Emmigreren naar Israel (als nederlander)

Schrijf hier je vragen en ervaringen over/met visa's of een tijdelijke verblijfsvergunning (temporary residence permit), werkvergunningen (working permit) en Aliyah. Alles wat je zou willen delen/weten over het Aliyah maken, naar Israel verhuizen en "Oleh Chadash (Olim Chadashim)"worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby erikveldhuizen » Mon Sep 29, 2008 9:25 am

Ik en mijn vrouw zijn bezig met het plannen van een definitief vertrek naar Israel in 2009. Mijn vrouw is Joods/Israeli evenals mijn zoon van 4 jaar. Ik zelf ben niet-jood. Nu kan ik mij voorstellen dat voor mijn vrouw de normale procedure geld te weten Aliya maar voor mij denk ik dat dit niet zo is. Waar moet ik wezen? We zijn in NL getrouw. Mijn vrouw is ruim 9 jaar geleden naar Nederland gekomen en bezit naast de Israelische ook de Nederlandse nationaliteit net zoals onze zoon. Op het al 'gevonden' Aliya formulier van Jewish Agency tref ik nml geen specifieke vragen aan over mij (partnergegevens)
erikveldhuizen
Active Member

Postby Hans & Malie » Mon Sep 29, 2008 10:40 am

Beste,

Zo'n 10 jaar geleden was ik dezelfde situatie als jij nu...vrouw Israelisch..dochter van 3...en zelf niet Joods maar wel in Holland gehuwd.

Jou echtgenote komt niet op Aliya maar is returning citizen en kan derhalve geen claims maken op de rechten en plichten van Oliem..diegene die op aliya komen,en de rechten en plichten krijgen,zijn je zoon en jij.
Derhalve zal ik,als ik jou was, jezelf samen met je echtgenote persoonlijk bij het Aliya kantoor melden en onderzoeken hoe of wat..dat hebben mijn echtgenote en ik ook gedaan...en na een aantal bezoeken was alles in kannen en kruiken.

En ja ET , ik weet het , een goy kan niet op " Aliya " komen in de zin van het woord...we hebben daar onderling al uitvoerig over gesproken.
Kan zijn dat mijn dochter de rechten heeft gekregen maar vanwegen haar leeftijd , en het feit dat ik gezinshoofd ben , de hele shabang op mijn naam kwam..in ieder geval kwam ik als goy op " Aliya ".... :wink:

Shana Tova..

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby froukjevermaat » Mon Sep 29, 2008 7:52 pm

Beste Eric, ook wij ( mijn Israelische man, zoon van zeven en dochter van drie) gaan weer in 2009 in Israel wonen.
Omdat Israel zijn 60 jarige bestaan heeft gevierd zijn er nu speciale voorwaarden voor Israeliers die terug komen naar Israel, gelijk aan de rechten die Oliem hebben. Dus dat is de moeite waard om dit goed uit te zoeken! Dit geldt namelijk ook voor mijn man. Succes met alle voorbereidingen en misschien tot ziens!
Waar gaan jullie wonen?
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Oct 01, 2008 11:33 pm

Hans & Malie wrote:Jou echtgenote komt niet op Aliya maar is returning citizen en kan derhalve geen claims maken op de rechten en plichten van Oliem..

De rechten van een toshav chozer die meer dan 6 jaar in het buitenland woonde (zoals in dit geval), zijn vrijwel gelijk aan de rechten van oliem chadashiem. De gehele informatie op:
http://www.mof.gov.il/CUSTOMS/2years.htm

en op:

http://www.toshav-hozer.co.il/

De laatste doet het ook in het Engels, en is speciaal met dit doel opgebouwd. De eerste is de officieele site van de staat in dit verband.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Ilona » Fri Oct 03, 2008 7:55 am

Hoi Eric,
Ik denk dat wij in dezelfde situatie zaten 7 jaar geleden. Man jood/israelier en ik niks :-). Wij kwamen 7 jaar geleden en man was dus een terugkerende burger. Ik had geen enkel recht en had een toeristenvisum in het begin die al snel werd omgezet in een jaarvisum. Het eerste jaar geen enkel probleem. Zo gaat dat 5 jaar lang door met elk jaar (of 1 x per 2 jaar, afhankelijk van waar je gaat wonen) de gang naar Misrad Hapniem. Zorg dat je alles vertaald bij je hebt van trouwbewijzen, geboortebewijzen etc. met apostilles eraan, want daar kunnen ze erg over zeuren.
Veel succes Eric en als je nog specifieke dingen wilt weten: vraag maar op!
groetjes
Ilona
Ilona
Veteran
Veteran

Re: Emmigreren naar Israel (als nederlander)

Postby iwanbaak » Wed Oct 14, 2009 12:14 am

hoi

oke wij zijn bezig om naar 16 jaar weer trug te gaan naar isael
wij zijn nu ook bezig met het uitzoeken waar we recht op hebben en wat de
beste manier is om naar israel te verhuisen maar het is niet makelijk om het uit
te zoeken we hebben geregeld naar kantoren gebeld in israel en naar de ambesade in
nederland de een zegt mij vrouw kan met Aliya maar israel komen (mij vrouw komt uit
israel ik ben nederlander) en de ander zegt weer dat ze gewoon een returning citizen is
en weer een ander zegt dat ik de zelfde rechten hebt omdat we 20 jaar getrouwd zijn
en bij de ander weer niet we kunnen het niet echt meer volgen :)
en de aliya office in nederland is er geloof ik niet wel een tel nr
maar dat hebben we hier al ergens gelezen dat het nummer niet werkt en die
krijg je van de il ambesade :)
dus wij willen ook graag weten wat de beste manier is om er heen te gaan
en of er wel ergens een aliya office is in nederland

mvg iwan en irit baak
iwanbaak
Newby

Postby Hans & Malie » Wed Oct 14, 2009 6:21 am

Kijk hier even voor het juiste nummer:

viewtopic.php?f=82&t=3009

even naar onder scrollen..
Hans & Malie
Team Member

Postby iwanbaak » Wed Oct 14, 2009 12:12 pm

hallo

ik ben de vrouw van iwan .ik heet irit en ik wil ook iets vragen .ik ben in israel geboren en ik kwaam in nederland toen ik 18 jaar was .nu wil ik trug gaan naar israel met mij man en zoon .mij zoon is nu 16 jaar .kunnen mij zoon en man op aliya gaan ?ik word een returning citizen of zo iets .net als mij man zei .wij krijgen overal verschilende verhalen te horen .en nu weet ik het nog niet .

groetjes
irit en iwan
iwanbaak
Newby

Postby Hans & Malie » Wed Oct 14, 2009 1:09 pm

Als je zoon in Holland geboren is zal hij diegene zijn die op Aliya komt...en daar hij minderjarig is zal zijn vader , als gezinshoofd , de rechten als Oleh Gadash krijgen...en....als je man Joods is , niet in Israel gewoond heeft als Jood , zal ook hij op Aliya komen.
Jij bent inderdaad returning citizen....
Maar het kan zijn dat alles weer vernaderd is..dat weet ik niet...bel het nummer vermeld in de link en wacht rustig af zou ik zeggen.
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Wed Oct 14, 2009 2:36 pm

iwanbaak wrote:hallo

ik ben de vrouw van iwan .ik heet irit en ik wil ook iets vragen .ik ben in israel geboren en ik kwaam in nederland toen ik 18 jaar was .nu wil ik trug gaan naar israel met mij man en zoon .mij zoon is nu 16 jaar .kunnen mij zoon en man op aliya gaan ?ik word een returning citizen of zo iets .net als mij man zei .wij krijgen overal verschilende verhalen te horen .en nu weet ik het nog niet .

groetjes
irit en iwan

Jij krijgt als terugkomende Israelier de status van een returning citizen. Aangezien je man met een Jood getrouwd is, en je zoon Joods is, zullen (of beter gezegd kunnen) zij beiden de status ole chaddash krijgen onder de wet van terugkeer.

De reden dat je verschillende antwoorden krijgt, is omdat verschillende instanties andere regels hebben voor het bepalen van elke status. Zo bijvoorbeeld hoeft status a volgens misrad hapniem (ministerie van interne zaken) niet volgens dezelfde maatstaven te gaan als dezelfde status voor misrad haklita, enz. Iemand kan dus voor de ene zaak status a hebben, en voor de andere zaak status b. Dit alles geldt overigens ook voor 'gewone' Israeliers die hier wonen, en is niet een specifiek geintje voor nieuwkomers.
However, het lijkt mij dat in jullie geval er geen essentieel verschil moet zijn tussen de instanties, maar helemaal zeker durf ik dat niet te zeggen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby iwanbaak » Wed Oct 14, 2009 5:28 pm

hoi

is het dan niet beter om gewoon naar israel te gaan en daar de zaken verder te regelen
het lijkt er niet op dat we in nederland veel wijzer zullen worden ??
we kunnen de eerste 2 maanden wel bij oma terecht in kibbutz barkai

groetjes iwan en irit
iwanbaak
Newby

Postby Hans & Malie » Wed Oct 14, 2009 7:42 pm

Nou...dat zou ik , als het even kan , achterwegen laten.
Jezelf in deze maatschappij in te laten schrijven is een hels karwei en alleen voor de allersterkste weggelegd.
Je wilt nl niet weten hoeveel papierwerk er op je af komt om een familie ingeschreven te krijgen bij alle instanties....laat dat lekker geregeld worden door de Jewisch Agency...scheelt 10 jaar in je leven.. :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby erikveldhuizen » Thu May 13, 2010 2:28 pm

2009 is het er nog niet van gekomen om naar Israel te gaan. Nu hebben we de knoop wel doorgehakt maar wordt van het kastje naar de muur gestuurd. The Jeiwsh Agency adviseert ons naar het Consulaat in Den Haag te gaan omdat we geen rechten hebben op de status voor een Aliya, terwijl ik ergens gelezen heb dat ik een Olim Chaddasj zou zijn. Ik leg de situatie nog even uit en vraag van jullie om daar inhoudelijk op te reageren.

Mijn vrouw is Israeli, en in 1999 toen ze net 20 was in Nederland komen wonen. (daarvoor vanaf haar geboorte in Israel) Ruim 8 jaar terug zijn we in Nederland getrouwd. We hebben een zoon van 5 en een zoon van 1 jaar die beiden de Israelische en de Nederlandse nationaliteit hebben. (en Joods dus) ik ben dus Nederlands staatsburger en niet-joods. Waar moeten we 'wel' wezen n hoe gaat e.e.a in het werk. Welke rechten hebben we en wat moeten we in Nederland regelen denk aan de juiste papieren etc.
erikveldhuizen
Active Member

Postby Hans & Malie » Thu May 13, 2010 5:57 pm

Dan zal de wet zijn veranderd in de tussen tijd vrees ik.
Als jouw 2 zonen Joods zijn komen die op Alya , dat is hun recht...jouw vrouw is " returning " citizen....heeft dus geen aanspraak.
Jij ook niet omdat je niet Joods bent , maar wel omdat je hoofd van het gezin bent die 3 Joden weer terug naar Israel brengt.

In het kort was dat ook mijn verhaal...mijn vrouw was destijds zwanger van onze zoon...en we hadden al een dochterje....ook mijn vrouw is een returning citizen.
Ik heb dus alle " rechten " gekregen alsook het befaamde blauwe boekje van de Oliem.
Op aankomst hier lag mijn TZ al op mij te wachten...

Rechten voor mensen uit het einde van de wereld in Rusland zijn een enorme hulp....voor iemand vanuit Holland is het relatief.
Container zelf moeten betalen....tickets waren gratis.
Administratie was voor mij geregeld...en dat alleen al is een berg aan opluchting.
Hans & Malie
Team Member

Postby erikveldhuizen » Fri May 14, 2010 7:06 am

Is nog niet echt het antwoord wat ik zocht, het gaat mij om waar moet ik aanmelden, dus beginnen: Jewish Agency? Ministry of Absorption of Consulaat? Ik ben de weg nu echt kwijt....
erikveldhuizen
Active Member

Postby Hans & Malie » Fri May 14, 2010 9:48 am

Als je de weg kwijt bent bel je naar de Ambassade in Den-Haag....of je stuurd ze een mail.
Hans & Malie
Team Member

Postby erikveldhuizen » Thu Jun 20, 2013 8:23 am

Er zijn nog steeds een paar puntjes waar ik niet uit ben gekomen. Dus nog steeds niet naar Israel gegaan voor emmigratie. Er zijn teveel onduidelijkheden.

Mijn vrouw is van mening dat ik eerst werk moet hebben gevonden in Israel, iets dat volgens mij vrijwel onmogelijk is te regelen alvorens je in Israel de nodige papieren hebt. Is het mogelijk om binnen een periode van drie weken een werkvergunning te krijgen na inreizen op een toeristenvisa?

Indien ik zo'n werkvergunning heb maakt het, dit iets eenvoudiger om werk te vinden en dan ook eenvoudiger om de knoop door te hakken om te gaan. Wel zitten we dan met het punt wanneer krijg ik werk. Of is het verstandiger om gewoon te gaan dan alles aan te vragen (papieren hier eerst te regelen natuurlijk) dan mijn vrouw eerst te laten werken, daarna na alle papieren rond te hebben zelf werk te krijgen... Wellicht kunnen we tijdelijk ergens inwonen. Blokkerend voor onze beslissingen zijn:

1: Het verkrijgen van een werkvergunning en werk

Als ik dit 'al' had zouden we gewoon naar Israel gaan. Anderen zeggen dat je er niet op moet gaan wachten....
erikveldhuizen
Active Member

Postby Dorith » Thu Jun 20, 2013 3:46 pm

Erik,

Jullie komen toch in de zomer hierheen? Waarom probeer je het niet hier uit te vissen?
Neem wel alvast belangrijke papieren (copies) mee.

Bovendien lijkt het me dat je vrouw Isr. instanties kan aanschrijven in het Ivrit (misrad haklita, misrad hapnim).
Misschien heeft ze dat al gedaan?

Jullie zijn toch niet het eerste stel in een dergelijke situatie? De sochnoet in Holland werkt niet mee? Bestaat nog wel?
(Sochnoet = Jewish Agency)
Als jullie echt willen komen, dan is er een bepaalde weg die gevonden moet worden.

Sterkte! Jammer dat ik niet echt kan helpen........
Dorith
Dorith
Veteran
Veteran

Postby erikveldhuizen » Thu Jul 11, 2013 4:13 pm

Nou Dorith danzij jouw inspanning en mijn doorzetting heb ik contact gehad met de desbetreffende Misrad Hapniem, en ga komende week 'even' alle papieren hier regelen bij de gemeenten en dan de volgende dag langs de rechtbank hier in Utrecht. Dan heb ik dat tijdig voor elkaar. En heb direct contact per mail met Misrad Hapniem, af en toe effe vertalen maar dat lukt wel.
erikveldhuizen
Active Member

Postby M Cornelissen » Thu Oct 24, 2013 5:37 pm

Hoi, Ik ben aan het zoeken geweest op internet en bij jullie site uitgekomen.
Erg interessant, compliment. Ik heb een Israelische vriend die in Israel woont.
Nu hebben we plannen dat ik in de toekomst naar Israel verhuis. Ik kom regelmatig in Israel.
Kan iemand mij informatie geven, waar ik moet beginnen om in Israel te kunnen gaan wonen.
Dan bedoel ik met verblijfsvergunning/werkvergunning ect..
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Het valt tegen om informatie te vinden over dit.

Met vriendelijke groet, Mariska Cornelissen
M Cornelissen
Newby

Return to Visa, Aliyah & Werkvergunningen