jun 11, 2007 12:39 pm

Hoi Aaltje,

Het idee van Liesbeth is inderdaad heel goed. Zo'n Arabisch dorps' atelier is ongetwijfeld nog goedkoper dan Israelische ateliers en ze spreken er doorgaans wel Engels of Duits is mijn ervaring, omdat veel Israelische arabieren gaan studeren in Duitsland. En je kan heel snel vanuit Tel Aviv in Um-el-Fahm komen als je de 6 neemt, dus ook dat is nog eens plezierig.
De stoffen in Tel Aviv kosten normaal gezien 20 of 15 nis de meter (de gewoon leuke niet te dure stofjes) en ik ken ook een winkeltje waar ik hele leuke stoffen haal af en toe voor 10 nis de meter. Deel het grofweg door 5 en je hebt de euro. Je zou uitstekend de stoffen kunnen halen in Tel Aviv en dan doorrijden naar Um El Fahm om het daar te laten verwerken, dan kom je ook nog wat verder richting noorden en dat is voor jezelf ook wel leuk, het is daar erg mooi. Die tocht over zee lijkt mij gewoonweg prachtig, het duurt wel langer dan het vliegtuig en ik weet ook niet of het nou goedkoper is, maar aan de andere kant als je een grote auto meeneemt kun je wel die jurkjes weer zelf meenemen en dat scheelt dan toch de opstuurkosten.
Oh en by the way, het openbaar vervoer hier is naar mijn mening absoluut niet duur en comfortabel, zeker de treinen van bijv. Haifa naar Tel Aviv, neem wel een vest mee, anders loop je een longontsteking op van de airco :-)

groetjes Miriam
mir
Veteran
Veteran

Postby elia » Wed Jun 13, 2007 10:11 am

idd zijn in de meeste arabische dorpen wel naaiateliers te vinden, meestal goedkoper dan de israelische naaiateliers. weet je dat ike en jaar geleden dit verhaal van de jurkjes heb gehoord vanmijn israelische vriendin, ik ga har gelijk eens vragen ( soort elastische brede band die je dan aankan doen?)
elia
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Tue Jun 19, 2007 7:09 pm

Hallo allemaal,

We zijn inmiddels gearriveerd en we hebben iemand gevonden die ze voor 60 shekel per stuk wil maken (inclusief stof). Dus we zijn aardig tevreden. (mocht er iemand zijn die vindt dat we opgelicht zijn, roep dan alsnog maar hoor, hahaha)
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Wed Jun 20, 2007 1:52 pm

Heb er dan wel geen verstand van, maar het klinkt veel.
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby pattipeilohy » Wed Jun 20, 2007 3:49 pm

Frederike wrote:Heb er dan wel geen verstand van, maar het klinkt veel.

60 shekel=12 Euro
pattipeilohy
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Wed Jun 20, 2007 5:05 pm

Duuu!!
Maar voor 60 shekel kun je hier heeeeel wat meer krijgen, dan voor 12 Euro in NL! :wink:
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jun 20, 2007 5:31 pm

Het gangbare uurloon voor bv prive verzorger[als zelfstandige] ligt zo op de 35/45 shekkel per uur..reken dus zelf uit hoeveel jurkjes er in een uur gaan :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby pattipeilohy » Wed Jun 20, 2007 5:51 pm

Frederike wrote:Duuu!!
Maar voor 60 shekel kun je hier heeeeel wat meer krijgen, dan voor 12 Euro in NL! :wink:

Ja zeker je hebt gelijk!
pattipeilohy
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Wed Jun 20, 2007 6:23 pm

Heb er ook geen verstand van, maar hangt dit soort dingen niet tevens af van het soort stof en de hoeveelheid die wordt afgenomen? Misschien is wel gekozen voor een hele dure stof?
Noortja
Veteran
Veteran

Postby zahav » Thu Jun 21, 2007 7:38 am

Frederike wrote:Duuu!!

Volgens berekeningen liggen de prijzen in Israel zo'n 9% hoger dan in Nederland, terwijl de lonen hier gemiddeld lager liggen.
zahav
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Jun 21, 2007 8:06 am

Ik ben zo ongeveer 2 maanden geleden in Holland geweest...maar ik ben me de pl**ris geschrokken van de prijzen daar. :shock:

Voorheen,toen ik nog in Holland woonde,kwamen er familie leden vanuit Israel over om bv een lang weekend te houden,en gelijk een berg textiel in te slaan op de Albert Cuyp daar alles uitermate goedkoper was in tegenstelling tot hier...die tijden zijn voorbij.

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Noortja » Thu Jun 21, 2007 10:06 am

Ik ben zo ongeveer 2 maanden geleden in Holland geweest...maar ik ben me de pl**ris geschrokken van de prijzen daar.

NL is wellicht duur met een Israelisch salaris. Tel Aviv staat echter op nummer 17 van duurtse steden ter wereld om te leven, Amsterdam op nummer 25.

http://www.mercerhr.com/knowledgecenter/reportsummary.jhtml/dynamic/idContent/1095320;jsessionid=D0ZD0QD2HAPUWCTGOUGCIIQKMZ0QUJLW

Dit echter geheel terzijde, volgens mij erg off topic :D
Noortja
Veteran
Veteran

Return to Zaken doen in Israel