De Koran

Alle overige onderwerpen in verband met religie in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Guest » Sun Jul 17, 2005 2:38 pm

E.T. wrote:
Maybe it's just me, en misschien is dit heel normaal en ben ik de enige die het niet weet, maar waarom insist je te schrijven over dingen waar je niet genoeg van af weet?
Even ongeacht het feit dat ik het Joods journaal om technische reden nooit lees (behalve 1-2 keer dat hij mij speciaal opgestuurd is), als ik nu hoor/leer dat de schrijvers daar schrijven over dingen waar zij zich niet genoeg in verdiept hebben, er niet genoeg van af weten, en grote gedeelten van de informatie uit niet serieuze namaak bronnen komt (zoals bijvoorbeeld dit forum, en verschillende forumleden die met alle respect voor de discussie, toch geen experts zijn op het gebied), etc.
Ik trek de conclusie(s) uit mijn verhaal dat ervoor staat en ik nu niet publiceren kan. Daar staan aanhalingen in uit de Koran. Een beter bewijs bestaat gewoon niet. Overigens voor de conclusie die ik trek hoef je geen Islamiet te zijn die de Koran van haver tot gort kent. Misschien juist helemaal niet, want ik ben niet begiftigd door een radicale imam.

Het is een simpele conclusie hoe de Koran gelezen zou moeten worden en hoe je het niet zou moeten lezen. Ik ben, mogelijk wat eigenwijs, er van overtuigd dat mijn conclusie de juiste is en, wat niet in mijn conclusie stond maar waar ik van overtuigd ben, Arabische terroristen zich ten onrechte Islamitische godsdienst- of vrijheidsstrijders noemen.

Heb je eenmaal door hoe je de Koran moet lezen, dan is alles in het geheel niet moeilijk te begrijpen. Ik heb de Koran half in het Engels en bijna helemaal in het Nederlands gelezen. Mijn deskundige panel bestaat in het geheel niet meer uit slechts Dutch Forum leden. Eigenlijk waren dit nooit slechts DF leden. Mijn hele leven lang tot ik naar Israel emigreerde, heb ik niet anders vernomen dan dat de Koran een goed boek was. (terzijde: Ik ben in Turkye geboren, mijn ouders woonden daar 16 jaar en we hebben nog steeds vele Turkse vrienden).

Hoe kundig moet ik zijn om de basisconclusies te trekken die ik getrokken heb? Hoeveel moet je van de Koran af weten om er een oordeel over op te kunnen schrijven? Hoeveel dienen schrijvers zowiezo te weten voor ze volgens jullie iets op mogen schrijven?

Nog iets: Het is erg gemakkelijk kritiek te uiten op een kwartaalblad en op zijn schrijvers. Afkrakers zijn er genoeg in deze wereld. Probeer, wanneer jullie daartoe in staat zijn, het blad op te bouwen met jullie levenservaring en mogelijke wijsheid. Wellicht zitten ze daar juist op te wachten en dan verdien je er ook nog wat aan.

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Sun Jul 17, 2005 3:08 pm

hasenaar wrote:Overigens voor de conclusie die ik trek hoef je geen Islamiet te zijn die de Koran van haver tot gort kent. Misschien juist helemaal niet, want ik ben niet begiftigd door een radicale imam.

Ben ik niet helemaal met je eens. In je verhaal concludeer je wat er wel of niet staat in de kor'an, terwijl je onderling toegeeft dat je daar nog niet helemaal zeker van bent. Daarbij plaats je ook conclusies die je netto van de mensen hier op het forum hoorde, die hoe inteligent iedereen ook mag zijn, geen van allen een expert is op het gebied.
Anyway, het was niet mijn bedoeling dit artikel rechtstreeks aan te vallen. Ik had het meer over het principe.

Het is een simpele conclusie hoe de Koran gelezen zou moeten worden en hoe je het niet zou moeten lezen.

Iets wat uberhaupt in mijn ogen een beetje onduidelijk is. Hoe kan een buitenstaander, in dit geval dus gewoon geen muslim, beslissen hoe hun heilige boek wel of niet gelezen kan/mag/moet worden? Precies zoals ik niet van een muslim verwacht dat hij mij verteld hoe de Tora gelezen moet worden, kan ik dat ook hem niet aan doen. Op zich, is het concluderen van zoiets totaal irrelevant. Oftewel, de buitenstaander kan concluderen wat hij wil, maar zijn conclusies zijn geen klap waard.

Een voorbeeld? Een van de meest belangrijke halachot in het Jodendom heet "ase lecha rav", je moet een rav nemen en je naar hem richten, naar hem luisteren.
Nou zijn er dingen die nergens in de Tora voorkomen, maar elke (orthodoxe) Jood houdt zich er aan. Dat komt (gedeeltelijk-als voorbeeld), door ase lecha rav. Als nu een christen, of een muslim de Tora zou doorlezen, zou hij onmiddelijk concluderen dat al de mensen die dit of dat doen dat fout doen, of in ieder geval niet in de opdracht van de Tora. Dat is dus een foute conclusie.
Zo kan je dus de hele Tora doorlezen, duizenden woorden, en door 3 woorden te missen of verkeerd te begrijpen, interpreteer/concludeer je alles fout.
Sorry, maar jij noch ik kunnen de kor'an niet interpreteren. Het niet begrijpen van dat basis feit, is het niet begrijpen van de hele essentiele vraag over religie en de oorsprong daarvan.
Een artikel is dus (relatief dan he') snel geschreven, maar totaal irrelevant zolang het niet na een echte lange diep onderzoek geschreven is.

Ik ben, mogelijk wat eigenwijs, er van overtuigd dat mijn conclusie de juiste is

Nou ben ik verbaasd...;-).

en, wat niet in mijn conclusie stond maar waar ik van overtuigd ben, Arabische terroristen zich ten onrechte Islamitische godsdienst- of vrijheidsstrijders noemen.

Dat kan jij, zonder een heel diep onderzoek, dus onmogelijk concluderen. Zeker niet met zo'n schijnzekerheid als je dat doet, sorry dat ik het zeg (en nogmaals, het is niet persoonlijk, het gaat mij om het principe).

Hoe kundig moet ik zijn om de basisconclusies te trekken die ik getrokken heb? Hoeveel moet je van de Koran af weten om er een oordeel over op te kunnen schrijven? Hoeveel dienen schrijvers zowiezo te weten voor ze volgens jullie iets op mogen schrijven?

Een heleboel. Tenzij je artikel begint met "ik weet er niet genoeg van af maar wou toch een opinie voorstellen" of zoiets dergelijks. Zolang dat er niet staat, en de schrijver de indruk wenst te wekken dat hij een diep onderzoek heeft uitgevoerd en er alles van af weet, is dat per definitie fout en onbetrouwbaar.

Nog iets: Het is erg gemakkelijk kritiek te uiten op een kwartaalblad en op zijn schrijvers. Afkrakers zijn er genoeg in deze wereld. Probeer, wanneer jullie daartoe in staat zijn, het blad op te bouwen met jullie levenservaring en mogelijke wijsheid. Wellicht zitten ze daar juist op te wachten en dan verdien je er ook nog wat aan.

1. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen (moet toegeven dat ik deze uitdruk haat). Je plaatste een artikel en vroeg om reacties. Dan moet je niet zenuwachtig worden als die niet allemaal "hup Jim" staan te roepen (nee, niet persoonlijke Jim, maar schrijver-in-dit-geval-Jim).

2. Ik heb enkele jaren als internet journalist gewerkt en artikelen voor een site geschreven. Kan me niet herinneren ooit een artikel geschreven te hebben als ik niet met 100% zekerheid wist waar het over ging en me er uitvoerig over in had verdiept. Tenzij het een opinie artikel is natuurlijk, dan mag dat allemaal. Maar daar gebruik je dan ook over het algemeen geen droge feiten.
Anyway, ik ben het niet met je eens dat er alleen kritiek geuit mag worden als de critici het zelf proberen. Het feit dat ik niet voor Joods Journaal schrijf, betekent niet dat ik geen opinie mag hebben over wat jij schrijft, zeker als je hier een thread opent en mijn opinie vraagt.

3. Wat afkraken betreft, again, ik probeer jou niet af te kraken, noch je artikel. Ik praat over een principe. Om zo'n soort artikel te schrijven moet er huiswerk gedaan worden, en op een proffesionele manier. Heel proffesioneel. That's all I said.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Sun Jul 17, 2005 5:47 pm

oh ja Jim een tip wellicht. Leon de Winter heeft in de Elsevier van deze week een soortgelijke colum geschreven. Nou ja enkel het onderwerp is hetzelfde zijn conclusies toch ietwat anders dan die jij trekt.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Guest » Sun Jul 17, 2005 11:12 pm

Route 4 wrote:oh ja Jim een tip wellicht. Leon de Winter heeft in de Elsevier van deze week een soortgelijke colum geschreven. Nou ja enkel het onderwerp is hetzelfde zijn conclusies toch ietwat anders dan die jij trekt.

Ik heb http://www.elsevier.nl/index.asp geopend, maar kon niks over het onderwerp vinden. Wellicht heb je een andere link voor me?

Jim Hasenaar
Guest

Postby Route 4 » Tue Jul 19, 2005 6:41 pm

Nee jim helaas is die colum niet op de site geplaatst, enkel abonees kunnen dit lezen denk ik. Maar je uitgever zal de papieren versie toch wel ergens hebben? Ik zelf vond het een goede colum.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Guest » Sat Jul 30, 2005 1:08 am

hasenaar wrote:Ik heb zojuist een verhaal afgerond betreffende de Koran. Misschien wordt het gepubliceerd in het Joods Journaal, maar dat is nog niet zeker.

Ik kan iedereen gerust stellen door mee te delen dat dit verhaal niet in het Joods Journaal, dat op 6 oktober uitkomt, zal verschijnen. Het zal binnenkort wel te lezen zijn op mijn eigen website. Het verhaal heet:
De kunst van het vertalen en verwoorden

Een link naar mijn webste ziet men als te doen gebruikelijk onder mijn naam hieronder staan.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Route 4 » Sat Jul 30, 2005 8:08 am

He jammer al onze adviezen verder voor niets :-) weet je ook de reden?
Is je eigen mening over de Koran verandert?
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Guest » Sun Jul 31, 2005 10:20 am

Route 4 wrote:He jammer al onze adviezen verder voor niets :-) weet je ook de reden?
Is je eigen mening over de Koran verandert?

De reden wordt nooit gegeven en mijn mening is zeker niet veranderd. Het volgend Joods Journaal heeft als hoofdthema Kunst en Literatuur. Ik heb twee verhalen ingediend. Een algemeen dat ze zullen publiceren en gaat over de kunst en hoe de kunst hier in Israel dient te overleven. Zonder subsidies e.d. Het andere verhaal noemde ik De kunst van het vertalen en verwoorden en ging over het literaire hoogstandje in het Midden Oosten, de Koran.
Ik heb zelfs aangedrongen dat laatste verhaal te publiceren temeer gezien alle tereuraanslagen in Europa. Het zou mogelijk de blik kunnen verruimen. Volgens mij dan, want een wat religieuzer onder ons vindt niet dat ik schrijven kan wat ik schrijf omdat ik er niet alles vanaf weet. Dat kan volgens mij nooit,maar goed dat terzijde.

Ik vermoed dat men het geweigerd heeft omdat het onderwerp te gevoelig ligt. Joods Journaal, ik moet het toegeven, is een luxe boulevardblad dat goed verkocht moet worden en niet teveel kritiek wilt ontvangen.
Wat ik ga doen is het verhaal voorlopig op mijn eigen site publiceren en probeer het daarna te slijten aan een serieuzer blad in Nederland of Belgie. Als je een tip hebt, voor een goed blad, laat het me dan weten.

M.vr.gr. Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Sun Jul 31, 2005 8:42 pm

hasenaar wrote:
Volgens mij dan, want een wat religieuzer onder ons vindt niet dat ik schrijven kan wat ik schrijf omdat ik er niet alles vanaf weet. Dat kan volgens mij nooit,maar goed dat terzijde.

Ik weet niet of ik een "wat religieuzer onder ons" ben, maar ik heb nooit gezegd dat je iets niet moet schrijven omdat je niet alles er over weet. Wel zou ik vermijden iets te schrijven waar je bijna niks van weet, je hele informatie volkomen superficial is en gebasseerd op 'bronnen' die het evenmin weten, en je geen flauw benul hebt hoe het nou eigenlijk allemaal in elkaar zit.
Besides, ook als jij wel zo wil schrijven, zie ik geen manier waarop mijn opinie jou moet tegen houden... Ik zou van mijn leven niet een artikel publiceren met zo weinig kennis of op zo'n manier. Zeker geen een waar mijn naam onder zou moeten...:-). Maar dat is een persoonlijk besluit.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Sun Jul 31, 2005 9:50 pm

Volgens mij is de essentie van een colum dat het de mening van de columnist verwoord. Daar hoef je dus eigenlijk niets voor te weten of te kennen in principe. Akkoord met kennis wordt je betoog sterker, kun je je mening beter onderbouwen. Je moet dus ook wel duidelijk laten blijken dat het jouw mening is en geen feiten relaas maar verder zie ik geen probleem om met minder kennis dat een theoloog hier een colum over te schrijven. Dus het eventuele gebrek aan kennis had geen reden moeten zijn om iets niet te plaatsen vind ik.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jul 31, 2005 9:54 pm

Route 4 wrote: Je moet dus ook wel duidelijk laten blijken dat het jouw mening is en geen feiten

Hier schrijf je precies de issue! Als deze zin aan het begin van het column had gestaan, had je mij er niet over gehoord. Hij stond er echter niet, en als ik de columnist goed begrijp, vind hij niet dat hij een mening schrijft maar dat hij de feiten schrijft, zoals hij deze geleerd heeft. Dat is lang niet hetzelfde, en dat is wat ik aanval.

Dus het eventuele gebrek aan kennis had geen reden moeten zijn om iets niet te plaatsen vind ik.

Wel als je die niet toegeeft in het artikel zelf (of met een disclaimer of zoiets, maar ik bedoel dus niet in een discussie later die 9 v.d. 10 lezers helemaal niet lezen).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Sun Jul 31, 2005 9:57 pm

E.T. wrote:Wel als je die niet toegeeft in het artikel zelf (of met een disclaimer of zoiets, maar ik bedoel dus niet in een discussie later die 9 v.d. 10 lezers helemaal niet lezen).

Laatste woord wat mij betreft hier over. Het is juist geen artikel maar een colum. Dan mag je van de lezer verwachten als er colum boven staat en bij Joods journaal staat dat er boven dat hij weet dat het om een mening gaat.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jul 31, 2005 10:00 pm

Route 4 wrote:
Laatste woord wat mij betreft hier over.

What ever. Ik neem bli nedder even pauze van op jouw berichten te reageren. Please forgive me, ben niet zoveel arrogantie gewend, en ben niet van plan mezelf er aan te laten wennen. Discussieer maar een tijdje zonder mij verder, I'm sure you'll manage...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Sun Jul 31, 2005 10:23 pm

De pot verwijdt de ketel dat ie zwart ziet :wink: laten we het verder gezellig houden.
Route 4
Veteran
Veteran

Previous

Return to Overige Onderwerpen