Frederike wrote:Mij is in September nog verteld dat ik een entry visa nodig heb door de hoofd van het Misrad haPnim in Rishon als ik wil reizen en ik ben echt toshevet keva.
Het zal wel weer een manier zijn om geld los te troggelen, maar dit is toch de regel..
Ik begin te denken dat het afhankelijk is van de vraag of je een vraag stelt of niet

(en niet minder wie hem stelt en hoe).
Volgens de wet
mag de minister van interne zaken een toshav keva een reis vergunning geven (entry visum). Dit is omdat toshvoet keva, unlike burgerschap, afgenomen kan worden van iemand die het land verlaat.
Als Pieter, Israelisch staatsburger, Tel Aviv verlaat en 15 jaar in Indie gaat wonen, is hij daarna nog steeds Israelisch burger en mag hij zonder pardon het land binnen.
Daartegen Jantje die geen burgerschap heeft maar wel toshav keva was, die Israel verlaat om 12 jaar in Belgie te wonen, kan/zal zijn toshvoet daar door verliezen, en niet meer automatisch het land binnen mogen zonder daar opnieuw een vergunning voor te vragen, tenzij hij van te voren al zo'n vergunning had (dat is waar jullie het volgens hebben).
However, als Simon, toshav keva zonder burgerschap, nu voor enkele maanden op wereldreis wil gaan, verliest hij daardoor niet zijn toshvoet, en heeft hij niks bijzonders nodig om het land weer binnen te komen.
Hetzelfde uiteraard voor wie een weekje of paar weken op vakantie naar Nederland gaat.
Hij hoeft dan geen entry visum aan te vragen, hij hoeft geen stempel in zijn paspoort te hebben, en tenzij hij zijn moeder een plezier wil doen, hoeft hij niet eens een document van misrad hapniem bij zich te dragen.
Het kan dus best zijn dat de ene clerk iets anders zei dan de ander, als hij bijvoorbeeld in gedachten had dat de vraag een langere buitenlandperiode betreft. Het feit dat er op B.G. zelf niet naar gevraagd wordt (aan die mensen die na een paar dagen/weken terug komen van vakantie), zegt wat dat betreft meer lijkt mij persoonlijk, maar verder moet een ieder de permits aanvragen die hij graag wil hebben

.