Hollandse pannekoeken

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Hollandse pannekoeken

Postby wimvincken » Thu Apr 09, 2009 10:19 am

Oké,

Hollandse pannenkoeken.
Mijn opa (moeders kant) had een grote boerderij, waar vele mensen werkten.
Mijn oma was altijd aan het koken voor die mensen. Zij maakte de zogenaamde polderkoeken.

Dat zijn pannenkoeken met spek, waarin een gedeelte van de melk vervangen is door sterke zwarte koffie.
Hier is het recept:
Maak een pannenkoekbeslag door eerst de bloem boven een kom te zeven en er daarna het ei door te roeren. Voeg vervolgens al roerend de koffie en melk in kleine scheutjes toe. Zorg dat je een glad en klontvrij beslag krijg. Bak 3 plakjes spek uit in een koekenpan en giet hierop een gedeelte van het beslag. Laat de koek langzaam bruin bakken totdat de bovenkant droog is. Dan keren en ook de andere kant mooi bruin bakken. Deze koeken worden gegeten met wat suikerstroop.

Ik dacht dat zou wel iets lekker zijn voor mijn kinderen. Niemand die het heeft gegeten. "Afschuwelijk, blah, vies, wat is dat! ba" was wat de kinderen aan het schreeuwen waren. Zo heb ik de polderkoeken maar aan de buren gegeven (Israëlische) en die vonden het uitstekend.

Dan heeft iemand van de IOH mij een recept gestuurd, die heel lekker is. Pannenkoeken met zuurkool. Zuurkool maken met appel. Pannenkoeken maken en de zuurkool erop gooien and klaar is Kees ... eh ... Wim. Dat vonden de kindertjes heel erg lekker.

Bruine suiker kun je in Israël kopen natuurlijk. Maar de bruine suiker uit Limburg is veel lekkerder. Dat suiker is niet alleen bruiner, maar ook zoeter. Heerlijk.
wimvincken
Active Member

Re: Hollandse pannekoeken

Postby MichaelM » Fri Feb 04, 2011 10:44 am

Wim,

Een hartige pannenkoek met spek en kaas vinden ze in Israel net als een gebakken ei met jam erop, een ongewonnen strijd. Ik ben er ook dol op. Maar met alle respect, jij maakt het helemaal bont. Zuurkool?? :?

Heb je mischien een goed recept voor zuurvlees als we het over limburgse lekkernijen hebben? Dat eet je met patat/frites. (voor je het op de pannenkoek uitsmeert :lol: ) De appelstroop van Canisius uit Schinnen in Limburg is ook erg goed btw.

Et sjmakelik
Michael
MichaelM
Newby

Return to Nederlandse Kookkunsten in Israel