Rondreizen in augustus/september

Vragen over reizen en bezoeken van locaties in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Rondreizen in augustus/september

Postby Lisa » Sun Jun 12, 2005 11:58 am

Hoi!

Ik vroeg me af of het riskant is om in augustus/september rond te reizen door Israel, vanwege de hele politieke situatie daar (onruiming gaza e.d.)... Waar moet ik op letten, voorzichtig voor zijn en wat zijn de do's en don'ts? Heeft iemand hier een antwoord op?

Groetjes,
Lisa
Lisa
Newby

Postby Route 4 » Sun Jun 12, 2005 12:06 pm

Rondreizen door Israel is nooit zonder enig risico. Ik weet niet of het je eerste keer van rondreizen is in Israel en of je kan terugvallen op bekende of familie. Een goede reisgids doornemen kan nooit kwaad. Hoe de situatie in augustus/ september is weet denk ik niemand en kan volgens mij ook niemand voorspellen. De situatie kan van dag tot dag veranderen. Het is nu wel zeker dat de ontruiming doorgaat in Gaza. Wat ik begreep van diverse kanten zal het verzet niet zover zal gaan dat er over en weer (vuur) gevechten uitbreken. Wanneer je niet in Gaza reist, was je denk ik toch al niet van plan, zul je weinig tot niets van de ontruiming merken. Ik was in Israel in een kibbutz bij het begin van de 2e golfoorlog en ik merkte dat familie in Nederland meer gespannen was dan de Israeli zelf, merkte er weinig van. Behalve dat je evt. een gasmasker mocht halen. Dus de tip van mij zou zijn bereid je voor en probeer ter plaatse je over de actuele situatie te informeren maar vooral geniet van je reis.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jun 12, 2005 12:41 pm

Route 4 wrote:Het is nu wel zeker dat de ontruiming doorgaat in Gaza.

Pesimist...:-).
Het is even offtopic, maar iets over geloof en vertrouwen: Het fonds wat geld inzamelt voor de chaklaiem in Gush Katif die nu geen leningen van de bank kunnen krijgen zoals elk jaar om hun groente enz. te planten, heeft binnen 2 weken meer dan 3 miljoen shekel opgehaald van Israelische bewoners. Het gaat om een lening die je geeft van 1000 nis, die zij beloven terug te geven na de verkoop van deze groente.

Wat ik begreep van diverse kanten zal het verzet niet zover zal gaan dat er over en weer (vuur) gevechten uitbreken.

Het verzet niet. Kan jij garanderen dat de regering dit ook niet doet?

[qoute]Wanneer je niet in Gaza reist, was je denk ik toch al niet van plan, zul je weinig tot niets van de ontruiming merken. [/quote]

Zie bij deze zin van je het antwoord op de vraag moeten dingen verteld worden ook al wil de burger het niet weten... Ik leer van deze zin van jou dat het antwoord hier positief op is, en ook dat de wegen afsluiterij en dergelijke wel degelijk nodig zijn.

Sorry dat ik niet meer on-topic kon reageren. Ik heb geen idee hoe deze zomer er in Israel uit gaat zien, maar hou mijn hart er voor vast.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martin » Sun Jun 12, 2005 2:07 pm

hoi, je kan het er beste van uit gaan dat de zomer hier op z'n zacht gezegd heet wordt. Toch verwacht ik dat er weinig zal gebeuren wat echt gevaarlijk is als je je een beetje houd aan de normale toeristische dingen. Je zal waarschijnlijk wel te maken krijgen met protesten etc, maar de meeste toeristische plekken muv Jeruzalem liggen niet zo centraal en zijn (logisch denkend) niet relevant voor de tegenstanders van de ontruiming van Gaza.
Als ik jou was zou ik gewoon de grote steden een beetje mijden en vooral in het noorden of het zuiden de toeristische dingen gaan bekijken.
Maak je niet te druk, maar niemand weet wat er echt gaat gebeuren, dus laat je zeker lokaal informeren.
martin
Veteran
Veteran

Re: Rondreizen in augustus/september

Postby Hans & Malie » Sun Jun 12, 2005 5:21 pm

Lisa wrote:Hoi!

Ik vroeg me af of het riskant is om in augustus/september rond te reizen door Israel, vanwege de hele politieke situatie daar (onruiming gaza e.d.)... Waar moet ik op letten, voorzichtig voor zijn en wat zijn de do's en don'ts? Heeft iemand hier een antwoord op?

Groetjes,
Lisa

Hallo Lisa,

Zoals je al hebt kunnen lezen is het eigenlijk nooit rustig in Israel.....en zal de ophanden zijnde ontruiming daar niet aan bijdragen helaas.

De do's en don'ts zijn eigenlijk gelijk aan het op stap gaan in elk vreemd land,en hebben eigenlijk meer te maken met het inzetten van je gezond verstand om jezelf niet in situaties te plaatsen waar je geen controle over kunt uitvoeren....

De do's...is dat je gewoon plezier hebt van je verblijf hier in Israel,en niet overdreven gespannen door je vakantie heen gaat want dat zou toch zonde zijn.

Verder moet je uit de buurt blijven van de hotspots,want daar heb je als toerist ook eigenlijk niks te zoeken....en als je op de hoogte wilt blijven kun je bv de Jerusalem Post lezen als je hier bent...in het Engels...en overal te koop,en zo blijf je goed op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen als je dat zou willen........

Als je gaat toeren dan het best met een geoorganiseerde groep...je ziet meer en bent beter en veiliger onderweg.

Voordat ik hier kwam wonen ben ik zo'n 7 keer op vakantie geweest hier en ik heb me nooit onveilig gevoeld....dat is ook wat je hier lezen kunt.

Kortom,als je enmaal hier bent zul je merken dat je je een weinig overbodig ongerust gemaakt hebt.....dat neemt niet weg dat je met een gezond verstand door het land moet.

Dat het je wat geholpen heeft......en met groet,

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby dami » Sun Jun 12, 2005 5:44 pm

Als je gaat toeren dan het best met een geoorganiseerde groep...je ziet meer en bent beter en veiliger onderweg.

Ja: je ziet meer en het is leuk, terwijl ik niet echt een liefhebber ben van georganiseerde, meerdaagse, busreisjes, was die in Israel erg goed.
We gingen bijv. de Golanhoogte op zovèr we mochten... verder de Good Fence, Tiberias, de rivier de Jordaan, Haifa, Akko, Sefad, Nazareth, Bethlehem, Jericho t/m in het zuiden BeerSheba, Massada en Ein Gedi ...sliepen en aten in Kibbutzen. Een aanrader !!

de Good Fence: bestaat die nog? Ik hoor er nooit meer iets over....
dami
Veteran
Veteran

Postby Lisa » Sun Jun 12, 2005 6:21 pm

Bedankt voor de vele reacties!!

Ik ben inderdaad ook niet zo'n fan van georganiseerde tours, ik ga altijd liever in m'n eentje op stap naar mooie culturele dingen... Maar nu ik deze berichten hoor, zal ik toch overwegen naar een reisbureautje te stappen om een tour te maken! The good Fence, is dat een tour-operator? die tour klinkt namelijk wel heel erg aantrekkelijk...

Verder ben ik blij dat het dus niet zo'n probleem is om rond te reizen. Ik ga een kennis bezoeken in Israel en daarna zelf op stap. Die kennis is alleen niet zo duidelijk over de veiligheid m.b.t. rondreizen, vandaar mijn oproep hier!
Groetjes,
Lisa

PS: Hans, welke hotspots bedoel je? De grote steden (Jerusalem bijvoorbeeld?)
Lisa
Newby

Postby Hans & Malie » Sun Jun 12, 2005 6:35 pm

Met de hotspots bedoel ik bv....Hebron en de tomb van de petrearch.....en inderdaad richting Gaza waar het erg mooi is,maar ook erg heet gaat worden....verder kan ik je vertellen dat Jerusalem gewoon niet op je lijstje mag ontbreken :lol: :wink: als toeriste zal je weinig tot geen problemen ondervinden......of het moeten de opdringerige verkopers zijn in de oude markt in het oude hart van Jerusalem :wink:

Kom,and have funn

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Return to Reizen en bezoek in Israel