Keva of staatsburgerschap

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Keva of staatsburgerschap

Postby Nadine C » Thu Mar 31, 2011 8:29 pm

Hallo,

Ik moet binnenkort gaan kiezen voor keva of Isr. staatsburgerschap en ik meen hier ooit een keer gelezen te hebben over voor en nadelen van beide, alleen.. ik vind het niet terug.
Ik ben Belgische en de Belg. wet is in 2007 hierover veranderd in die zin dat je als Belg nu ook een dubbele nationaliteit mag aannemen op vrijwillige basis.
Ik heb m'n portie misrad hapnim helemaal gehad en kom er liever niet te vaak over de vloer en daarom denk ik erover staatsburgerschap te nemen omdat ik anders toch elke 2 jaar terug moet voor een multiple entry visum.
Maar ik meen dus ooit ergens gelezen te hebben dat er ook nadelen zitten aan staatsburgerschap dus als iemand daarover een mening of advies heeft: shoot!
Nadine C
Veteran
Veteran

Re: Keva of staatsburgerschap

Postby Frederike » Fri Apr 01, 2011 8:44 am

Ik weet niet hoe het zit met de Belgische wetgeving. Ik heb gekozen (op advies) om toch keva te nemen. Staatsburgerschap ivm NLdse wetgeving is een probleem als je gaat scheiden of als je partner overlijd (chas-ve-chalila), dan moet je kiezen tussen 2... :(
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Sat Apr 02, 2011 3:11 pm

Het nadeel dat veel mensen noemen is inderdaad wat Frederike al zegt maar dat kan voor België anders zijn. Daarnaast heeft het vernieuwen van een Nederlands paspoort meer voeten in aarde als je de Israëlische nationaliteit aanneemt (je moet veel meer documenten overleggen).

Ik heb niet lang geleden voor dezelfde keuze gestaan, misschien kun je uit dat topic ook nog wat informatie halen.
viewtopic.php?f=44&t=3371

Succes met je keuze!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Sat Apr 02, 2011 5:36 pm

En als je vergeet om je nederlandse paspoort te verlengen dan ben je die kwijt hoorde ik van iemand ik moet er niet aan denken :?
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Sun Apr 03, 2011 7:45 am

Een echte Hollander vergeet zoiets toch niet? :wink:
Noortja
Veteran
Veteran

Postby Nadine C » Mon Apr 04, 2011 3:22 pm

Hartelijk dank Frederike en Noortje, naar die addertjes onder het gras was ik idd op zoek. Even checken dus wat de Belgische wetgeving daarover zegt vooraleer ik beslis!
Nadine C
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Mon Apr 04, 2011 5:12 pm

Oh ja, ik heb met allerlei mensen en instanties gemaild in Nederland maar kreeg uiteindelijk het meest duidelijke en relevante antwoord van de Nederlandse Ambassade hier in Tel Aviv. Dus begin bij de Ambassade en bespaar tijd :) Zij zijn uiteindelijk het best op de hoogte!

Nogmaals succes!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Apr 04, 2011 5:59 pm

Nadine C wrote:Ik heb m'n portie misrad hapnim helemaal gehad en kom er liever niet te vaak over de vloer en daarom denk ik erover staatsburgerschap te nemen omdat ik anders toch elke 2 jaar terug moet voor een multiple entry visum.

Waarom denk je dat eigenlijk? Een toshav keva heeft geen visum meer nodig. Die is wat dat betreft (in en uit reizen) precies hetzelfde als een burger.

Maar ik meen dus ooit ergens gelezen te hebben dat er ook nadelen zitten aan staatsburgerschap dus als iemand daarover een mening of advies heeft: shoot!

Over de nadelen tegen over Belgie/Nederland ben je al beantwoord, maar wat je rechten in Israel zelf betreft is er nauwelijks verschil. Heel sommige baantjes kan je niet krijgen zonder burgerschap, je mag niet kiezen of gekozen worden voor de knesset, en that's about it.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Mon Apr 04, 2011 6:42 pm

ET@ Een toshevet Keva heeft gewoon een entryvisum nodig hoor.
Frederike
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Apr 04, 2011 8:22 pm

Frederike wrote:ET@ Een toshevet Keva heeft gewoon een entryvisum nodig hoor.

D'er klopt iets niet (geen idee wat). Ik ben inmiddels ca. 30 jaar toshav keva in Israel, en heb nog nooit van mijn leven een entryvisum nodig gehad.
E.T.
Veteran
Veteran

Toshav keva

Postby Dorith » Tue Apr 05, 2011 9:06 am

Ook ik ben al vele jaren toshevet keva. Elke keer als ik een nieuw NL paspoort krijg, dan ga ik naar misrad hapnim en krijg een stempel (kost niets) dat ik toshevet keva ben. Verder heb je geen entry visum nodig iedere keer als je het land verlaat of naar binnen wilt komen.

Misschien is het genoeg om enkel je teudat zehut te tonen, maar dat vergeet ik elke vijf jaar te vragen (heb onlangs een nieuwe pas gekregen), dus ik neem mijn t.z. nooit mee en laat gewoon mijn pas zien bij de grens.
Dorith
Veteran
Veteran

Re: Toshav keva

Postby E.T. » Tue Apr 05, 2011 9:30 am

Dorith wrote:Ook ik ben al vele jaren toshevet keva. Elke keer als ik een nieuw NL paspoort krijg, dan ga ik naar misrad hapnim en krijg een stempel (kost niets) dat ik toshevet keva ben.

Doe ik ook niet. Heb in principe een document bij me van jaren geleden van misrad hapniem. Dat document is voor levenslang, en maakt de stempel elke keer dat je van paspoort wisselt overbodig.

Overigens, ook al neem ik het altijd braaf mee, ze hebben me er nog nooit naar gevraagd (niet naar een stempel en niet naar het document). Wel vragen ze vaak om mijn teudat zehut (wat dus elke toshav keva heeft), maar that's it.

In ieder geval een entry visum is ook volgens mij niet nodig als je eenmaal toshav keva bent.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Nadine C » Tue Apr 05, 2011 3:26 pm

De regeltjes veranderen nogal eens - in elk geval bij mijn laatste bezoek vorige week werd mij gemeld dat een toshav keva toch ook een multiple entry visum nodig heeft in z'n paspoort, geldig is voor 2 jaar ( niet gratis maar herinner me niet meer hoeveel het kost). Wordt het nagegkeken op Ben Gurion? Geen idee, ik zal nog eens navragen wat de bedoeling ervan is bij het volgende bezoek.
Nadine C
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Apr 05, 2011 3:36 pm

Nadine,
Regels kunnen inderdaad veranderen, zoals me ook in de loop van de jaren meermalen verteld is dat gebeurd is. Zo heb ik ooit die hele brief opgehaald alleen omdat mijn moeder me vertelde dat ik zonder dat het land niet meer binnen kom :-). Op B.G. wisten ze echter van niks :-).

Luister, het is ook een kwestie van elementaire logica. Een toshav betekent per definitie iemand die hier woont. Dat is de betekenis van het woord, en dat is de betekenis van de status. De 'keva' maakt hem permanent. Why on earth zou iemand die permanent ergens woont een visum nodig hebben om naar huis te mogen? Zit toch geen enkele logica in!? Nou zal ik niet zeggen dat burocratische regels altijd zo enorm logisch zijn, maar toch, er zijn grenzen. De logica zegt dat als iemand een visum nodig heeft hij per definitie geen toshav is.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Wed Apr 06, 2011 7:59 am

Mij is in September nog verteld dat ik een entry visa nodig heb door de hoofd van het Misrad haPnim in Rishon als ik wil reizen en ik ben echt toshevet keva.
Het zal wel weer een manier zijn om geld los te troggelen, maar dit is toch de regel..
Frederike
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Apr 06, 2011 9:28 am

Frederike wrote:Mij is in September nog verteld dat ik een entry visa nodig heb door de hoofd van het Misrad haPnim in Rishon als ik wil reizen en ik ben echt toshevet keva.
Het zal wel weer een manier zijn om geld los te troggelen, maar dit is toch de regel..

Ik begin te denken dat het afhankelijk is van de vraag of je een vraag stelt of niet :-) (en niet minder wie hem stelt en hoe).

Volgens de wet mag de minister van interne zaken een toshav keva een reis vergunning geven (entry visum). Dit is omdat toshvoet keva, unlike burgerschap, afgenomen kan worden van iemand die het land verlaat.

Als Pieter, Israelisch staatsburger, Tel Aviv verlaat en 15 jaar in Indie gaat wonen, is hij daarna nog steeds Israelisch burger en mag hij zonder pardon het land binnen.
Daartegen Jantje die geen burgerschap heeft maar wel toshav keva was, die Israel verlaat om 12 jaar in Belgie te wonen, kan/zal zijn toshvoet daar door verliezen, en niet meer automatisch het land binnen mogen zonder daar opnieuw een vergunning voor te vragen, tenzij hij van te voren al zo'n vergunning had (dat is waar jullie het volgens hebben).

However, als Simon, toshav keva zonder burgerschap, nu voor enkele maanden op wereldreis wil gaan, verliest hij daardoor niet zijn toshvoet, en heeft hij niks bijzonders nodig om het land weer binnen te komen.
Hetzelfde uiteraard voor wie een weekje of paar weken op vakantie naar Nederland gaat.
Hij hoeft dan geen entry visum aan te vragen, hij hoeft geen stempel in zijn paspoort te hebben, en tenzij hij zijn moeder een plezier wil doen, hoeft hij niet eens een document van misrad hapniem bij zich te dragen.

Het kan dus best zijn dat de ene clerk iets anders zei dan de ander, als hij bijvoorbeeld in gedachten had dat de vraag een langere buitenlandperiode betreft. Het feit dat er op B.G. zelf niet naar gevraagd wordt (aan die mensen die na een paar dagen/weken terug komen van vakantie), zegt wat dat betreft meer lijkt mij persoonlijk, maar verder moet een ieder de permits aanvragen die hij graag wil hebben :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Paspoorten