De Smulpaap...

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

De Smulpaap...

Postby Hans & Malie » Mon Jan 25, 2010 9:51 am

Geachte leden,

Op verzoek hebben we een topic in het leven geroepen voor alles wat je kwijt wilt , of zoekt , aangaande koken en wat er zoal bij komt kijken.
Heb je dus een heerlijk recept en wil je dat delen , of heb je vragen over het een of ander , plaats het hier.
Ook kun je uiteraard van alles kwijt wat met eten te maken kan hebben zoals ingredienten die je ergens in een super gezien hebt en waarvan je denkt dat de rest dat ook wel graag zou willen weten....of dat je ergens een goed restaurant hebt gevonden , lekker gegeten , en wil dat ook even melden...

In deze link staan al wat dingen die je wellicht kunt gebruiken...

viewtopic.php?f=89&t=3108

viewtopic.php?f=89&t=2890 ....een recept voor pannekoeken.

Met groet,
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Re: De Smulpaap...

Postby dennise » Mon Jan 25, 2010 10:02 am

nou dan heb ik nog een onwijs makkelijk recept voor een onwijze lekkere taart helemaal super voor kinderverjaardagen!! in de gan van mijn zoontje (die is nu net 3) wilde alle metaplot het recept hebben...

6 lepels cacau
1.5 kop suiker
2 kopjes bloem
0.5 theelepel nes koffie
1 zakje baking powder
1 zakje vanile suiker
snufje zout
0.5 theelepel soda poeder
1 kop olie
3 eirenen
(dit door elkaar roeren )
nu 2 kopjes (zelfde kopje als de bloem/suker) kokend water

goed mixen en in de vorm gieten (best vloeibaar) 170 graden 30/40 min dan kijken met breinaald checken kleeft er niks meer aan? klaar is klara!!
dennise
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Jan 25, 2010 1:59 pm

dennise wrote:nou dan heb ik nog een onwijs makkelijk recept voor een onwijze lekkere taart helemaal super voor kinderverjaardagen!! in de gan van mijn zoontje (die is nu net 3) wilde alle metaplot het recept hebben...

6 lepels cacau
1.5 kop suiker
2 kopjes bloem
0.5 theelepel nes koffie
1 zakje baking powder
1 zakje vanile suiker
snufje zout
0.5 theelepel soda poeder
1 kop olie
3 eirenen
(dit door elkaar roeren )
nu 2 kopjes (zelfde kopje als de bloem/suker) kokend water

goed mixen en in de vorm gieten (best vloeibaar) 170 graden 30/40 min dan kijken met breinaald checken kleeft er niks meer aan? klaar is klara!!

Lijkt me lekker...en ook heel gemakkelijk.....maar inderdaad best wel vloeibaar...en dat gaat altijd goed?

Ik zelf , toen die van mij ook nog op de gan waren , iets minder vloeistof.....en 'n deel verving ik door verse sinasappelsap en ik deed er , vlak voor dat je het stort in je vorm , chocolade chips in...die kun je kant en klaar kopen bij de bak-afdeling in de super...

zien er ongeveer zo uit... :

Image
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Wed Jan 27, 2010 1:50 pm

Ik ben aan het onderzoeken of we dit ook in Israel voor elkaar kunnen krijgen.....

Image

Als het me lukt laat ik het even weten....
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Wed Jan 27, 2010 3:01 pm

Ik maak soms ook een " stamppot " van ijsbergsla , of gewone sla , bij gebrek aan boerenkool en andijvie.

Image

gebruik daarvoor de hoeveelheid aardappelen die je gewend bent.

Neem 1 forse ui
snuifje kerrie.
50 gram gerookte eendeborst [ om het koosjer te houden ] smaakt in de trend van spek wat ik anders zou gebruiken.
klontje boter

* Snij de ui fijn en doe het in een koekepan en laat op een laag vuurtje carmaliseren...dat neemt wat tijd..overhaast het niet...de ui moet zoet en zacht worden...het vuur te hoog en de ui zal bitter worden...als laatste een klein snuifje kerrie erdoor roeren.
* Bak de in blokjes , of reepjes , gesneden eendenborst totdat het crispy zal zijn...niet te hard bakken :wink:
* verwijder van de sla de buitenste bladeren en deel het door 4.
dan snij je de sla als reepjes en zet het in water alvast klaar.

Maak de puree als je gewend bent...ik doe het graag met wat boter en simpel peper en zout....eet ik er niet van dan doe ik er , omdat de kids dat lekker vinden , [ook soms wat marak poeder door].tijdens het stampen van de aardappels voeg je de ui toe en de uitgelekte eendeborst...op smaak met peper en zout [ en wat je nog meer gewend bent ]

Neem de sla uit het water....in een vergiet...van het vergiet in een schone theedoek [ als je geen slamolen hebt ]...vouw de punten samen...en sla de sla met slaande of draaiende bewegingen droog...[op je balkon , of uit het raam :wink: ]

Voeg nu de droge sla aan het geheel toe....
En klaar is het...eet smakelijk! :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Wed Jan 27, 2010 4:18 pm

Wat een goed idee zeg zo'n stampot ! En die foto is helemaal leuk :mrgreen: nu heb ik helemaal zin
in boerekool met een kuiltje jus !
Ik zelf gebruik bij gebrek aan boerekool prei maar ook spinazie kan worden gebruikt.
Een hutspot moet ook te doen zijn maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee. Wie wel ?
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jan 27, 2010 4:45 pm

Marianne M wrote:Wat een goed idee zeg zo'n stampot ! En die foto is helemaal leuk :mrgreen: nu heb ik helemaal zin
in boerekool met een kuiltje jus !
Ik zelf gebruik bij gebrek aan boerekool prei maar ook spinazie kan worden gebruikt.
Een hutspot moet ook te doen zijn maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee. Wie wel ?

Ik zal aan mijn zwager vragen , die heeft een groentenzaak , of hij voor mij op de centrale markt in Tel Aviv wil kijken of er boerenkool te krijgen is...zoja ?....dan zal ik een bestellijst maken voor diegenen die er trek in hebben.
per slot van rekening was hij de eerste die in Ramat Ha'sjaron met witlof kwam aanzetten....voor mij was dat een totale verassing....nu is het een niet meer weg te denken artikel geworden in zijn assortiment.
Wie weet...duimen maar... :mrgreen:
Hutspot zal ik morgen ofzo wel even posten...als m'n bloeddruk weer wat omlaag is... :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Wed Jan 27, 2010 5:06 pm

Mocht je nog wat meer over boerenkool willen weten kijk dan oa naar :

http://en.wikipedia.org/wiki/Kale :D

Best aardig !
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby dennise » Wed Jan 27, 2010 6:36 pm

bu(m)ba (lu)

nee het is niet een ranzige cake en er zit ook geen ranzig laagje overheen... ik weet niet waar je frustraties vandaan komen maar dit is een lekkere en makkelijke taart ...
probeer hem maar uit en als het niks is dan kan je dat altijd nog vertellen... beetje positief zijn kan geen kwaad hoor

:D
dennise
Veteran
Veteran

Postby marcelle82 » Wed Jan 27, 2010 8:02 pm

Waar kan je hier koshere rookworst kopen???
In nederland is dat gewoon bij mouwes verkrijgbaar.
Hans keep up the good work, thanks :wink:
marcelle82
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Wed Jan 27, 2010 11:16 pm

die rookworst moet gewoon van Unox zijn! heb er nog een paar in de vriezer liggen ;)
Matthew
Team Member

Postby Frederike » Thu Jan 28, 2010 8:40 am

Mmmmmmmmmmmm!! Hans laat maar weten wanneer het zover is!
Ennu, Matthew, wacht op de uitnodiging!! :wink:

Er is trouwens gedroogde boerenkool in Nederland, m`n moeder heeft het wel eens meegenomen.
Ook een oplossing voor als de verse niet zou lukken.
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Jan 28, 2010 10:05 am

Ik heb zojuist mijn zwager 2 foto's gegeven van boerenkool...en hij heeft beloofd op de centrale markt in Tel Aviv even voor mij na te vragen....en anders aan de gedroogde....een prima vervanging natuurlijk...
Wordt vervolgd :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby nienke » Thu Jan 28, 2010 10:48 am

Hey leuk topic!
Mijn nieuwe favoriet is Julia Child. Alle recepten van haar zijn echt niet te versmaden. Als je het boek niet te pakken kan krijgen, staan ook veel recepten op internet. Met de kou van de laatste weken maak ik graag Boeuf Bourguignon a la Julia Child. Aanrader. Bij deze het recept. http://www.youtube.com/watch?v=Mx3rD6LK ... re=related gebruik als vlees filet medoeme, houdt niet van erg vet vlees ondanks dat het vlees wel zachter wordt.

Over vlees gesproken, het is een van de producten waar ik hier niet wijs uit wordt. Ik weet niet wat te bestellen en als ik in de slager kom ligt de toonbank vol met hompen vet, erg veel vet vlees, en bestel dus alleen filet medoeme of gewoon filet. Een keer aan entrecote willen bestellen met minder vet, de man wilde het er wel afsnijden maar er bleef niets meer over. Wat dat betreft mis ik de Nederlandse slager erg, met alles keurig schoongemaakt in stukjes in de toonbank.

Hebben ze hier niet van dat roze kalsvlees? Het kalfsvlees wat hij me liet zien was zo rood als van een 'grote' koe. Zou graag een lekkere kalslende of sucade maken of een kalfs-chop of filetje..
En lamsrack? Wilde dat bestellen, lam zou hier toch goed te verkrijgen moeten zijn, en toen kreeg ik bonk vlees met veel vet. Niets terug te vinden van de botjes etc wat lamsrack typeert. Moet ik dat zelf dan schoonmaken om een lamsrack te krijgen zoals ik hem op mijn bordje krijg in een restaurant? En hoe heet dat in het Yvriet?
En als ik roast beef wil maken, naar wat voor soort vlees moet ik vragen? Ik vind filet dan wel erg kostbaar en filet medoeme weer te taai om rood te eten.

Enfin, hoop dat jullie wat meer info hebben om beter inkopen te kunnen doen bij de slager.

Waar kan ik gerookte eendenborst kopen? Goed idee als vervanging van spek. En gewoon verse eendenborst? Ook nog naar opzoek..Laatst wel struisvogelfilet in een restaurant kunnen scoren. Was ik wel verbaasd van en t was nog lekker ook. Of het vers is, geen flauw idee.

Als stamppot gebruik ik inderdaad vaak prei, een blikje zure witte kool om een soort van zuurkool te maken of gewoon witte kool met ui en noodmuskaat als stamppot. Lekker als gratin uit de oven.
Tja, en rookworsten gewoon uit NL.
nienke
Veteran
Veteran

Postby Lobke » Thu Jan 28, 2010 8:49 pm

Even een tip, nederlandse zuurkool in een glazen pot is vaak verkrijgbaar in reform zaken of natuur voedings supermarkten.
Heel veel nederlandse producten zijn daar te vinden. En je krijgt heerlijke zuurkoolstampot!!! mmmm Ik maak er vaak gewoon gehaktballen bij..

Voor degenen in Jeruzalem, ga naar Zmora, rechov amatsia, vlakbij emek refaim. Een natuur voedings supermarkt met heel veel nederlandse producten waaronder de zuurkool! (je kan tevens zuurkool kopen in de gewone supermarkt uit blik, niet zo lekker..vind ik persoonlijk).

Verder heb ik nog wat andere receptjes:
http://allrecipes.com/Recipe/Banana-Cru ... etail.aspx
http://allrecipes.com/Recipe/To-Die-For ... etail.aspx
http://allrecipes.com/Recipe/Orange-Muffins/Detail.aspx
http://allrecipes.com/Recipe/One-Bowl-C ... etail.aspx
Altijd een succes!!! Zeker de muffins, die ik vaak meeneem naar etentjes etc. Super makkelijk en Super lekker!!

Veel kook en eet plezier!
Lobke
Lobke
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Jan 29, 2010 4:35 pm

Hutspot was de vraag...hoe ik dat doe...eens kijken hoe ik dat kan opschrijven zonder ellenbogenwerk :mrgreen:

Image

Ik doe het soms graag zo , en voel je natuurlijk vrij om er af / bij te doen wat je wilt:

Basis recept en hoeveelheden hangen af van persoonlijke smaak...de een zal meer van wortelen houden of meer uien of juist meer aardappels.

+/- 2 kilo aardappelen

+/- 1 kilo wortelen.

+/- 500 gram uien [ naar keuze rode , die wat zoeter en intenser smaken , of de witte ]

+/- 200 gram gerookte eendeborst...ik koop het in vacuum reeds in plakjes...vers kan ook maar is 'n boel werk.

+/- wat boter

Peper / zout / nootmuskaat.

Tja...en dan 'n rookworst :(

...als ik voorheen opzoek was naar vers vlees kocht ik het bij Tif-Tam naast Ikea.
Nu eet ik weinig tot geen roodvlees meer...soms inderdaad roost beef of Goulash....of inderdaad jong kalfsvlees.
Maar deze koop ik dan uit de vriezer in de super...waarom?

In Holland woonde in recht tegenover de Keurslager...nou...dat behoeft verder geen uitleg.
Toen ik dus hier voor het eerst langst een " slagerij " liep heb ik me voorgenomen om voortaan m'n vlees uit de vriezer te kopen...met alle respect voor de slagers....maar ik wil de deurklink nog niet eens vastpakken....maar dat is een ander verhaal :mrgreen:

Terug naar de Hutspot :

Nu kun je het geheel koken met de bekende uitkomst.
Wat ik soms doe is :

Ik snijd dan de uien in ringen....en de wortelen , na ze geschild te hebben uiteraard , in de lengte door...en daarna in schuine plakje van ongeveer 2 - 3 cm...
Koekepan...beetje boter...en dan de uien samen met de wortelen bakken...niet te hoog vuur...en wel regelmatig omscheppen.

Waarom?

Omdat bij het bakken de natuurlijke suikers vrij komen die een speciale smaak geven in het eindprodukt.

Ondertussen de aardappels schillen / wassen..en in vieren ofzo delen...
In de grote pan wat olie / boter [wat je lekker vindt ] en de aardappels erin en even aanbakken..[ niet te verwarren met aanbranden ! :mrgreen: ]..samen met wat in reepjes gesneden eendenborst...de helft van het totaal?
Blijven scheppen want ze plakken snel vast!...voeg dan het mengsel uien/wortels toe...schep alles goed door...en vul de pan met water totdat alles net onder staat...peper en zout.

kook alles zoals je dat gewend bent totdat het voor jou smaak gaar genoeg is.
Giet het af maar vang het kookvocht op!...en goed laten uitlekken!
Het geheel weer terug in de pan en op middelgroot vuur droog schudden...zo droog als mogelijk.

Stamp nu alles fijn....voeg wat nootmuskaat toe...en wat je verder nog aan kruiden gebruikt...'n klontje boter....en als het te droog is?..wat van het kookvocht...maar dat met 'n eetlepel tegelijk...niet te veel in 1 keer.
Voeg als laatste de rest van de borst toe die je ondertussen even gebakken hebt.

Hutspot smaakt het lekkerste als jet het een dag [afgekoeld ] laat staan in de koelkast..
En dan heb je nog maar 1 opdracht...en dat is Matthew bellen en hem uitnodigen om te komen eten...die neemt namelijk dan het ontbrekende mee... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Sat Jan 30, 2010 3:02 pm

Zalig allemaal. Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik krijg er helemaal zin in om meteen zo'n stam/hutspot te gaan maken met zon receptje :mrgreen: Ik ga van de week aan de hutspot. 'T is jammer dat de Unox rookworsten op zijn - ik heb al een aantal keer een pan snert gemaakt en daar waren ze ook erg lekker bij :D Toch Matt even bellen !
Apropo snert - ik hoor graag verschillende recepjes .
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby nienke » Sat Jan 30, 2010 5:41 pm

Klinkt als een heerlijk recept. Ik heb nog nooit hutspot gemaakt, en nu weet ik eigenlijk niet waarom ik het nooit geprobeerd heb als ik dit recept zie. En kom notabene uit Leiden.
Waar kan ik gerookte eendenborst kopen? Gewoon bij Supersal? En zo ja welke 'afdeling'? Lijkt me heerlijk erbij.

Tja , een echte keurslager. Do I need to say more. T bevroren vlees vertrouw ik ook niet en t probleem van Israelische slagers + deurklink ken ik ook , helaas. Ik zal eens bij TifTam ook kijken. Is wel ver weg van waar ik woon maar toen ik daar een keer was stond me bij dat ze daar wel een redelijke vleesafdeling hebben. Heb jij licht roze kalsvlees een keer gekocht in Israel Hans?
nienke
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Jan 30, 2010 6:47 pm

nienke wrote:Klinkt als een heerlijk recept. Ik heb nog nooit hutspot gemaakt, en nu weet ik eigenlijk niet waarom ik het nooit geprobeerd heb als ik dit recept zie. En kom notabene uit Leiden.
Waar kan ik gerookte eendenborst kopen? Gewoon bij Supersal? En zo ja welke 'afdeling'? Lijkt me heerlijk erbij.

Tja , een echte keurslager. Do I need to say more. T bevroren vlees vertrouw ik ook niet en t probleem van Israelische slagers + deurklink ken ik ook , helaas. Ik zal eens bij TifTam ook kijken. Is wel ver weg van waar ik woon maar toen ik daar een keer was stond me bij dat ze daar wel een redelijke vleesafdeling hebben. Heb jij licht roze kalsvlees een keer gekocht in Israel Hans?

Gerookt eendeborst heb ik eens vacuum gekocht...en ook vers gesneden...welke super het was weet ik niet meer want ik heb niet echt een vaste super waar ik koop...ik koop mijn maandelijkse inkopen bij Jad Yitzgak in Kfar Saba....die is nog steeds , voor grote inkopen , gebleken over de hele linie de goedkoopste te zijn...en dus rijden we 1x in de maand naar Kfar Saba..
Een keer vers lam bij Jad Yitzgak....was inderdaad mooi pink..verder hou ik het bij diepvries als ik rood vlees eten wil...mijn gezondheid laat dat niet te vaak meer toe...en dus veel kip en kalkoen / vis...
Hans & Malie
Team Member

Appel-Kruimeltaart

Postby nrr » Sun Jan 31, 2010 8:25 pm

Appel-Kruimeltaart

Ingrediënten:
Voor het deeg:
150 g bloem
1 mespuntje bakpoeder
100 g suiker
1 zakje Vanillesuiker
1 snufje zout
1 ei
100 g boter

Voor de vulling:
1,5 kg appels (ik koop de goedkoopste op de markt, zo lang ze niet te hard zijn maakt het eigenlijk niet zoveel uit welke)
75 boter
75 g suiker
ruim 1 mespuntje gemalen kaneel

Voor de kruimels:
100 g bloem
100 g suiker
1 zakje Vanillesuiker
100 g boter

springvorm (Ø28 cm)

Bereidingswijze:
Meng de bloem met de bakpoeder en zeef het boven een kom. Voeg de suiker, vanillesuiker, zout, ei en boter toe. Kneed het deeg tot een samenhangend, glad deeg. Als het deeg plakkerig is, het deeg even in de koelkast zetten.
Verwarm de oven voor op 180 graden (160 bij hete lucht). Beboter de bodem van de springvorm. Rol tweederde van het deeg uit tot een lap en leg deze over de springvormbodem. Prik met een vork gaatjes in de bodem, zet de rand van de springvorm erop. Zet de springvorm op een rooster en bak de bodem ongeveer 10-12 minuten in de oven.

Haal de bodem uit de oven en zet de springvorm op een rooster. Laat de bodem en de springvorm afkoelen. Maak van het overgebleven deeg een rand van ongeveer 2 cm hoog in de springvorm.

Schil appels, klokhuis verwijderen en snijd ze in kleine stukjes. Boter in pan smelten. Appelstukjes, kaneel en suiker toevoegen. Geheel zo'n 10 min. bakken. Laat het mengsel iets afkoelen en dan over de bodem verdelen.

Zeef de bloem, suiker en vanillesuiker boven een mengkom. Voeg de boter toe. Mix zo lang totdat de kruimels het juiste formaat hebben (dit kan gewoon naar keuze). Verdeel de kruimels over de appelvulling. Zet de springvorm op een rooster en bak de appelkruimeltaart in een voorverwarmde oven zo'n 40 minuten.

Neem na het bakken de springvorm uit de oven. Taart iets laten afkoelen en dan uit springvorm halen en verder op rooster laten afkoelen.

Kan evt. nog met een toet slagroom, maar naar mijn smaak hoeft dat absoluut niet.
Is een heerlijk, Hollandse appeltaart met altijd veel succes (ook bij Israelis)

Eet smakelijk!
nrr
Veteran
Veteran

Postby Marianne M » Sun Jan 31, 2010 9:30 pm

Een prima receptje voor een appeltaart ! We kunnen er best een aparte topic aan wijden. :mrgreen: Er zijn zoveel verschillende varianten en verhalen rond om de appeltaart. Voor mij betekend een appeltaart gezelligheid met een feestelijk tintje en een goeie bak koffie :D Mijn moeder bakte een appeltaart voor speciale gelegenheden maar als kind moest ik er niets van hebben..
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Feb 01, 2010 6:23 am

In de openingsposting staat een link met ook nog wat info over appeltaart...zie hier:

viewtopic.php?f=89&t=3108
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Mon Feb 01, 2010 11:45 am

Chocolade...wie is er niet gek op?...en wie hangt er geen speciale eigenschappen aan dit lekkers van moeder natuur?...

".....De Zutphen Ouderen Studie heeft vanaf 1960 onderzoek gedaan naar de effecten van chocolade op de gezondheid. In 1985 heeft zij haar onderzoek verder uitgebreid. Hieruit zijn twee aparte analyses tevoorschijn gekomen die op 27 februari 2006 zijn gepubliceerd in het Amerikaanse medisch-wetenschappelijke tijdschrift Archives of Internal Medicine.

Het was reeds bekend geworden dat chocolade gunstig uitwerkt op de bloeddruk en de bloedvaten dankzij de antioxidanten (flavanolen) in cacao. Men ging daarom na of er ook een gunstige uitwerking zou zijn ten aanzien van het overlijden aan hart- en vaatziekten, en dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Veel chocolade eten brengt het overlijdensrisico met de helft terug. Hiervoor is nodig dat men per dag vier gram cacao binnenkrijgt. Dit kan worden verkregen door tien gram pure of dertien gram melkchocolade dagelijks te nuttigen......"

Lees hier alles verder over chocolade: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chocolade

Image

Dus laten we een aanvang maken :mrgreen:

* 2 dl room
* 1 thee lepeltje vloeibaar vanille extract...> maar het beste verse vanille kopen als je kunt.
* 500gr pure chocolade...zo hoog mogelijk %
* +/- 75 g room-boter
* minstens 200 g cacaopoeder...ook weer zo hoog als mogelijk %
* 1 eetlepel ofzo cognac
* wat poedersuiker...2 eetlepels?

Breng de room samen met 300 gr van de chocolade [ het beste even klein maken ] en de vanille zachtjes aan de kook..zachtjes roeren..
Van het gas af zodra de chocolade is gesmolten en er een homogene , gladde massa is ontstaan...
Laat wat afkoelen en voeg daarna voorzichtig de roomboter erdoor...de helft van de cacaopoeder en 'n lepeltje cognac ofzo..of een ander liqeur als je wilt...of: rum smaak uit 'n flesje...voorzichtig ermee!...smaak kan dominant zijn..met mate gebruiken.

In de koelkast ermee tot de volgende dag...of..minstens 12 uur...tot het goed is opgestijfd.

Laat de andere helft van de chocolade zachtjes smelten..ook weer klein gemaakt want dat gaat het smelten sneller...het liefst Au Bain Marie verwarmen..maar met geduld!

Zeef door de rest van de cacaopoeder wat poedersuiker...zeven moet je doen om eventuele korreltjes e.d uit de poeder te halen...meng daarna met je vingers , of lepel , de poeder goed door elkaar.
Maak van de opgestijfde massa met een lepeltje balletjes zo groot als je dat wilt...
Met een vork laat je het zakken in de gesmolten chocolade....even uit laten lekken op je vork...en daarna door de poeder rollen..en weer terug de koelkast in....let wel op dat de gesmolte chocolda niet te heet is als je de truffels gaat dompelen...

Je kunt natuurlijk alle soorten dingen gebruiken om door te rollen wat je lekker vindt...kokos bv...of pistach nootjes fijn gemaken...of fijne amandel.....even zachtjes droog roosteren en rollen maar!...the sky's the limit!

Laat me even weten , als je ze gemaakt hebt , hoe ze smaken.... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Tue Feb 02, 2010 6:12 pm

Quote " Laat me even weten , als je ze gemaakt hebt , hoe ze smaken.... :mrgreen: "

Laat ons even weten, als je ze gemaakt hebt, dan komen we even langs om te proeven hoe ze smaken :D
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby nrr » Tue Feb 02, 2010 10:56 pm

Heerlijke truffels

Heb afgelopen shabbat truffels gemaakt. Net iets ander recept dan van Hans, heel eenvoudig en superlekker :wink: :

25 ml slagroom
100 ml chocoladeliqeur (klinkt veel, maar is echt heerlijk!)
125 g chocolade (72%)
cacao om in te rollen

slagroom en liqeur verwarmen (niet aan de kook brengen) en de chocolade toevoegen en tot een glad geheel roeren. In de koelkast/vriezer wegzetten een paar uur en als het hard genoeg is, bolletjes van vormen.

Ze waren een succes! :mrgreen:
nrr
Veteran
Veteran

Postby Marianne M » Wed Feb 03, 2010 8:24 pm

Aangezien er voor vandaag en morgen "winters weer" was voorspeld dacht ik gelijk aan het receptje van Hans zijn hutspot en besloot het vandaag toch te proberen. Zoals Nienke al schreef " weet ik eigenlijk niet waarom ik het nooit geprobeerd heb". Toen ik bij de vleeswaren afdeling van de supermarkt om חזה ברווז vroeg werd ik toch raar aangekeken :shock: en er op gewezen dat het geen
חזה ברווז is maar חזה אווס :) Geen eend maar gans. Hans ? Nou deed ik net alsofikdatwelwist en betaalde 40 Nis voor 230 gram. Maar de hutspot is wel heeeeeeeeeeeel erg lekker geworden :mrgreen: Nou vraag ik me toch af of er hier wel eendeborst wordt verkocht ( en is dat ook zo prijzig ) of in het in het algemeen toch ganzeborst :roll: ?
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Feb 04, 2010 10:24 am

Marianne M wrote:Aangezien er voor vandaag en morgen "winters weer" was voorspeld dacht ik gelijk aan het receptje van Hans zijn hutspot en besloot het vandaag toch te proberen. Zoals Nienke al schreef " weet ik eigenlijk niet waarom ik het nooit geprobeerd heb". Toen ik bij de vleeswaren afdeling van de supermarkt om חזה ברווז vroeg werd ik toch raar aangekeken :shock: en er op gewezen dat het geen
חזה ברווז is maar חזה אווס :) Geen eend maar gans. Hans ? Nou deed ik net alsofikdatwelwist en betaalde 40 Nis voor 230 gram. Maar de hutspot is wel heeeeeeeeeeeel erg lekker geworden :mrgreen: Nou vraag ik me toch af of er hier wel eendeborst wordt verkocht ( en is dat ook zo prijzig ) of in het in het algemeen toch ganzeborst :roll: ?

ik gebruik beiden..als ik het vinden kon.
Het is wel vreselijk duur zeg!..en ik weet niet meer of ik er ook zoveel voor heb betaald.
Ik gebruik dan ook liever goede magere bacon :mrgreen:
Ben wel blij dat je het lekker gevonden hebt...
Hans & Malie
Team Member

Postby Marianne M » Sat Feb 06, 2010 7:01 pm

Was vandaag even in de Tiv Taam en daar is hele lekkere spek te koop. Daar betaal je ongeveer 20 Nis voor 250 gram en uitgebakken spekkies zijn niet te versmaden :mrgreen:
Marianne M
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Feb 06, 2010 9:24 pm

Marianne M wrote:Was vandaag even in de Tiv Taam en daar is hele lekkere spek te koop. Daar betaal je ongeveer 20 Nis voor 250 gram en uitgebakken spekkies zijn niet te versmaden :mrgreen:

Pas je op voor de rebbe? :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Wed Feb 10, 2010 12:29 pm

Het volgende recept vergt wat inzet..vooral het bij elkaar krijgen van sommige ingredienten , maar het eindresultaat is niet te versmaden....het heet Panforte...en komt orgineel uit Toscana.

Image

Benodigheden:

Ook hier weer..doe erin , of laat eruit , wat je wilt.

+/- 3 ons gehalveerde amandelen...zonder vlies en zoutloos.
+/- 3 ons gehalverde hazelnoten...gepeld en in de oven , of pan , even zachtjes roosteren.
+/- 3 ons geconfijte sinasschil en citrusschil....en dat is moeilijk te vinden...gebruik daarom wat je vinden kunt op de bakafdeling in de super..[of maak het zelf]...en dat zijn de bakjes met geconfijte vruchtjes in alle kleuren kant en klaar in 'n bakje...niet de beste oplossing , maar nood breekt wetten hier in Israel :mrgreen:
* En ik doe er ook soms gedroogde cranberies in [gamoetsiot ] en fijn gesneden mismissiem...aanrader!
* 150 gr bloem
* 100 gram chocolade...beste % je kunt vinden...70% of hoger.
* 50 gr cacaopoeder..beste kwaliteit dat je vinden kunt.
* scheutje rum/cognac...of wat je in huis hebt.
* 1 tl gemalen kruidnagel
* 1 1/2 tl kaneel
* 1 1/2 tl nootmuskaat
* 1 tl witte peper.
* 300 gr lichte bastard suiker...of gewone witte suiker..of bastard suiker als je dat liever hebt.
+ 300 gr honing
Ronde bak [ spring] vorm van +/- 20 cm....goed ingevet en met papier op de bodem.

Dat is het meeste werk van het hele recept....nu begint de fun!

Laat de chocolade langzaam smelten met het scheutje drank...en zet appart.

Image

Meng nu alle droge ingredienten door elkaar en zet appart.

Verwarm de oven voor op 150 graden.

Neem een pan met dikke bodem en doe daarin de suiker en de honing...en verwarm langzaam tot kookpunt..en laat zachtjes doorkoken...als je een suikerthermometer hebt tot 114 graden...anders gebruik een glas koud water...laat daarin met een theelepeltje wat van het langzaam kokende mengsel vallen...kun je er daarna een stevig bolletje van draaien dan ben je er.

En nu opgelet!...en je moet snel en precies werken!

Neem de schaal waarin alle droge ingredienten zitten...en stort het suiker mengsel en de chocolade over het geheel...meng alles snel door elkaar en stort het in de vorm...met natte handen de boven kant zo glad als mogelijk strijken....je moet snel werken want het is erg snel niet meer te bewerken!

In het midden van de oven zo'n ongeveer 30 - 35 minuten bakken totdat er fijne blaasjes aan de oppervlakte komen....laat de panforte 'n half uurtje bijkomen en stort het uit de vorm...hij smaakt het beste de volgende dag.....en is , goed afgedekt , heel lang te bewaren.
Hans & Malie
Team Member

Next

Return to Nederlandse Kookkunsten in Israel