Advies gezocht: studeren en financiën

Vragen over studeren op een Israelische universiteit en over onderwijs in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Advies gezocht: studeren en financiën

Postby Erika » Mon Mar 19, 2007 5:47 pm

Ik heb een soortgelijk berichtje ook op de new in israel site gepost, maar ga hier ook maar eens mijn geluk proberen. :D

De volgende vraag: sinds kort denk ik erover om mijn Design studie weer op te gaan pakken. Ik heb twee jaar aan de HvA in Amsterdam (Mode) gestudeerd en daarna eigenlijk heel andere dingen gedaan.
Als alles goed gaat woon ik over een paar maanden in Israël en was me in eerste instantie gaan oriënteren op de arbeidsmarkt, maar ik besef dat ik het liefst weer zou studeren. Ik ben nu dus naar de mogelijkheden aan het kijken, het zal weer wennen zijn en niet in de laatste plaats aan het financiële verhaaltje, want als student in Israël hoe gaat dat?
Qua leeftijd val ik buiten de financiële steun voor een studie als ola chadasha (ben dan 28 of 29 als ik begin)

Studenten krijgen neem ik aan geen STUFI in Israël, hoe doen ze dat dan als ze geen finanicële hulp van hun ouders krijgen?
Wat is het collegegeld gemiddels en verschilt dit heel erg bij prive scholen waar naar ik aanneem o.a. Shenkar onder valt?
Heb je naast de college-uren tijd om part time te werken?
Deze en andere vragen houden mij bezig, ik hoop dat iemand wat informatie voor mij heeft, op internet heb ik weinig specifieks kunnen vinden.

Alvast erg bedankt :D
Erika
Veteran
Veteran

Postby peter strik » Thu Mar 22, 2007 4:31 pm

Hi Erika,
Ik ben sinds een maand of anderhalf via een uitwisselingsprogramma aan het studeren aan de Universiteit van Tel Aviv. Ik weet niet zo heel veel van de financiele situatie van studenten hier, maar ik geloof dat het collegegeld op de Uni ongeveer $1,500 is. De jongen wiens apartement ik hier huur is op uitwisseling vertrokken naar de Design Academy in Eindhoven, dus wellicht dat hij wat tips voor je heeft. Stuur me even een mailtje, dan mail ik je zijn mailadres.
Mvg,
Peter
peter strik
Active Member

Postby Erika » Thu Mar 22, 2007 10:23 pm

Super Peter ik stuur je een PM! :D

Groetjes,
Erika
Erika
Veteran
Veteran

Shenkar

Postby dbrhkw » Sun May 13, 2007 3:51 pm

Hoi Erika,
Ik ben net zelf aangenomen bij Shenkar en val ook buiten de leeftijdsgrens. Het collegegeld ligt rond de 12.000 sk per jaar, zelfde als de universiteiten. Je kan Shenkar vragen om financiele steun, als je in aanmerking komt geven ze tot 25% (ik ben er nog niet achter wat de voorwaarde zijn).
Israel werkt anders dan Nederland, regels zijn er om gebroken te worden,
Dus ondanks de leeftijdsgrens, kan je proberen om een uitzondering te zijn bij min. of Education. Ik ga het in iedergeval proberen.
Behatslagah, Deborah
dbrhkw
Newby

Postby Erika » Mon May 14, 2007 12:08 pm

Deborah, leuk dat je ook naar Shenkar gaat - ik stuur je een PM.
Erika
Veteran
Veteran

Return to Universiteiten en Onderwijs in Israel