Lekkere Nederlandse recepten

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Lekkere Nederlandse recepten

Postby Marianne M » Wed Dec 16, 2009 4:39 pm

Hoewel Sinterklaas al voorbij is heb ik vooral in de maand December zin in typisch Nederlandse lekkernijen zoals gevulde speculaas en marsepein... :wink:
Ik heb een hele leuke website gevonden die goede recepten geeft die zo te zien nog doenbaar zijn ook.

http://www.sinterklaasrecepten.com/gevuldespeculaas.php

Heeft iemand nog handige tips voor gevulde speculaas ?
Marianne M
Veteran
Veteran

Re: Lekkere Nederlandse recepten

Postby Hans & Malie » Wed Dec 16, 2009 4:47 pm

Duidelijk recept...ik doe alleen altijd wat geraspte citroenschil in de spijs.... :wink:
Ik weet alleen niet waar je hier amandelspijs kopen kunt...en als je het kopen kunt wat de kwaliteit is...als het geen goede is is het zonde van je tijd...ingredienten maken je eindresultaat.. :wink:
Laat even weten hoe het afgelopen is voor het archief..
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Wed Dec 16, 2009 5:03 pm

Nou er staat zelfs een receptje voor amandelspijs in en het lijkt me - zo te zien - niet zo moeilijk :

Benodigheden :

125 gr (gepelde) amandelen
125 gr kristalsuiker
1 ei
evt. het sap van een 1/2 citroen
Bereidingswijze

Zet de amandelen op met ruim koud water en breng dit aan de kook. Doe de amandelen in een vergiet, spoel ze af met koud water, wrijf de bruine vliesjes eraf en droog de nootjes in een droge doek. (Gepelde amandelen gebruiken kan natuurlijk ook).
Maal de amandelen in een amandelmolen of een vleesmolen (niet in een keukenmachine, omdat er dan te veel olie vrijkomt).
Voeg de suiker, het ei, wat zout en evt. het citroensap toe en maal het nogmaals. Meng alles goed, zodat een smeuige massa ontstaat.

Serveertip
Amandelspijs is het lekkerst als het minimaal een paar dagen oud is. Verpak de spijs in folie en zet het in een afgesloten schaal in de koelkast. De spijs is enkele weken te bewaren.

Het enige probleem wordt een amandelmolen of vleesmolen - ik heb geen van beiden. Hoe los ik dit het beste op ?
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Dec 16, 2009 5:36 pm

Ik heb wel eens een staafmixer gebruikt..niet optimaal , maar je moet wat :wink:
Buiten dat kun je ook amandelen kopen die al heel klein gebroken zijn...weet wel dat het allemaal erg prijzig is.. :( :wink: maar scheelt een hoop gemaal.
Tegenwoordig kun je ook van die hele kleine tafelmodel molens kopen die je met een klem aan je tafel vast zet...je hebt dan niet zoveel mogelijkheden daar waar het de schijven met de gaten aangaat...maar het werkt ook....niet zo duur en je zult vast wel wat vaker spijs maken....een goede investering dus :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Wed Dec 16, 2009 6:18 pm

En waar zijn die kleine tafelmodel molens te koop ? Lokaal ?
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Dec 16, 2009 6:52 pm

Marianne M wrote:En waar zijn die kleine tafelmodel molens te koop ? Lokaal ?

Wij hier in Herzeliya hebben zo'n " Kol-Bo " winkel...een soort Blokker dus...daar heb ik ze wel eens gezien..
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Thu Dec 17, 2009 5:14 pm

Kan je mij het adres daarvan geven want ik woon in Ramat Hasharon dus dat zit 5 minuten bij mij vandaan :D
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Dec 18, 2009 2:38 pm

Marianne M wrote:Kan je mij het adres daarvan geven want ik woon in Ramat Hasharon dus dat zit 5 minuten bij mij vandaan :D

Okay...ken je het nieuwe gebouw van de eria?..dat staat aan de linker kant als je van Ramat komt en je naar het centrum van Herzeliya rijd...op het plein zijn winkels...
Als je dat gebouw voorbij bent....bij het eerste stoplicht links af....bij de rondtonde weer links....en dan rechtdoor voor zo'n 500 meter waarbij je allerlei garages en een auto-wasserette passeerd...en dan rij je er zo tegenaan....
als je klaar bent?...rechtdoor in die straat..als je boven bent weer rechts af...en dan sta je weer met je neus richting Ramat... :mrgreen:
Ik hoop dat ze het nog hebben...
Hans & Malie
Team Member

Postby NOekie24 » Fri Dec 18, 2009 8:06 pm

Hi Marianne!

Ik maak die amandelspijs die jij hebt opgeschreven regelmarig. Het smaakt echt heel goed.
Ik heb het gewoon met een staafmixer gedaan. Klein scheutje water aan toevoegen. Het beste gaat het om het in kleine beetjes te mixen sinds het echt 1 grote plakzooi wordt!
NOekie24
Veteran
Veteran

Postby Marianne M » Sun Dec 20, 2009 12:09 pm

Dank jullie voor tekst en uitleg - Ik ga het van de week ns' proberen. Het wachten is op de speculaas kruiden
die uit NL worden mee genomen :D Ik laat jullie wel weten hoe het is gegaan.
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sun Dec 20, 2009 1:05 pm

Marianne M wrote:Dank jullie voor tekst en uitleg - Ik ga het van de week ns' proberen. Het wachten is op de speculaas kruiden
die uit NL worden mee genomen :D Ik laat jullie wel weten hoe het is gegaan.

Ben erg benieuwd!...laten ze voldoende mee nemen...goed afgesloten in de vriezer is het heel goed te bewaren.
Hans & Malie
Team Member

Postby Suzanne » Tue Dec 22, 2009 11:49 am

De speculaaskruiden zijn er, dus je kunt naar hartelust aan de bak gaan. Amandelspijs vervang ik voor gewoon marsepijn (wat eigenlijk hetzelfde is, maar fijner van structuur) en die koop ik voor 37 shekel de kilo in kol bo hatsie hinam. Half kilo in de gevulde speculaas en de rest verdwijnt langzaam maar zeker vanzelf :-)

Ik heb ook maggie en ketjap meegenomen dit keer, voor bij de rijsttafel en i de snert. Geen worst dit keer, maar daar heeft Marianne een adresje voor :roll:
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Tue Dec 22, 2009 2:02 pm

wij zijn hier gek op adresjes... Waar koopt Marianne de worst?
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Dec 22, 2009 3:20 pm

Frederike wrote:wij zijn hier gek op adresjes... Waar koopt Marianne de worst?

Bij Tif-Tam kun je hele goede worsten kopen....maar let op!...niet Kosher!
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Tue Dec 22, 2009 3:38 pm

Ja dat klopt, Tiv taam heeft hele goeie.
Maar ik koop DE Unox rookworst gewoon in NL en neemt er dan een paar van mee.
Ze zijn vacuum verpakt dus die hoeven niet in de vriezer en het is makkelijk te vervoeren.
Ik heb gisteren een grote pan snert gemaakt en daar past zon rookworst bijzonder goed bij. :D
Niet kosher maar wel erg lekker :wink:
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Mon Dec 28, 2009 7:36 pm

Heb hier ook als verrassing een lekkere Gelderse Worst gekregen via de post met een heerlijk pakje tomaten creme soep van Honig. MMMMMMMM!
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby remcobenyehuda » Thu Dec 31, 2009 4:50 pm

Heeft iemand nog olieboltips voor, euh, vanavond? Of anders morgen - 1 januari is natuurlijk ook goed... Ik begrijp dat er eigenlijk sukade in moet. Kun je dat gewoon in de supermarkt kopen hier????
remcobenyehuda
Active Member

Postby Marianne M » Thu Dec 31, 2009 5:29 pm

Suzanne zou dit moeten weten - we hadden het gisteren nog over oliebollen.. of anders Hans de Chef ?
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Marianne M » Thu Dec 31, 2009 5:37 pm

By the way - sukade hoeft er echt niet in. Het nadeel is dat veel mensen dat niet lekker vinden .
Krenten, rozijnen en stukjes appel (Rasp je appels of snijd ze in hele kleine blokjes zodat ze dezelfde maat hebben als de rozijnen en de krenten ) doen het ook erg goed. :D
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Dec 31, 2009 6:34 pm

Hans de Chef?... :? :wink:

Sukade kun je gewoon in de super kopen....is een smaak kwestie....ik heb er ook wel eens geconfijte sinasappelschil in gedaan...of geraspte citroenschil [niet het wit,dat is bitter]
Verder tips voor oliebollen?
Week de krenten en rozijnen een aantal uren in wat rode wijn , een weinig kaneel , 1 ster-annijs en een verse vanile pot , of een andere drank wat je lekker vindt.
Eet er niet teveel van.. :mrgreen:
En hou je aandacht bij het frituren en neem je voorzorgen....

Happy new year...!
Hans & Malie
Team Member

Postby Suzanne » Fri Jan 01, 2010 8:50 am

Hmm, ik heb dit jaar alleen appebeignets gebakken want die oliebollen kan ik bij de Israelies aan de straatstenen niet kwijt en dan moet ik het weer allemaal allen opeten, bah :)
Anyway; sucade moet helemaal niet, citroenrasp is lekker en een fijngesneden appeltje ook maar dat zuigt wel weer meer vet op. Bij ons thuis maakten ze ook wel een lading hartige bollen met kaas geraspt erdoor, erg lekker!
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Jan 01, 2010 2:23 pm

Suzanne wrote:Hmm, ik heb dit jaar alleen appebeignets gebakken want die oliebollen kan ik bij de Israelies aan de straatstenen niet kwijt en dan moet ik het weer allemaal allen opeten, bah :)
Anyway; sucade moet helemaal niet, citroenrasp is lekker en een fijngesneden appeltje ook maar dat zuigt wel weer meer vet op. Bij ons thuis maakten ze ook wel een lading hartige bollen met kaas geraspt erdoor, erg lekker!

Voor zulke zaken moet je ook echte kerels uitnodigen...geen Israeliers... :mrgreen:
Geef die wat pita's..goemoes...en wat zonnepitten...de rest is voor ons! :mrgreen:
Kaas door het oliebollendeeg?....das 'n eerste voor mij :wink:
Hans & Malie
Team Member

Appeltaart maken

Postby W » Sun Jan 10, 2010 10:36 am

Hallo,

Wie kan mij helpen met het recept om een appeltaart te bakken.
Ik weet namelijk niet wat voor bakpoeder ik moet gebruiken, voor de bodem.
ik heb hier een pak gekocht קמח חיטה לבן בהיר Is dit bakpoeder of wat anders.
Ik heb nog niet zoveel ervaring hier met het bakken, als iemand tips heeft heel graag.

Alvast bedankt,
Esther
W
Veteran
Veteran

Re: Appeltaart maken

Postby Hans & Malie » Sun Jan 10, 2010 10:58 am

W wrote:Hallo,

Ik heb nog niet zoveel ervaring hier met het bakken, als iemand tips heeft heel graag.

Alvast bedankt,
Esther

Wat je gekocht hebt is gewone bloem...als je dus een recept hebt waarin bakpoeder staat zul je dat appart moeten kopen.....of zelfrijzende bloem kopen...daar zit de bakpoeder al in verwerkt.....קמח תופח
Ik gebruik die van Osem...Rood & Oranje verpakking met een dame aan de voorkant die een hap neemt van haar gebak...ook te koop in 500 gr en ik geloof ook 250...
succes
Hans & Malie
Team Member

Re: Appeltaart maken

Postby W » Sun Jan 10, 2010 3:17 pm

Hans & Malie wrote:
W wrote:Hallo,

Alvast bedankt,
Esther

[color=#4040FF][i][b]Wat je gekocht hebt is gewone bloem...als je dus een recept hebt waarin bakpoeder staat zul je dat appart moeten kopen.....of zelfrijzende bloem kopen...daar zit de bakpoeder al in verwerkt.....קמח תופח
Ik gebruik die van Osem...Rood & Oranje verpakking met een dame aan de voorkant die een hap neemt van haar gebak...ook te koop in 500 gr en ik geloof ook 250...

Beste Hans,

Bedankt voor je tips ga gelijk even in de winkel kijken of ik de zelfrijzende bloem kan vinden.

Gr, Esther
W
Veteran
Veteran

Postby Marianne M » Wed Jan 13, 2010 2:58 pm

Ik heb een heel makkelijk recept voor een luchtige appeltaart. Hij is zo klaar en kan zelfs na het eten geserveerd worden. :)

Ingredienten :
De hoeveelheid hangt van de schaal af die je gebruikt. De mijne is 24 cm breed en 5 cm hoog.
Als je schaal iets kleiner is dan kun je dezelfde hoeveelheden gebruiken maar dan wordt de taart iets hoger.

3 grote appels - Alle soorten kunnen zelfs de groene Granny Smith .
100 gram rozijnen - meer of minder.
4 eieren
250 gram bloem. - "kemach tofeach" - קמח תופח - het oranje pak van Osem.
150 gram boter
125 - 150 gram licht bruine kristal suiker.
1 zakje vanille suiker - zit in kleine zakjes van ieder 10 gram. סוכר וניל
2-3 theelepels citroensap
paneermeel.
Kaneel

Bereiding :
Wel de rozijnen in heet water en verwarm de oven op 160 graden
Schil de appels, snijdt het klokhuis eruit en snijdt de appels in schijven.
Strooi wat citroensap en suiker over de appels en zet het weg.
Verwarm de boter op een laag pitje en klop de eieren op in een aparte schaal.
Voeg de gemolten boter en suiker een voor een aan de eieren toe en meng het geheel.
Voeg als laatste langzaam de bloem toe.

Beboter de ovenschaal en bestrooi met een weinig paneermeel. Leg de schijven van een appel in de schaal en voeg daar de rozijnen aan toe. Doe daar het beslag op en druk de resterende appelschijven
in de taart. Als garnering kun je nog een weinig bruine suiker en kaneel over de taart strooien.

Mijn oven heeft de nummers 1tot10 als temperatuur en ik bak de taart in 30 minuten op stand 5-6 gaar.

Het makkelijke is dat je dit recept als basis kunt gebruiken en heel wat variaties kunt doen.
Ik gebruik soms 2 appels en rasp de 3e door het beslag. Je kunt ipv appels ook peren gebruiken-
of alle twee. Wat ook lekker is zijn kleine stukjes chocolade door het beslag of geplette walnoten.
De rozijnen kun je natuurlijk met een scheutje alcohol laten wellen - affijn -

Mijn moeder bakt zo'n "echte" zware appeltaart. Daar moet ik ook nog ns het recept van vragen maar dat lijkt me een hoop werk. Wie is hier goed in ? Hans ?
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Jan 14, 2010 9:02 am

Appeltaart?...veel werk?...hmmm..nee hoor....rule # 1 die ik leerde op de huishoudschool in Hilversum , en die ik hier als reclame terug zie op de tv : Koken moet je met [ je hart ] plezier doen , of anders helemaal niet... :mrgreen: ...het geeft groot genoegen mensen te zien happen met smaak in je creatie...daar doe ik het voor.... :mrgreen:
Appeltaart?..ik doe het soms zo...en voeg toe , of laat weg , wat je niet lijkt te smaken :wink:

deeg voor de bodem [springvorm] :

* 300 gram bloem

* 2 eetlepels amandelpoeder/meel [kleine zakjes bij de super]

* 250 gr boter..in blokjes want dat maakt het deeg maken makkelijker.

* 150 gram basterdsuiker

* half theelepeltje zout.

Maak hiervan het deeg hoe je dat gewend bent te doen.
Je kunt er ook een ei aan toevoegen als je wilt...maak het deeg en afgedekt in de koelkast ermee.

Vulling...en daar knelt de schoen..dat is een smaak kwestie...ik doe het soms zo:

* Kies appels die je lekker vindt...ik gebruik half zoete zachte appels.
* Krenten....rozijnen....afarsekiem.
* Kaneel
* Beetje wijn van de kidoesj
* 2 kopjes witte suiker.
* citroen.
* kopje water.
Schil de appels en snijd ze hoe je ze wilt..plakken of blokjes...en doe er een scheutje citroen over dat ze niet verkleuren.
week de rozijnen - krenten en de afarsakiem ruim van te voren!..een paar uur in een beetje wijn van de kidoesj...voeg daarbij 2/3 stukjes van de citroenschil en wat kaneel.
Neem een ruime koekepan....doe daarin de 2 kopjes suiker met 'n half kopje water en op een laag pitje langzaam laten smelten tot caramel.....voeg daarbij dan de appels..de gewekte krenten - rozijnen en fijn gesneden afarsakiem , en wat van het weekvocht...rasp wat citroenschil erover...mengen....en dat is de vulling...proef of de smaak naar je keuze is.

Voor de afdekking het kruimeldeeg:

* 100 gr bloem

* +/- 50 gr bruine basterdsuiker

* 1 zakje vanillesuiker of een verse vanilepot

* +/- 50 gr boter , en ik gebruik graag roomboter.
* 2 eetlepels fijne walnoot....kun je kopen , of zelf in een plastic zakje zelf fijn meppen...goed voor je stress! :mrgreen:
* 1 eetlepel amandelpoeder/meel.
* wanneer nodig 1 eetlepel water
Maak de boter zo koud als mogelijk en snij er blokjes van....doe alles in een ruime kom , maar nog niet het water!
Meng / kneed nu , zo snel als mogelijk , met je handen alles door elkaar zodat de koude boter alles opneemt..maar niet dat het een gladde massa gaat worden!!...het moet kruimelig blijven!...dat alles droge stoffen de boter in kruimels maakt!.....als het veel te droog blijft een beetje water erbij...maar nooit meer als 1 eetlepel..liever minder...je moet met je handen de boter en droge stoffen tot een kruimelig geheel wrijven / kneden....

Dat is dan de afdekking!

Nou...het geheel in elkaar zetten... :mrgreen:

Ik bak mijn bodem altijd , of bijna altijd , blind..dwz...ik bedek de vorm die ik gebruik met het deeg dat uit de koelkast komt.
Prik gaatjes met een vork..leg erin bakpapier met gedroogde bonen...welke ik in huis heb die ik ervoor gebruik alleen daarvoor , en bak deze bodem zo'n 15/20 minuten in de oven op de juiste temp...zo'n 180/190 graden.
Wat bereik ik ermee?...dat de bodem alvast gebakken is en met de toevoeging van de natte ingredienten [appels e.d ] het eindresultaat minder nat zal zijn.
Terwijl de bodem afkoelt maak ik de appelmix...

Als de bodem is afgekoeld?...dan gaat alles snel
Je hebt het bakpapier met de bonen er natuurlijk allang uit gehaald... :wink:
Dan doe je het mengsel [ niet al te nat ] in je vorm....het kruimeldeeg erover [ deze maak je natuurlijk op het laatste moment ]..en dan de oven in voor 30 minuten of zo?....de bodem is al gaar...de appels eigenlijk ook al...het enige dat nu gaar moet worden , en waar je dus op moet letten , is het kruimeldeeg....dat moet een mooie kleur hebben..dan is je taart klaar!...poedersuiker erover...en happen maar [wel wat laten afkoelen :mrgreen: ]
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Thu Jan 14, 2010 7:55 pm

Dank je wel Hans :D Ik ga daar een middagje in investeren. Maar voor dat ik de handen uit de mouwen ga steken heb ik wat nog wat vraagjes :

Deeg voor de bodem :
Bloem - de gewone witte neem ik aan ?
Amandelpoeder/meel [kleine zakjes bij de super] - waar is dit voor en hoe heet het in het Hebreeuws ?
Basterdsuiker - is dit verkrijgbaar in de super ?

Vulling :
Hoeveel appels gebruik je ?
De hoeveel krenten en rozijnen gaat aan de hand van wat je gewend bent. Maar de perzik - gedroogd of vers ? Mogen het ook mishmishim zijn ?
Twee kopjes witte suiker. Basterd-, kristal of maakt het niet uit ?
Hoelang ongeveer duurt het voordat de suiker en het water op een laag pitje caramel wordt. Want het wordt heel snel zo plakkerig .

Kruimeldeeg :
Wat is een verse vanilepot en hoe heet dat in het Hebreeuws ?

Bodem :
Jij bakt je bodem :wink: met bakpapier met gedroogde bonen. Waar dient dat voor ?

Ik ben benieuwd !
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Jan 14, 2010 9:04 pm

Marianne M wrote:Dank je wel Hans :D Ik ga daar een middagje in investeren. Maar voor dat ik de handen uit de mouwen ga steken heb ik wat nog wat vraagjes :

Deeg voor de bodem :
Bloem - de gewone witte neem ik aan ?

Yep

Amandelpoeder/meel [kleine zakjes bij de super] - waar is dit voor en hoe heet het in het Hebreeuws ?

skediem.....je zult het vinden in de sectie voor het bakken , of in de sectie waar alle noten te vinden zijn...ook daar heb ik het wel eens aangetroffen..of?..je koopt verse gepelde ammandelen....droog ze langzaam in de oven en in de mixer ermee..kijk dus voor het gemak naar de zakjes met de poeder/meel..en het is voor de extra smaak die het geeft aan de korst van het gebak.

Basterdsuiker - is dit verkrijgbaar in de super ?

Yep...vaak in doorzichtige plastic bus met een schroefdeksel...van het merk סוגת
in dark en medium te koop.

Vulling :
Hoeveel appels gebruik je ?

Tja...ik kook en bak op gevoel...dat betekend dat ik me eigenlijk nooit zo aan aantallen hou in dit geval.....ik koop een appel die ik lekker vind...zal ook afhangen aan de omvang van de appel...en dat dan ruim voldoende...schil eerst 6? , dus koop 8?..snij ze hoe je ze wilt.....en kijk dan naar je vorm....schat dan of het genoeg is met de rest erbij...het zal toch altijd nog een fine-tuning nodig hebben voordat je een recept hebt dat precies voor jou zal zijn...

De hoeveel krenten en rozijnen gaat aan de hand van wat je gewend bent. Maar de perzik - gedroogd of vers ? Mogen het ook mishmishim zijn ?

Hoeveelheid is naar smaak?....handje van beiden?....mag ook mismissiem zijn natuurlijk....ik gebruik gedroogde...perzik gebruik ik ook wel eens..maar niet teveel...en niet te vaak.. :mrgreen:
Begin eens met mismissiem?

Twee kopjes witte suiker. Basterd-, kristal of maakt het niet uit ?

Kristal..en kijk of er geen korrels van de nescafe in zitten.. :mrgreen:
Kunnen er ook 3 zijn al gelang de grote van de gebruikte pan en de hoeveelheid appels.

Hoelang ongeveer duurt het voordat de suiker en het water op een laag pitje caramel wordt. Want het wordt heel snel zo plakkerig .

Je kunt er het beste altijd even bij blijven en af en toe een weinig roeren ...niet het vuur omhoog!...dan gaat het te snel en kan het een bittere smaak krijgen....
Zodra de suiker bijna helemaal weg is gelijk de ingredieenten erin....even omscheppen...maar niet te lang op het gas laten verder...

Kruimeldeeg :
Wat is een verse vanilepot en hoe heet dat in het Hebreeuws ?

Het heet ook vanile וניל
Het beste , maar ook gelijk het duurste , is verse vanile...vanile komt in een "pot "...

Image

Je koopt het in een lange vaak glazen potje...
Je snijd hem over de hele lengte door zoals je een legmania snijd...dus niet helmaal door en door...dan vouw je het open....en dan zie je een soort zwarte pasta....die schraap je met de botte kant van je mes eruit...dat zijn dan de bekende zwarte pitjes die je ziet in een produkt met verse vanilie....de schil die over blijft snij je in kleine stukjes...en doe je in een apparte pot met suiker...laten staan een paar weken en je hebt altijd verse suiker met vanilie...
Of je koopt een zakje vanilie suiker... :mrgreen:

Bodem :
Jij bakt je bodem :wink: met bakpapier met gedroogde bonen. Waar dient dat voor ?

Dat doe je om te voorkomen dat het deeg teveel omhoog komt tijdens het blind voorbakken....je kunt het ook achterwegen laten en de vulling gelijk in de vorm doen waarin je het deeg gedaan hebt....de uitkomst zal meer " nat " kunnen zijn omdat het vocht van de vulling het deeg meer zal kunnen binnendringen....derhalve doen veel mensen het " blind " voorbakken van de bodem....trouwens met veel taarten die een vochtige vulling hebben.. :mrgreen:

Ik ben benieuwd !

Ik ook... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Next

Return to Nederlandse Kookkunsten in Israel