Proces werkvergunning

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Proces werkvergunning

Postby fatamorgana » Sun Jun 10, 2007 9:37 am

Beste mensen,

Nadat ik de heletijd van het kastje naar de muur gestuurd wordt vraag ik het hier maar eens. Hoe gaat het proces van een werkvergunning. Waar moet ik het aanvragen. Wie moet het aanvragen en wat heb ik daar voor nodig. Ik hoop dat iemand hier mij mee kan helpen.

gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Re: Proces werkvergunning

Postby martin » Sun Jun 10, 2007 10:51 am

fatamorgana wrote:Beste mensen,

Nadat ik de heletijd van het kastje naar de muur gestuurd wordt vraag ik het hier maar eens. Hoe gaat het proces van een werkvergunning. Waar moet ik het aanvragen. Wie moet het aanvragen en wat heb ik daar voor nodig. Ik hoop dat iemand hier mij mee kan helpen.

gr Peter

Hi Peter,

deze site staat bol van info daarover. Ik raad je aan eerst even de site te doorzoeken en je dan met specifieke vragen te melden.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Werkvergunning

Postby Eefke » Sun Sep 16, 2007 4:19 pm

Hé Peter, ben je al verder gekomen??
Ik scroll me nml ook iedere keer suf naar het vinden van info over het verkrijgen van een werkvergunning en visum. Maar ik heb inmiddels een lijstje van de benodigdheden voor een visum en werkvergunning indien je een relatie hebt met een Israelische:
* Bewijs van goed gedrag (met apostile van de rechtbank!!!!!!!!!!!). Je moet eerst naar de den haag naar de israelische ambassade met een formulier dat je kan downloaden van de gemeente waar je woont meestal of van justitie website. Daarna het getekende papier naar je gemeente brengen en dan sturen zij het op.
* Geboorte uitreksel (met apostile)
* bewijs dat je niet getrouwd bent (voor de zekerheid ook met apostile, maar ik denk niet dat dat perse hoeft)
* Telefoonrekeningen met bewijs van bellen naar israel.
* foto's van jullie samen
* brieven van familie, vrienden met verhaal hoe jullie elkaar hebben ontmoet blabla.
* salarisstrookjes van je vriendin of kunnen aantonen dat haar familie welvermogend is jou te onderhouden als je geen baan hebt!!
* kopie paspoort

Voor sommige dingen moet je dus terug naar NL of het iemand in NL laten regelen. Misschien wist je dit allemaal al en zo niet dan bij deze.

Groetjes Eefke
Eefke
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Sun Sep 16, 2007 4:56 pm

Hey Eefke

Bedankt voor je reactie maar ik heb inmiddels mijn Visum al. Ik heb dit destijds gepost omdat ik van het kastje naar de muur werd gestuurd. Dat had te maken met het verkijgen van infomatie van de ministery of interior en andere organisaties. Het komt er uiteindelijk op neer dat je beter geen informatie moet proberen te krijgen van officiele instanties die er voor opgericht zijn. Misschien is het verstandig om op dit forum eens het lijstje en het proces als een sticky op het forum te plaatsen. Het word inmiddels een grote warboel....

gr Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Dacht ik al.....

Postby Eefke » Sun Sep 16, 2007 5:01 pm

Hahaha ik zag al dat je het een tijdje geleden gepost had maar dacht acht is een kwestie van copy pasten voor mij.

Maar zo'n lijstje is idd een top idee. En dan misschien voor meer dan alleen maar een visum maar ook andere te verkrijgen dingen zoals verzekeringen.

Ben jij toevallig nog tegen dingen aangelopen met het verkrijgen van je visum waar ik iets aan heb :-). Ik vertrek 3 oktober. Ga eerst de kibbutz in voor 5 wkn en dan mijn visum + werkvergunning aanvragen. Mn vriend maakt hier een afspraak voor.

Eefke
Eefke
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Sun Sep 16, 2007 5:13 pm

Hey het volgende heb ik er ook nog bij gedaan.

*Ik heb mijn ouders een verklaring laten tekenen dat ze mij financieel zullen voorzien waar daar nodig is.
*3 van mijn Nederlandse en 2 van mijn Israelische vrienden hebben een verklaring getekend dat ze op de hoogte zijn van onze relatie.
*Ook hebben wij een gezamelijke rekening geopend in Israel.
*Mijn laatste baan in Nederland was een goed betaalde baan en daar heb ik ook de laatste loon strookjes van bij gedaan. Onder het mum van dat ik hier niet naar toe ga uit financiele overwegingen.

Mijn ervaring met deze mensen is dat je ze moet overbluffen met relevante formulieren en verklaringen.

Vorig jaar in Herzeliya heb ik ze eens een fax gestuurd van 28 pag. Ze hadden mij gevraagd om het te faxen.... Een half jaar later kenden ze mij nog... :)

Gr Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Dichtgespijkerd

Postby Eefke » Sun Sep 16, 2007 5:16 pm

* Mijn vader idd ook al gevraagd voor financiele ondersteuningspapieren.
* Recommendation brief van mn oude werkgever die toevallig ook hele goede connecties heeft in Israel.
* Die gezamelijke bankrek. is ook een goed idee, extra back up.
* Diploma's ook in het Engels laten vertalen just to be sure
Wat willen ze nog meer!!!

Thnx
Eefke
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Sun Sep 16, 2007 5:23 pm

Ja dat moet het wel zo'n beetje zijn. Alles in een mooi mapje plaatsen maar vervolgens wel het mapje weer meenemen want dat krijgen die geld graaier niet :wink:

Hmm nu eens kijken of iemand van de moderators dit wil verzamelen, in een mooi lijstje wil plaatsen. Oh en vervolgens even het proces willen beschrijven inclusief de tips die al eerder zijn gepost zoals: "3 maanden voor dat je naar Israel een afspraak maken door een Israelische", zodat het niet een nietszeggend lijstje waar iedere nieuwkomer niets van snapt.

gr Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Toeristenvisum of..........

Postby Eefke » Wed Sep 19, 2007 10:25 am

Oh ennuh kan ik bij aankomst meteen voor visum en werkvergunning gaan of moet ik eerst eenmalig mijn toeristenvisum verlengen?? Dit is de eerste keer dat ik 3 maanden ga of langer als de papieren in orde zijn. Wil nml het liefst meteen baantje in horeca naast ulpan!! Maarja vroeg me dus even af of er regels zijn voor wanneer visum en werkvergunning aan te vragen!!

Eef
Eefke
Veteran
Veteran

aanvullingen visum aanvraag

Postby mjdejong77 » Wed Sep 19, 2007 11:27 am

Hey Eefke, Peter & de rest ;)

Goed idee om alles bij elkaar te zetten! Scheelt zoeken voor veel mensen.
Ik heb het proces ook doorgelopen en er is geen enkel probleem als je idd maar je documenten goed en netjes (met kopies) meebrengt, 40 minuten later stond ik met visum weer buiten.
Eefke - Je kunt door je vriend voor je aankomst een afspraak laten maken bij Misrad Hapnim, vaak duurt het zo'n 6 weken, zeker in Tel Aviv. Je hoeft je visum niet te verlengen als je de afspraak hebt voor de 3 maanden grens. Vraag wel (en reken op extra kosten) voor een multiple entry visa, zodat je het land in en uit kunt wanneer je wilt. Er zijn verder geen regels voor het moment van aanvragen, je hoeft niet 'binnen 10 dagen na aankomst' .. ;-)

Paar aanvullende details:
* De loonstrookjes van de Israelische vriend/vriendin zijn niet om aan te tonen dat hij/zij voor je kan zorgen. Ik heb dat gechecked omdat mijn vriend student is en ik bang was dat hij mij (op papier) niet zou kunnen ondersteunen. Het maakt echter niets uit! Het gaat erom dat je aantoont dat je partner daadwerkelijk werkt en woont in de aangegeven plaats.
* De gezamelijke bankrekening is een echter een 'moetje' heb ik begrepen, zeker bij de tweede aanvraag (een jaar na het verkrijgen van je B1 toeristen visum). Wij hebben er een geopend bij Discount, aantal andere banken deden moeilijk.
* Het overbluffen helpt inderdaad prima hier, maar aan de andere kant is het niet allemaal nodig. Sommige van de brieven/documenten werden niet eens bekeken! Maarr, de regels veranderen hier bijzonder snel en het scheelt ook wie je voor je hebt, dus ik zou zoveel mogelijk meenemen ! ;-)
* Wat bij ons wel gretig in ontvangst werd genomen waren bewijzen dat wij bepaalde dingen voor elkaar hebben betaald tijdens onze relatie op afstand. Ik bijv. een ticket voor mijn vriend, en hij heeft mijn Ulpan betaald, etc. etc.

Succes !
Martijn
mjdejong77
Active Member

Postby fatamorgana » Wed Sep 19, 2007 1:11 pm

Ja die laatste is wel een goed idee ja. Maar wij hebben al een gezamelijke rekening bij de Leumi dus alles gaat nu daar op en af. Zij deden helemaal niet moeilijk bij ons. Misschien wel omdat ik er eerder al een rekening geopend had.
Ik had echter gehoopt dat iemand van de beheerders er op zou reageren maar tot dus ver nog niet.

gr Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Wed Sep 19, 2007 1:11 pm

Ja die laatste is wel een goed idee ja. Maar wij hebben al een gezamelijke rekening bij de Leumi dus alles gaat nu daar op en af. Zij deden helemaal niet moeilijk bij ons. Misschien wel omdat ik er eerder al een rekening geopend had.
Ik had echter gehoopt dat iemand van de beheerders er op zou reageren maar tot dus ver nog niet.

gr Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Bijna compleet

Postby Eefke » Wed Sep 19, 2007 1:28 pm

Voor mij word het Jerusalem. Mijn vriend studeerd daar. Geloof dat ik een van de weinige daar ben en de rest zich aan de kust gevestigd heeft ;-). Hij gaat idd afspraak maken!!

Loonstrookjes top dat je dat erbij zet. Mijn vriend is ook studerend dus een bewijs dat hij me kan onderhouden was lastig geweest. Goed nieuws dus.
Verder alles bijna rond. Nog apostilles halen en dan ben ik klaar om te gaan..................

Martijn super bedankt voor jouw extra tips. En misschien dat mensen nog wat kunnen toevoegen en dat dan één van de beheerders n mooi lijstje kan maken en dit op de site kan plaatsen :-)..............
Eefke
Veteran
Veteran

Postby nienke » Tue Oct 02, 2007 5:51 pm

Dank peter voor deze tip dit helpt me weer verder. Ik had me ook suf gescrolled voor ik iets kon vinden en het is inderdaad errug verwarrend.
Weten jullie ook of je iets bij de belastingdienst moet opvragen? En hoe kom ik aan zon apostile (oid).
Bedankt alvast!
nienke
Veteran
Veteran

Postby nienke » Tue Oct 02, 2007 6:00 pm

oh en nog iets...
Moeten al de formulieren vertaald worden naar het engels?
Groet Nienke
nienke
Veteran
Veteran

stempels & verzekering

Postby mjdejong77 » Wed Oct 03, 2007 10:29 am

De apostille stempels haal je bij de rechtbank van de plaats waar je het document hebt gehaald. Je kunt het daar bij het algemene loket halen zonder afspraak, en doorgaans duurt het ongeveer 10-30 min. De stempel voor VOG (bewijs gedrag) is te halen bij meerdere rechtbanken, je hoeft niet naar Den Haag toe.

De documenten moeten inderdaad in het engels worden aangeleverd bij Misrad Hapnim. Wat je moet doen is elke keer om het internationale document vragen, in de taal Engels uiteraard.

Waar ik ook tegenaan liep was het probleem zorgverzekering. Je moet je nl. officieel uitschrijven bij de gemeente en aangeven dat je emigreert, anders kan de ziektekosten verzekering niet worden opgezegd en betaal je het lopende jaar dus door. Op zich geen probleem, want je bent verzekerd, maar daar heb je niets aan in Israel en kost je alleen maar geld. Dit geld natuurlijk alleen als je zeker weet dat je in Israel gaat blijven!!! Als je eerst hier wilt komen om het 'te proberen' , dan zou ik me nog niet uitschrijven.
Ik heb een nieuwe verzekering afgesloten (Oom verzekeringen) om de eerste 3 maanden door te komen. Want uiteraard (je zal nog meer van dit soort dingen tegenkomen) kun je je maar beperkt verzekeren in israel. En een simpele reisverzekering via je ticket/bank geldt weer niet als je geen ziektekosten verz. hebt in Nederland. Lekker ingewikkeld dus.

In principe hoef je de belastingdienst niet in te lichten, want de in/uitschrijving bij de gemeente waar je woonachtig bent is gekoppeld aan de belastingdienst. Ze weten dus dat je emigreert als je je als zodanig uitschrijft bij de gemeente.

Succes !
mjdejong77
Active Member

Postby fatamorgana » Wed Oct 03, 2007 1:32 pm

Oh, je was me net voor.
Over de verzekering. Ik ben nog gewoon in Nederland verzekerd. Ik heb de gewonen ziektekosten verzekering maar heb een lang op reis verzekering afgesloten waardoor ik voor alles hier verzekerd ben.
gr Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Wed Oct 03, 2007 2:17 pm

Toen ik vertrok uit NL heb ik mijn verzekering opgezegd met als reden emigratie, en bleef ingeschreven bij de GBA voor ongeveer een jaar. Ik heb hier nooit problemen mee gehad. Er is volgens mij geen controle op mensen die ingeschreven staan, maar geen ziektekostenverzekering hebben.
Ik wil hier mee zeggen dat je dat risico eventueel kunt nemen, je niet uitschrijven uit de GBA, maar wel je verzekering opzeggen. Als ze het wel controleren en willen dat je je verzekering betaalt, kun je altijd alsnog laten uitschrijven.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Wed Oct 03, 2007 7:15 pm

Jij hebt erg veel geluk gehad. Er is namelijk wel degelijk een controle op. Echter, het is niet verplicht om een ziektekosten verzekering te hebben. In sommige religies mag je geen ziektekosten verzekering hebben en je mag er simpelweg voor kiezen om niet één te nemen. Ter compensatie moet je het bedrag wat je anders kwijt was aan deze verzekering betalen aan de belastingdienst.

Gr Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Wed Oct 03, 2007 11:10 pm

Ik heb het risico toen gewoon genomen. De wet was n.l. net aangenomen, niemand die aangaf dat het betalen verplicht was. Als ze wel hadden gewild dat ik betaalde, dan had ik dat gedaan en me meteen uitgeschreven.
En los daarvan, veel Nederlandse regeltjes moet je gewoon negeren of overtreden, of in ieder geval proberen.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby nienke » Tue Oct 09, 2007 5:14 pm

Hoi bedankt voor de info tot zover.

Ik heb inmiddels bewijs van ongehuwd zijn, jullie hebben deze zonder Apostille stempel ingediend? Die stempels zijn namelijk niet gratis..:S
Daarnaast dacht ik dat uitreksel geboorteregister hetzelfde was als uitreksel bevolkingsregister, blijkt ook niet zo te zijn. Hebben jullie een geboorteregister ingediend of een bevolkingsregister. Het eerste moet je namelijk opvragen in je geboortedorp en daar ook naar de rechtbank voor een Apostille stempel...

Groet Nienke
nienke
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Tue Oct 09, 2007 7:08 pm

Je hebt zowel uittreksel uit bevolkingsregister, als geboorteregister nodig.

Op elk document willen ze een apostille.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby Eefke » Wed Oct 10, 2007 6:13 pm

nienke wrote:En hoe kom ik aan zon apostile (oid).
Bedankt alvast!

De apostile krijg je bij de rechtbank of in jouw woonplaats of in Den Haag. Ook afhankelijk van welke gemeente de papieren komen. Vraag dit dus ook even bij de gemeente. De meeste rechtbanken kunnen je een apostile geven op je documenten, bij mij in Hlem was dit geen probleem (geboorteakte, VOG en bewijs ongetrouwd). Maar niet iedere rechtbank heeft dezelfde rechten. Dus je kan het best even met ze bellen. Ik ben in Haarlem geboren en woonde er nog dus al mijn documenten kom van zelfde gemeente!!

Wat betreft documenten in het engels. De officiele zeker (geboorte akte, VOG, bewijs ongetrouwd) en de resterende documenten waar de Misrad Hapniem waar jij heen zult gaan om vraagt. En alles wat in het engels kan zou ik doen. Ik heb ook paar documenten zoals salarisstroken in het NL met in pen engelse vertaling erbij geschreven. Mijn vriend schrijft hier ook nog hebreeuwse vertaling bij. Je kan maar beter compleet zijn ;-).

Ik en mijn vriend moeten morgen naar Misrad Hapniem in Jeruzalem met alle papieren!!

Als je nog meer vragen hebt kan je me altijd een mail sturen, eefkezoetmulder@hotmail.com.

Eef
Eefke
Veteran
Veteran

Apostile en vertaling in Engels

Postby Eefke » Wed Oct 10, 2007 6:14 pm

nienke wrote:En hoe kom ik aan zon apostile (oid).
Bedankt alvast!

De apostile krijg je bij de rechtbank of in jouw woonplaats of in Den Haag. Ook afhankelijk van welke gemeente de papieren komen. Vraag dit dus ook even bij de gemeente. De meeste rechtbanken kunnen je een apostile geven op je documenten, bij mij in Hlem was dit geen probleem (geboorteakte, VOG en bewijs ongetrouwd). Maar niet iedere rechtbank heeft dezelfde rechten. Dus je kan het best even met ze bellen. Ik ben in Haarlem geboren en woonde er nog dus al mijn documenten kom van zelfde gemeente!!

Wat betreft documenten in het engels. De officiele zeker (geboorte akte, VOG, bewijs ongetrouwd) en de resterende documenten waar de Misrad Hapniem waar jij heen zult gaan om vraagt. En alles wat in het engels kan zou ik doen. Ik heb ook paar documenten zoals salarisstroken in het NL met in pen engelse vertaling erbij geschreven. Mijn vriend schrijft hier ook nog hebreeuwse vertaling bij. Je kan maar beter compleet zijn ;-).

Ik en mijn vriend moeten morgen naar Misrad Hapniem in Jeruzalem met alle papieren!!

Als je nog meer vragen hebt kan je me altijd een mail sturen, eefkezoetmulder@hotmail.com.

Eef
Eefke
Veteran
Veteran

Re: Apostile en vertaling in Engels

Postby Hans & Malie » Wed Oct 10, 2007 6:40 pm

Eefke wrote:

Eef

Ik zou uiterst voorzichtig zijn met het eigenhandig aanbrengen van op en aanmerkingen op formulieren.....dan kan soms zo'n document ineens niet meer als geldig document geacepteerd worden door een ambtenaar die volgens regeltjes werkt.

Verder..de meeste overheids documenten komen reeds in meerdere talen...Nederland heeft met Israel nl een overeenkomst waar het ambtelijke documenten aangaat.

Wel zou ik bv van alle diploma's e.d,voor later,door een erkende vertaler laten vertalen..en als het kan gelijk door een notaris laten bevestigen als de vertaler daarvoor geen bevoegdheid heeft..dat scheelt weer een berg werk en kosten hier.....

Maak overal copy's van..maar neem altijd en overal een complete map met alle documenten mee...of je geeft gelijk een copy af...of je laat hun een copy maken van het orgineel als het nodig is...maar hou het orgineel altijd zelf!..buiten de officiele overheids docu's om dan...want die moet je wel inleveren...maar maak copy's van die docu's en schrijf erop wanneer,en aan wie,je het orgineel ingeleverd hebt.....dat scheelt een hoop geleuter mocht het fout lopen.

Enuuh:

Eefke wrote:Ik en mijn vriend moeten morgen naar Misrad Hapniem in Jeruzalem met alle papieren!!

Moest dat niet zijn..: Mijn vriend en ik? :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Re: Apostile en vertaling in Engels

Postby Eefke » Wed Oct 10, 2007 7:50 pm

Hans & Malie wrote:
Ik zou uiterst voorzichtig zijn met het eigenhandig aanbrengen van op en aanmerkingen op formulieren.....

Enuuh:

Moest dat niet zijn..: Mijn vriend en ik? :wink:

~ Hans ~

Ik heb alleen commentaar aangebracht op kopieen en heb idd zoals je schrijft overal een map met kopieen en neem de officiele documenten ook mee. Voor de zekerheid.

En Ja mijn vriend en ik is zoals het hoort........... woeps :oops: .

We tasten nog een beetje in het duister betreffende de VOG. Deze is nml in Nederlands geschreven en onderin staat wel engelse tekst maar dat is niet de brief geheel vertaald!!
Eefke
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Wed Oct 10, 2007 9:34 pm

De VOG werd op die manier bij mij door de mensen op misrad hapnim geaccepteerd. Zou ik me geen zorgen over maken.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

VOG

Postby Eefke » Wed Oct 10, 2007 9:57 pm

Top, fijn te horen!
Goede moed voor morgen ;-).
Eefke
Veteran
Veteran

Werkvergunning

Postby Eefke » Sat Oct 13, 2007 5:50 pm

Wilde even laten weten dat ik mijn werkvergunning + multiple entry visa voor de komende 6 maanden binnen heb. Joehoe..........

Hetgeen wij tussendoor nog even moesten ophalen was zijn huurcontract en hij moest zijn adres op identiteitskaart nog veranderen naar Jeruzalem. Maar de vrouw bij Misrad Hapniem was ons zeer goed gezind.
We hebben in totaal 900 shekels betaald. Geloof dat dit weer overal anders is.

Succes voor degene die nog in aanvraag procedure zitten en ik mag me over 5 maanden weer melden!!

Eefke
Eefke
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Sat Oct 13, 2007 5:55 pm

Leuk voor je en gefeliciteerd. Vraagje, waarom alleen maar voor een paar maanden?

gr Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Next

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen